Egy japánnak látszó koreai, aki francia - Renault Koleos-menetpróba

2011.11.05. 11:33

A Renault Koleos eddigi pályafutása sok ponton egyezik egy kissé előnytelen külsejű pornószínésznőével: hiába csinált meg mindent, amit a szakma megkövetelt és a célközönség elvárt, a hőn áhított népszerűség csak nem jött össze, így aztán végső megoldásként be kellett feküdni egy plasztikai sebész keze alá. És lőn csoda!

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Elölről szinte rá sem ismerni, annyira átrajzolták, de rá is fért

Már 2008-óta kapható a Renault Koleos, mégis gyakorlatilag ismeretlen modellnek számít nálunk, pedig a szabaidőautók-piacát a gazdasági válság sokkal kevésbé tépázta meg. A siker elmaradása nem csupán a finoman szólva sem túl előnyös csomagolásnak, hanem a szűk hajtáslánc-kínálatnak volt köszönhető, hiszen Magyarországon csak összkerékmeghajtással és egy kétliteres dízelmotorral forgalmazták, igaz ez kétféle teljesítménnyel, 150 és 175 lóerővel is elérhető volt. Nem javított a Koleos helyzetén, hogy időközben egyre több konkurense jelent meg, és a kategória egyik bestsellere, a Qashqai is egy alapos ráncfelvarráson esett át 2010-ben.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
A méret és a tengelytáv maradt a régi

Ha már a Qashqai-nál tartunk, meg kell említeni, hogy meglehetősen közeli rokonságban áll a Koleosszal, a padlólemez és a kétliteres dízelmotor is közös, bár ez utóbbi pont most kopik ki a Nissan kínálatából, a helyét egy vadonatúj 1,6 literes dízel veszi át. A Koleos születése is egy érdekes történet: a Renault találta ki és tervezte meg a részleteket és a formát, a Nissan adta a Qashqai padlólemezét, az összkerékmeghajtás pedig az X-Trailből érkezik, míg az összeszerelés Dél-Koreában folyik, a Samsung busani gyárában. Talán a szoros Qashqai rokonságnak is köszönhető, hogy a Koleos ráncfelvarrása során jól látható módon a Nissan népszerű SUV-ja volt a követendő példa. A Koleos új első lámpái annyira hasonlítanak a Qashqaiéra, hogy már-már csereszabatosnak tűnnek, mindemellett az autó egész elejét úgy sikerült átrajzolni, hogy nagyon emlékeztet a Nissan üdvöskéjére, de ha nagyon akarjuk, akkor egy kis Toyota RAV4-behatást is felfedezhetünk a Koleos orrán.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Egymás mellett a régi és az új, csak a Renault-embléma nem változott

Oldalról és hátulról már nehezebb tetten érni a ráncfelvarrást - konkrétan lehetetlen, ugyanis a Koleos hátulját teljesen érintetlenül hagyták, így maximum az új felnik és a ráncfelvarrás tiszteletére kikevert fényezések árulhatják el, hogy ez már egy új modell. Egyedivé teszi az összképet, hogy sok konkurensével ellentétben a Koleos hátulja nem meredeken csapott, hanem személyautósan lejt, a csomagtartó pedig két részletben nyílik. Az utastérben új kárpitok, színek és egy kissé átvariált műszerfal jelentik az újdonságot, ám a jól bevált alapformákhoz nem nyúltak, ami nem is csoda, rengetegbe került volna, és a Koleos belseje eddig is egy franciásan otthonos, ergonomikus hely volt, számtalan rekesszel és tárolóval, ami ideális családi autóvá teszi.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Egy családi egyterűt is megszégyenít a Koleos rekesz-, zseb- és "titkos kis tároló"-arzenálja

Ami a hajtásláncot illeti, maradt a kétliteres dízelmotor 150, illetve 175 lóerővel, újdonság viszont, hogy mostantól már elsőkerék-hajtással is kérhető a gyengébbik motorral társítva, benzinessel viszont továbbra sem rendelhető. A hazai menetpróbán jól felszerelt, összkerekes, 175 lóerős dízeleket lehetett kipróbálni egy rövid, erdőben kijelölt tesztútvonalon. Komoly dagonya és szintkülönbségek nem voltak ugyan, de azért a Koleosok tisztességesen bírták a zötykölődést a kitaposott, nyomvályús földutakon. Az összkerékmeghajtásnak sok hasznát ezúttal nem vettük, a nagy hasmagasságnak viszont annál inkább. A Koleosok nagy többsége ennél durvább tereppel valószínűleg nem fog találkozni a pályafutása során, pedig az X-Trailből származó összkerékhajtásnak és a meredek terepszögeknek köszönhetően ügyesen mozoghat a dagonyában, de ez csak egy hosszabb tesztből derül majd ki, remélhetőleg hamarosan.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Az autó hátulját érintetlenül hagyták a frissítés során

A gyengébbik, 150 lóerős motorral, elsőkerék-hajtással 7 milliótól indul az árlista, kimondottan gazdag alapfelszereltséggel, míg a csúcs Koleos 9,2 millióba kerül a létező összes extrával, összkerékhajtással és automata váltóval. Ha pusztán az ár/érték arányt, az autó méreteit és a műszaki tartalmat nézzük, akkor kifejezetten versenyképes a Koleos, de sajnos még mindig túl "magasan" kezdődik a kínálat a konkurenciához képest. Egy friss és ropogós Kia Sportage-et például már 6,4 milliótól hazaguríthatunk kétliteres dízelmotorral, amely ugyan "csak" 136 lóerős, de korántsem fapados ennek sem az alapváltozata. Még ennél is olcsóbb a Nissan Qashqai, amely - a Koleosban is dolgozó - kétliteres dízellel már nem kapható ugyan, van helyette viszont egy vadonatúj és ultramodern 1,6-os gázolajos (Renault) motor 130 lóerővel és ugyancsak egész jó alapfelszereltséggel. És ez még csak két erős konkurens volt a sok közül.

Cikkajánló

Forrás: [origo]

Forrás: [origo]

Forrás: [origo]

Kia Sportage 2.0 CRDI-teszt

Renault Koleos-teszt

Dögös lett a Qashqai