Mire elég az autókra adott sokéves garancia?

2011.09.30. 18:10

A leghosszabb gyári garanciát koreai autógyártó adja, bár a Mercedes a rozsdásodás javítását 30 évig is vállalja. A jótállást nagyon könnyű elveszíteni, nem mindenre vonatkozik, és rengeteg költséges buktatója is van.

Évekkel ezelőtt általános volt, hogy a japán autógyártók három évre vagy százezer kilométeres futásteljesítményre vállaltak garanciát, míg a többi gyár egy évben szabta meg a garanciaidőt. Később az Európai Unió előírásai alapján a tagállamokban legalább kétéves garanciát kellett biztosítani, de mára sokkal vegyesebb a kínálat: kettő, három, négy, öt és hét évig tartó garanciaidőkkel találkozunk a különböző márkáknál.

A magyar forgalmazók garanciaadási kedve nem feltétlenül az autók gyakorlati megbízhatóságát tükrözi. Van összefüggés garancia és megbízhatóság között, hiszen akkor éri meg hosszabb időt adni, ha hosszú távon és a teljes eladott darabszámra vetítve alacsonyabb a garanciális költség, mint a garancia fejében elkönyvelt szervizbevétel vagy extragarancia-díj. A garancia azonban jelentős részben a márkakép erősítését, a vásárlókör bizalmának megnyerését, bővítését és leginkább a lekötését szolgálja.

Forrás: [origo]

A garancia fenntartásának általában feltétele a márkaszerviz igénybevétele bármilyen időszaki vagy alkalmi cserénél, javításnál. Ez a követelmény azt is jelenti, hogy az évek során annak alkatrészárait és rezsióradíját fizetjük, amelyek jellemzően a legmagasabbak a piacon, és gyakran egyenes arányban állnak a márka árszintjével és presztízsével.

Összegyűjtöttük, hogy a magyar forgalmazók milyen alapgaranciát, kiterjesztett garanciát és szervizgaranciát kínálnak.

Német márkák - mindegyik máshogy csinálja

A BMW meghosszabbítható garanciaidőt kínál. A két év kilométer-korlátozás nélkül jár, azon felül meghosszabbított jótállást vásárolhatunk, de csak a két év lejárta előtt, amennyiben rendelkezünk a BMW Service Inclusive (BSI) szolgáltatással. Mivel ez utóbbi benne van az összes új BMW alapárában, legfeljebb lemondani lehet, és akkor fél százalékkal olcsóbb az autó. De mit tartalmaz a BSI?

Öt évig vagy százezer kilométerig a kötelező karbantartásokat (olaj, olajszűrő, üzemanyagszűrő, pollenszűrő, fékfolyadék, gyújtógyertyák, átvizsgálások) a BMW fizeti. Fejlesztett változata a BSI Plus, amelybe már egyes kopó-forgó alkatrészek (fékbetétek és -tárcsák, kuplungtárcsa, ablaktörlőlapátok) is beletartoznak, ám ez például egy 5-ösnél - motorizáltságtól függően - már 360-500 ezer forintba kerül. A BMW-k szervizesedékességét a számítógép jelzi, tehát a harmincezres ciklus nem szentírás, sőt a gyakorlatban inkább rövidebb. Így a BSI százezer kilométerére általában négy szerviz esik összesen 250-300 ezer forint értékben, amiről nem éri meg lemondani százezer forint árelőny fejében.

Jótállás-hosszabbítást az importőr honlapján található kalkulátorral számolhatunk, tájékoztató jelleggel: egy hathengeres 5-ös harmadik garanciaévére - maximum százezer kilométerig - 108 ezer forintot fizetnénk.

Garancia = jótállás
A garancia a jogi szaknyelvben jótállás, a kettő tulajdonképpen ugyanazt jelenti, a "garancia" a nemzetközi jelentés miatt honosodhatott meg a közhasználatban. A jótállást hibás teljesítés esetén érvényesíthetjük.

Hibás a termék akkor, ha a jogszabályban vagy a szerződésben foglalt jellemzőknek a vásárláskor vagy a jótállás időtartama alatt nem felel meg, tehát a rejtett hiba is idetartozik. A fogyasztó választhat csere vagy javítás között, kivéve, ha már nem kapható cserepéldány, vagy a csere aránytalanul nagyobb költséget jelentene a javításhoz képest. A gyártó vagy forgalmazó csak akkor utasíthatja el a jótállási igényt, ha bizonyítani tudja a rendellenes használatból fakadó meghibásodást.

A jótállás a javítás időtartamával meghosszabbodik. Ha sem a csere, sem a javítás nem lehetséges, akkor a fogyasztó árleszállítást vagy - elállás mellett - a vételár visszafizetését kérheti. A személygépkocsi a 151/2003. kormányrendelet mellékletében mint tartós fogyasztási cikk szerepel, tehát egy év kötelező jótállás vonatkozik rá, de a forgalmazó többet is vállalhat. Az Európai Unió a 2002. január 1-jétől forgalomba helyezett autókra a tagállamokban legalább kétéves jótállást ír elő, de Magyarországon például a Fiat és a BMW már a csatlakozást megelőzően két évet adott.

A Mercedes-Benz is kétéves, kilométer-korlátozás nélküli garanciát ad. Eltér a többiektől abban, hogy szervizszerződéssel, havidíjért, egyben biztosítja az autó meghosszabbított garanciáját, a kötelező és azon felüli karbantartást. A havidíj futástól és időtartamtól függ. A Mercedesekhez egyedülálló módon harminc év átrozsdásodási garanciát adnak. Ennek ugyanúgy feltétele a márkaszervizben történő rendszeres átvizsgálás és karbantartás, a nem fénysérült vagy adott esetben a Mercedes-szervizben szakszerűen kijavított felület. Fontos, hogy csak a belülről kifelé rozsdásodó elemet cserélik garanciában.

A harmadik német prémiummárka, az Audi csak ez év júniusától kapta meg a Volkswagen-csoport többi márkájánál bevezetett négyéves garanciát. Az Audinál CarLife Plus, a Skodánál Gmax, a Volkswagennél és a Seatnál Garancia4 a neve a szolgáltatásnak, amelyet a hazai importőr vállal: a hagyományos, két év kilométer-korlátozás nélküli garanciát további két évvel fejeli meg, kétszázezres futásteljesítményig. A feltétele ennek is a márkaszerviz látogatása, illetve más szerviz esetén a számlák és egy nyilatkozat a gyári előírások betartásáról. Külföldön is érvényesíthető, de ott az ügyfél helyben fizet, majd itthon az importőr utólag téríti meg a költségeit. Az egy évben kifizethető összeg mindegyik márkánál két és fél millió forint, ami az Audi árait nézve aránytalanul kevésnek tűnik.

Második lépcső: szavatosság
A szavatosság nem ugyanaz, mint a jótállás, bár sok tekintetben megegyezik azzal. A jótállással egyszerre "indul", és nem tartós cikkekre is érvényes. A jótállás leteltével lesz haszna számunkra, ugyanis tartós cikkeknél három év az ideje. Viszont míg a jótállásnál fogyasztóként nincs bizonyítási kötelezettségünk, a szavatosságnál igen: a jótállás elmúlta utáni első hat hónapban még a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a termék hibátlan volt a vásárláskor, hat hónap elteltével már a vevő dolga, hogy ugyanennek az ellenkezőjét bizonyítsa. A termék szavatossági ideje annyival nő, amennyi ideig a fogyasztó nem tudta használni a terméket, és újra kezdődik a kicserélt elemre vonatkozóan.

Japán márkák - egységes a három év

A japán márkák némelyike a jól bevált hároméves, százezer kilométerre adott garanciát terjeszti ki két évvel, általában százötvenezer kilométerig. A Suzuki a Swift nyári akciójában tette ezt, a Mazda pedig jelenleg is ingyen kínálja új autóihoz. A Toyota még szeptemberben tartja ugyanezt az ajánlatát Auris és Verso vásárlása esetén. A Mazda kétéves kiterjesztett garanciája háromévesnél fiatalabb használt autókhoz vásárolható meg, a Toyota az idősebbekhez is kínálja, egészen hétéves korig. A Nissan még az 1990-es években adott egyedülálló, ötéves garanciát modelljeire. Ma ők is a japán sztenderdet hozzák, és további egy vagy két évet kínálnak felárért.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Koreai márkák - a leghosszabb garancia

A két koreai sikermárka robbantott nagyot a gyári garanciával. Először a Kia, amikor 2006-tól a cee'd-hez hét évre és százötvenezer kilométerre teljes körű garanciát adott, amelyet 2010 óta az összes modelljére kiterjesztett. Ilyet azóta sem tud senki, és a sorban következő Hyundai is konszernen belüli márka. Ők a saját Triple5 csomagjukban öt-öt év teljes körű, kilométer-korlátozás nélküli garanciát, ingyenes asszisztenciát és évenkénti ingyenes átvizsgálást nyújtanak.

Az autók nem minden eleme garanciális

Bármelyik márkáról beszélünk, fontos tisztában lenni azzal, hogy minden forgalmazó feltételrendszer mellett kínálja a garanciát, vagyis a "teljes körű" nem jelenti a teljes autót. A kopó, forgó alkatrészekre nem, a hifire és az akkumulátorra korlátozott ideig érvényes a garancia, illetve taxira, oktató járműre szintén nem a normál garanciális feltételek vonatkoznak.

A márkaszervizbe járásnak vannak előnyei: a márkaszerviz nem mindig kerül sokkal több pénzbe, mint egy márkafüggetlen műhely. Egy autónál nem a kevés futott kilométer a legnagyobb előny, hanem a mindig időben történő, jó minőségű szervizeltetés, hozzáértő szakemberekkel és gyári vagy azzal megegyező minőségű alkatrészekkel. A vezetett szervizkönyv eladáskor emeli az autó értékét, vagy egyszerűen csak eladhatóbbá teszi az autót egy ugyanolyan, de nem szervizkönyvessel szemben. Másrészt a legtöbb beavatkozáshoz olyan szerszámkészlet, gép- és műszerpark kell, amelynek beruházásához kevés egy átlagos javítócég tőkeereje. Tehát bizonyos dolgokat csak azok a műhelyek tudnak megoldani, amelyek a gyártó által előírt folyamatokat és rendszereket birtokolják.

Független szervizbe is mehetünk

Egy EU-s, úgynevezett csoportmentességi rendelet szerint senki nem köteles márkaszervizbe hordani az autóját a garancia megtartása érdekében. A pótalkatrészeket és a műszaki információkat elérhetővé kell tenni a független műhelyek számára, hogy a megfelelő javításokat ott is elvégezhessék. Ezeket a beavatkozásokat - elvileg - el kell fogadniuk a márkaképviseleteknek, ha alátámasztható a szakszerűségük. A gyakorlatban azonban szinte mindig problematikus egy független szerviz munkája után garanciát érvényesíteni.

Egy autóflotta-kezelő cég üzemeltetési vezetője szerint nekik mennyiségi ügyfélként jóval erősebb az érdekérvényesítő képességük egy hétköznapi ügyfélhez képest, mégis nagyon ügyelnek arra, hogy a garancia érvényességébe ne lehessen belekötni. A márkaképviseletek többsége nagyon szigorú a csoportmentességi rendelet feltételeinek betartatásában.

Ha garanciaidőn belül valaki független szervizbe viszi az autóját, akkor a gyári minőségű alkatrész és technológia alkalmazását igazolnia kell: be kell mutatni a munkalapot, a szervizprogram által kiadott igazolást, amely felsorolja a kilométerhez és alvázszámhoz tartozó beavatkozásokat, végül a számlát. Viszont a gyárin túl vállalt extragaranciát már nem lehet érvényesíteni, ha a gyári garanciaidő alatt bármilyen javítás máshol történt, még akkor sem, ha a fent igazolt módon végezték el. Ugyanez vonatkozik a szavatossági időre is.

A flottaüzemeltető szerint a márkaképviseletek a legkisebb eltérésnél is elutasítják a garanciát, és van olyan importőr, amely autónként minden beavatkozás összes körülményét pontosan rögzíti egy későbbi garanciális elszámolásra felkészülve. Legyen az akár egyetlen gyári alkatrész, amelyet nem a gyári hálózatból szereztek be, máris ugrik a plusz garancia. Ugyanígy fontos a szervizciklus betartása, még akkor is, ha az olaj minősége nincs befolyással például egy ablakemelő motor működésére.

Költséges meglepetések lehetnek a kötelező javítások között

A garanciaidő hossza mellett arra is ügyelni kell, hogy a szalonban még az adásvételi szerződés aláírása előtt tájékozódjunk arról, hogy milyen tervezhető szervizköltségek várnak ránk a következő években, mert bizonyos tételek kiugróan nagyok lehetnek. A Volkswagen-csoport DSG-váltóiban például hatvanezer kilométerenként olajat kell cserélni, ami hetven-nyolcvanezer forintba kerül. A korábbi Ford Focus dízel-részecskeszűrőinek (DPF) cseréje több százezres tétel, ismerünk olyan tulajt, aki egyszerűen kivetette, csere nélkül. Az új Focusban már gondozásmentes az egység, de a Citroen C4-ben, amelyben elvileg ugyanez a motor dolgozik, nem. Ha szeretnénk megtartani a garanciát, de el akarjuk kerülni a meglepetéseket, akkor a szokásos olaj-olajszűrő-levegőszűrő cserén kívüli tételeknek is érdemes utánakérdezni.

KAPCSOLÓDÓ CIKK