88 millió forint bérleti díjat és 37 millió forint üzemanyagköltséget fizetett ki a magyar EU-elnökség stábja a mintegy 200 darab, felerészben luxusautó üzemeltetéséért az elmúlt fél évben. A napokban kedvező áron értékesített kocsik egy részét már új magyar tulajdonosaik használják.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Egy autó bérleti díja csupán 73,4 ezer forintra jött ki havonta, amelyben rengeteg egyéb költség is benne volt

Budapest egyes útjain olykor percenként követték egymást az EU-elnökség elmúlt fél évében a szirénázó, a közlekedőket az útból félreparancsoló, MEU-rendszámos konvojok. Volt mivel szállítani a külföldi politikusokat: két darab páncélozott Audi A8 mellett 48 darab Audi A8 3.0 TDI Quattro, 50 db Audi A7 3.0 TDI Quattro, 50 darab Volkswagen Multivan, 45 darab Skoda Octavia 1.6 Classic, 10 darab Saab 9-5 2.0 TiD és 5 Citroen szolgálta a magyar EU-elnökséget. Mennyibe került a járműpark üzemeltetése, és mi lett az autók sorsa az elnökség végével?

A 195 darab Audit, Volkswagent és Skodát jelképes összegért kapta a Külügyminisztérium a németországi központú anyacégtől. Az elnökségi flotta féléves használatáért ugyanis mindössze 86 millió 250 ezer forintot (69 millió + áfa) fizetett a tárca a hazai importőr Porsche Hungárián keresztül. Ez egy autóra lebontva 73,5 ezer forintot jelent havonta.

Öt Citroen 237 ezerért

A 73,5 ezer forintos havi díjat egyáltalán nem lehet és nem is érdemes a piaci bérleti díjakhoz hasonlítani, hiszen ez az összeg tartalmazta a kocsik Magyarországra szállítását, az itteni és a németországi kötelező felelősségbiztosítást, valamint a magyar CASCO-t is (a Skodáknál még a hazai forgalomba helyezés költségeit is). Emellett benne volt a 86,5 millió forintban a 195 darab jármű nyári gumikészlete, ami önmagában is jelentős összeg.

Ezenfelül tíz darab dízel Saab 9-5-öst is kapott a magyar elnökség a hazai importőr Polar Mobil Kft.-től, amelyek bérléséért 1,9 millió forintot (1,52 millió + áfa) fizetett. A delegációkat Magyarország szinte egész területén szállító fenti járművekkel ellentétben a svéd kocsik kizárólag csak a Liszt Ferenc Repülőtéren belül közlekedtek. A legolcsóbbak mégis talán a szintén "felajánlott" Citroenek voltak, amelyek "adminisztratív költsége" 237 ezer forint volt (190 ezer + áfa).

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A képen látható A8 páncélozott változata mintegy négy tonnát nyomott. Átlagfogyasztását nem tudta megadni a minisztérium

"Presztízs- és propagandacélokat szolgál, jó promóció a márkáknak" - indokolta az [origo]-nak a hatalmas flotta felajánlását Vérten Sándor, a Porsche Hungária kommunikációs igazgatója. Azt ugyanakkor határozottan tagadta, hogy a felajánlás és az Audi győri gyárbővítésének többmilliárdos állami támogatása között összefüggés lenne. "Még a látszatát is szerettük volna ennek elkerülni" - mondta, ugyanakkor hozzátette, a magyar Audi gyár léte viszont befolyásolta a német vezetést a felajánláskor.

Csak száz métereket mentek a Saabok

A népes flottába 37,1 millió forintért tankolt a kormányzat fél év alatt, ez 101,6 ezer liter üzemanyagot és összesen 745,3 ezer megtett kilométert jelent. Egy osztás után kiderül, hogy a zömében háromezres dízelmotorral felszerelt összkerékhajtású kocsik fogyasztása átlagban - a kormányzati adatok alapján - 7,3 literre jön ki. (E cikk szerzője éppen most használ egy új A6 3.0 TDi Quattrót. A személyes tapasztalat alapján, valamint tudva azt, hogy a konvojok egyenletes haladását - jellemzően 60 és 100 km/óra között - nem akadályozták a piros lámpák, a megadott üzemanyag-használat reális.)

Az állam- és kormányfők háttérstábjait szállító Volkswagen kisbuszok futottak a legtöbbet, átlagosan 5000-7000 kilométert hat hónap alatt, míg az Audi A8-asok 4000-6500 kilométert, az A7-esek pedig 2000-4500 kilométert. Ennél is kevesebbet teljesítettek a Saabok, amelyek csupán a reptéri várótól a kifutópályán lévő gépekig és vissza teljesítettek szolgálatot fél éven át.

87 káresemény

A külügy adatai szerint 87 kisebb-nagyobb káresemény történt a mintegy 200 járművel az elmúlt hónapokban. Ennek nagy része kavicsfelverődéses szélvédősérülés volt, aminek egyértelmű oka a minisztérium szerint a konvojban közlekedés. Történtek kisebb balesetek is, amikor nem adták meg az elsőbbséget a MEU-rendszámos járműnek, vagy nem tartották be egyesek a követési távolságot. Olykor hibáztak a hivatásos sofőrök is, rátolattak egy másik kocsira, vagy legyalázták a felniket. (A különleges rendszámokat a szervezőknek július 1. után le kell adniuk.)  A javítási költségekről nem tudott adatokkal szolgálni sem a minisztérium, sem Vérten Sándor.



80-90 százalékban elkeltek

Péntektől már nem Magyarország az unió soros elnöke, így a kétszázas flotta jelentős része is elhagyja az országot. A télen német rendszámmal érkezett Audikról és Volkswagenekről lekerül a MEU-s rendszám, visszakapják az eredeti német azonosítókat, majd miután a Porsche Hungária szakszervizei átnézték őket, visszaindulnak Németországba. A Külügyminisztérium úgy tudja, hogy a gyár ugyanezt a flottát felajánlotta a július elsejétől induló lengyel elnökségnek.

Vérten szerint ugyanakkor szinte biztos, hogy nem kapják meg a lengyelek a Magyarországra nullkilométeresen érkezett, majd a Köztársasági Őrezred által itt bejáratott flotta egészét, amely a kommunikációs igazgató szerint a jövőben különféle rangos nemzetközi eseményeken szerepelhet. "NATO-konferencia, Davosi Világgazdasági Fórum, G8-csúcs..." - sorolta Vérten azokat a rendezvényeket, amelyeket rendszeresen kiszolgál flottákkal a VW-konszern.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Éppen Gödöllőre érkezik egy delegáció. Az előtérben az egyik A7

Az Audikkal ellentétben itt maradnak a jellemzően ügyintézésre kölcsönbe adott Skodák, amelyeket a Porsche Hungária hazai autószalonjai értékesítenek a következő hetekben. "Valamivel kedvezőbb áron lesznek megvásárolhatók, mint az újak. Egyéni árképzés lesz rájuk, az adott kereskedő megnézi, és így dönt az áráról" - közölte Vérten.

Az elmúlt hetekben meghirdetett tízdarabos dízel Saab-flottából 8-9 autó már el is kelt a szalonárnál valamivel kedvezőbben - tudta meg az [origo] Andrew Presttől, a Polar Mobil ügyvezetőjétől. Az importőr ügyesen kalkulált előre, amikor eleve eltérő felszereltségű autókat ajánlott fel, hogy azok között kedvükre válogathassanak a leendő vevők. Így az azonos színű 9-5-ösök között kézi és automata váltós ugyanúgy volt, mint elsőkerék-meghajtású és összkerekes.

Egy kikötése volt csupán az egyenszín mellett a magyar szervezőknek. Biztonsági okokból nem lehetett rajtuk tetőablak.

Rendezvényenként 30-40 delegáció

Hat hónap alatt 261 tanácskozást szervezett az elnökség Magyarországon: 26 informális miniszteri találkozót, illetve miniszteri szintű konferenciát, 92 vezetői és 117 szakértői konferenciát. A hazai rendezvényekre 16 500 delegációtag regisztrált, de a tényleges résztvevők száma ennek négy-ötszöröse volt a Külügyminisztérium szerint. Egy-egy rendezvényen átlagosan 35-40 delegáció vett részt.