Az amerikai autóipar két vállon fekszik - Los Angeles Autoshow-beszámoló

Los Angeles Autoshow
Vágólapra másolva!
Hiába lehet maximum 110 km/órával autózni a legtöbb államban, az amerikaiak többsége még mindig akkor érzi jól magát, ha az autója orrában legalább kétszáz lóerővel több van a kelleténél. Kicsit olyan ez, mintha Overdose-t folyton csak lovas kocsikázásra fognák be, így nem is olyan meglepő, hogy miért éreznek olyan sokan késztetést egy kiadós ámokfutásra. Nagyjából ezt a hozzáállást támogatja az idei Los Angeles-i Autószalonon bemutatott újdonságok többsége is, de azért mutatóba elhoztak egy-két hibridet és elektromos autót is a lelkiismeretek megnyugtatása végett.
Vágólapra másolva!

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
A kiállítás bő kétharmadát foglalták el az európai és távol-keleti márkák
(Még több kép a galériában, kattintson a képre!)

Érdekes, hogy az amerikai kiállításépítők mennyire hisznek a padlószőnyeg mágikus erejében, vastag, süppedős kárpittal fedték be a Los Angeles-i Autószalon szinte az összes közlekedőfolyosóját, de a standok többségére is jutott belőle bőven. Mivel az ott töltött egy nap alatt jó párszor végigtrappoltam a rendezvénynek otthont adó Convention Centert, volt időm ráérezni, hogy a szőnyegek süppedése és a márka nimbusza között egyenes arányosság áll fenn. A Ford standján még kifejezetten kellemes volt gyalogolni, a Lincolnnál már emelgetni kellett a lábamat, a Mercedesnél viszont olyan érzésem volt, mintha mélyszántásba tévedtem volna, így ezek után az Aston Martin standját csak kívülről mertem megnézni, mert ott az autók gumija is alig látszott ki a szőnyegből.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
A Chevrolet standján az "új" Spark volt a fő attrakció

Nem hittem volna, hogy egyszer megérem azt a pillanatot, hogy Amerikában egy autót évekkel később mutatnak be, mint nálunk, de ezt történt az idei Los Angeles Autoshow-n: a Chevrolet hatalmas standjának középpontjában felállított pódiumon az "új" Spark csillogott, az a kisautó, amelynek az európai bemutatóját még 2009 végén tartották. Mielőtt még bárki sajnálni kezdené az amerikaiakat, azért nem árt tudni, hogy eddig is remekül elvoltak az új Spark nélkül, errefelé finoman fogalmazva sem ezért a Chevroletért állnak sorba, hanem például a néhány éve újjáélesztett Camaróért, amelyről megint lehúzott egy bőrt az idén százéves gyár. Los Angelesben leplezték le az új ZL1 kabriót, amelynek az orrába egy 580 lóerős, V8-as motort dugtak, nyilván csak azért, hogy még frusztrálóbb legyen vele betartani a nagyon komolyan vett sebességhatárokat.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Egy újabb lépcsőfok a lóerőlicitben a Ford Mustang Shelby GT500

A hazai pályán rendezett lóerőlicitből természetesen a Ford sem akart kimaradni, rengeteg különleges Mustangot hoztak el Los Angelesbe, ezek közül a képeken ugyan bilikéknek látszó, ám az életben tényleg döbbenetesen jól kinéző 650 lóerős Shelby GT500-as változat jelentette a csúcsot, de feltűnő jelenség volt a kanárisárga, 444 lóerős Boss 302 is. A Ford standján egyébként egy sereg, Európában is kapható modellel lehetett találkozni, most mutatták meg először az amerikaiaknak a Fiesta ST-t, volt Focusból is bőven, ám a fő attrakció két családi autó volt. A Flex nevű dobozforma hétülésest sajnos nálunk nem lehet kapni, kint viszont meglehetősen népszerű, a Los Angelesben leleplezett új Ford Escape viszont hamarosan nálunk is kapható lesz, hiszen ez az új Kuga. Érdekes, hogy a Mondeót nem árulják Amerikában, legalábbis nem azzal a külsővel, ahogy mi ismerjük, kint Fusion néven kapható egy hasonló méretű szedán, ami szoros műszaki rokonságban áll ugyan az előző Mondeóval, ám sikerült a külsejét teljesen elrontani.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Sajnos az összes Lincoln ilyen orrot kapott

Ha már a ronda autóknál tartunk, ezen a téren nem lehet megkerülni a Ford luxusmárkáját, a Lincolnt, ugyanis az összes Los Angelesben bemutatott újdonságuk úgy nézett ki, mint egy lekrómozott orrú szilás cet. Szomorú volt látni, hogy ez az egykor szebb napokat és autókat látott márka már csak a mértéktelen krómdíszítésben látja a megoldást az egyre erősebb európai és japán konkurenciával szemben. Nagyon nem lennék meglepődve, ha ez az amerikai márka tűnne el legközelebb a süllyesztőben, bár ezen a téren a GM-hez tartozó Buickért sem tenném tűzbe a kezem, nálunk már tényleg szinte csak átcímkézett modelleket lehetett látni, többek között Opel Insigniákat.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
A kiállítás egyik legszebb autója a Cadillac Ciel volt, sajnos még csak tanulmány

Az amerikai autóipar becsületét kétségkívül a Cadillac mentette meg Los Angelesben, a márka standján látványos újdonságokat és egyedi formájú szériautókat lehetett látni, ráadásul az általam végigtapogatott amerikai modellek közül is itt találtam a legigényesebben kidolgozott utastereket és a felhasznált műanyagokról se egy bőrkeményedés-reszelő jutott az eszembe. A legnagyobb Cadillac-durranás az új XTS nevű limuzin volt, amely méreteinél fogva valahol a Mercedes E és az S osztály között van, de inkább az előbbi konkurensének tekinthető. A furcsamód egyszerre szögletes és gömbölyded limuzin legnagyobb érdekessége, hogy a műszerfalát és a kezelőszerveinek jó részét egy-egy LCD képernyő jelenti. Ezzel a műszaki megoldással már csak azért is érdemes jobban megismerkedni, mert a jövőben szinte biztos, hogy jó pár autóban is hasonló "műszerfal" és érintőképernyős kezelőfelület fog felbukkanni. A Cadillac-stand legszebb autóját ugyan már az idén augusztusban bemutatták a Pebble Bechen, ám a nagyközönség igazából csak most láthatta élőben először a Ciel (franciául eget jelent) nevű tanulmányt. Ez a négyüléses kabrió a klasszikus amerikai tepsik, azok közül is leginkább az Eldorado egy gyönyörű újraértelmezése.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
A Passat CC is megkapta a Volkswagenek manapság divatos egyen orrát

Bár azt gondolná az ember, hogy a Los Angeles-i Autószalonon az amerikai márkák dominálnak, ez azonban már hosszú évek óta nem így van: idén is a kiállítási terület durván kétharmadát európai és távol-keleti márkák foglalták el. Ezek közül is kiemelkedett a Volkswagen gigantikus kiállítási területe, ahol a felfrissített Passat CC köré egy egész kis szentélyt építettek. A végeredményt elnézegetve kár volt, mert a CC-nek nem igazán áll jól, hogy belesimították a jelenlegi Volkswagen-dizájnvonalba. A Volkswagen mellé az Audi húzott fel egy nem sokkal kisebb standot, ahol szinte az egész palettáját felvonultatta, értelemszerűen az A8 és az A6 kapott főszerepet, míg az újdonságok terén igencsak maszatolt az Audi, mert az egy éve, Párizsban bemutatott e-tron Spyder nevű tanulmányuk köré olyan kordont építettek, mintha egyenesen a Marsról érkezett volna az autó, míg a másik két "újdonságuk" az A3 elektromos változata és az R8 Spyder még drágább, a GT változata jelentette. Szintén csak az amerikai publikumnak lehetett újdonság a Volvo-stand közepén forgó Concept You nevű tanulmány, amit Európában a Frankfurti Autószalonon lepleztek le először.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Amerikának sok szeretettel: itt az 550 lóerős ML AMG 63

Természetesen a két nagy német prémiummárka, a BMW és a Mercedes is megjelent Los Angelesben: előbbi az új i3-mal és i8-cal villantott egy nagyot, amit Európa már láthatott, de odaát újdonságnak számítanak. A Mercedes viszont egy, kifejezetten az amerikai piacra szánt modellel készült, Los Angelesben leplezték le az ML szabadidő-autó legerősebb, AMG váltoaztát egy 5,5 literes, V8-as motorral, 550 lóerővel, amire nyilván nagy szüksége volt a világnak. A Porsche olyan komolyan vette ezt az autószalont, hogy egy külön épületrészt töltött meg az autóival, ez egyébként teljesen érthető húzás volt a német sportautógyár részéről, hiszen messze Kaliforniában adja el a legtöbb autót Amerikában. Az új 911-est most mutatták meg Amerikában először, de készültek egy világújdonsággal is, a Panamera GTS-sel. Erről a modellről annyit érdemes tudni, hogy gyakorlatilag egy 4S, azaz egy összkerekes Panamera kicsit sportosabb változata 430 lóerővel.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
A Subaru a Toyotával közösen fejlesztette a BRZ nevű sportautóját

Az államokban meglehetősen népszerű Subaru a BRZ nevű sportautó-koncepcióval lepte meg Los Angelest, de mint az autó mellett ácsorgó hostesstől megtudtam, a szériaváltozatra se kell sokat várni, januárban leplezik le Detroitban, ugyanitt a felfrissített Impreza jelentette még az újdonságot. Csinos hostesslányból egyébként sajnos elég kevés volt, és ők is többnyire nyakig fel voltak öltöztetve, egy-egy rövidebb szoknya jelentette a maximumot, a festett cici, mint reklámhordozó felület itt kábé annyira idegenül hatott volna, mint Angela Merkel kivillanó combfixe egy kemény EU-s válságtanácskozáson.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Hamarosan nálunk is kapható lesz az új Honda CR-V és talán az elektromos Jazz is

Meglepő volt látni, hogy a Honda és a Toyota is mennyire unalmas és elavult formájú autókat forgalmaz Amerikában az európai felhozatalhoz képest, de ami még meglepőbb, az az, hogy úgy veszik ezeket, mint a cukrot: a kinti Honda Accord vagy a Toyota Camry például benne van az első tízben. Őszintén szólva a Toyotánál nem emlékszem említésre érdemes újdonságra, a Hondánál viszont bemutattak két olyan modellt, amely minket is érinthet. Az egyik az új CR-V-volt, a másik pedig a Jazz (Amerikában Fit) teljesen elektromos változata. Formásabb japán autókért egészen a Lexus, vagy az Infiniti standjáig kellett elmenni, itt ráadásul Sebastian Vettel egyik F1-es versenyautóját is kiállították, bár ami azt illeti, nagy tülekedés nem volt körülötte, szemmel láthatóan jobban izgatta a nagyérdeműt egy közelben ácsorgó NASCAR autó. Az Infinitinél egyébként a JX nevű, meglehetősen robusztus SUV és a G37 kabrió egy sportosabb kiadása jelentette az újdonságot.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Meglepően népszerű Amerikában a Mini, Los Angelesben már az utcakép része

Amerika ráharapott a Minire, legalábbis Kalifornia biztosan, mert ott már az utcakép szerves része lett a németek által tervezett brit kisautó, nem csoda, hogy a Mini is egy nagyobbacska standdal készült a Los Angeles-i Autószalonra, akárcsak a Fiat, amely az 500-asát népszerűsíti - egyre nagyobb sikerrel - az Államokban. Ha már európai kisautó, akkor meg kell említeni, hogy a Smart is képviseltette magát, de ezeket a kisautókat kábé olyan mosollyal vették körbe az érdeklődök, mintha csak az állatkert simogató részlegében tapogatnák az ott lakókat. Amíg mi itt Európában a Passat méretű Hyundai i40-et kaptuk meg legutóbb, mint a márka zászlóshajóját, addig Amerikában most mutatták be az egy számmal nagyobb új Azurát, a kinti igényeknek megfelelő motorral: egy 3,3 literes, 293 lóerős V6-ossal, ráadásul az Államokban nem is ez a legnagyobb Hyundai, mert ott van még a Genesis és a Mercedes S osztály koppintás, az amúgy rettentő csicsás külsejű Equus is.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Ránézésre egy Lada Kalina is lehetne, pedig ez egy elektromos Coda

Nagy meglepetés volt számomra, hogy egy darab kínai márka sem állított ki a Los Angelesben, az egyik sarokban ugyan láttam hihetetlenül ronda autókat Coda márkanév alatt, de amikor ennek megörülve közelebb mentem, csalódva kellett tapasztalnom, hogy nem egy távol-keleti, hanem egy kaliforniai cégről van szó, amely elektromos autókat épít egyedi igények alapján. Nem tudom, hogy eddig milyen igények futottak be hozzájuk, de a kiállított autók leginkább a Lada Kalinához hasonlítottak, ami azt az elhamarkodott logikai következtetést sejteti levonni, hogy az amerikaiak - nyilván tudat alatt - az elavult orosz autókat szeretik.

Ami a kiállítás méreteit illeti, meglepően "kompakt" a Los Angeles-i Autószalon, egy délelőtt alatt könnyedén bejárható még úgy is, hogy alapvetően két nem túl közeli hallban állítanak ki a gyártók. Az európai márkák érezhetően kisebb és kevésbé látványos standokkal készültek, mintha hazai pályán lettek volna, ami egyébként teljesen érthető. Annak, hogy igazán nagy újdonságot nem nagyon mutatott be senki Los Angelesben elsősorban az az oka, hogy a helyiek a januári Detroiti Autószalonra tartogatják a puskaport, az európai és távol-keleti márkák meg értelemszerűen szintén a hazai pályán szokták bemutatni az újdonságaikat.

A Los Angeles-i Autószalon november 27-ig tart nyitva, egy felnőtt jegy 12 dollárba kerül, gyermekeknek 12 éves korig ingyenes a belépés.

Az utóbbi két évtizedben nagyot változott a márkák aránya

Kalifornia útjain manapság már szinte több európai és távol-keleti személyautóval találkozni, mint amerikaival. Los Angeles kertvárosában simán végigsétálhatunk úgy egy utcán, hogy csak európai és koreai japán autók ácsorognak a járda mellett. A régi, nagy tepsik szinte teljesen eltűntek az utakról, legalább olyan ritkán lehet velük találkozni, mint nálunk egy kereklámpás Ladával, vidékre kell menni, hogy jó eséllyel lássunk egyet-kettőt az út szélén vagy az udvarokon rozsdásodni.

Forrás: [origo]

Ahol viszont megingathatatlannak látszik az amerikai márkák helyzete, az a kamionok, kisteherautók és pickupok piaca, bár ez utóbbiak között is egyre több a japán. Persze azt is figyelembe kell venni, hogy Kalifornia gépparkja nem feltétlenül reprezentálja jól egész Amerikát, itt jóval több kabrióval, sportautóval és nagy értékű európai modellel találkozni. Bár a benzin ára lassan de biztosan emelkedik és már a csillagászati négy dollár/gallonnál tart (kb. 215 forint/liter) továbbra is az európai átlagnál jóval nagyobb motorokkal veszik az autókat, 3-as BMW-ből például 328-asnál kisebbet nem is árulnak az Államokban.