Talmácsi: Élvezem, hogy a magam ura vagyok

Vágólapra másolva!
Talmácsi Gábor idén ugyan nem kapott egyetlen jó ajánlatot sem a gyorsaságimotoros-vb-n, de nem unatkozik, folyamatosan edz, ősszel elkezd egy főiskolát és felkarolt egy fiatal tehetséget, akivel nagy tervei vannak. Szerinte a legnagyobb probléma az, hogy a MotoGP-ben jelenleg az üzleti érdekek dominálnak, mintegy félmillió euró kéne ahhoz, hogy egy versenyképes csapathoz kerülhessen, ezért könnyen lehet, hogy hátat fordít ennek a sorozatnak és jövőre a Superbike-világbajnokságban folytatja.
Vágólapra másolva!

Talmácsi Gábor egy sajtótájékoztatón jelentette be, hogy hivatalosan is felkarol egy 16 éves magyar motorospalántát, akinek - szakmai tanácsokon és közös edzéseken túl - egy motort is biztosít, hogy még az idén kipróbálhassa magát egy nemzetközi futamon. Az idei kényszerpihenőjét töltő világbajnok motorosunkat a bejelentés után kérdeztük a terveiről.

- Hogyan telnek mostanában a napjai?

- Elég elfoglalt vagyok, egyrészről hamarosan kezdődik az iskola - a TF-re fogok járni, sportszervező és sportmenedzser leszek három év múlva, levelező szakon -, de már most belekezdtem versenyzők menedzselésébe és karrierépítésébe, bár egyelőre leginkább mint edző, hiszen menedzseri tapasztalatom még nem sok van. Johann Zarco, aki most második a világbajnokságon (a gyorsaságimotoros-vb Moto2 kategóriájában - a szerk.) nekem és egykori menedzseremnek köszönheti, hogy tavaly be tudott ugrani a bajnokságba. Ez nagyon tetszett, ugyanis szeretek másoknak segíteni és a tudásomat átadni. Idén, áprilisban ismertem meg Bódics Ricsit, akire egy közös ismerősünk hívta fel a figyelmemet, azt mondta, hogy "ez a fiú nagyon tehetséges, nézzük meg!" Amikor láttam hogyan motorozik, elkapott egy érzés, hogy neki kell valami segítség, mert nagyon tehetséges. Először csak együtt edzettünk és csak kisebb dolgokban segítettem neki, de amikor láttam, hogy milyen gyors ütemben fejlődik, akkor komolyabban mellé álltam. Most ott tartunk, hogy egy hatszázas sportmotort biztosítunk neki, amellyel ősszel rajthoz állhat az Alpok-Adria-bajnokság utolsó, rijekai futamán. Ricsi az, akiben egy kicsit megláttam önmagamat. Amikor pici voltam én is mindig motoron akartam ülni és egyfolytában versenyezni akartam, másrészről úgy önmagamat, hogy a közös munkában én is kiteljesedek és nem úgy telnek el a hétköznapok, hogy nem csinálok semmit. Azon kívül, hogy az édesapámnak segítek üzemeltetni a Talmácsi-ringet, ahol szintén gyerekekkel foglalkozom, most itt van Ricsi is, akivel sokat edzünk és próbálom úgy nevelni, hogy egy univerzális versenyző legyen. Ez azt jelenti, hogy nem csak motorral edzünk, hanem például autóval és gokarttal is.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Talmácsi és fiatal felfedezettje, Bódics Richárd

- Néhány napja kering az a hír, hogy idén már biztosan nem fog versenyezni, ez igaz?

- Igen. A bajnokságok felén már túl vagyunk, semmi értelmét nem látom, most bárhová is becsatlakozni. Ugyanúgy folytatom tovább az edzéseimet és felkészülésemet, de egy picit jó volt kiszakadni ebből a mókuskerékből, amiben az utolsó tíz évben benne voltam, hogy felmérjem és értékeljem a jövőben mivel is szeretnék foglalkozni. Már nem csak egy lábon szeretnék állni, hogy csak a versenyzés legyen, hanem segíteni próbálom a fiatal tehetségeket és az utánpótlást.

- Van már valami konkrét ajánlata a következő szezonra?

Most várom az ajánlatokat, már nagyon sok tárgyaláson túl vagyok a gyorsaságimotoros-vb Moto2-es kategóriájában, ahol megmondom őszintén, hogy most sokkal nehezebb, mint eddig valaha. Szinte nincs is olyan hely, ahol ne a pénz dominálna.

- Ez azt jelenti, hogy fizetni kell az indulásért?

- Így van, és azt gondolom, hogy ennyi eredménnyel a hátam mögött nem hiszem, hogy nekem abba a kategóriába kéne tartoznom, ahol fizetni kell azért, hogy motorozhassak. Sokkal jobb lenne fizetést kapni, mert ez lenne a normális. Éppen ezért is gondoltam arra, hogy nem csak a MotoGP, hanem a Superbike világában is körbenézek és most ott is folytatok tárgyalásokat. Ahonnan a legjobb lehetőséget és ajánlatot kapom, ott fogok versenyezni. Ez konkrétan azt jelenti, hogy jövőre vagy a Moto2-ben vagy a Supersport 600-as (ez a Superbike-világbajnokság egyik betétfutama - a szerk.) sorozatban indulhatok.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Egy rajongói fotó készül éppen

- A Supersport 600-as kategóriában vesz részt a magyar Team Tóth csapat is, elképzelhető, hogy hozzájuk fog csatlakozni?

- Inkább azt mondanám, hogy nem elképzelhetetlen, de erről még a mai napig nem beszéltem velük. A média egy picit felkapta azt a hírt, hogy egyszer szeretnék egy magyar csapatban versenyezni, ami igaz, de nem feltétlen egy már meglévő csapatra kell kizárólag gondolni. Most még mérlegelnem kell a lehetőségeket, hogy jövőre melyik bajnokságban indulok, milyen háttérrel és utána majd sokkal könnyebben tudok erről beszélni.

- Még tavasszal azt mondta nekünk egykori menedzsere, Stefano Favaro, hogy ő megoldotta volna azt, hogy az anyagi okok miatt kieső alakulat helyett szerezzen önnek egy csapatot, amellyel az idén is elindulhatott volna gyorsaságimotoros-vb-n.

- Nem tudok Stefano nevében nyilatkozni. Ő is mindig a legjobbat akarta, ahogyan én is, de éppen ezért dolgozom most egyedül, mert saját magam akarom eldönteni, hogy hol megyek és milyen irányban lépek tovább. Elváltak ugyan az útjaink, de teljesen nyugodt vagyok, mert ugyanúgy fel tudom mérni a lehetőségeket és nekem most nagyon jó érzés, hogy a magam ura vagyok.

- Ezek szerint nem bánta meg, hogy már nem Favaro intézi az ügyeit?

- Nem bántam meg, ha nagyon nagy szükségem lenne rá, akkor megkérném, hogy segítsen. Most már nem csak a sportnak szeretnék élni, elkezdek egy iskolát, elkezdtem fiatalokkal foglalkozni, a Talmácsi-ringet is menedzserlem, tehát elég sok feladatom van most.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Stefano Favaróval történt szakítása után saját magát menedzseli Talmácsi

- Hogyan látja magát tíz év múlva, mit fog csinálni?

- Említettem, hogy több lábon szeretnék állni és több mindennel foglalkozni, de nem akarom elaprózni a dolgokat. Szeretnék fiatal versenyzőket menedzselni és oktatni. Ez a menedzselés persze kicsit tág fogalom jelen esetben, mert ebben nincs túl nagy tapasztalatom és minden új ezzel kapcsolatban. Persze láttam Stefano hogy dolgozott és ebből sokat tudok meríteni, de én inkább azt a szakmai tudást szeretném most tovább adni, amit a sportban szereztem. És természetesen előbb-utóbb szeretnék majd építeni egy saját magyar csapatot, amihez óriási előny lenne, ha lenne egy magyar pálya, ahol lehetne egy magyar MotoGP, vagy Superbike-verseny.

- Ön szerint ezek bármelyikére van reális esély a közeljövőben?

- A magyar pályát illetően nem tudok nyilatkozni, viszont a csapat építéssel kapcsolatban, úgy érzem találnék megoldást. Most azonban az első lépés, hogy Ricsit elkezdtem edzeni és gyorsan fejlődik, biztos vagyok benne, előbb utóbb világszinten is fog versenyezni. Jelenleg az a gond, hogy a vb-n induló csapatok inkább üzleti vállalkozásokként működnek és minden üzleti vállalkozás célja az, hogy jól megéljen. Ezért is kérnek a csapatok pénzt a versenyzőktől.

- Tud pontos összeget mondani, vagy ez egyéntől függ?

- Egészen pontosan meg tudom mondani. Ahhoz, hogy én top szinten mehessek a Moto2-ben, ahhoz olyan 400-500 ezer euró szükséges. Ezért természetesen kapunk reklámfelületet is a motoron, de ezt most Magyarországon nagyon-nagyon nehéz értékesíteni, azt kell, hogy mondjam, szinte lehetetlen.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Egyedül a MotoGP-be való átnyergelést tartja elkapkodottnak a karrierje során

- Megbánt-e bármit, ha visszatekint eddigi karrierjére, mit csinálna másképp?

- Azért mondhatom, hogy boldog vagyok, mert sok minden megtörtént, de mindennek így kellett történnie és minden döntésem utólag is jó döntés volt. Semmit sem bántam meg, egyetlen egy dolog van, amikor picit elbizonytalanodom és ez az, amikor év közben átmentünk a MotoGP-be, ami némileg elkapkodott lépés volt, de abban a helyzetben mégis jól döntöttünk. Év közben, ismeretlen csapatnál, teszt nélkül hirtelen felülni a legnagyobb kategória motorjára merész dolog volt és nagyon nehéz is. Azon néha elgondolkodom, hogy lehetett volna másképp, de egyáltalán nem bántam meg, mert lehet, hogy ha nem élünk akkor azzal a lehetőséggel, valószínű, hogy soha nem mehettem volna a MotoGP-be.

- Az iménti sajtótájékoztatón említette, hogy most van csúcsformában, ezt hogy sikerült elérni és miből gondolja, hogy így van?

- Most, hogy nem versenyzek, volt időm átgondolni, hogy mit kéne másképp tennem, hogy még jobb lehessek. Amikor szezon közben vagyok és mindig a következő futamra készülök, akkor nehéz ezen gondolkodni. Mindig azt hittem, hogy ennél jobban nem lehet csinálni ezt a sportot, de most, hogy volt egy kis időm gondolkodni, átnézni versenyeket, hogy mit lehetett volna jobban csinálni. Ezekkel a tapasztalatokkal, ha visszatérek, akkor jobb leszek, mint valaha és itt elsősorban a vezetési stílusomra gondolok. Fizikálisan ugyan van még mit fejlődnöm, mert most e téren nem vagyok a legjobb formámban, de nincs is rá szükségem, mert idén nem versenyzem, de amikor edzek, nagyon jó köridőket érek el és erre büszke vagyok.

- Családalapításon nem töri a fejét?
- Előbb-utóbb ennek is eljön majd az ideje.

Talmácsi Gábor karrierje
Született: 1981. május 28., Budapest
Négyéves kora óta motorozik, 14 évesen már a felnőttek közt versenyzett
Első vb-futamát 2000-ben teljesítette, 2001 óta állandó tagja a MotoGP mezőnyének

2007-ben világbajnok a 125 kcm-eseknél, az Év sportolója Magyarországon
2005-ben és 2008-ban vb-bronzérmes a 125 kcm-esek között
2009-ben végre egy kategóriával feljebb lép (250 kcm), ám néhány futam után szakít a csapatával és a MotoGP-be igazol, ahol meglehetősen gyenge eredményeket ér el
2010-ben hatodik lett a Moto2 bemutatkozó idényében, ez a kategória váltotta a korábbi 250 kcm-es géposztályt

Összesen kilenc vb-futamot nyert, 26-szor állt dobogóra, 11 pole pozíciót szerzett, kilenc leggyorsabb kört futott a vb-mezőnyben.