Szörnyű eredmény a dél-amerikai törésteszten

Vágólapra másolva!
Az Euro NCAP dél-amerikai szervezete, a Latin NCAP közzétette a legújabb törésteszt eredményeit. Ezekből kiderült, hogy a legnépszerűbb típusok alapkivitelű, sokszor légzsák nélküli változatai évtizedekkel le vannak maradva a mai európai modellektől passzív biztonság tekintetében. Ez persze nem csoda, lévén, hogy közülük több 15-20 éve bemutatott európai modellek máig fennmaradt, kissé áttervezett változata.
Vágólapra másolva!

Az NCAP szervezetek alapelve, hogy minden típusból a legolcsóbb, legkevésbé felszerelt változatokat veti alá töréstesztnek, de ez a legújabb Latin NCAP tesztsorozatnál katasztrofális eredményt hozott. A nyolcból négy autóban még légzsákok sem voltak, ez a gyenge karosszériastruktúrával együtt azt eredményezte, hogy kivétel nélkül egycsillagos minősítést értek el felnőtt utasvédelemből a maximálisan elérhető öt csillagból.

Főleg a vezető feje és mellkasa volt különösen nagy veszélyben ezekben a típusokban, de a műszerfalak és a pedálok is súlyos sérüléseket okoztak a bábuk lábán. A négy leszerepelt egycsillagos autó: Chevrolet Corsa Classic (az Opel Corsa B lépcsőshátú kivitele), Chevrolet Celta (az Opel Corsa B ferdehátú kivitele) Fiat Nuova Uno (a Pandán alapuló, 2010-ben bemutatott dél-amerikai modell), és a Ford Ka Fly Viral (az első generációs Ka némileg módosított külsővel).

A legmeglepőbb a Nissan March (nálunk Micra néven árulják) kétcsillagos eredménye volt, hiszen ez nem régi fejlesztésű modell, hanem a Micra tavaly előtt bemutatott negyedik generációja, a tesztelt példányban ráadásul két légzsák is volt. Ugyanennek a típusnak az európai piacra gyártott, külsejében megegyező változata az Euro NCAP tesztjén (ami pontosan megegyezik a Latin NCAP tesztjével) egy éve még négycsillagos eredményt ért el.

Forrás: Latin NCAP
Chevrolet Corsa Classic: egy csillag, Nissan March (Micra): két csillag

Az alsó középkategóriás típusok drágábbak, de korszerűbb típusok, ami az eredményükön is meglátszott, mivel mindegyik négy csillagot kapott a felnőtt utasvédelemre. Ezek: Ford Focus (2. generáció), Nissan Tiida (egy légzsákkal csak három csillag), Chevrolet Cruze.

Forrás: Latin NCAP
Fiat Nuova Uno: egy csillag, Ford Ka Fly Viral: egy csillag

Max Mosley, a Global NCAP elnöke így nyilatkozott a gyászos eredmények láttán: "A Latin NCAP legújabb eredményei megmutatják, hogy Dél-Amerika legnépszerűbb típusainak biztonsági színvonala még mindig 20 évvel el van maradva az európai és észak-amerikai autókétól. Ez elfogadhatatlan. Az akarjuk, hogy az ENSZ globális, egységes töréstesztsztenderdeket alkosson a világ összes új autója számára. És szeretnénk, ha a vásárlók is tudatában lennének, hogy életről és halálról döntenek, amikor egy új autót vásárolnak."

A legtöbb dél-amerikai ország egyáltalán nem törődik az új autók biztonságosabbá tételével, nincsenek előírások, még Argentína és Brazília is csak 2014-re tervezi kötelezővé tenni a légzsákot.