Ajtóstul ront a házba - Opel Meriva 1.7 CDTI-teszt

Opel Meriva 1.7 CDTI
Vágólapra másolva!
Jóval nagyobb és szebb, mint az elődje, de nem ezért szerethető a Meriva. Jól variálható, tele van ötletes rekeszekkel, és még a hátsó ajtó is különleges. Erős dízellel azonban már drága.
Vágólapra másolva!

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Az új Meriva sokkal nagyobb lett, de maradt az ötletesség, és a vidámság
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Mi ez, és mi benne az újdonság?

A Meriva az Opel kis egyterűje, vagyis a Zafira kistestvére. A második generáció azonban jelentős méretnövekedésen ment át, így a mostani Meriva majdnem akkora, mint az első Zafira. Ez a modell mindig is a variálhatóságáról az ötletes megoldásokról volt híres, ilyen téren a második generáció is a megszokott szintet hozza. Ebben a legfontosabb újdonság az érdekes ajtómegoldás a hátsó ajtóknál, ugyanis pont a megszokottal ellentétesen nyílnak ki. Ez állítólag kényelmesebb, de valójában a hátsó tolóajtó a legjobb megoldás.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Majdnem derékszögig kinyílik minden ajtó

Hogy néz ki?

Már méretiben sem ugyanaz a Meriva, 25 centiméterrel hosszabb és 12 centiméterrel szélesebb, mint az elődje. Éppen ezért sokkal inkább hasonlít egy Zafirára, mint az előző Merivára. Az még egy szögletes rút kiskacsa volt, az új azonban bizonyos szögből még vonzónak is nevezhető. Oldalról a lépcsősen emelkedő övvonal éppen annyira javítja a megjelenését, mint a tesztautó Color Edition csomagja, amely a fekete tetővel azt hiteti el, mintha üvegtetős lenne az autó, pedig nem.

Belül az Astra, Insignia világ köszön vissza, a középkonzol jellegzetes, de szinte minden ismerős lehet már az újabb Opelm modellekből. Ez is nagyon rendben van, de inkább a térkínálat a nagy pozitívum. A külső méretek növekedése ide is kihatott, gyakorlatilag egy tökéletes családi autó lett belőle, amelyben hátul is elférnek a magas felnőttek. Szerencsére megmaradt az ötletes ülésmozgatás, az ülések nem csak sínen csúsznak, hanem a középső lehajtásával hátra és befelé is tudnak csúszni, így nagyon kényelmes négyszemélyes tud belőle születni.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Régen cuki kis egyterű volt, mostmár kinőtte ezt a szerepet

Műszaki tartalom

A Meriva legnagyobb műszaki újdonsága a megszokottal ellentétesen nyíló hátsó ajtók. A többi elemet már más modellekből ismerhetjük. Az 1,7 literes turbódízel régi ismerős, de a 130 lóerős változatát eddig csak kevés modellben tudtuk kipróbálni. A kis benzines Merivánál panaszkodtunk a menetteljesítményekre, ez a motor azonban tökéletesen illik a Merivához. Az ehhez kapcsolt hatfokozatú váltó is jó ismerős, mint ahogy az ötletes ülésmozgatást, vagy a gyári kerékpártartót sem ebben a modellben láttuk először.
Az elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű sem nagy találmány, de ebben mégis úgy van beállítva, hogy kellemes vele kanyarogni. A vezetést segítő elektronikákkal a Meriva egy jól felszerelt, nagyon biztonságos kis autó tud lenni.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Astrás középkonzol, opeles hangulat: javult a minőség

Milyen vezetni?

Kár lenne azt várni, hogy egy ilyen autót élmény vezetni, de a Meriva egészen kis sportos is tud lenni. Főleg akkor, ha az általunk már tesztelt 100 lóerős 1,7-es dízelből indulunk ki, amely ehhez a motorhoz képest őskori leletnek számít. Pedig az alapblokk ugyanaz, de a felfrissített motor egyrészt sokkal jobb erőben van, de a gyár által is bevallott módon sokkal kevesebbet eszik, és kevésbé károsítja a környezetet. Ebben a Merivában az is tetszett, hogy a futómű nem vészesen lágy, így a kanyarokban nem libeg, miközben a széles abroncsok miatt egészen jó a tapadása. A motor rugalmassága nagyon kellemes, más 1500-as fordulaton elkezd gyorsulni, de igazából 2000-es fordulatszám felett kezd el nagyon élni. A 300 Nm-es nyomaték jól jön ebbe az amúgy több mint 1,4 tonnás autóba.

Nem egy kanyarvadász, de meglepően jól fordul. Ebben szerepet játszhatnak a 17 colos felnikre szerelt széles kerekek, aminek köszönhetően pontosabb a kormányzás, de az elektromos szervó sem viszi túlzásba a rásegítést. A váltó csak átlagos, de legalább gyorsan kapcsolható, így összességében még lendületesen is lehet közlekedni ezzel a "kis" egyterűvel. A magas üléspozíció miatt jó a kilátás, de ugyanez hátrány is lehet a kanyarokban (jobban érezni a billenést).

Szerencsére a motor fogyasztására se lehet rossz szavam, városban óvatosan közlekedve akár hat liter alatti átlagot is produkált, de a végén6,1 liter/100 km-es vegyes átlag jött ki. A méreteihez, a tömegéhez képest ez nagyszerű.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Feszes tömésű, de kényelmes ülések vannak elöl

Milyen benne utazni?

Alapvetően hosszú családi utazásokra, kirándulásra ideális a Meriva. Egyrészt tágas, jól variálható, csendes és minőségi, másrészt tele van rekeszekkel ötletes megoldásokkal is. Ezekre jó példa a FlexRail-nek hívott sínes tároló, amelynek a felső része külön mozgatható. Alatta van egy polc, amiből pohártartó is készíthető alatta meg a hagyományos rekeszek. az egészet előre-hátra lehet csúsztatgatni, tehát végtelen sok lehetőség van. Ehhez jön még az autóban lévő egyéb rekeszek, mint az ülés alatt található tároló.

Nézze meg videónkon, hogyan variálható a Meriva utastere!

A 400 literes csomagtartó két szélén oldalrekeszek vannak, a padlószint variálható, és ugye az ülések mozgatásától is függ, hogy mekkora raktér alakulhat ki. A legnagyobb 1400 liter, de ekkor is ott vannak a rekeszek, plusz még az ajtózsebekbe is elfér rengeteg holmi, akár másfél literes üveg is. Magyarul mindennek találhattunk helyet, még a bicikliknek is. Az Opel feláras FelxFix rendszere a hátsó lökhárítóból kihúzható, majd némi szerelés árán két kerékpár szállítására is alkalmas. Attól sem kell félnünk, hogy megbüntet a rendőr, a tartó végén ugyanis van plusz rendszámtábla tartó és a lámpák is.

Emellett természetesen emberek szállítására is kiváló, az ülésrendszer kiválóan vizsgázott. a rendelkezésre álló tér több mint kielégítő, egyedül a kicsit feszesebb tömésű ülések zavartak. A Meriva egyébként csendes, a rugózása kellemes, így tényleg nagyon jó kirándulóautó.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Ezek az ülések külön-külön is mozognak

Megéri az árát?

Ha egy kiscsalád mostani pénztárcáját nézzük, akkor nem olcsó a Meriva, de igazából a konkurensekhez nézve sem. A 130 lóerős 1.7 CDTI-vel már alapban 4,9 millióba kerül, mindössze 30 ezerrel drágább, mint a 110 lóerős. Az 1,3-as dízel 95 lóerős motorral is csak 430 ezer forinttal olcsóbb, ez a motor megér ennyit. Érdekes, hogy az Astra kombi ezzel a motorral egymillióval drágább, igaz az Astra jobb, nagyobb autó is.

Ha konkrétan a tesztautót nézzük, akkor az Enjoy felszereltséggel már 5,5 milliónál járunk, majd jönnek a feláras extrák, így a tesztautó ára pillanatok alatt átugrotta a 6,5 millió forintot. Ennyi pénzért nem egy olcsó választás, bár a konkurensek közül kevés kínál ilyen erős dízelt.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Normál helyzetben 400 literes a csomagtartó, de rengeteget lehet variálni, akár a padló szintjét is

A konkurenciát elnézve azért látható, hogy a Meriva - többek között a fejlesztési költségek miatt is - nem a legolcsóbb modell. A Kia Venga 128 lóerős 1,6-os turbódízel motorral hét év garanciával a legmagasabb felszereltségi csomaggal 5,25 millió forint. Ha navigációt is kérünk hangfelismerő rendszerrel, tolató kamerával, bluetooth-al, akkor még 350 ezer forinttal drágább, tehát mindennek együtt 5,6 millió Ft. Érdekes, hogy ugyanez az autó nem létezik a Hyundai kínálatában, pedig az ix20 és a Venga nagyon közeli testvérek. A Nissan Note-ból sincs ilyen erős dízel, az 1.5-es 90 lóerős változatánál megáll a kínálat, pedig a Renault dízelből létezik 110 lóerős is. A Citroën C3 Picasso 1,6-os dízel is "csak" 110 lóerős, de abból is egy full extrás (navigációval) példány 5,4 millió forint.

Ha az elvileg nagyobb Ford C-Maxhoz mérjük (amire egyébként jobban hasonlít), akkor a C-Max rövid kiviteléből egy 115 lóerős 1,6-os dízel is 6,5 millió forint Titanium felszereltséggel, de ehhez még jöhetnek feláras tételek ahhoz, hogy az előbb említett Venga, C3 szintjére felhozzuk a Fordot. Egy 1,6-os dízel Renault Scénic alapfelszereltséggel 5,5, míg a legnagyobb csomaggal 6,4 millió forintba kerül, vagyis már Scénic is elérhető a Meriva áráért.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Feláras, de két kerékpárt elszállít

Összegzés

Már nem ugyanaz a Meriva, mint régen: méretei miatt sokkal komolyabban lehet rá gondolni családi autóként. Kicsit nehézkesebb, buszosabb vezetni, de összességében nagyon sokat változott előnyére az autó. A 130 lóerős dízelmotor jól passzol hozzá, de az ára kicsit hajmeresztő.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1686 cm3. Furat/löket: 79/86 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 96 kW (130 LE)/4000. Nyomaték: 300 Nm/2000-2500. Sebességváltó: hatfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4288/1912/1615 mm. Tengelytáv: 2644 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1488/1509 mm. Tömeg: 1503 kg. Terhelhetőség: 532 kg. Csomagtartó térfogata: 400/1500 l. Üzemanyagtartály térfogata: 54 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 9,9 mp. Végsebesség: 196 km/óra. Átlagfogyasztás: 5,2 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 6,1 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 138 g/km.