A gyenge forint nullázza le az autók árának csökkenését

2011.11.16. 14:39

Az autók regisztrációs adói a korábbi tervekhez képest nagymértékben csökkennek egy hétfői törvénymódosítás értelmében. A forint további gyengülése és az áfaemelés miatt nem valószínű, hogy olcsóbbak lesznek az új autók. Az új szabályozás a szmogriadó esetén kitiltott autók regisztrációs adóját is csökkenti.

A korábbi tervekkel ellentétben nem nő, hanem csökken az autók regisztrációs adója 2012-ben. Az erről szóló törvényjavaslat eredetileg jelentős emelést helyezett kilátásba, azonban a hétfői szavazásnál Rogán Antal legutolsó módosító indítványát fogadták el. Rogán javaslata a 2012-re korábban felvázoltnál jóval alacsonyabb regisztrációs adó tételeket ajánlott minden környezetvédelmi osztályban, de igazán a környezetbarátnak mondott autóknak (Euro5-ös besorolású, illetve elektromos vagy hibrid) kedvez.

A 2012-től érvényes regisztrációs adó mértéke:

Környezetvédelmi osztályba sorolás
A regisztrációs adó mértéke forintban 11-nél jobb 9-11 6-8 4 4-nél rosszabb
2012 2011 2012 2011 2012 2011 2012 2011 2012 

Benzines 1100 cm3-ig és dízel 1300 cm3-ig

45000 250000 180000 372000 270000 499000 360000 749000 540000

1101-1400 cm3 benzines, illetve 1301-1500 cm3 dízel

65000 361000 260000 542000 390000 722000 520000 1083000 780000

1401-1600 cm3 benzines, illetve 1501-1700 cm3 dízel

85000 478000 340000 722000 510000 966000 680000 1434000 1020000

1601-1800 cm3 benzines, illetve 1701-2000 cm3 dízel

135000 743000 540000 1104000 810000 1476000 1080000 2230000 1620000

1801-2000 cm3 benzines, illetve 2001-2500 cm3 dízel

185000 1020000 740000 1529000 1110000 2039000 1480000 3059000 2220000

2001-2500 cm3 benzines, illetve 2501-3000 cm3 dízel

265000 1466000 1060000 2198000 1590000 2931000 2120000 4397000 3180000

2500 feletti cm3 benzines, illetve 3000 cm3 feletti dízel

400000 2230000 1600000 3345000 2400000 4460000 3200000 6691000 4800000

Teljesen elektromos meghajtású autók

2011-ben 190 000 Ft, 2012-ben 0 Ft

Hibrid meghajtású autók

2011-ben 190 000 Ft, 2012-ben 76 000 Ft

A módosító indítvány indoklásában az áll, hogy a regisztrációs adó nagymértékű csökkentése várhatóan felpezsdíti az autókereskedelmet, és hozzájárul a hazai járműállomány fiatalodásához, ami környezetvédelmi szempontból előnyös és kívánatos. Az indítvány ezért a legjobb környezetvédelmi kibocsátású (új, legfeljebb egyéves) személygépkocsik esetén jelentősen csökkenti az adótételt. Csökken az adótétel emellett valamennyi személygépkocsi esetén, azonban a környezetvédelmi szempontokat messzemenően figyelembe véve. Ezért például a legjobb és legrosszabb környezetvédelmi besorolású - azonos hengerűrtartalmú - személygépkocsik között az adótétel tizenkétszeres.

A változás nem csak a 2012-es tervekhez képest nagyon látványos, hanem a 2011-ben érvényben lévő, jelenleg is hatályos értékekhez képest is majdnem 40 százalékos csökkentést jelent minden kategóriában. 2012-től az Euro5-ös autóknak már külön van besorolásuk, így nekik még több mint 80 százalékos csökkenést hoz az új adótörvény. 

Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke azt mondta, reméli, hogy valóban felpezsdül az autópiac, de ez inkább a forint árfolyamától függ. "Az idei évet nagyjából 280 forint/euró árfolyamon tervezték be az importőrök, ha ez az érték a mostanihoz hasonló 320-on lesz, akkor nem ér semmit a regisztrációsadó-csökkentés, nem fog változni semmi. A kétszázalékos áfaemelés jövőre mindenképpen emelni fogja az árakat."

Lehetne máshogy is differenciálni

Ha az ember újautó-vásárlásra adja a fejét, akkor a szabályozások között néhány furcsaságra felkaphatja a fejét. Egyrészt a különböző adóknál, járulékoknál, költségeknél nem egyforma a besorolási rendszer, hiszen a regisztrációs adó hengerűrtartalom (köbcentiméter) alapú, míg az átírási díj vagy a cégautóadó esetében már a motor teljesítménye számít.

Az új regisztrációsadó-táblázat is egy kicsit érthetetlen, hiszen azzal az alapeszmével született, hogy "hozzájárul a hazai járműállomány fiatalodásához, ami környezetvédelmi szempontból előnyös és kívánatos". Ehhez képest a régi (Euro3-as vagy annál is rosszabb) autók adóját is jelentősen csökkenti a 2011-es szinthez képest. Márpedig Euro1-es autók behozatala környezetvédelmi szempontból nem kívánatos, hiszen szmogriadó esetén pont ezek az autók vannak kitiltva a belvárosokból. A regisztrációs adónál érdekes, hogy a hibrid modelleket egybemossa, pedig nem illene egy lapon említeni a 87 g/km szén-dioxid-kibocsátású Lexus CT200h-t és a 231 g/km kibocsátású BMW X6 Activehybridet.

Az Euro 5-ös és 4-es autók kedvezménye tehát támogatandó, de Euro3-tól már egyre kevesebb csökkentés lenne logikus, hiszen ezek az öregebb autók amúgy is arányosított regisztrációs adót kell hogy fizessenek. A legrosszabb környezetvédelmi besorolásoknál pedig már nem is érdemes csökkenteni, hiszen nem kellene támogatni az ilyen autók behozatalát. A hibrideknél is lehetne egy határt szabni, hogy meddig számít valóban környezetbarát járműnek, a több száz lóerős luxusmodellek tulajdonosainak úgysem jelentene túl sokat egy magasabb regisztrációs díj.


Ugyanakkor Erdélyi Péter szerint a rosszabb környezetvédelmi besorolású autók regisztrációs adójának csökkentésével sincsen baj, hiszen az avultatás után nem lesz számottevő változás. "A legjobb és a legrosszabb modellek díja között tizenkétszeres a különbség a korábbi néggyel szemben (mivel az Euro5-ös autókat külön vették), ennek az üzenete rendben van" - mondta.

Az idei évben a piacvezető címért küzdő Opel részéről Dános András, kommunikációs igazgató sem biztos a fellendülésben. "Nagyon örülünk a regisztrációs adó csökkentésének, de még nem tudjuk, hogy ez pontosan mennyit segít. Az autók jövő éri árában két részlet kalkulálható: a regisztrációs adó kevesebb lesz, valamint a kétszázalékos áfaemelés biztosan növelni fogja az árat. Nehéz megmondani, januárban hogyan áll majd a forint, a mi jelenlegi áraink még 270 forint/euró árfolyamon lettek meghatározva. Még kitartunk, nem emeltünk, de ha ez a szint így marad, akkor kénytelen leszünk emelni. Bizonyára a regisztrációs adó valamennyit kompenzál majd abból, amit az árfolyam miatt emelnünk kell."

Hogyan alakul jövőre az autók ára?

Egy átlag alsó-középkategóriás autó, egy ötajtós Opel Astra 1,6 Enjoy 115 lóerős motorral jelenleg 5,06 millió forint. Jövőre a regisztrációs adója 478 ezerről 85 ezer forintra csökken (-393 000 Ft), de a kétszázalékos áfaemelés 73 ezer forintot növelne a regisztrációs adó nélküli áron. Ezekkel a rendelkezésekkel tehát körülbelül 320 ezer forintot csökkenne az Astra ára, de itt jön képbe a forint árfolyama, amely körülbelül 15 százalékkal rosszabb, vagyis az autók adó nélküli árában is ekkora emelést hozhat. Ha az Opel csak egy tízszázalékos emelést kalkulál be, akkor is 5,207 millió forint jön ki, tehát összességében 140 700 forinttal (több mint 2,5 százalékkal) nőne egy ilyen autó ára. Ha az Opel már a 15 százalékos forintgyengüléssel számol, akkor még rosszabb a helyzet (5,439 m Ft, +7,5 százalék). A regisztrációs adó csökkentése tehát csak a forint gyengülésének káros hatásait mérsékli.

Kevésbé éri meg külföldi rendszámot használni

A csökkenő regisztrációs adó elvileg arra is alkalmas, hogy csökkentse a külföldi rendszámos autóval közlekedők számát hazánkban, hiszen már nem lehet olyan sókat spórolni a regisztrációs adó be nem fizetésével. A növekvő áfa azonban itt is ellentétes hatást fejt ki. Egy, a vállalkozók között kedvelt BMW X6 40d esetében például a regisztrációs adó 1,466 millió forintról 265 ezer forintra csökken (-1,2 millió Ft), de az áfaemelés miatt az autó 920 ezer forinttal lesz olcsóbb. Emellett a kormány azt is szigorítani akarja, hogy a jövőben külföldi rendszámos autóval magyar állampolgár csak egy napig közlekedhet az országban. Természetesen céges bérlésre külön szabály vonatkozik.