Nem karolta fel a rendőrség a magántraffipaxokat

Traffipax, sebességmérés, gyorshajtás, rendőrség, közúti ellenőrzés
Vágólapra másolva!
Hiába készült rá több önkormányzat és cég, hogy magán-sebességmérést kezd, a három éve megnyílt lehetőséggel eddig senki nem élt. Évekig kellett csiszolgatni a magántraffipaxokhoz használható készüléket, és többen jelentkeztek a rendőrségnél is, de az Országos Rendőr-főkapitányság eddig senkivel nem szerződött a munkára. Hogy miért, azt nem árulták el.
Vágólapra másolva!

2007 óta egy kormányrendelet lehetővé teszi, hogy "a jogszabályi rendelkezések megsértését igazoló képfelvételek készítésére, továbbítására a rendőrség, valamint a közút kezelője - írásba foglalt vállalkozási szerződés alapján - közreműködőt is igénybe vehet". Magyarul magáncégeknek is lehetőségük van arra, hogy az út tulajdonosával és a rendőrséggel együttműködve sebességmérést végezzenek, de a bírságolás már a rendőrség feladata. A magánszemélynek vagy cégnek igen kemény feltételeknek kell megfelelniük, többek között az adóhivatal és a Nemzetbiztonsági Hivatal is vizsgálja az alkalmasságukat. A szerződéseket jogszabály szerint megfelelő időközönként, de legfeljebb évente újra ellenőrizni kell, tehát elviekben folyamatos kontroll alatt áll a sebességmérést végző cég.

A készülékekre is szigorú szabályozás vonatkozik, olyan működési elv alapján üzemelnek, amelyek elviekben teljesen kizárják a visszaéléseket. A 18/2008. (VI.30.) GKM rendelet pontosan rögzíti, hogy a készüléknek milyen követelményeknek kell megfelelnie, 2008 május elseje óta pedig már lehetne is ilyen tevékenységet folytatni. Három és fél éve pontosan le van írva, ki és hogyan végezhet sebességmérést az országban, de mégsem jelentek meg a magántraffipaxok. Az ok egyszerű: nem jöttek létre a magáncégek és a rendőrség közötti szerződések.

Pedig az első hírek hatására sok önkormányzat és magáncég jelezte, hogy érdekli őket a lehetőség, sőt volt olyan is, amelyik már a készüléket is beszerezte. Az ORFK még 2010-ben is úgy nyilatkozott, hogy most dolgozzák ki a szerződéskötési feltételeket, de az elmúlt másfél évben nem történt semmi változás, ezért fokozatosan mindenki elállt az üzlettől.

Forrás: Lencsés Csaba [origo]
Ilyen fotókat csinálhatna bárki, aki megfelel a szigorú feltételeknek, leszerződik az útfenntartóval, valamint a rendőrséggel

Hegyfalu a 84-es és a 86-os főutak találkozásánál helyezkedik el, a településen naponta több száz kamion halad át. Éppen ezért a település önkormányzata úgy döntött, hogy beruház egy magán-sebességmérésre is alkalmas készülékbe, de Kálmán József polgármester szerint sosem állították üzembe a gépet.

"Több mint két éve van egy ilyen készülékünk, de nem tudjuk használni, mivel nem sikerült leszerződni a rendőrséggel. Az ORFK honlapján korábban fent volt, pontosan hogyan nézne ki egy ilyen szerződés, csak egy hiányzott: ki fizetne kinek, és mennyit. Ezt a rendőrségnek azóta sem sikerült eldöntenie, pedig minden feltételnek megfeleltünk, a készülék is megvan. Mi már azt is felajánlottuk, hogy ingyen is mérnénk, de ezzel sem jutottunk eredményre" - panaszkodott a polgármester. "Végső elkeseredésünkben tavaly a Vas Megyei Rendőr-főkapitányságnak akartuk ajándékozni a készüléket, de végül ez sem jött létre, mivel már a berendezés hitelesítése is lejárt" - mondta. Az önkormányzat ettől függetlenül néha így is kihasználja a készüléke előnyeit: felállítják az út mellé, és már a látvány hatására is "elviselhető lesz a zaj".

Csongrád Megyében egy vállalkozó, a Faun Kft. szeretett volna több önkormányzattal leszerződni, hiszen a kisebb településeknek nincsen pénzük ilyen drága készülékre. Csatlós Lajos, a cég ügyvezetője sem tudja, hogy miért hiúsult meg a megegyezés. "Számunkra is érthetetlen az ügy. Minden szükséges papírt, engedély beszereztünk, minden feltételnek megfeleltünk, mégsem sikerült leszerződni. Valószínűleg ez egy állami döntés, a felső vezetésben meggondolták magukat, mégsem akarják, hogy legyenek magántraffipaxok" - mondta az ügyvezető.

Hiába csiszolgatták a lézert

A rendőrségnél használatos FámaLézer sebesség- és távolságmérő család gyártója - amely a magán-sebességméréshez használatos készüléket is gyártja -, a Video HT Kft. ügyvezető-igazgatója, Kopornoky Ferenc szerint a magántraffipaxok megjelenésének már nincs esélye, mivel az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) nem támogatja az ügyet. Bár a 2007-es kormányrendelet lehetővé teszi, egy 2008-as GKM-rendelet pedig pontosan szabályozza a berendezés követelményeit, valójában a megoldás sosem működött, és várhatóan nem is fog megvalósulni.

Akik a traffipaxokat gyártják

A budapesti székhelyű Video HT Kft. 1994 végén alakult, fő tevékenysége video- és lézertechnikai rendszerek kifejlesztése, gyártása és értékesítése. A cég nevéhez kötődik a FámaLézer lézeres sebességmérő család kifejlesztése, amely jelenleg is az egyik leghatékonyabb "fegyvere" a közlekedésrendészetnek a gyorshajtók ellen, a magyar rendőrség 1996-ban rendszeresítette ezt a típust. A cég már több nemzetközi tendert megnyert, folyamatosan fejleszti a FámaLézer-modelleket, amelyek közül az egyik a magántraffipaxok számára kiírt szigorú követelményeknek is megfelel, képes kommunikálni a rendőrség által létrehozott TrafficPoint adatfeldolgozó központtal.

Forrás: Video HT Kft.
Így működne a magáncégek által végzett sebességmérés

Az utóbbi évek rendkívül sikeresek voltak a Video HT Kft. üzleti életében, a bevételei 90 százalékát exportból szerző cég az utóbbi három évben megközelítőleg 1 milliárd forint értékben adott el termékeket külföldre (USA, Anglia, Irán, Szerbia, Horvátország, India, Vietnam). Belföldön a legnagyobb megrendelők között ott a Belügyminisztérium (ORFK és BRFK), de városi önkormányzatok, alapítványok és nagyobb úthálózattal rendelkező gyárak (Suzuki, Audi, BKV, Alcoa, Mercedes-Benz, TVK, Paksi Atomerőmű) is. A Video HT Kft. rendszereit OMH (Országos Mérésügyi Hivatal)-hitelesítéssel adja át, 2002 szeptembere óta rendelkeznek az ISO 9001 szabvány szerinti tanúsítvánnyal. Jelenleg több mint 700 darab lézeres mobil sebességmérő készülékük működik főként nemzetközi piacokon, több mint 100 hazánk útjain teljesít szolgálatot.


"Műszakilag tökéletesen működne a rendszer, hiszen másfél évig fejlesztettük az ORFK részéről folyamatosan változtatott követelményeknek megfelelő berendezést (FámaLézer III. VHT-507/DP). A végén mégsem tudjuk semmire sem használni, mivel az ORFK egyetlen szerződést sem kötött, a legutolsó hírek szerint nem is fog" - mondta az ügyvezető-igazgató.

A cég az első évben (2008) azzal számolt, hogy a jelenleg négymillió forintba kerülő készülékből 30-50 darabot tud majd értékesíteni, ám csak néhány készüléket tudtak eladni, és a bizonytalan helyzet miatt később a már eladottak egy részét visszavették, egy másik részét pedig az önkormányzatok a helyi rendőrségnek adták. (A készülék csak belföldön értékesíthető, mivel a TafficPoint rendőrségi adatfeldolgozó központ - amivel a készülék on-line kapcsolatban van - egyedi protokollal rendelkezik.)

Forrás: MTI
A magántraffipaxok nem tennének ki előjelző táblákat

"Igazából nem tudni, hogy mi lesz, egyszerűen hiányzik egy döntés, hogy az ORFK akarja-e egyáltalán ezt a koncepciót. A számunkra eljutott legutolsó információ szerint nem valósul meg ez a koncepció, pedig a rendőrségnek nagy szüksége lenne rá" - mondta a készülékeket gyártó cég vezetője.

Kopornoky Ferenc szerint problémát okozhat az is, hogy míg a magán-sebességmérés nem indult el, addig az ORFK-nál jelenleg használt készülékek jelentős részének a használati ideje jövőre lejár, de még nem tudni, hogy mit akarnak ezekkel tenni, lecserélik őket, vagy meghosszabbítják az engedélyüket. Az ügyvezető szerint a rendőrségnek ugyanúgy nincs pénze, mint évekkel ezelőtt, ezért az évek során bejelentett nagy, több száz darabos traffipax-vásárlásokat is rendre visszamondják.

Miért fontos, hogy lejár a műszerek hitelesítése?

A fényképezés, illetve a sebességhatár túllépésének a bemérése után két lehetőséggel szembesülhet a magáról megfeledkezett autós: vagy megállítják néhány száz méter után, vagy postán jelzik a szabálytalankodását. Némileg életközelibb élmény, amikor a bemérés után leintik a gyorshajtás bűnébe esett autóst, azonban jó tudni, hogy még itt sem veszett el minden. A mérésügyről szóló törvény kimondja, hogy Magyarországon joghatással járó mérés csak hitelesített mérőberendezéssel végezhető, a hitelesítést az OMH (Országos Mérésügyi Hivatal) végzi. A törvény a sebesség-ellenőrző eszközöket "kötelező hitelesítésű" eszközöknek nyilvánítja, ami - többek között - azt jelenti, hogy 2 évente hitelesíttetni kell őket. Tehát, ha egy olyan traffipaxszal mértek be minket, amelynek lejárt a hitelesítése, érvénytelennek minősül.

A hitelesítést egy hologramos OMH feliratú címke jelzi a műszeren. Ebből következően a megállított autósnak joga van megnéznie a műszer hitelesítését igazoló dokumentumokat és az igazoló címkét a műszeren. Ha ezt a kérését az intézkedő rendőrök elutasítják, akkor a szabálysértési jegyzőkönyvben észrevételezni kell a dolgot. Előfordulhat, hogy a műszer hitelesítése lejárt, amely esetben a mérési eredményt a szabálysértési hatóság nem veheti figyelembe, tehát bírságot sem róhatnak ki. Amennyiben levélben értesítették a gyorshajtót a szabályszegésről, akkor is jogában áll a felvételt megnézni, valamint a mérés dokumentumait kikérni.

Az alábbi dokumentumok szükségesek a mérőműszerek hitelesítéséhez:

  • Műszer száma , típusa, típusvizsgálati engedélye
  • OMH-bizonyítvány száma, időpontja, érvényessége
  • Akkreditált kalibráló laboratórium kalibrációs jegyzőkönyve (legalábbis másolat az akkreditáció érvényességéről a labor részéről) időpont, szám, érvényesség. Akkreditáció tanúsítása a laboratórium részére (OMH) a kalibráció elvégzésére.
  • HIF-engedélyek, rádióengedély, frekvenciakijelölési határozat, érvényesség frekvenciánként, típusonként külön. Elektromágneses összeférhetetlenségnek megfelelés tanúsítása. (EMC, radarelvű berendezésnél).
  • CE-minőségtanúsítás, magyar nyelvű fordítással hitelesen.
  • Lézerosztály-tanúsítás (lézerelvű berendezésnél). Munkavédelmi vizsgálati jegyzőkönyv, megfelelőségi tanúsítással

Az ORFK sajtóosztálya is arról tájékoztatott minket, hogy a rendőrség eddig nem kötött együttműködési megállapodást sebesség-ellenőrző berendezést üzemeltető céggel. Hiába próbáltuk megtudni, hogy pontosan miért nem jött létre még egy megállapodás sem, és milyen konstrukcióban működhetne egy ilyen szerződés, az ORFK azt válaszolta: mivel eddig nem kötöttek ilyen megállapodást, ebből adódóan a szerződés részleteiről sem tudnak beszámolni. A rendőrség azt sem tudta megbecsülni, hogy a konstrukció esetleges megvalósulása esetén a rendszerük tudná-e kezelni a megnövekedett adatmennyiséget, "hiszen az függ az állampolgárok jogkövető magatartásától is".