Fóliázással lehetnek egységesek a fővárosi taxik

Vágólapra másolva!
Ugyanolyan méretű, színű és környezetvédelmi besorolású autókat írhat elő egy készülő törvény a fővárosban, az átalakítás több százezer forintba is kerülhet akár fóliázással, akár átfényezéssel oldják meg. A fővárosnak már volt egy javaslata - fekete alapon sárga mintákkal - évekkel ezelőtt az egységesítésre. A döntéshozók munkáját megkönnyítendő készítettünk néhány variációt a budapesti taxik fényezésére, de olvasóinkat is egy kis autófestésre bíztatjuk.
Vágólapra másolva!

November 22-én Tarlós István főpolgármester "eredményes tárgyalásokat folytatott" a taxisok képviselőivel. A Főpolgármesteri Hivatal tájékoztatása szerint a taxis érdekképviseletek vezetői a találkozón a budapesti taxispiac szabályozását, a létszám csökkentését és fix tarifák bevezetését kérték. A főpolgármester egyetértett a "szigorú, rendszerelvű szabályozás szükségességével", és megjegyezte, hogy Budapest számos javaslatot készített a személyszállítási törvény tervezetéhez. A törvény elfogadásával a főváros indirekt eszközökkel csökkentheti a létszámot, emellett egységes járműméretet, környezetvédelmi besorolást és színezést írhat majd elő - ismertette a megbeszélés után a városvezető, aki szerint "csak egységes színvonalú szolgáltatásért lehet azonos árat kérni". A fővárosi vezetés és a taxi érdekképviseletek két hét múlva ülnek ismét tárgyalóasztalhoz, amikor már "pontos alapokat" is lefektetnek. Tarlós István Vitézy Dávidot, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatóját és Komáromi Endrét, a Taxiállomás Kft. ügyvezetőjét kérte fel, hogy a személyszállítási törvény elfogadása után készítsék elő a fővárosi új taxiközlekedési rendelet koncepcióját.

"Június 8-án tartottak a taxisok egy demonstrációt, amely során egységes szabályozást kértek a fővárosi városvezetéstől. Ez után kértek fel, hogy egyeztessek a taxisok érdekképviselőivel egy újfajta szabályozás kidolgozásáról. Mivel a fővárosnak nincs törvényi felhatalmazása ez ügyben rendeletalkotásra, ezért Tarlós István levélben fordult Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterhez, hogy a készülő személyszállítási törvénybe kerüljön egy rendelkezés, amely felhatalmazása alapján szabályozhatja a főváros a taxizást. Augusztus 30-án azzal fejeztük be a tárgyalásokat a taxisok érdekképviselőivel, hogy egy sereg - többek között általuk javasolt - változtatás elfogadtunk, ám a pontos részleteket még nem dolgoztuk ki. Ami az autók egységesítését illeti, valószínűleg lesz majd egy minimum tengelytávolság, csomagtartó méret és külső dizájn is. Ez utóbbira az átfóliázás lehet a legkézenfekvőbb és legolcsóbb megoldás, amit még a taxisok is el tudnak viselni. Konkrét minta vagy szín még nem került szóba, de a fővárosnak két éve már volt egy javaslata a fővárosi taxik színére, fekete alapon sárga mintákkal" - mondta megkeresésünkre Komáromi Endre.

Forrás: [origo]
A döntéshozók munkáját segítendő, mi is készítettünk pár színvariácót

A taxisok nem örülnek az átszínezés ötletének

"Mi már régóta küzdünk egy egységes tarifa bevezetésért, mert sok cég alámegy a piacon rentábilis tarifáknak, de a veszteséget természetesen a nekik dolgozó taxisokkal fizettetik meg. Sok esetben az ár alatt dolgoztatott taxis nem is veszi észre, hogy veszteséget termel, hiszen nap mint nap ki tud menni az utcára és keres valamennyi pénzt, amit természetesen felél, ám az év végi elszámolásnál vagy az adóév végén borul minden, amikor kiderül, hogy még x összeget be kéne fizetni adóként vagy/és egyéb járulékként, szolgáltatási díjként" - mondta egy neve elhallgatását kérő, fővárosban dolgozó taxis, aki az egyik legnagyobb cég szerződött partnere. "Az egységes színű taxikat marhaságnak tartom, nem tisztességes az amúgy is mindennapos anyagi gondokkal küszködő, kivéreztetett taxis társadalmat arra kényszeríteni, hogy átfényeztesse vagy átmatricáztassa az autóját több százezer forintért. Ami a létszámcsökkentést illeti, szerintem is sokan vagyunk, de hát ez egy ilyen 'menekülő-szakma', sokan csak azért vágtak bele, mert nem tudtak máshoz kezdeni, ami persze a szakma és ezzel együtt a szolgáltás színvonalának a felhigulásához vezetett" - tette hozzá.

Forrás: [origo]
Kimondottan hosszú távú megoldás lehet a diszkrét rozsdafényezés

Fényezés helyett az átfóliázás lehet a megoldás

A taxik színének egységesítésére két lehetőség is adott: a fényezés és a fóliázás. Előbbi kézenfekvőnek tűnik, valójában nem kifizetődő. Egy budapesti fényezőműhely vezetője megkeresésünkre elmondta, hogy egy autó átfényezését nem festékszóróval, hanem csavarhúzóval kell kezdeni, ugyanis a tökéletes végeredményhez először szét kell szerelni az egész autót. "Ez az aprólékos munka a modern típusoknál napokig is eltarthat. A lökhárítók vagy a kilincsek leszerelése többórás folyamat is lehet, ami jelentősen megnöveli a munkadíjat, amelyhez hozzá kell még venni a ragasztott díszlécek és a márkaszervizben 7-8 ezer forintért beszerezhető eredeti típusjelzések árát is, melyeket a fényezés után pótolni kell. Egy taxinak előszeretettel használt típus, a Skoda Octavia esetében maga a fényezés 200-250 ezer forintba kerülne. Egy taxi esetében fontos a jó megjelenés, a tartósság érdekében jó minőségű lakkozásra is szükség van, így egy komplett átfényezés 300-400 ezer forintos kiadást jelent. Hátránya, hogy a gyári állapot megváltoztatása miatt eladásnál csökkenti az autó piaci értékét."

Forrás: [origo]
Az országimázs népszerűsítése és az egységes szín is letudható a szentistváni matyó fényezéssel

Az autó színének megváltoztatására egy alternatív megoldás az autófólia, melyet dekorációs célokra fejlesztettek, mégis képes pótolni a fényezést. Fizikai jellegéből adódóan csak enyhén domború felületeken alkalmazható, ezért csak az autó külsejét lehet bevonni vele, látványával azonban szinte maradéktalanul képes helyettesíteni a lakkozást. Egy általunk megkeresett fóliázóműhely munkatársától megtudtuk, hogy a fólia gyakorlatilag ugyanúgy viselkedik, mint a festés, felvesz minden sérülést (kőfelverődés, horzsolás, ajtórányitás), melyeket polírozással el lehet tüntetni. Előnye, hogy 4-5 évig használható, ez alatt az idő alatt pedig konzerválja a gyári fényezést, megóvja az UV-sugárzástól és a karcoktól, így eltávolítása után az autó visszanyeri eredeti, gyári fényét, és magasabb áron értékesíthető. A fóliamatrica ára nem a színtől, hanem a nyersanyag minőségétől függ, egy Skoda Octavia méretű autó bevonása egy tartósabb matricával általában egy munkanapot vesz igénybe, és egyéni ügyfeleknek átlagosan 250-300 ezer forintba kerül, de csoportos megrendelés esetén jelentős kedvezményeket lehet kialkudni. "Nincs rosszabb a taxisoknál, mindent a fél ár felére szeretnének lealkudni. Ha meghozzák ezt a rendeletet, biztosan megpróbálják majd a lehető legalacsonyabbra szorítani az árat, amely ilyen nagyszámú megrendelés esetén 150 ezer forint körül reális, ennyiért nekünk is megéri elvállalni" - tudtuk meg a szakműhely munkatársától.

Forrás: [origo]
Nem lenne nehéz kiszúrni a taxikat ezzel a csinos zebramintás fényezéssel

Európa legtöbb nagyvárosában egységesek a taxik

A taxik egységes színének Nyugat-Európában nagy hagyományai vannak. Londont kivéve az autók típusára jellemzően nincs kikötés, csupán körülírják, hogy milyen jellegűnek kell lennie a kocsinak, ezért minden városnak vannak jellemző autói. Németország nagyvárosaiban az elmúlt évtizedekben változatlanul bézsszínűek a taxik, a Mercedesnél például gyárilag rendelhető kifejezetten taxinak gyártott modell, kis lökettérfogatú dízelmotorral, strapabíró kárpitozással, taxiórával. Athénban hasonló, de erősebb sárga árnyalat a kötelező, Bukarestben pedig egy sokkal rikítóbb árnyalatot vezettek be.

Forrás: Mercedes-Benz

Rómában a klasszikus zöld-fekete helyett ma már tiszta fehérek a taxik, oldalukon a társaság feliratával. Spanyolország a fekete-sárga kombinációt adta fel nemrég a fehér alapszínért, melyet az első ajtón átlósan futó csík segít megkülönböztetni, színe régiónként eltér. Londonban és Stockholmban viszont a feketét rendszeresítették, akárcsak Lisszabonban, ahol fekete alapon neonzöld tetővel futkosnak a bérkocsik. Néhány évtizede még Párizsban is hasonlóan néztek ki a taxik, csak zöld helyett piros tetőt kaptak, ma azonban eredeti fényezésüket hordhatják, akárcsak Bécsben. A kocsik színe azonban még az egységesítést támogató országokban, például a konzervatív Angliában is változhat a taxitársaság megkülönböztető jegyei vagy éppen a népszerű, az egész autót befedő hirdetések miatt.

Engedje szabadon a fantáziáját és találja ki, hogy milyenek legyenek a budapesti taxik!

Mivel a taxik a budapesti utcakép szerves részét képezik, ezért mindenkit arra biztatunk, hogy engedje szabadon a fantáziáját és készítse el a számára legszimpatikusabb mintát. A legjobb munkákat szavazásra bocsátjuk és az első helyezésért komoly lobbitevékenységet fogunk folytatni. Budapest taxijainak megálmodásához nagy segítség lehet az alábbi program, amelyben igen stílszerűen egy ötajtós Opel Astrát lehet kiszínezni.

Forrás: [origo]

Az ötleteket és a kész műveket erre az e-mail címre várjuk.