Drágulás jön az új autók már most is döglődő piacán

2011.11.12. 15:00

A gyenge forint és az adóterhek várható növekedése miatt az autóimportőrök jelentős része mintegy 10 százalékos áremelkedésre számít jövőre. A piac legnagyobb szereplője, a több márkát is értékesítő Porsche Hungária már meg is tette az első lépést: 3-5 százalékkal emelte az árait.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Az előrejelzések szerint akár 10 százalékot is spórolhatunk, ha még az idén vásárolunk autót

Jövőre nemcsak az autók fenntartása, de a vásárlása is jelentősen többe kerülhet, ha valóra válnak a kormány adótervei: a költségvetési tervezet szerint a regisztrációs adó mellett növekedhet a cégautóadó, az átírási illeték, és bevezetik a baleseti adót is. A már biztos kétszázalékos áfaemelés is hat az árakra, de az autóimportőröknek lassan számolniuk kell azzal, hogy a forint gyengülése miatt is módosítaniuk kell az árlistáikat.

Árfolyamkockázat

Az autóimportőrök jelentős része 2011-ben körülbelül 270 Ft/euró árfolyamon állapította meg az árakat, azóta körülbelül 15 százalékot romlott a forint (péntek délután 310 Ft/euró körül mozgott). Nehéz megítélni, hogy a következő hónapokban pontosan hogyan fog mozogni az árfolyam, de a Raiffeisen Bank legfrissebb elemzése szerint decemberben 305, márciusban pedig 295 Ft/eurós értékre lehet számítani, vagyis az árfolyam marad a 300 forintos lélektani határ közelében. Az importőrök ugyan kivárhatnak, de hosszú távon nagy veszteséget okozhat, ha nem követik az árfolyamváltozást.


A változások jelentős része ismét nehéz helyzetbe hozhatja a hazai újautó-piacot, amely a 2009-2010-ben bekövetkezett hatalmas visszaesés után (negyedére csökkent az új értékesítések száma 2005-höz képest) nagyon lassan lábal ki a válságból. Ráadásul a pénzpiaci válság hatására és a hitelek megdrágulása miatt a magánvásárlók szinte teljesen eltűntek a piacról, az eladások több mint 70 százaléka céges értékesítés.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Ilyen kedvezményekkel sem vitték az autókat, az áremelés még jobban visszavetheti az eladásokat

A várható áremelés és a járművekhez kapcsolódó költségek növekedése újabb pofont jelenthet az autópiacnak, azonban a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete a jelenlegi helyzetben is bizakodó, jövőre is a piac enyhe növekedésére számít. Erdélyi Péter, a szervezet ügyvezető elnöke szerint még nem biztos, hogy minden jogszabálytervezet a most ismert formában valósul meg. "Jelenleg azt tudjuk, hogy a kétszázalékos áfaemelés miatt kétszázalékos áremelés már biztosnak tűnik. Az importőrök maguk döntik el, hogy milyen mértékben hárítják át az árfolyamváltozás többletköltségét. Ha tartósan így marad az árfolyam (amit még nem tudhatunk), akkor egyre inkább kénytelenek lesznek élni ezzel a lehetőséggel."

Szinte összeomlott a piac, eltűntek a magánvásárlók

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületétől származó információ szerint a magyar újautó-piac 2003-2004-ben élte fénykorát, az akkori évi több mint 210 ezres értékesítést az utóbbi három évben összesen sem sikerült elérni. 2005-től már megkezdődött az esés, az akkori 199 ezres érték 2008-ra fokozatosan visszaesett 158 ezres darabszámra. Akkori híradásokban már ettől az értéktől is kétségbeestek a kereskedők, pedig az igazi mélyrepülés csak ez után jött. A 2009-es körülbelül 60 ezres személyautó-piacot 2010-ben követte a totális mélypont: összesen 43 464 új autót helyzetek forgalomba hazánkban. Az utóbbi öt évben tehát 78,8 százalékot esett az eladás.

Míg az Európai Unión belül a személyautóknál az újautó-értékesítések 2011 első hat hónapjában 2,1 százalékot estek az előző év hasonló időszakához képest, itthon nőtt a piac: a személyautók tekintetében 6,3 százalékos javulás látható a 2010 első félévi szörnyű eredményhez képest, de a kis- és nagyteherautó-piac ennél jóval lendületesebben próbál talpra állni. A kisteherautó 25,7 százalékos növekedése már szép eredmény, de igazából a nagyteherautó-eladások (3,5 tonna felett) 81,2 százalékos emelkedése a látványos. Ezt a kategóriát a 15 tonna feletti teherautók 130,7 százalékos javulása (916 helyett 1617 darab) vitte a hátán.

Érdekes megnézni a nagykereskedelmi értékesítés és a forgalomba helyezés közötti különbséget, előbbi 26 366, utóbbi pedig 23 112 darab autó eladásáról számol be az első félévben. Van tehát 3254 autó, amelyet bár itthon adták el, de nem került (magyar rendszámmal) forgalomba. Egy részük külföldi rendszámmal azért közlekedik útjainkon. Az egész magyar autópiacra nézve elmondható, hogy folyamatosan csökken a magánvásárlók aránya. A kishaszonjárművek és személyautók együttes piacán a céges értékesítés aránya a 2008-ban még 45 százalék volt, 2009-ben már 57, 2010-ben 70 százalék fölé emelkedett, 2011-ben pedig már majdnem elérte a 73 százalékot.


Erdélyi Péter arra számít, hogy a cégautóadó várható emelésének lesz pozitív hatása is, arra ösztönzi majd a vállalkozásokat, hogy újabbra cseréljék autóikat, hiszen az Euro5-ös modelleknek sokkal kevesebb lesz az adójuk. "Mi továbbra is egy szerény növekedésre számítunk, a céges vásárlók lesznek túlnyomó többségben. Számukra az üzemeltetési költségek emelkedése teheti szükségessé a flottájuk cseréjét."

Ehhez képest Bertalan Gábor, egy flottakezelő vállalkozás, a Nelson Flottalízing értékesítési igazgatója nem vár nagyobb változásokat a céges beszerzések terén. "A cégek nem annyira érzékenyek az üzemanyagárakra, akinek mennie kell, az menni fog ezután is. A cégautóadó változása - amelyről egyelőre tudunk - sem olyan mértékű, hogy az akár negatív, akár pozitív irányba kibillentené a jelenlegi állapotából a piacot. Kétségtelen, hogy érdemes újabb autókra váltani a cégeknek, de nem olyan nagy a változás, hogy csupán ezért megtegyék. Sokkal fontosabb, hogy jövőre megnőhet a bérelt autók aránya a céges autóparkokban, mivel 2012-től már a bérleti díj áfáját is vissza lehet igényelni - a jelenlegi adótervezet szerint. Ez a legfontosabb tényező, amely változást hozhat."

Fotó: Szabó Balázs [origo]
Az üzemanyagárak általános emelkedése mellett a bioetanolt (E85) és a gázolajat pluszadóterhekkel sújtották

A piacvezető pozícióért nagy harcban álló (és jelenleg vezető) Opel sem örül az egyes adónemek emelkedésének, mivel ezeket kénytelen lesz beépíteni az árakba. Dános András, az Opel Magyarország kommunikációs igazgatója azonban hozzátette: "Még nem tudjuk, hogy minden tervezet valóra válik-e, ezért nehéz megmondani, mennyit emelkedhetnek emiatt az árak. Nálunk, az Opelnél nincs automatizmus, amely követné az árfolyamot. Jelenleg a cég kivár, hogy a mostani 300 forint feletti euróárfolyam tartós-e, vagy megfordul a folyamat, és visszamegy a korábban megszokott szintre."

Az Opel az MGE előrejelzését tartja továbbra is korrektnek, az ideihez nagyon hasonló minimálisan növekvő piacot feltételeznek. "Mi azzal számolunk, hogy a flottákat így is cserélni fogják. Általában ezeket az autókat csak bérlik a cégek, ezért kevésbé érzékenyek az árváltozásra. Sajnos a magánvásárlásokat az sem ösztönzi, hogy az autófinanszírozás csak vergődik, nincs pénz a piacon, az emberek nem mernek hitelre autót vásárolni. Az előrejelzések szerint igen kemény év áll előttünk" - zárta mondandóját Dános András.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Mivel új autóra nincs pénzük az embereknek, tovább növekedhet a magyarországi személyautópark átlagéletkora

A nagyobb autóimportőrök közül az utóbbi években a legnagyobb eladásokat elérő márka, a Ford már csak stagnálásra számít. Varga Zsombor, a Ford Magyarország Kft. PR- és kommunikációs igazgatója arról számolt be, az egyes adónemek emelkedése okozta növekedést a Ford várhatóan maradéktalanul érvényesíti majd az árképzésben, az árfolyamváltozásokból adódó esetleges árváltozásokról azonban csak később dönt a cég.

"Jelenleg a hazai személyautó- és kishaszongépjármű-eladások meghatározó része, mintegy 72,9 százaléka céges vásárlás. A várt felfutást a magánszektorba történő értékesítések hozhatnák meg, ezt azonban jelentősen visszavethetik a különböző adók és költségek (biztosítás, üzemanyag) növekedése, és a továbbra is kedvezőtlen árfolyamszint, illetve - bevezetése esetén - a tömegközlekedési hozzájárulás, illetve budapesti behajtási díj is. Vélhetően érezni lehet majd ezek hatását a cégautóadó által még jobban sújtott flottapiacon is, ám reményeink szerint a piac további visszaesésére nem, inkább csak annak stagnálására lehet majd számítani."

Forrás: Nissan
Az elektromos autóknak 0 Ft lesz a regisztrációs adója, de a 2 százalékos áfaemelés miatt mégsem lesznek olcsóbbak

Együd Tibor, a Mazda Motor Hungary ügyvezető igazgatója sem vár nagy javulást 2012-ben, bár hivatalos prognózist még nem készített a márka. "Létezik egy korábbi anyagunk, valamint a MGE-nek is volt egy velünk közösen kidolgozott előrejelzése, de ezek még úgy lettek elkészítve, hogy nem vették figyelembe a legutóbbi változásokat, ezáltal növekedést feltételeztek. Azóta alapfeltételek változtak meg, már nem lehet jelentős gazdasági növekedéssel számolni, mint ahogy a belső fogyasztástól sem várható, hogy nagyon elmozdulna pozitív irányba. A növekedéssel ellentétes hatást fejt ki majd az adók növekedése, így azon sem lepődnék meg, ha 50 ezres piacról beszélhetnénk jövőre" - vélekedett a magyarországi Mazda-importőr ügyvezetője.

"A legtöbb importőr még 270 forint/euró körüli árfolyamon árazta be az autóit, most pedig már több mint tíz százalékkal gyengébb a forint. Ezt már kénytelen lesz mindenki fokozatosan beépíteni az áraiba, mint ahogy az áfa emelése is fix elem. Ennek függvényében közel tízszázalékos áremelkedés sem lenne meglepő, de ezt senki sem meri majd azonnal rányomni a vásárlókra."

Forrás: AFP
A Porsche Hungária márkái közül csak az Audi nem emelt árat

Az egyik legnagyobb hazai piaci szereplő, az Audi, Volkswagen, Seat és Skoda márkákat is forgalmazó Porsche Hungaria már meg is tette az első lépést, az általa képviselt márkák az euró gyengülésénél jóval kisebb mértékű áremelést vezettek be november elején. Az általános gyakorlat az volt, hogy az utóbbi hetekben tapasztalt mintegy 15 százalékos árfolyamesés mértékének több mint a felét az importőr és a gyártó magára vállalta. Az egyes márkák így 3-5 százalékos mértékben emeltek az árakon az Audi kivételével, ahol eddig még nem változtak az árak.

A Volkswagen személyautók valamennyi típusa esetében egységesen háromszázalékos árváltozás lépett életbe. A Skodánál ezen a héten lesz négyszázalékos áremelkedés, a Seat modelleknél 3-4 százalékkal emelkedtek az árak. A Volkswagen Haszonjárművek az Amarokot kivéve, ahol nyolc százalékot emelt, többi modelljénél öt százalékkal növelte árait. A Porsche Hungaria az euró/forint árfolyam változásának függvényében mérlegeli további lépések megtételét, de a jövő év elejétől az áfaemelés miatt náluk is további két százalékkal emelkednek az árak. A cég egyébként az ideihez hasonló értékesítési eredményekre számít 2012-ben.

 

Milyen pluszköltségek jelentkeznek jövőre?

A jelenlegi költségvetési terv szerint az autófenntartókat és -vásárlókat érintő adóterhekből várt bevétel az ideinél 40 milliárd forinttal magasabb lesz, mint idén. De pontosan milyen változásokra számíthat, aki új autót vesz? Ezt próbáltuk összeszedni, de a legtöbb változtatás még csak tervezet, hivatalosan még nem bólintottak rá.

Minden autóst érinti a baleseti adó bevezetése, ami várhatóan harminc százalékkal vagy azt megközelítő értékkel növeli az eddig kötelező biztosítási díjat. De ettől függetlenül lehetséges, hogy a díj mégsem növekszik, hiszen egy megfelelő biztosítás kiválasztásával meg lehet spórolni ezt az emelést. Természetesen az autósokra fokozottan kihat, hogy az üzemanyagok adótartalma is emelkedik. A gázolaj ára első körben a novembertől életbe lépő jövedékiadó-emelés miatt növekedhet, januártól pedig mindkét üzemanyag drágulhat az áfaemelés miatt. De nem csak ez okoz drágulást, hiszen ha tovább gyengül a forint, vagy emelkednek a nemzetközi olajárak, akkor az a hazai üzemanyagárakon is egyből látszani fog.

Cégautóadó

A cégautóadót eddig hengerűrtartalom, a jövő évtől azonban már a teljesítmény alapján kell fizetni. Lesznek olyan autók, amelyeknek a cégautóadója csökken, de lesznek olyanok is (elsősorban kevésbé modern autók), amelynél növekszik. Az biztos, hogy ebből az adónemből 64 százalékos emelkedést vár a kormány a 2011-es tervhez képest. A cégautóadó emelkedése mellett azért is érinti érzékenyen a cégeket, mert az adót egy összegben, év elején kell befizetni.

Cégautóadó (forint, havonta)

Motorteljesítmény (kW) 0-4-es környezetvédelmi osztály 6-10 osztály 5, 14-15-ös osztály
0-50 16 500 8800 7700
51-90 22 000 11 000 8800
91-120 33 000 22 000 11 000
121-től 44 000 33 000 22 000


Átírási illeték

Hasonlóan a cégautóadónál az átírási illeték jövőre nem a motor méretétől, hanem az autó teljesítményétől függ majd, ebből adódóan modellenként változó, hogy mekkora növekedést jelent az új szabályozás. Az azért sokat elmond, hogy a költségvetési terv a gépjárművek adásvételénél fizetendő átírási illetékből az ideinél 6,5 milliárd forinttal nagyobb bevétellel számol, miközben az autópiac csak minimálisan, vagy egyáltalán nem növekedhet.

Átírási illeték 2012-től:

Jármű kora
Teljesítmény (kW) 0-3 év 4-8 év 8 évnél idősebb
0-40 0-24000 Ft 0-19200 Ft 0-12000 Ft
41-80 29500-57600 Ft 24000-48000 Ft 19700-38400 Ft
81-120 72900-108000 Ft 58300-86400 Ft 48600-72000 Ft
120 felett min. 144000 Ft min. 108000 Ft min. 86400 Ft


Regisztrációs adó

A kormány jövőre 20 százalékkal nagyobb bevételre számít a regisztrációs adóból is. Bár a külföldi rendszámos autókat sújtó szigorítások okán elvileg több magyar rendszámos céges autóra lehet számítani a jövőben, a tapasztalatok azt mutatják, hogy eddig kevesen magyarosították autójukat.  Ebből kifolyólag az emelkedő regisztrációs adó jelenthet pluszbevételt. Az új szabályozás részben környezetbarát, hiszen az elektromos autók regisztrációs adója nulla, de a hibrid járművek adója 190 ezer forintról a duplájára emelkedik.

A 2012-es tervezet:

Környezetvédelmi osztályba sorolás
A regisztrációs adó mértéke forintban (tervezet) 11-nél jobb 9-11 6-8 4 4-nél rosszabb
2012 2011 2012 2011 2012 2011 2012 2011 2012 

Benzines 1100 cm3-ig és dízel 1300 cm3-ig

250000 250000 290000 372000 500000 499000 750000 749000 1000000

1101-1400 cm3 benzines, illetve 1301-1500 cm3 dízel

350000 361000 400000 542000 750000 722000 1100000 1083000 1400000

1401-1600 cm3 benzines, illetve 1501-1700 cm3 dízel

500000 478000 580000 722000 1000000 966000 1500000 1434000 2000000

1601-1800 cm3 benzines, illetve 1701-2000 cm3 dízel

750000 743000 860000 1104000 1500000 1476000 2500000 2230000 3000000

1801-2000 cm3 benzines, illetve 2001-2500 cm3 dízel

1000000 1020000 1150000 1529000 2000000 2039000 3000000 3059000 4000000

2001-2500 cm3 benzines, illetve 2501-3000 cm3 dízel

1500000 1466000 1730000 2198000 3000000 2931000 4500000 4397000 6000000

2500 feletti cm3 benzines, illetve 3000 cm3 feletti dízel

2000000 2230000 2300000 3345000 4000000 4460000 6000000 6691000 8000000
2011-ben még 3000 cm3 feletti benzines, illetve 3500 cm3 feletti dízel 2000000 3207000 2300000 4821000 4000000 6425000 6000000 9622000 8000000

Teljesen elektromos meghajtású autók

2011-ben 190 000 Ft, 2012-ben 0 Ft

Hibrid meghajtású autók

2011-ben 190 000 Ft, 2012-ben 380 000 Ft

A táblázatból látszik, hogy 2012-től már a 2500 cm3 feletti benzines, illetve 3000 cm3 feletti dízel besorolás a legmagasabb, így az idén még létező 3000 cm3 feletti benzines, illetve 3500 cm3 feletti dízel kategória nyerne a legnagyobbat az új regisztrációs adókkal, akár millliókat is spórolhatnak a regisztrációs adókon.

A regisztrációs adó emelésével kapcsolatban új fejlemény, hogy november 7-én Rogán Antal (Fidesz) az országgyűlésnek benyújtott egy módosító indítványt (itt megnézhető), amely az eredeti tervekkel ellentétben jelentősen csökkentené a regisztrációs adókat, ezért kétséges, hogy megkapja-e a szükséges támogatást. Az indoklás szerint a regisztrációs adó nagymértékű csökkentése várhatóan felpezsdíti az autókereskedelmet és hozzájárul a hazai járműállomány fiatalodásához, ami környezetvédelmi szempontból előnyös és kívánatos. Az indítvány valamennyi gépkocsi esetében jelentős csökkenést jelentene (átlagosan 50 %-ot), de a legjobb környezetvédelmi besorolású autóknál több mint 80 százalékkal kevesebbet kellene fizetni, sőt a hibridek 380 ezer forintra megduplázott adóját 76 ezer forintra csökkentené. Ugyanakkor a környezetvédelmi szempontokat figyelembe véve a legjobb és legrosszabb környezetvédelmi besorolású - azonos hengerűrtartalmú - személygépkocsik között az adótétel tizenkétszer nagyobb. Ugyanakkor amennyiben mégis megvalósulna ez a regisztrációs adó csökkentés, az csak ellensúlyozni tudná a forintárfolyam és az áfaemelés miatt továbbra is várható áremelést. Rogán egyébként Dr.Seszták Miklóssal (KDNP) közösen október 26-án még olyan módosító indítványt adott be, amely csak kismértékben csökkentette volna a regisztrációs adókat a kis motorral szerelt autóknál.

Emelkedő üzemanyagárak

Nem segíti az autópiac növekedését, hogy a kőolaj világpiaci árának növekedése és az egyre magasabb adók miatt jelentősen megdrágultak az üzemanyagok: egy éve a gázolaj ára 335 forint volt literenként, most pedig a legfrissebb áremelés hatására már 422 forint/liter, ráadásul januártól az áfaemelés miatt még drágábbak lesznek az üzemanyagok.

Forrás: MTI


Forrás: MTI