Majdnem döntős - Peugeot 508 SW 2.0 HDI-teszt

2011.12.05. 9:34

Ha én lennék a mentora, akkor nagyon megdicsérném, de nem vinném magammal az élő showba. A Peugeot 508 kombiban csak apró hibákat lehet találni, kellemes, de nem emlékezetes társ.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A Peugeot legnagyobb kombija cégek számára lehet érdekes választás
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Mi ez, és mi benne az újdonság?

Alig több mint egy éve a Peugeot bemutatta az új középkategóriás modelljét, az 508-ast, amely elvileg a Volkswagen Passat és Ford Mondeo fémjelezte kategória egyik tagja, de a franciáknál ennél különlegesebb a besorolása. A 407-est váltja le, de igazából a 407 és a 607 közé pozícionálták. Magyarul a középkategória felső sarkát ostromolná, de közben a kategória is nőtt, tehát nem számít kiugróan nagynak. A tesztelt autóban egyetlen újdonság van, végre nálunk járt egy kombi.

Hyundai i40  Ford Mondeo VW Passat Opel Insignia Skoda Superb Mazda6 Honda Accord Toyota Avensis Peugeot 508 Citroën C5
Hosszúság (mm) 4770 4837 4771 4908 4838 4785 4750 4765 4813 4829
Szélesség (mm) 1815 1886 1820 1856 1817 1795 1840 1810 1853 1860
Magasság (mm) 1470 1472 1516 1520 1510 1490 1470 1480 1487 1483
Tengelytáv (mm) 2770 2850 2712 2737 2761 2725 2705 2700 2817 2815
Csomagtartó mérete (liter) 553-1719 549-1740 603-1731 540-1530 633-1865 519 406 543-1609 560 533-1490


Az SW névre hallgató kivitel méreteit tekintve tökéletesen illik abba a kategóriába, ahol az Opel Insignia a legnagyobb, de a Skoda Superb és a Ford Mondeo kombi változata sem számít kicsinek. Hosszra az 508 SW az ötödik helyet foglalja el, de a tengelytávolság alapján már a második a Mondeo mögött. Éppen ezért tágas az utastere, de a csomagtartó csak a középmezőny elejére rangsorolja.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Inkább elegáns, mint sportos

Hogy néz ki?

Mindig is jellemző volt a Peugeot-ra a különleges megjelenés, az össze nem téveszthető oroszlános forma. A 407 ehhez képest is különc volt, de most az 508 ehhez képest kicsit konzervatív lett. Ugyanazt érzem, mint a Citroën C5-nél: egy kicsit a németes irányba mentek el a siker reményében. Ettől függetlenül az 508-as is egy szép modell, bár engem nem hoz izgalomba. A közepéig emelkedő, majd hátul finoman ereszkedő övvonal is inkább elegáns, mint sportos, de a fényszórói sem annyira vadmacskásak, mint amennyire várnám, az 508 SW azonban szép autó.

Az utastér egyértelmű siker, itt a jó anyagminőség kiemelhető, és stílusos is a kialakítás. Az összeszerelési minőséggel első látásra minden rendben, de menet közben már vannak árulkodó jelek. Ennek ellenére kifejezetten kellemes összbenyomás alakult ki az első látáskor, az első próbán hamar átment.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
2817 mm-es tengelytávja hatalmasnak számít, csak a Mondeoé nagyobb

Műszaki tartalom

Általában egy új tesztautónál izgalmas arról írni, hogy mennyi érdekes technikai újdonság van az adott autóban. Ilyen szempontból a kombi 508-as nem hozott izgalomba, hiszen a már megszokott dolgokkal találkoztam. A kétliteres, 140 lóerős teljesítményű (320 Nm-es nyomaték) HDi motor már nagyon régi ismerős, itt is jól teljesít. A hatfokozatú váltót is régóta adják hozzá, igaz ebben a modellben talán pontosabb a mechanizmus.

A pseudo-McPherson első felfüggesztés is régi ismerős a Peugeot modellekből, de itt már multilink hátsó futóművel van párosítva. Az első felfüggesztés egészen jól tünteti el a hajtási befolyásokat, míg a hátsó a rugózása nagyobb stabilitást ad. Az utastérben az érdekes extrák közül érdemes kiemelni a Head Up Displayt, amely egy sötét lapra vetíti az adatok, és érdekes újdonság az 1,62 négyzetméteres üvegtető is. Ez technikailag nem nagy fejlesztés, de mégis új extra.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Az utastérben kellemes az anyagminőség

Milyen vezetni?

Nem csalódtam, az 508 SW szinte tökéletesen azt hozza, amit a kisugárzása alapján vártam tőle. Nem túl dinamikus vonalai mellett egy elegáns, kényelmes utazóautónak gondoltam, ebben meg is győzött. Ebből adódóan a vezetési élmény az 508-asban más értelmet nyer, itt pont az a cél, hogy minél kevesebbet érezzünk, ezért kevesebb az élmény. A kormányzás aránylag pontos, de a visszajelzésekből nehezen kivehető a pontos kapcsolat az úttesttel. A féke határozott, a gázreakciók is jók, a jól ismert HDi már 1500-as fordulatszám környékén kellemesen húz, de 2000-től él igazán. A motor melegen már csendes, pont megfelelő dinamikával mozgatja a másfél tonnás karosszériát, míg az autó váltója egy kicsit öreguras. Nagy baj nincs vele, de a kar hosszú utakon jár.

A futóművét sem szabad úgy nézni, hogy ez egy sportos modell, pedig a paraméterei alapján az is lehetne. Mégis a kényelem felé mozdultak el, így kár lenne a sportkombikhoz mérni. Kellemesen lágy, nagyon jól vasalja az úthibákat és kicsi a gördülési zaj is. Cserébe feszített kanyarokban erősen dől a karosszéria, de ezt még elviselhető mértékben teszi. Mindenesetre az együtt töltök napok alatt egyszer gondoltam úgy, hogy lendületesen mennék vele, utána meggyőzött, hogy a visszafogott siklás mindkettőnknek jobb.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Még mindig egyedi az orra, de már nem annyira különc

A kétliteres motor jó bizonyíték arra, amit az i40 tesztben már elkezdtem feszegetni: egy visszafogott kétliteres is képes lehet egyszerre a jó dinamikára és alacsony fogyasztásra. Az adatok alapján a Hyundai 1,7-es szupermodern turbódízele szinte ugyanezt tudja, de a PSA dízel sokkal jobb karakter: egyenletesebben húz, csendesebb, és kevesebbet eszik. Amikor nagyon óvatos voltam, akkor 6,1 liter/100 km-es átlagot is sikerült elérni, végül egészen 6,3 liter/100km-ig "felkúszott" ez az érték. Szerintem ez nagyszerű. Autópályán külön öröm vele utazni, hiszen 130 km/óránál még 2200-at sem éri el a fordulatszám, tehát kicsi a zaj, és hat liter alatt marad a fogyasztás. 

Ugyanennek a motornak már van 163 lóerős változata is kétszázezer forinttal többért, valamint ott a 2,2-es szuper dízel 204 lóerővel, de az már csak a legmagasabb felszereltségi csomaggal kapható. Ha az autó futóművéből indulok ki, akkor ez a 140 lóerős dízel is tökéletes választás.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Nagyon jó extra a hatalmas napfénytető

Milyen benne utazni?

Lassan már túl sok autónál írom azt az utazási komfortra, hogy ez a nyugalom szigete. Ez rossz lenne? Nem hiszem. Autóversenyzőként más szempontok a fontosak egy versenypályán, de a mindennapi életben kifejezetten jól tud esni, ha egy autó csak a gondtalan autózásra sarkall. Az 508 ráadásul minőségi belsejével, kényelmes üléseivel, hatalmas térkínálatával és alacsony zajszintje miatt is megmaradt az emlékezetemben, ezért kifejezetten jó utazóautónak tartom. Ha ehhez még azt is hozzávesszem, hogy ott egy jól pakolható 560 literes csomagtér is hátul, amelyet gyorsan lehet bővíteni egészen 1,6 köbméterig, akkor hamar eljutok odáig, hogy ez egy nagyon kellemes, nyugis családi autó.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Az 560 literes csomagtartó 1600 literig bővíthető

Egyetlen bosszantó jelenséget figyeltem csak meg, ami alapvetően elrontotta az utazás élményét: a tesztautó műszerfalából szinte mindig idegesítő zörgés tört elő, nem túl hangosan, de azért zavaróan. Az összeszerelési minőségre ez nem annyira jó reklám, csak remélni merem, hogy ez az összes 508-asra nem jellemző.

Az utastérbe igazából nem tudtam igazán említésre méltó hibát találni, ezért nézzük a jelentékteleneket. Kicsit furcsa a két kihúzható pohártartó, amelyből minden általam használt pohár, üdítős üveg ki akart borulni. Jobb lett volna a kézifék mellé egy mélyebb tartót tenni. Egy van, de az nem pohártartó alakú, abban tároltam a telefont. Mondjuk, ezzel a "hibával" még tudnék élni. Az is inkább csak megszokást igényel, hogy a könyöklő fedele oldalra nyílik. Jópofa viszont a Head Up Display (egy füstszínű lapra vetíti az aktuális sebességet, illetve itt jelennek meg a navigáció utasításai is), a hangulatot pedig erősen javítja a hatalmas üvegtető.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Létezik kisebb, 1,6 literes turbódízel is hozzá, de ezzel már jól is megy

Megéri az árát?

Nehéz kategóriában kell bizonyítania az 508-asnak, hiszen a Volkswagen Passat osztályában a kombi kínálat is nagyon erős. A Passaton kívül ott van még nagyon erős piaci szereplőnek a Ford Mondeo, Skoda Superb, az Opel Insignia, vagy a japánoknál a Honda Accord, a Toyota Avensis, a Mazda6. A franciáknál a Citroën C5 kombi is hatalmas, de a Renault Laguna kombi már kisebb. És itt van még az újdonság, a Hyundai i40-es, amelyet nem is olyan régen teszteltem.

Cikkajánló

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Búcsú az öthengerestől
- Ford Mondeo-menetpróba

Jobb, mint a biztosítás -
VW Passat Variant-teszt

Végtelen utazásokra
- Opel Insignia-teszt



Ezek közül a kisebb méretei alapján talán kihullhat az Accord, a Laguna, de még mindig ott a nagyon erős német trió, a japánok, a Citroën, és a Hyundai. Méretei alapján az 508 SW a Passatnál hosszabb, de a Mondeónál rövidebb. Ettől függetlenül a térkínálat és csomagtartó terén inkább a nagyobb modellek közé sorolható. A Peugeot minősége kifejezetten jó, de a tesztautó felszereltségébe is nehéz lett volna belekötni.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A Head Up Display a navigáció utasításait is képes mutatni

A Peugeot egy kicsit az árazását rontotta el, hiszen az 508 SW már ezzel a 140 lóerős dízellel is minimum 8,2 millió forint (Active), de a tesztelt Alure már 8,9 millió forint. Ehhez jönnek még a feláras extrák, és a tesztautó végső ára eléri a tízmillió forintot. Persze ebben benne van minden hasznos extra, de ha megnézzük a konkurensek hasonlóan jól felszerelt változatait, akkor bizony körülbelül ekkora összegek jönnek ki, bár az igazsághoz hozzá tartozik, hogy teljesen egyforma felszereltséget lehetetlen kihozni. A japán gyártók árai azonban ennél kedvezőbbek: a 125 lóerős Toyota Avensis sem megy sokkal rosszabbul, de a fullos csomaggal 9,3 millió. A Mazda6 hasonló felszereltséggel, de már 163 lóerős motorral 9,4 millió forint. A Hyundai i40 a legmagasabb felszereltséggel szintén 9,4 millió forint, de körülbelül még egy milliót rá kell költeni a körülbelül azonos felszereltséghez. Nem meglepő módon a Citroën is hasonló áron elérhető, igaz abban már a 160 lóerős dízelmotor dolgozik. Magyarul a Peugeot cseppet sem olcsó, az erős ellenfelekhez van árazva.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Tízmillió forintért már nem olcsó

Összegzés

Formailag kicsit visszafogott és elegáns, belül minőségi és tágas, a futóműve pedig lágy, ezáltal kényelmes. Aki a kategória legélvezetesebb kombiját keresi, az nem az 508-asban fogja megtalálni számításait, de csendes utazóautónak jó választás lehet. Ha az ára is mellette szólna, akkor melegen ajánlanám, így azonban csak egy nagyon jó képességű jelölt az erős mezőnyben. Nagyon jó volt az előadás, de nem vinném magammal az élő showba.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1997 cm3. Furat/löket: 77,2/90 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 103 kW (140 LE)/4000. Nyomaték: 320Nm(túltöltéssel 340Nm)/2000. Sebességváltó: hatfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4813/1853/1476 mm. Tengelytáv: 2817 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1568/1547 mm. Tömeg: 1430 kg. Terhelhetőség: 635 kg. Csomagtartó térfogata: 560-1598 l. Üzemanyagtartály térfogata: 72 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 10,1 mp. Végsebesség: 210 km/óra. Átlagfogyasztás: 5 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 6,3 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 130 g/km.