Felvonult az autózás történelme

2011.09.26. 11:04

Több mint 150 kultikus gép, sosem látott ínyencség, igazi filmsztár és a családi fényképalbumból kigurult friss klasszikus mutatta meg magát az autógyártás elmúlt 125 évét feldolgozó első Oldtimer és Youngtimer fesztiválon a Papp László Sportarénában.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A veterános fesztivál hangulata egy korabeli nemzetközi autószalonéra emlékeztetett
(Még több kép a galériában, kattintson a képre!)

125 éves az autó. Ennyi idő éppen elég volt, hogy funkcionális tárgyból igazi szenvedéllyé váljon, generációk nőjenek fel a hátsó ülésen, és mára több tízezer különböző típusért rajonghassanak kicsik és nagyok. Sokat látott szakiknak, az autózás történelmével még csak most ismerkedő gyerkőcöknek, műértőknek vagy csak azoknak, akik szeretik a szépet, egyszóval mindenkinek szólt az első veterános fesztivál, ahol a főszerepet nem egy-egy korszak, márka vagy nemzet, hanem az autó iránti rajongás kapta. Több mint 150 nagy becsben tartott kocsit válogattak össze a szervezők a színes hazai állományból.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Az autótörténelem nagyjai: Panhard-Levassorok, egy Nesselsdorfer és egy Opel

Az 1890-es évektől az 1990-es évekig mindenkinek tudott ismerőset vagy éppen újat mutatni a válogatás. Poszterekről ismerős sportautó-legendák mellett eddig csak képen látott, ritka és különleges típusok is feltűntek. A vadászgépek pilótafülkéjére emlékeztető Messerschmitt Kabinroller és a kétéltű Amphicar mellett a filmekben kultikussá vált kocsik nagy részével csak kevesen kerülhettek eddig testközelbe. Kiderült, hogy tényleg rozsdamentes acélból készült a világ legismertebb időgépe, a DeLorean DMC-12-es, a gyerekek pedig láthatták, milyen óriási valójában a Verdák dokiját alakító Hudson Hornet, a valódi versenypályák egykori sztárja.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A Verdák Dokija, vagyis a Hudson Hornet a jellegzetes kék színben

Kiderült, mire cserélte volna kupé Volvo P1800-asát az Angyal, ha Roger Moore karakterét kisbabával lepte volna meg az egyik hálás ifjú hölgy. Klasszikus amerikai autós üldözős mozifilmekből is kigurult néhány felejthetetlen autóipari műremek, például a Chevrolet valaha gyártott legjobb autójának megválasztott 1969-es Camaro, a Ford Mustangok között pedig Eleanor, Nicolas Cage elérhetetlen álma is megcsodálható volt. A francia klasszikusok kedvelői közül is sokan emlékeznek még Lütyőre, a pukkancs Saint Tropez-i csendőrre, aki a helyi erőknél rendszeresített Citroën Mehariból gyakran ült át az apácák Kacsájába is.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Hát nem olyan, mintha vadonatújak lennének?

Louis de Funes másik híres filmsorozata, a Fantomas trilógia is megelevenedett egy Citroën DS formájában. Aki hasonlóan lenyűgöző autókra volt kíváncsi, végigsétálhatott a Mercedes-Benz 125 éves történetét bemutató soron és az 1895-ös ős automobil környékén a Budapest-Rüsselsheim utat lábon megjárt 1911-es Opelt is alaposan szemügyre vehette. A hőskort rajtuk kívül Panhard-Levassor és Nesselsdorfer keltette éltre, de azok is csemegézhettek, akik a nyolcvanas években voltak gyerekek, az ő kedvenceik is méltó helyet kaptak. Többek között egy restaurálás alatt álló kettes Golf és egy élénk szívdobogást okozó cápa 6-os BMW is feltűnt.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Ma is versenyképes lenne a piacon ez a cápa M6-os BMW

Az elérhető árú és a méregdrága angol sportkocsik vagy a korlátozott példányszámban megmaradt furgonok rajongói is találtak látnivalót. A kicsik láthatták, milyen autóval jártak szüleik és nagyszüleik harminc-negyven évvel ezelőtt. Egy tucatnyi fantasztikus állapotú retróautó várta, hogy soha nem látott dicsfény borítsa, és a gyári újnál is szebb fényezésén, ragyogó krómfelületein megcsillanjon a Sportaréna világítása, az ámuldozó közönség pedig úgy érezhesse magát, mintha egy korabeli nemzetközi autószalonra csöppent volna, ahol egy 1500-ös Lada ugyanolyan fontos kiállítási tárgy, mint egy 1930-as Austro Daimler.

Fotó: Balogh Bence [origo]

A fesztivál jelleget a hétvége három napjának minden percét kitöltő programok, koncertek, felvonulások, játékok erősítették, szolgáltató jellegét pedig a mentők javára megrendezett aukció biztosította. A magyar rali örökös bajnoka, Ferjáncz Attila egykori versenyoveráljára lehetett licitálni, amelyet maga az élő legenda ajánlott fel. Az öreg autók szeretetének minden oldalát bemutató kiállítás titkos célja és a szervezők vágya az volt, hogy még több potenciális veteránosnak hozzák meg a kedvét egy-egy szemüknek vagy szívüknek kedves klasszikus gondozásához, hogy jövőre is dúskálhassunk a néznivalóban.