A gyenge forint is oka a téligumi-hiánynak

2011.10.28. 11:38

Bár több mint 15 millió személyautó-abroncs készül Magyarországon évente, a hazai kereskedésekben mégis téligumi-hiány tapasztalható. Többek között a gyenge forint, a növekvő ázsiai és nyugat-európai kereslet és az alapanyagok árának növekedése is okolható.

Egyértelműen látszik, hogy az idei szezonra várhatóan nem lesz elegendő téli gumiabroncs a magyar kereskedésekben, és nem is várható javulás, mivel a gumigyárak novembertől hagyományosan már a nyári gumikat készítik. A kis árrés miatt ráadásul a kereskedők sem tartanak már nagy készleteket, főleg rendelésre dolgoznak.

A téligumi-hiány fő oka, hogy Kínában, Indiában és egyes európai országokban robbanásszerűen megnőtt a kereslet a téli gumik iránt, a gumigyártók pedig erre nem voltak felkészülve. Az ázsiai országokban elsősorban a motorizáció fejlődése, a hatalmasra duzzadt újautópiac okolható ezért. Nyugat-Európában viszont a tavalyi kemény tél miatt olyan országokban is vásárolnak téli gumit az idén, ahol korábban alig. Ehhez jön még, hogy Romániában november 1-jétől kötelezővé tették a téligumi-használatot, ezért ott is megugrott a kereslet.

Nehezíti a helyzetet, hogy az utóbbi években a kedvezőtlen ázsiai időjárás miatt globálisan csökkent a kaucsuktermelés, miközben a kereslet növekszik. Ezért a természetes gumi világpiaci ára folyamatosan változik, alig két év alatt 1400-ról 3100 euró/tonnára emelkedett, de év elején még a 3900 euró/tonnát is elérte. Hétfőn már megírtuk a legnagyobb hazai gumiabroncs-kereskedő cégek vezetőinek véleményét a kialakult helyzetről, most ezért a nagyobb gumigyártókat kerestük meg.

Jelenleg a legnagyobb magyarországi gumigyártó a Hankook Tire. A rácalmási üzem kapacitása folyamatosan nő, a tavalyihoz képest 50 százalékkal emelkedett a termelés, és jövő évtől már évi 12 millió gumit tudnak előállítani. A gyárban jelenleg is teljes gőzzel folyik a téli abroncsok gyártása, a termékek túlnyomó többségét még most is a téli abroncsok teszik ki. A cég magyarországi kereskedelmi igazgatója, Juhos Attila szerint a koreai gyártó a hazai megrendeléseket már 90 százalékban teljesítette, és a fennmaradó részt is hiánytalanul kiszállítják, sőt az előrendeléseken felül is lesznek még kiszállítások. Véleménye szerint a hazai téligumi-hiány egyik fő oka, hogy nagyon sok abroncs kerül ki az országból külföldi értékesítésre.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A téli gumit az apró lamellákról és a mélyebb barázdákról lehet felismerni

A hiány másik oka Juhos szerint, hogy a tavalyi kemény tél miatt azokban az országokban - Benelux-államok, Nagy-Britannia, Olaszország - is jelentősen megugrott a kereslet, ahol korábban alig vásároltak az autósok téli gumit. Juhos szerint az is probléma a magyar piacon, hogy nálunk elsősorban még mindig a kisebb, 13-14 colos gumikat keresik a vevők, és a kereslet felét az még mindig az olcsó, ún. "budget" márkák adják. A gumigyártók azonban a megnövekedett kereslet miatt a kapacitásuk nagyobb részét használják már drágább és nagyobb átmérőjű prémium abroncsok gyártására.

Már teljes kapacitáson üzemel a Hankook magyarországi gyára

A Hankook Tire Magyarországon rendezkedett be az európai piac gumiabroncsokkal való ellátására. Hétfőn bejelentették, hogy elérték a teljes, évi 12 millió darabos kapacitást a rácalmási üzemben. Ez a mennyiség közel a hatszorosa annak, amelyet a teljes magyar piac felszív egy évben. 550 millió eurós beruházással Rácalmáson a világ egyik legkorszerűbb abroncsgyára létesült, az üzem 2007 júniusában kezdte meg működését, jelenleg már több mint kétezer alkalmazottat foglalkoztat, és naponta 34 ezernél is több gumiabroncsot gyárt személygépkocsik és könnyű tehergépkocsik számára. A rácalmási gyár közvetlenül szállít abroncsokat a Volkswagen, a Hyundai és a Kia európai gyáraiba. Az előző évi harmadik negyedévhez viszonyítva a Hankook minden piacon növelte forgalmát, Európában például 49,6 százalékkal több gumiabroncsot értékesített az idei harmadik negyedévben, mint egy évvel korábban.

Forrás: Hankook


Magyarországon a második legnagyobb kapacitású gumiabroncsüzemmel a japán Bridgestone rendelkezik, a tatabányai gyáruk éves kapacitása meghaladja a kétmillió abroncsot. Urbán Péter, a Bridgestone Magyarország Kft. cégvezetője az [origo]-nak elmondta, hogy a cége világszinten és Tatabányán is több abroncsot gyártott eddig idén, mint a tavalyi év azonos időszakában. Urbán szerint a jelenlegi téligumi-hiány oka az, hogy az emberek autót nem cseréltek az elmúlt években, de az abroncsaik lekoptak, a 3-4 éves járműveknél mostanra érték el az élettartalmuk végét, így magasabb az általános végfelhasználói igény. Emellett, bár a tavalyinál lényegesen több abroncsot szállítottak, nem maradt mind az országban. Urbán szerint az euró és a forint közelmúltbeli és jelenlegi árfolyamváltozása támogatta és támogatja a nagykereskedői exportot. A külföldi vevők - akiknek jelenleg a forint árfolyama miatt a magyar beszerzés olcsó - ráadásul megbízhatóbb partnerek, mert gyorsabban és pontosabban fizetnek, mint a magyar kiskereskedők. A cégvezető szerint nem tudják, milyen méretekből van hiány, mert nem látják a kereskedők raktárkészletét, és a jelenleg leadott megrendelésekből csak nagyon elvont következtetésekkel lehetne bármilyen méretspecifikus választ adni, hiszen minden méretet keresnek. Véleménye szerint minden autósnak az a kategória és méret hiányzik, amelyet épp nem tud megvásárolni a megszokott kereskedőnél, holott lehet, hogy az adott termék pár utcával arrébb egy másik kereskedésben raktáron van.

Megkérdeztük a harmadik legnagyobb (évi 1,3 millió gumiabroncs kapacitású) magyarországi gumiabroncsgyárral rendelkező Michelin Hungáriát is. Nehéz Katalin, a cég regionális kommunikációs igazgatója szerint az európai piacok igényei a téli abroncsok iránt nagyon megnövekedtek az idén, miután a tavalyi téli szezon erős volt, és a kereskedők raktárkészletei alacsony szintre estek, valamint egyes országokban szabályozást léptettek életbe a téli abroncsok használatával kapcsolatban, vagy egyes helyeken ezt tovább erősítették. "A Michelin gyárai teljes kapacitással működnek, a Michelin Hungária pedig mindent megtesz azért, hogy kielégítse vevői igényeit. A Michelin Hungária a hónap végére kétszer annyi téli abroncsot fog kiszállítani, mint tavaly ugyanebben az időszakban, és a szállítások üteme továbbra is dinamikus marad egészen az év végéig" - állt a Nehéz Katalin által küldött válaszlevélben.

Forrás: [origo]

A Pirelli Hungary Kft. ügyvezetője, Buczkó Gergely szerint már nyár elején - amikor elkezdték értékesíteni a téli abroncsokat - felhívták a kereskedőik figyelmét arra, hogy hiány lesz téli gumiabroncsból. Ezt már látni lehetett, és a gyártók fel is hívták a kereskedők figyelmét erre. Buczkó szerint biztosan van egy "hiánypszichózis", és sok kereskedő túlrendeli magát, hogy biztosan megkapja azt a mennyiséget, amelyre szüksége van.

"Másrészről a gyenge forint kedvez a reexportnak. Amikor a gyártók beárazták a téli termékeiket, akkor 10 százalékkal erősebb volt a forint. Az elmúlt hónapokban biztosan jelentős mennyiségű olyan téli gumiabroncs ment ki Magyarországról, amelyet a gyártók eredetileg a magyar piacra terveztek. Minden gyártó kapacitásgondokkal küzd Európa-szerte. A 300-as euróárfolyammal Magyarország az egyik legolcsóbb téligumiabroncs-piac" - tette hozzá a Pirelli ügyvezetője.

A Pirelli jelentősen növelte globális téli termelési kapacitását, közel 45 százalékkal több téli gumiabroncsot gyártanak idén, mint 2010-ben. Buczkó állítja, a Pirellit kevésbé érinti egyelőre a téligumi-hiány, bár kétségkívül vannak méretek és kategóriák, amellyel nem fogják tudni kiszolgálni a megemelkedett igényeket. Azok a kereskedők, akik idejében megrendelték a téli abroncsokat, meg is kapták a kívánt mennyiséget. "Sok olyan kereskedés van, amely most ébred, ezeknek a rendeléseit már nem tudjuk teljesíteni. Egyrészt prioritást élveznek azok a kereskedőink, akik időben előrendeltek, másrészt pedig már így is jóval több téli gumiabroncsot adtak el szeptember végéig, mint tavaly egész évben." Buczkó szerint főleg a téli kisteherautó-abroncsokból és a presztízs modellek (elsősorban német luxus autómárkák) méreteiből várható hiány.

KAPCSOLÓDÓ CIKK