Forradalmi fékenergia-visszanyerés a Mazdától

Mazda Takeri, i-Eloop
Vágólapra másolva!
A Mazda bemutatta a világ első olyan fékenergia-visszanyerő rendszerét, amely az energia tárolására kondenzátort használ. A megoldást 2012-től már alkalmazzák is, elsőként az új Mazda6 kaphatja meg.
Vágólapra másolva!

A Skyactiv-program, után a Mazda egy újabb olyan fejlesztést jelentett be, amellyel csökkenthető a fogyasztás: bemutatták a világ első olyan fékenergia-visszanyerő rendszerét, amely kondenzátort használ az energia tárolására. Az i-Eloop névre keresztelt rendszer városi használatban (gyakori gyorsítás és fékezés) körülbelül tíz százalékkal csökkenti az üzemanyag-fogyasztást.

Az eddig megismert fékenergia-visszanyerő rendszerek egy elektromos generátor segítségével nyerték vissza az energiát, és ezt egy akkumulátorban tárolták el. A Mazda által használt kondenzátornak az az előnye, hogy a kondenzátor sokkal gyorsabban feltölthető és kisüthető, ezáltal sokkal dinamikusabban tudja támogatni az autó elektromos rendszereit. Emellett még a várható élettartama is több, bár a mostani akkumulátorok is egészen sokáig bírják.

A rendszer működése

Forrás: Mazda

A Mazda fékenergia-visszanyerő rendszere egy 12-25V váltóáramú generátorból, egy kis ellenállású, elektromos duplarétegű kondenzátorból és egy DC/DC átalakítóból áll. Az i-Eloop abban a pillanatban elkezdi átalakítani és visszatáplálni a mozgási energiát, amint a vezető felengedi a gázpedált, és a jármű lassítani kezd. A váltóáramú generátor a maximális teljesítmény elérése érdekében 25 V-ig terjedő villamos áramot termel, mielőtt ezt az úgynevezett elektromos duplarétegű kondenzátorba (Electric Double Layer Capacitor - EDLC) tárolásra eljuttatja. Ez a kondenzátor kifejezetten gépjárműben történő felhasználásra lett kifejlesztve, és másodpercek alatt feltöltődik. A DC/DC egyenáramú átalakító 25 V-ról 12 V-ra alakítja át az elektromos áramot, mielőtt ez a jármű elektromos egységeihez közvetlenül eljutna. A rendszer szükségszerűen a jármű akkumulátorát is tölti. Ennek eredményeként, városi vezetési körülmények esetén hozzávetőleg 10 százalékkal csökken az üzemanyag-fogyasztás.


Az i-Eloop a Mazda i-stop elnevezésű start-stop rendszerével együtt is alkalmazható, ezzel tovább csökken az üzemanyag-fogyasztás. Az új rendszert először a 42. Tokiói Autószalonon a Mazda6 előfutárának is tekinthető Takeri tanulmányautóban mutatja be a Mazda. A japán autógyár ígérete szerint az új fejlesztésüket 2012-től vetik be a személyautóikban.