Dühöngő béka - Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6-teszt

2011.09.02. 9:38

Ordító V6-os motorjával, háromszáz lóerős teljesítményével és nyers stílusával a Hyundai Genesis Coupé egy komoly sportautó benyomását kelti, de leginkább az ára miatt veheti fel a versenyt a Nissan 370Z-vel.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A Hyundai a Genesis Coupéval erősítené a márka presztízsét
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Kevés autó létezik, amely ennyire hullámzó reakciókat vált ki az emberekből. A formája, a színe és az ára is vitatéma lett, de a motor erőtől duzzadó hangja mindenkiben tompította a kétségeket. A Hyundai Genesis Coupé biztosan nem lesz tömegmodell, de létezésével tovább erősíti a Hyundairól kialakult képet. Már egy háromszáz lóerős, hátsókerék-hajtású élvezetes sportkupé is van a kínálatban.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Több mint 4,6 méteres hosszával kifejezetten nagy autó

Mi ez, és mi benne az újdonság?

Bár a Genesis Coupét Amerikába már körülbelül egy éve árulják, hazánkba csak most érkezett meg. Ez a modell szemléltetné a Hyundai sportos hagyományait, hiszen a tengerentúlon a tuningőrültek előszeretettel nyúlnak Hyundai-okhoz is, hiszen olcsó, de megbízható alapot jelentenek. Ennek megfelelően a Genesis motorkínálatában a kétliteres turbófeltöltéses erőforrás az alap, de a tesztautó az igazi nagyágyú: 3,8 literes szívó V6-os, 303 lóerővel. A koreai sportkupé is betörne a Nissan 370Z világába. A Genesis azonban hosszabb, keskenyebb, és van benne még két kiegészítő ülés, tehát sportautó létére még praktikus is.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Hátul a kis szárny kifejezetten dob a megjelenésén

Hogy néz ki?

Felemás érzéseket kelt a Genesis Coupé, amiben egy kicsit a fényezése is szerepet játszik. Sokan már a színe miatt nem vették komolyan, ez a zöld fényezés nem aratott osztatlan elismerést. A forma már jobban eltalált, de valamiért nem alakultak ki hosszú sorok a bámészkodók között. A hátulja még stílusos, de az orra valamiért nem azt váltja ki, amit az ember várna. Vad formájú a lámpa, lapos és széles az orr, de az emberek mégsem veszik komolyan. Inkább olyan kellemesen aranyos, nincs benne meg a vadság, az igazi karizmatikus megjelenés.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Szemből nem elég vad, pedig szépek az ívek

Sajnos nagyjából ugyanez az utastérre is elmondható: a műszerfal akár egy középkategóriás limuziné is lehetne, a középkonzol sem kelt semmilyen sportos érzést. Az anyagminőség se nem luxusautós, se nem puritán, de azért van egy-két zavaró részlet. Nem elég, hogy az ötletes megoldások hiányoznak, a sportos hatású anyagok is. Sehol egy kevlár vagy alumínium utánzat, hiányzik egy kis alcantaraborítás is. Sőt a bőr kormánykerék már 9000 kilométer után feslik. Ez bizony nem jó ajánlólevél.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Akár a Hyundai legújabb szabadidő-autójának belseje is lehetne

Műszaki tartalom

Nagy technikai csodát kár lenne várni a Genesistől, inkább úgy lehet fogalmazni, hogy egészen jó műszaki alapokkal rendelkezik. A 3,8 literes V6-osa 24 szelepes, változó szelepvezérlésű, de nem tud világelső adatokat felmutatni. 303 lóerős maximális teljesítménye a motor méretét nézve nem túl sok, de teljesen elég egy ilyen autóba. A ZF-től származó hatfokozatú automata váltó sem világelső, de mindennapi életben meglepően gyors váltásokra volt képes. Annyira jól sikerült a szerkezet, hogy ezzel a váltóval 0,1 másodperccel jobban gyorsul az autó százra, és a fogyasztása is kedvezőbb. Érdekes módon az autó tömegét sem növeli meg: az automata változat mindössze két kilogrammal nehezebb a manuális váltósnál.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A 3,8-as V6-os nem világelső, de nem is csalódás

A McPherson első és többlengőkaros hátsó futómű is az együtt töltött kilométerek alatt bizonyította képességeit, mint ahogy a nagy tárcsákkal (elöl 320, hátul 314 mm-es tárcsa) dolgozó fékek is csak forszírozott tempónál tudták igazolni tudásukat. Örömteli, hogy a Hyundai ehhez a motorhoz már önzáró differenciálzárat is ad az autóhoz, így a hátsókerék-hajtású Genesist sokkal könnyebb uralni. Nemcsak a hajtáslánca miatt kellemes választás a Genesis, a felszereltsége sem rossz. A kötelező elemeken felül (hat légzsák, ESP, klíma, riasztó, tempomat, kulcsnélküli nyitás és indítás) talán az Infinity hifit, a bőrkárpitozást és az alapban járó tetőablakot érdemes még kiemelni, bár ez utóbbi csökkenti a fejteret.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Kikapcsolt ESP-vel jót lehet játszani, a hátulja csúszás közben is jól irányítható

Milyen vezetni?

Az első szó, ami eszembe jutott a Genesis Coupé pár kilométeres vezetése után, az a nyers. A gázpedál elég érzékeny, emiatt nehéz lassan elindulni. Az automata váltó kúszási sebessége is magas, de a váltások is érezhetően határozottak, cserébe gyorsak is. A kormányzás is erőt igényel, a fék sincs túlszervózva, a futómű pedig igen kemény. Emiatt sima úton nagyon jó érzés vele kanyarogni, rossz utakon, viszont pattog és ráz. Ekkor azonban az is kiderül, hogy az összeszerelési minőséggel nincs gond.

Alapvetően alulkormányzott a viselkedése, de a gázpedál határozottabb kezelésére egyből kitör a hátulja, amit a menetstabilizáló elektronika elég drasztikusan fékez meg. Utána meg is torpan, ezért aki élvezetesen akar vele csúszkálni, az kénytelen lesz kikapcsolni. Sportos vezetésnél érdemes az automatát is manuális módban használni, ilyenkor még határozottabban és gyorsabban kapcsol a szerkezet.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A fogyasztása nem szökik az egekbe

Ilyenkor hamar kiderül, hogy milyen hasznos a hátsó önzáró differenciálzár, ami miatt csúszás közben is nagyon jól irányítható a Genesis.  A kanyarsebességei nem hajmeresztőek, de ebben a kategóriában másfél tonnás tömeggel nem is rosszak. Apropó tömeg: dicséretes, hogy majdnem kétszer akkora motor ellenére a 3,8-as változat csak 43 kilogrammal nehezebb a kétliteresnél, vagyis arányait tekintve sokkal jobb paraméterekkel rendelkezik.

A nyers viselkedése és az erőtől duzzadó hangja miatt hasonló érzés vezetni, mint a Nissan 370Z-t, de azért sok tekintetben elmarad attól. Bár határozottan indul meg, de utána elmarad az elsöprő gyorsulás. A kanyarokban is lehetne jobb, ráadásul az ülések oldaltartása sem tökéletes. A Genesis Coupé pont a vad sportautó és a kellemes, sportos granturismo között egyensúlyozik.

A motor fogyasztása méreteihez mérten normális, hiszen szolidan gurulva akár 9 literes átlagot is elérhettünk vele külvárosi forgalomban, de a dugókkal tarkított hétköznapokon inkább a 12-13 literes városi fogyasztás a minimum. Autópályán tízliteres átlag alatt kijön, de ha durván gyorsítgatunk vele, akkor itt is felmegy az átlag 13 liter/100 km-re. Ha a motor méretéből, teljesítményéből indulunk ki, akkor ez egy szép eredmény, de ültünk már olyan hasonló teljesítményű BMW-ben, amely ennél is kevesebből megoldotta.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Az első ülések kényelmesek, de az előre hajló fejtámla néha zavaró

Milyen benne utazni?

Az utazási élményt is az autó nyers karaktere határozza meg, hiszen a Genesis kicsit darabos. Rossz úton nagyon rázkódik, városban nehéz vele finoman indulni, gyakran megnyikorgatja a hátsó kerekeket. Az első ülésekre nem sok panasz lehet, de a fixen előre döntött fejtámlával a hölgyeknek meggyűlt a baja. Zavaró megoldás ez, kár érte. A hátsó ülések ugyan léteznek, de oda csak 160 centiméter alatti utasok férnek el, e fölött minden döccenő veszélyes lehet. Ennek tükrében az autó inkább kétszemélyes, vagyis nekik a 332 literes csomagtartó is elegendő.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Hátul egy magas felnőttnek szinte lehetetlen az utazás

Megéri az árát?

Tízmillió forintról indul a Genesis Coupé ára, de ebben még a 210 lóerős kétliteres, turbófeltöltéses motor dolgozik. Az igazi üvöltő szörnyhöz még hárommillió szükséges, de ebből majdnem 2,2 millió forint csak a regisztrációsadó-változás, ami kiábrándító. Ennyibe került, hogy a 3,8 literre váltunk, és 303 lóerős teljesítményről beszélhetünk. A tesztautó még automata váltós is volt, így az árcéduláján a metál fényezéssel együtt 13,75 millió forint szerepelt.  Első látásra ez sok, de ha megnézzük, hogy milyen hasonló teljesítményű autókat kaphatunk, akkor máris javul a kép.

Cikkajánló

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Fotó: Pályi Zsófi [origo]

Álom utcai versenyautó -
Porsche 911 GT3

Brutális műtárgy -
Lambo Murciélago LP 640

A bárdolatlan Infiniti -
Nissan 370Z



A 25 lóerővel erősebb Nissan 370Z például már alapban is 14 millió forintba kerül, de ha jól felszereljük, akkor automata váltóval már 15,6 millióról beszélünk. Ha kérjük bele a Hyundaiban alapáron járó 5 év vagy 150 ezer kilométer garanciát, akkor azért még 326 ezer forintot a kereskedőnél lehet hagyni, vagyis a Nissan jóval drágább. A Nissannal rokon Infiniti G37 Coupé is minimum 16,6 millió forintról indul, míg a német prémiummárkák termékei (Audi A5, BMW 335i Coupé, Mercedes C350 Coupé) hasonló felszereltség és teljesítmény mellett még drágábbak. A Genesis Coupé tehát a kategóriájában kifejezetten kedvező árú választás.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A kormány nem túl jó reklám

Összegzés

Erős, tetszetős, és kategóriájában olcsó. A stílust azonban nem sikerült maradéktalanul beletuszkolni. Az orra félkész benyomást kelt és kicsit jellegtelen. Az utastere kifejezetten ötlettelen, a minőség pedig részben jó, de a feslő kormány mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Pár apróság választja el attól, hogy igazán komolyan lehessen venni, kár, hogy a tervezők ezt nem vették észre. Csak az ára miatt gondolnám meg, hogy a Nissan 370Z helyett Genesist vegyek, olcsó sportautóként azonban a kisebb, kétliteres verzió is elég lehet. A 3,8-as automatával kicsit eltévedt az útvesztőben: nem is klasszikus sportkocsi, de luxuskupénak sem mondanám. A teljesítménye és a motorhang így is meggyőzhet pár vevőt, de az átütő sikerhez több kellene.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 3778 cm3. Furat/löket: 96/87 mm. Hengerek/szelepek száma: 6/24. Teljesítmény: 223 kW (303 LE)/6000. Nyomaték: 361 Nm/4700. Sebességváltó: hatfokozatú automata. Fékrendszer elöl/hátul: 320 mm átm. hűtött tárcsa/314 mm átm. hűtött tárcsa. 
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4630/1619/1385 mm. Tengelytáv: 2820 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1599/1603 mm. Tömeg: 1515 kg. Terhelhetőség: 415 kg. Csomagtartó térfogata: 332 l. Üzemanyagtartály térfogata: 65 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 6,3 mp. Végsebesség: 240 km/óra. Átlagfogyasztás: 9,9 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 12,3 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 235 g/km.