Tovább lehet ügyeskedni az ideiglenes rendszámokkal

2011.09.10. 12:33

Szeptember elsejétől nem csak a külföldi rendszámos autók vezetésének feltételei szigorodnak, hanem a P, illetve E kezdőbetűs ideiglenes rendszámok használatának szabályai is változnak. Az apró változások bezárnak néhány kiskaput, de az autókereskedőket továbbra is a szabályok kijátszására sarkalják és megfelelő ellenőrzés hiányában, aki akar, továbbra is vissza tud majd élni az ideiglenes rendszámokkal..

A kormány hadat üzent a regisztrációs adó befizetésének elkerülésével spóroló autósok ellen, szeptember elsejétől nem csak a külföldi rendszámos autók vezetésére vonatkozó rendelkezések szigorodnak, hanem a P, illetve E kezdőbetűs ideiglenes rendszámok használatára vonatkozó szabályok is megváltoznak. A módosítások inkább csak a kereskedők, autójavító cégek életét nehezíti meg, megfelelő ellenőrzés hiányában nem riasztják el az ügyeskedőket.

Mint korábbi cikkünkből kiderült az E és P ideiglenes rendszámok lehetőséget nyújtottak a regisztrációs adó befizetésének elkerülésére, pedig ezek a rendszámok eredetileg nem ezt a célt szolgálnák. A P kezdőbetűs, úgynevezett próbarendszám elvileg a műszaki vizsgával (ezáltal forgalmival) nem rendelkező autók mozgatására találták ki, ezáltal csak kísérleti vagy kipróbálás céljából üzemeltetett járműre lehet feltenni. Az E-s rendszámot pedig külföldről behozott, ideiglenesen hazánkban használt autókra találták ki és maximum fél évre lehetett igényelni.

Hogyan lehet spórolni az E-s P-s rendszámmal

A P kezdőbetűjű ideiglenes rendszámot elvileg olyan járműgyártó és -javító cég, közlekedési kutatóintézet, valamint egyéb olyan vállalkozás vagy intézmény kaphatja meg, amelynek tevékenysége indokolja a még forgalomba nem helyezett, vagy a forgalomból ideiglenesen kivont, de javítás alatt álló jármű ideiglenes részvételét a közúti forgalomban. Egy egyszerű magánember elvileg hivatalos úton nem juthat hozzá, nem hivatalosan azonban napi párezer forintért bárki tud bérelni, de vásárolni is könnyen lehet, ehhez elég átböngészni néhány nagyobb hirdetési weboldalt.

A rendszám nem járműhöz, hanem jogosulthoz - amely lehet magánszemély és cég is - kötődik, vagyis akárki nem használhatja, de az arra jogosult akár több autóra is felteheti. A P-s rendszámot egy évre adják ki, megújítani nem lehet, de a szükséges papírokkal rögtön igényelhetnek újat. Az ideiglenes rendszám megszerzése után egy jogosult bármikor bármilyen autójára felteheti ezt, vagyis egy nagy értékű autó külföldi beszerzése után akár hosszú hónapokig, de akár évekig is járhat egy több tízmilliós járművel anélkül, hogy befizetné a többmilliós regisztrációs adót, az átírási és forgalomba helyezési költségeket. Csak hazánk területén használható, teher és személyszállítás csak külön engedéllyel lehetséges vele, vagyis normál esetben nem lehetne P-s rendszámmal életvitelszerűen közlekedni, de a jelenlegi szabályozás, ellenőrzés szerint ez lehetséges. A rendszám kiállításának összes költsége körülbelül 250 ezer forint, tehát a töredéke a legális forgalomba helyezés költségeinek.

Az E-s rendszám annyiban különbözik a P-től,  hogy ezt már magánszemély is könnyedén megszerezheti, de itt már az autónak át kell mennie a műszaki vizsgán. Abban az esetben adják ki, ha az autó származási ellenőrzése, illetve a regisztrációs adó befizetése még nem történt meg. E-s rendszámmal felszerelt autóval már lehet személyeket szállítani, és menetlevelet sem kell tölteni, de az országot ezzel sem lehet elhagyni.  Fél évre lehet egy autóra igényelni, de maximum az adott év december 31-ig.  A rendszám kiváltásának, a műszaki vizsgának és a biztosításnak az együttes költsége nem haladja meg a 150 ezer forintot, cserébe fél évig  korlátozások nélkül járhattunk az autónkkal. A korábbi gyakorlatban egy autóra többször is kiadtak ilyen rendszámot, tehát évekig különösebb megkötések nélkül lehetett használni egy autót.

A magyar forgalomba helyezés költségei két példán keresztül:

Ford Mondeo 2.0 TDCi                                       BMW X6 40d

Forrás: Ford  Forrás: BMW

Listaár: 10 250 000 Ft                                           Listaár: 14 106 400 Ft
Regisztrációs adó: 743 000 Ft                                Regisztrációs adó: 1 466 000 Ft
Eredetvizsga: 20 000 Ft                                          Eredetvizsga: 20 000 Ft
Forgalmi engedély: 6000 Ft                                    Forgalmi engedély: 6000 Ft
Törzskönyv: 6000 Ft                                              Törzskönyv: 6000 Ft
Vagyonszerzési illeték: 47 952 Ft                            Vagyonszerzési illeték: 71 832 Ft
Érvényesítő címke: 450 Ft                                      Érvényesítő címke: 450 Ft
Rendszámtábla: 6500 Ft                                         Rendszámtábla: 6500 Ft
Összesen: 11 079 902 Ft                                        Összesen: 15 683 182 Ft
Megspórolható (regadó és áfa): 3 305 500 Ft         Megspórolható (regadó és áfa): 4 992 600 Ft



A tapasztalat azt mutatta, hogy bár az utóbbi három évben az autóeladások a negyedére csökkentek, a P, illetve E kezdőbetűs rendszámok száma 18-20 százalékkal nőtt. Az E kezdőbetűs rendszámok elsősorban azért "népszerűek", mert a rendelet ugyan kimondta, hogy maximum fél évig lehet ilyen rendszámot használni, de sokan - kisebb megszakításokkal - egymás után több fél évre is kiváltottak autójukra ilyen rendszámot. Ezt a kiskaput zárták be szeptember elsejétől: egy autóra mindössze egyszer lehet E kezdőbetűs rendszámot kiváltani.

A próbarendszámokra vonatkozó jogszabály már eddig is elég szigorú volt, ugyanis kimondta, hogy "a jogosulton kívül csak a vele munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló személy vezetheti még az adott P-s rendszámmal szerelt autót", továbbá teher- és személyszállítás sem lehetséges. A helyzetet bonyolítja, hogy a személyszállítás alól engedményt adhatnak, így előfordulhat, hogy jogosan szállítanak utast próbarendszámos autóval.

Szeptember 1-től annyit szigorítottak, hogy a járműjavításra jogosult szervezet, vállalkozás részére kiadott P betűjelű ideiglenes rendszámtáblával ellátott járművet olyan személy vezetheti, aki a járműszerelői tevékenység önálló végzéséhez előírt képesítéssel, autószerelő szakvizsgával rendelkezik . Ez nem azt jelenti, hogy bármilyen próbarendszámos autót csak autószerelő vezethet, csupán az autójavításra kiváltott rendszámokra vonatkozik a szigorítás.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A próbarendszámot elvileg műszaki viszgával nem rendelkező gépjárművek kipróbálására és mozgatására találták ki

Az autókereskedők, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) mégsem elégedett az új szabályozással, Fojt Attila elnök szerint az új rendelet túl szigorú és nem életszerű. "Ez nyilvánvalóan megnehezíti a kereskedőink munkáját, pedig a P-s rendszám számunkra egy munkaeszköz. A kereskedésekben álló gépjárművek nagy többsége külföldről behozott, vagy a hazai forgalomból kivont autó, amelyeknek a mozgatása, vagy kipróbálása csak ezzel a rendszámmal lehetséges. Biztosan van olyan, aki visszaélt a rendszámmal, de megint általánosítanak, és újra túlzásba estek."

Az MGOE elnöke szerint a P-s ideiglenes rendszámok döntő többségét kereskedők váltották ki, de ők sem egyszerűen juthatnak ilyen rendszámhoz. Költsége éves szinte 250-300 ezer forint, vagyis ez sem olcsó megoldás. Már ahhoz is külön engedély kell, hogy utast szállíthassanak, pedig az ügyfél minden bizonnyal szeretné mozgásban is látni az általa kiválasztott autót. " A legtöbb vevő a vásárlás előtt - teljesen jogosan - szeretné kipróbálni kiszemelt autót, ezért nem életszerű azt várni a kereskedőtől, hogy ezt nem engedi meg. Kénytelen szabályt szegni, azt is kockáztatva, hogy megbüntetik, hiszen jogszabály szerint csak a társaság alkalmazottja ülhet a volán mögé"

"Az ide vonatkozó rendelet egyébként tiltja, hogy a P rendszámot egy gépkocsin 30 napnál tovább használhassuk ami elvileg megakadályozza, hogy adóelkerülés célzattal használja valaki. Úgy tűnik ennek ellenőrzése helyett általánosabb szigorítást fogalmazott meg a jogalkotó, ami viszont szabályosan kereskedőknek jelent kellemetlenséget" - tette hozzá Fojt Attila.

Egy korábbi rendeletben (35./2000 BM rendelet) valóban volt egy megkötés, ami azt mondta ki, hogy ugyanarra az autóra 30 napnál tovább csak különösen indokolt esetben engedélyezhető, de a jogszabály új szövegében ez a mondat már nem szerepel.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A kevés legális használat egyike: a tisztán elektromos autóknál nem a regisztrációs adó (190 ezer Ft) befizetésének elkerülése a cél

Kíváncsiak voltak arra is, hogy az új szabályok hogyan érintenek egy olyan nagy céget, amely egyszerre járműjavítással és kereskedelemmel is foglalkozik, ezért megkerestük hazánk egyik legnagyobb autó importőrének, a Porsche Hungáriának a használtautó-kereskedéssel foglalkozó cégét, a Weltautót. Horváth Zoltán, márkaigazgató szerint a P-s rendszámra vonatkozó szabályoknál a jogalkotók tévedtek, elfelejtették, hogy valójában mire való ez a rendszám.

"Azért váltunk ki ilyen rendszámot, hogy az autóinkat mozgatni tudjuk , illetve az ügyfelek ki tudják próbálni. Szerencsére a rendőrök rugalmasabban állnak a kérdéshez, általában nem szokott abból gond lenni, hogy az ügyfél vezeti az autót, ha a kollégánk is ott ül mellette." Horváth Zoltán tájékoztatása szerint cégüknél kétféle próbarendszám létezik, a tevékenységi körnek megfelelően autókereskedelemre és autójavításra is kiváltottak ideiglenes rendszámot. Utóbbi esetében, az új rendelet szerint csak autószerelő vezetheti az autóikat, de a márkaigazgató szerint ez nem probléma, hiszen náluk eleve csak autószerelők vezetik az autójavításra szánt próbarendszámos járműveket.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A P és E rendszámokon kívül más ideiglenes rendszámokat nem szabályoztak

Megkérdeztük az Országos Rendőr-főkapitányságtól, hogy a szabályok szigorítása egyben azt is jelenti-e, hogy a külföldi rendszámos autókhoz hasonló ellenőrzésekre számíthatnak az ideiglenes rendszámot használó autósok is. Az ORFK tájékoztatása szerint a téma kapcsán fokozott ellenőrzést nem terveznek, de egy ellenőrzés során a bizonyítás ténye a gépjárművezetőt kötelezi, tehát érdemes a munkaviszonyt igazoló papírokat, illetve az autószerelői bizonyítványt a vezetőnek magánál tartania. Amennyiben megszegi a P-s rendszámra vonatkozó szabályokat, akkor a kiszabható pénzbírság háromezertől 30 ezer forintig terjedhet, de a helyszíni bírság maximális értéke csak 20000 forint lehet.

A korábbi (35/2000 BM rendelet) jogszabály egyébként kimondja, hogy a P kezdőbetűs rendszámot visszavonhatják, ha az indítási naplót a jogosult rendszertelenül vagy az ellenőrzést nehezítő más módon (olvashatatlan írás) vezeti, illetve akkor is el lehet venni, ha a rendszámtáblát arra jogosultgosulatlannak átadja. Ennek ellenére még napjainkban is virágzik a P-s rendszám bérbeadása: kis utánajárás után (internetes apróhirdetési oldalakon is) napi néhány ezer forintért bárki könnyedén hozzá juthat próbarendszámhoz.

Korábbi cikkünkben Dr. Kovács Kázmér ügyvéd és biztosítási szakértő arra is felhívta a figyelmet, hogy egy ilyen rendszám bérlésnek szertegágazó következményei is lehetnek: ha nem a jogosult vezeti az autót, és balesetet okoz, akkor a kötelező biztosítás léte megkérdőjeleződik, a biztosító megtagadhatja a teljesítést, illetve a károkozón behajthatja. Ebben az esetben a károkozónak kell az akár milliós kárt kifizetni, vagy ha személyi sérülés is történik, akkor a sérült gyógykezelésének és jövedelemkiesésének a költségei is őt terhelhetik.

A szeptember elsejétől érvényes módosítások

1. A P betűjelű ideiglenes rendszámtábla kiadásának, használatának különös szabályai
1. § (1) Kérelemre P betűjelű ideiglenes rendszámtáblát kell kiadni a fő tevékenysége szerint gépjármű-kereskedelemre jogosult szervezetnek, vállalkozásnak, a fő tevékenysége szerint járműgyártásra, járműjavításra jogosult szervezetnek, vállalkozásnak, a közlekedési kutatóintézetnek, valamint egyéb olyan vállalkozásnak vagy intézménynek, amelynek
tevékenysége indokolja a még forgalomba nem helyezett vagy a forgalomból ideiglenesen kivont, javítás alatt álló vagy kereskedelmi célból történő szállítása során a jármű ideiglenes részvételét a közúti forgalomban.
(2) A P betűjelű ideiglenes rendszámtáblával ellátott jármű használata az ideiglenes forgalomban tartási engedély
jogosítottján vagy a vele munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló személyen kívül másnak nem engedhető át.
(3) Az (1) bekezdésben meghatározott járműjavításra jogosult szervezet, vállalkozás részére kiadott P betűjelű ideiglenes rendszámtáblával ellátott járművet olyan személy vezetheti, aki rendelkezik a gépjárműfenntartó-tevékenység személyi és dologi feltételeiről szóló miniszteri rendeletben a járműszerelői tevékenység önálló végzéséhez előírt képesítéssel.
(4) A P betűjelű ideiglenes rendszámtáblával ellátott járműnek a közúti forgalomban való részvételéről a közlekedési igazgatási hatóság által hitelesített indítási naplót kell vezetni.
(5) A P betűjelű ideiglenes rendszámtáblával ellátott járművel a személy- és teherszállítás, valamint a vontatás tilos.
A korlátozás alól az engedélyező közlekedési igazgatási hatóság indokolt esetben felmentést adhat.
(6) A P betűjelű ideiglenes rendszámtáblával ellátott jármű esetében az (5) bekezdésben meghatározott személy- és teherszállítás, illetve vontatási tilalom alól akkor lehet felmentést adni, ha a tesztelés a jármű ezen jellemzőinek megismerésére irányul. A közlekedési igazgatási hatóság a jogszabályban előírt korlátozásokon túl egyéb indokolt megszorításokat rendelhet el, így különösen útvonalbeli, területi és időbeli korlátozásokat írhat elő. Erről és a jogszabályban meghatározott tilalmak alóli felmentésről határozatot hoz.

2. Az E betűjelű ideiglenes rendszám kiadására vonatkozó korlátozás

2. § A regisztrációs adóról szóló törvény hatálya alá tartozó jármű tulajdonosa részére a járműhöz a külön jogszabályban meghatározott feltételek mellett az E betűjelű ideiglenes rendszámtábla és az ideiglenes forgalomban tartási engedély egy alkalommal adható ki.



KAPCSOLÓDÓ CIKK