Takarékosabb és nyomatékosabb lesz az új generációs forgótárcsás motor. A japánok lézeres gyújtással optimalizálják a működését.

A Mazda kitart a Wankel motor mellett, a Renesis egység új generációját három éve kezdték el fejleszteni. A 16X kódjelű utód a forgótárcsás motor gyengéit, a magas fogyasztást és a nyomatékszegény működést próbálja meg kiküszöbölni, de a gyenge károsanyag-kibocsátás javítása is a megoldandó problémák között szerepel.

Az RX-8-ast néhány évvel ezelőtt éppen emiatt vonták ki az európai piacról, a Renesis ugyanis nem felelt meg az Euro5 szabványnak, és hiába fejlesztették volna, az egyelőre csak tervben létező Euro6-nak biztosan nem felelt volna meg. A részben alumíniumból készülő új motor 1,3-as helyett 1,6-os lesz, külső méretei mégis csökkennek.

Az égéstér átalakítása miatt helytakarékos gyújtásra van szükség, ezért a hagyományos gyertyák helyett lézertechnológiát alkalmaznak. Ezzel az újszerű megoldással könnyebben optimalizálható a működése és pontosabban szabályozhatók a paraméterei.