Kényelmes, csendes és keveset fogyaszt. Csupán ezen tulajdonságai alapján nyerő választásnak tűnhet a Peugeot 308-as takarékos változata, de akárcsak a kisugárzása, az ára is átlagos.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A modellfrissített 308-asban az új start/stop-rendszer az izgalmas
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Mi ez, és mi benne az újdonság?

A Peugeot 308-as a Peugeot alsó középkategóriás modellje, a 307-es utódja. A 308-asból négy év alatt több mint egymilliót adtak el, de ebben benne van minden modell, a kombin kívül a kupé-kabrió is. 2011 elején mégis megérett egy modellfrissítésre, nemcsak a külseje változott, de technikailag is fejlődött.  Az összes 308-as tömegéből lefaragtak 25 kilogrammot, környezetbarát abroncsokat alkalmaznak, és már kapható egy mikrohibridnek elnevezett start/stop rendszeres típus is.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Az autó körvonala a 307-es óta nem sokat változott

Hogy néz ki?

Úgy néz ki, hogy a Peugeot-nál úgy gondolták, ehhez a belsőhöz nem érdemes nyúlni. A hangulatos és igényes utasteret ugyanis érintetlenül hagyták, miközben a külső jelentős változásokon ment át. A frissített 308-as formavilága sokat közelített a mostani új Peugeot-khoz, vagyis már jobban kivehető az 508-as és a 308-as közti hasonlóság. Ennek ellenére a frissített orrú 308-as sem keltett bennem különös birtoklási vágyat, de ezért még nem kell egyértelműen leírni.

A LED-es nappali fény jól mutat, az autó orra is előnyére változott, kicsit vadabb lett. Hátul összesen egy krómcsík dobja fel a hangulatot, ezért innen össze is lehet keverni a korábbi példányokkal. Bár nagyrészt belesimul az utcaképbe, ismerőseim mégis elismerően biccentettek, amikor meglátták. Talán a kissé sportos kinézet tette ezt, pedig ez az autó sokkal inkább zöld fejlesztés.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Az orra alaposan átalakult: szögletesebbek a lámpák, bumeráng alakú a nappali fény

Műszaki tartalom

Az eHDI a PSA-konszern környezetbarát megoldása, amelyet ők mikrohibridként szoktak kommunikálni. Valójában nem hibrid, hiszen csak egyféle erőforrás gondoskodik a hajtásáról. Az 1,6 literes 112 lóerős turbódízel motor régebbi ismerős, de eddig nem tudott ekkora teljesítményt. Most ráadásul hozzákapcsoltak egy start/stop rendszert is, amelyet ebben az autóban egy hatfokozatú kézi váltóhoz párosítottak. Nem meglepő, hogy sokkal jobb, mint a Citroën robotizált megoldása, ami egyébként a 308-ashoz is kapható.

A Peugeot eHDI rendszere

Alapvetően elvi síkon a PSA-csoport környezetbarát rendszere sem sokban különbözik a konkurensek termékeitől, az e betűjel mindössze annyit jelent, hogy az autó kapott egy start/stop rendszert, valamint egy energia-visszanyerő rendszeren keresztül lassításkor tölti az akkumulátort.

A Peugeot esetében inkább az a nagy szám, hogy a start/stop rendszer meglepően gyors, fékezéskor már 20 km/óra alatt leállítja a motort, ha teljes megállásra lehet számítani (a váltó üresben van, és a kuplung fel is van engedve). A kuplung ismételt kinyomására azonban nagyon hamar újraindul, a gyáriak szerint 480 ezredmásodperc alatt már jár a motort, ami egy dízelmotor esetében szép eredmény. Az egész lelke az önindító-generátor, amely 4kW-os teljesítményre képes, és a hagyományos generátor helyére építik be. Előnye, hogy csendesen működik, és gyorsabb a megszokott önindítónál. Elektronikus vezérlése - amely kapcsolatban áll a motorirányító számítógéppel - magában a generátorban található. Ugyanez a generátor tölti lassítás közben az akkumulátort.



Fotó: Hajdú D. András [origo]
Hátul csak a krómcsík jelzi a változást

Milyen vezetni?

Még mindig franciásan lágyan rugózik, a hosszú áttételezésnek köszönhetően autópályán is csendes, valamint az ülések is kényelmesek. A 308-ast mégis jó vezetni, hiszen a futómű lágysága ellenére egészen jól tartott a kanyarokban. A kis motorral határhelyzetben nem zavaró az ilyen autóknál megszokott alulkormányzottság, viszont azt szokni kell, hogy a kormányzás rásegítése kisebb, mint ahogy várnánk. Kicsit nehéz a kormány forgatása, pedig minden más könnyen jár. A hatfokozatú váltó nem a szélvészgyors váltások híve, de egy ilyen eco-autóban tökéletes választás.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A műszerfalon nem változtattak

A 112 lóerős motor 270 Nm-es nyomatéka már bőven elegendő a lendületes gyorsításhoz, de előzéskor túlnyomással rövid ideig 285 Nm-t is teljesít. A motornak nem ez a legfontosabb tulajdonsága, nem erről szól, hanem a takarékosságról. Ebben pedig elég jó az eHDi, még akkor is, ha a start/stop rendszer csak városban javít az eredményein. Takarékosan vezetve városban hat liter alatti átlagra is képes, de dugókban araszolva inkább a 6,5 liter/100 km körüli érték reális. Autópályán viszont 5-5,5 literrel is beéri, így az egész teszt során 6,1 liter/100 km-es vegyes átlag jött ki.

Ha figyelembe vesszük a motor tudását, rugalmasságát, akkor ez az érték nem is rossz, bár nem is kiugróan jó. Annak idején még az előző generációs 520d BMW-ből is hoztunk ki hasonló átlagot, de a közös tesztben szereplő Audi A3 TDIe és BMW 320 ed ennél jóval alacsonyabb értékekre is képes volt.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Szépek az anyagok, ízléses az utastér, kényelmesek az ülések

Milyen benne utazni?

Ahogy a vezetése is inkább a kényelemről, és nem az élményről szól, az autóban utazni is hasonló érzés. Nincs semmi rendkívüli élmény, egyszerűen pihentető autó a 308 eHDI, amely minden szempontból franciás maradt. Kényelmes üléseiben jó pihenni, a karosszéria lágyan rugózik, és a zajszint sem magas, főleg autópályán kifejezetten csendes. A térkínálat ebben a kategóriában is jónak mondható, a 348 literes csomagtartó is elfogadható méretű, bár a külsőre kisebb Golf belül kicsit tágasabb, és a csomagtartója is gyakorlatilag ugyanekkora.

Az utastér anyag és színválasztása is kellemes, ráadásul a viszonylag nagy üvegtető egy szebb őszi napon kellemes hangulatot varázsol az utastérbe. A hifi ugyan szólhatna kicsit szebben, és a navigáció sem tökéletesen üzemelt, de egy Renault Mégane rendszeréhez képest mégis jobbnak bizonyult.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Hátul is pont elegendő a térkínálat

Megéri az árát?

A kompaktok között elég nyomasztó verseny van, nehéz lenne valamiért kiemelni egy-kettőt, de a magyar piacon mégis érdemes odafigyelni pár modellre (Golf, Astra, Focus, Mégane, Auris, C4). A 308-ast elsősorban a két francia vetélytárshoz érdemes hasonlítani, általában az árazáskor is egymásra figyelnek. A tesztautónál ez annyira nem látszik, ugyanis a legolcsóbb eHDI 5,54 millió forintos (tesztautó 5,9 millió) áránál 750 ezer forinttal olcsóbban lehet Renault Mégane 1.5 dCi-t kapni, ami 110 lóerős. A Citroën C4 árban már közelebb áll: náluk akciósan most ötmilliótól indul a C4 eHDI ára. Már ezek sem túl jó ajánlólevélnek számítanak a 308-as számára, de a Peugeot félmillióval olcsóbb, mint egy 105 lóerős Bluemotion Golf, ami 6 millió Ft; vagy egy közepesen felszerelt (Trend Plus) 1.6-os TDCI Focus is 5,9 millióba kerül. A Peugeot tehát cseppet sem olcsó, körülbelül a nagy átlagot lőtték be, de kevés olyan plusz van benne, amiért rajongani lehetne érte.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Félmillióval olcsóbban érdekes választás lenne

Összegzés

Kevés kifogásolható alkatrészt lehet találni ebben az autóban: egy kényelmes és tágas kompakt, amely új motorjával még takarékos is. A start/stop rendszere az egyik leggyorsabb, amit eddig próbáltunk, de ettől még nem lesz nagyon környezetbarát. Teljesen átlagos tulajdonságai mellett a kényelme érdemel kiemelést, de az ára miatt mégsem választanám.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1560 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/8. Teljesítmény: 82 kW (112 LE)/3600. Nyomaték: 270 (285) Nm/1750. Sebességváltó: hatfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa. 
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4276/1815/1430 mm. Tengelytáv: 2608 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1521/1531 mm. Tömeg: 1318 kg. Terhelhetőség: 467 kg. Csomagtartó térfogata: 348 l. Üzemanyag-tartály térfogata: 60 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 11,4 mp. Végsebesség: 191 km/óra. Átlagfogyasztás: 4,2 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 6,1 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 109 g/km.