Megérkezett a 21. század F Astrája - Kia Rio-menetpróba

2011.09.07. 10:33

A Kia modern kisautója nem csak a hét év garancia miatt jó választás. Megújult motorválasztéka mellett formájára és térkínálatára is büszke lehet, miközben a hárommilliós induló ára korrekt.

Fotó: Vida János [origo]
Az új Rio sok szempontból hatalmas ugrás az elődhöz képest
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Kicsit erőltetettnek tűnik, de az új Kia Rio hazai bemutatóján az autó méreteit és árát látva az első generációs Opel Astra jutott eszembe. A két autó méreteiben nagyjából megegyezik, miközben az Astra ára az akkori viszonylatban olyan szinten lehetett, mint most a Rio alapára. Szerencsére a két autó ezen kívül nem sok mindenben hasonlít egymásra.

Fotó: Vida János [origo]
Az első két generáció formailag nem volt túl izgalmas

Igen nagyot nőttek a kategóriák, elérték, hogy az új Rio a B-szegmensből már akkora, mint egy húsz évvel ezelőtti kompakt, azaz egy Golf méretű autó. Az új generáció mindössze két centiméterrel hosszabb, 2,5-lel szélesebb és másféllel alacsonyabb a korábbinál, de a tengelytávolsága már 7 centimétert nőtt. Ennek köszönhetően a hátsó lábtér is nagyobb lett 34 mm-rel, ami abból érzékelhető, hogy egy 180 centiméter magas sofőr mögé be tud ülni egy ugyanilyen magas felnőtt. A hátsó fejtér egyébként meglepően nagy, akár kétméteres ember is ülhet hátul. A csomagtartó hat százalékkal nőtt, már 288 literes, ami a 60/40 százalékban lehajtható ülések lenyitásával 923 literesre bővíthető.

Fotó: Vida János [origo]
Hét centiméterrel hosszabb a tengelytávolság

Technikailag hatalmasat fejlődött a világ, a Rio már tele van olyan elektronikával, amilyen korábban csak a luxusautókban volt elképzelhető. Menetstabilizáló, kipörgésgátló, vészfékasszisztens, ABS és egy olyan berendezés, amely megcsúszáskor a megfelelő ellenkormányzás irányába könnyíti el a kormány rásegítését. Hat légzsák, sokkal merevebb karosszéria várja az utasokat, miközben a kényelmi felszereltség is más szinten van, mint a régi Astra idejében.

Fotó: Vida János [origo]
Hátulról is jól mutat, akár egy Sportage

A motorkínálat első ránézésre kis visszalépés, nem technikai téren, inkább teljesítményben. Az 1,2 literes alapmotor (85 LE) a Picantóból lehet ismerős, míg az 1,4-essel (109 LE) a Cee'dben találkozhattunk párszor. A dízelkínálat gyengült egy kicsit, hiszen a korábbi Rio 1,5 literes 110 lóerős motorja már a múlté, most a Vengából ismerős 1,4-es turbódízel az erősebb 90 lóerővel. Az igazi újdonság a háromhengeres 1,1 literes turbódízel, amely nem csak a 75 lóerős teljesítményére lehet igazán büszke. Ezzel a motorral (és egy gyengébb felszereltséggel) elérték, hogy az autó mindössze 3,2 liter/100 km-es vegyes átlagfogyasztásra is képes, a szén-dioxid-kibocsátása pedig 85 g/km, ami hibrid autókat is megver.

Hazánkban egyelőre a két benzines bizonyíthat csak, a dízelre jövő évig várni kell. A kisebb, alapváltozatot sikerült egy rövid tesztút alatt kipróbálni, így már van valami fogalmunk arról, hogy mit tud a hárommilliós alap Rio.

Fotó: Vida János [origo]
Már az alapfelszereltség is erős, széria a kormányról vezérelhető hifi, a légkondicionáló

A motor meglepően nyomatékos alul, biztatóan mozdítja meg a karosszériát, de a gázpedál további lenyomására nem sok izgalmas történik. Nagyjából 4000-es fordulatszámig egyhangúan húz, majd egy kis erő is érezhető. A váltó mozgása csak átlagos, kicsit zavaró, hogy a kettes és a négyes használatához nagyon hátra kell húzni a kart. A kormányzás túl steril, az elektromos szervorásegítés már álló helyzetben zavaróan sokat segít, mozgás közben sem élvezetes az autó irányítása. Ettől függetlenül a Riót nem sokkal rosszabb vezetni, mint a konkurenseket, inkább az a baj vele, hogy nem adja vissza a külső alapján elvárható sportosságot.

Cikkajánló

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Új Suzuki Swift 1.2-teszt

Felnőtt a többiekhez -
Kia Rio menetpróba

Karakterét áldozta a világsikerért -
Nissan Micra 1.2-teszt



Egyébként az egész autó ilyen, a sajtóanyagban látott csodaszép műszerfal az alapváltozatban elég komor fekete, kemény anyagokkal. A felszereltség jó, de az utastér hangulata lehetne kicsivel jobb is. A térkínálat megfelelő, de az első ülések háttámláját kemény műanyag lap borítja, ami a hátul ülő lábterében zavaró. A rugózás sem nagyon sportos, a hátsó ülésen utazva kicsit sokat hullámzik az autó fara. A menetzajok viszont szerények, és összességében azért elmondható, hogy nem vall szégyent a kategóriában.

Fotó: Vida János [origo]
Akciósan már 3 millió forintért is kapható

Az új Rio jó méretekkel megáldott autó, épp annyira tágas, hogy családi autóként is képes bizonyítani. Az alapmotorral ugyan kicsit vérszegény, de ebben a kategóriában ennyiért nem várhatunk túl sokat. A bevezető akció miatt most minden Rio ára 150 ezer forinttal olcsóbb, így az alapmodell (1,2 LX) bekerült hárommillió forint alá. Az 1,4-es benzines hatfokozatú váltóval mindössze 200 ezer forinttal drágább, tehát az jobban megérheti, de a magasabb felszereltségi szintek felára sem ijesztő.

Akciós árlista Eco LX EX EX Limited
1.2 CVVT  2 999 000 3 349 000 3 749 000
1.4 CVVT 3 549 000 3 949 000
1.1 CRDi 3 349 000 3 399 000 3 749 000  4 149 000
1.4 CRDi 3 949 000 4 349 000


A konkurensekhez képest az új Rio nem riasztóan drága, sőt egy kicsit lefelé lóg ki a kategóriából. Jól látszik, hogy az igazán nagy vetélytársakhoz van pozicionálva (Fabia, Fiesta, Corsa,Yaris, Polo), de a Clio 2,4 milliós ajánlatával nem tud versenyezni. Ehhez az is hozzátartozik, hogy a Rio alapfelszereltsége sokkal gazdagabb. Elvileg már szeptembertől elérhető Magyarországon, ebben az évben 245 darabot szeretne a hazai importőr értékesíteni.

Ford
Fiesta 1.25
Honda
Jazz 1.2
Hyundai
i20 1,25
Mazda2
1.3
Opel
Corsa 1.2
Peugeot
207 1.4
Renault
Clio 1.2
Skoda
Fabia 1.2
Toyota
Yaris 1.3
VW
Polo 1.2
3 161 000 3 390 000 2 949 000 3 369 900 3 185 000 3 099 000  2 440 000 2 843 000 3 295 000 3 484 750