Ferry Porsche legszebb álma - Porsche Panamera dízel-menetpróba

Porsche Panamera dízel
Vágólapra másolva!
Porsche limuzin - nocsak? Ötajtós Porsche limuzin - mi a csoda? Ötajtós dízel Porsche limuzin - megőrültek ezek? Ötajtós dízel Porsche limuzin Audi motorral - hová lesz a világ? Kipróbáltuk a szentségtörő kivitelt, hogy kiderítsük, érdemes-e a stuttgarti jelvényre a spórolós Panamera, melyre jelenleg több vevőnek fáj a foga, mint a cég bármelyik klasszikus sportkocsijára.
Vágólapra másolva!

Fotó: Balogh Bence [origo]
Furcsán hangzik az ötajtós dízel Porsche, a vevők többsége mégis a családi kiszerelésre szavaz
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Ferry Porsche, a legendás mérnök fia mindig is családi sportautóról álmodott. Az első hosszú 911-es prototípusát a hetvenes években készítették és az évek során több ortopéd koncepciót is összeraktak, de még az 1988-as Panamera tanulmányról is sugárzott, hogy a vezéren kívül senki sem hitte igazán, hogy ilyesmi valaha is gyártásba kerülhet. Az utódok viszont már nem lelkesedésből, hanem a piszkos anyagiak miatt kezdtek hinni a limuzin változatban, mellyel soha nem látott magasságokba pörgethetik az eladásokat. A Cayenne sikere után már elég nagy önbizalmuk volt ahhoz, hogy belevágjanak a négyajtós szuperautó projektbe, amely valahogy több neves sportautó márkának is egyszerre jutott eszébe.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A feliraton kívül egyedi kipufogóvégeket kap a dízelváltozat

Csupán egyvalamihez ragaszkodtak: a könnyen beazonosítható stílushoz, de jól tudták, hogy fel kell rúgniuk a szokásaikat, mert aki utazólimuzint vesz, az előbb-utóbb dízelt akar. Ha nem a fogyasztás, akkor a takarékosság miatt, vagy egyszerűen csak azért, mert ritkábban kell vele megállni tankolni. A 914-924-944 vonal és persze a Cayenne után megszületett egy újabb Volkswagen-konszernnel közös modell, ugyanis a Panamera 3.0 V6 dízelmotorja is az Auditól származik. Csak egy kérdésünk maradt, ha már az Auditól veszik a motort, miért nem a zseniális 313 lóerős biturbó dízelt, ami az A6-os kombiból is hörgő sportgépet varázsolt?

Fotó: Balogh Bence [origo]
A trükkösen kupésított karosszéria nagyon tágas utasteret rejt

Filozófiai háttérrel ezúttal nem szolgálhattak a Porschénél, ennek egészen prózai okai vannak, egyszerűen nem akartak költeni rá. A négykarikás blokkot nem csak egyszerűen beszerelik a Panamera orrába, alaposan megpiszkálják előtte, hogy megfeleljen saját követelményeiknek. Nem csak megvenni, hanem áttervezni is pénzbe kerül, a 245 lóerős alapkivitel pedig már megvolt a Cayenne-hez, így sajnos pont a piac legsportosabbnak szánt limuzinját kerülte el a nagyszerű Audi-motor. Pedig szerintem még utólagos bűvészkedésre sem lett volna szükség, hogy a Panamera vásárlói mind a tíz ujjukat megnyalják utána.

Lipcsében piszkálják meg az Auditól kapott dízelt

A Porsche egykori manufakturális gyártáskultúráját már csak a zuffenhauseni üzem őrzi, az eladások döntő többségét kitevő Cayenne és Panamera a távoli Lipcsében készül, fejet hajtva a tömeggyártás minden előnyének és hátrányának. A Porsche persze szeretné megőrizni hírnevét, és saját szájíze szerint alakítja át a Panamera hajtásláncához az Audi V6-osát. Itt a motornak nem a háttérben, csendben működő igavonó szerepét szánták, hozzá kell tennie a maga részét a Porsche hangulathoz.

Fotó: Balogh Bence [origo]

Csúcstechnológiás gépként mindent tudnia kell, amit ma egy gázolajos tudhat. Közös nyomócsöves, közvetlen befecskendezéses, piezoelektromos elven mozgatott szelepekkel, elektronikusan vezérelt, változó geometriájú turbófeltöltővel, a hatékonyság jegyében kipufogógáz visszavezetéssel, oxidációs katalizátorral és persze részecskeszűrővel dolgozik. Olyan nagy hatásfokon működik, hogy minimális hőtermelése miatt az utastér számára kiegészítő fűtésre van szükség. Start-stop és fékenergia visszatermelő rendszerrel is felszerelték, a hűtő lamellái pedig szükség szerint nyitnak és zárnak.


Ha nagyon szigorúak vagyunk a Panamerával, ráfoghatjuk, hogy nem is a dízel miatt kerül veszélybe megtisztelő sportautó címe - hiszen pont az Audi nyert már Le Mans-t gázolajos versenyautóval - az igazán szűk keresztmetszet az automataváltó. A kötelezően választandó nyolcfokozatú Tiptronic S szerkezet olyan dolog, amit egyszerűen tudomásul kell venni. Ma már különben sem gyártanak nagyteljesítményű luxuslimuzint kéziváltóval, sőt már az új 911-esben is ijesztően hangzó, hétfokozatú szerkezettel próbálják elvenni a kedvünket a kapcsolgatástól, hogy a duplakuplungos PDK legyen a nyerő, hiszen ezek az automaták úgy táncolnak, ahogy az optimális katalógusadatokra vágyó mérnök fütyül.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Négyajtós Porschéről volt szó, szerencsére nem is rejtették sehova a hátsó ajtó kilincsét

Legalább a hátsókerék-hajtás megmaradt. Összkerekest a túlságosan hátratolt motor miatt később sem gyártanak majd. Azzal vigasztalják magukat, hogy a vevők tisztában vannak vele, hogy úgysem használnák ki a tudását, és csak felesleges súlyt cipelnének, a stabilitásról úgyis gondoskodik az elektronika. Kell valami, ami egyértelműen megkülönbözteti a többi csúcskategóriás csillagrombolótól. Ez pedig nem más, mint az a stílus, ahogy az egész koncepciót tálalja a Porsche, benne ülni megnyugtató érzés, minden részlete azt súgja, hogy ésszel tervezett autókért is lehet rajongani.

Csak a rajongók húzzák a szájukat - ötajtós és dízel Porschék számokban

A sportkocsi klassz dolog, de nem mindenki élheti a nagyvilági playboyok életét. Annak sem kell lemondania álmáról, akinek egy vagy több csöppségnek is helyet kell találnia kedvence hátsó ülésén. Az ötajtós modelleket veszik, mint a cukrot. Az idén január és november között gyártott 109 709 darab Porschéből 24 403 volt Panamera és 55 502 darab volt Cayenne, ami a luxus sportlimuzinnak 18,7, a szabadidő-autónak pedig 52,5 százalékos erősödést jelent.

Fotó: Balogh Bence [origo]

A dízelek megoszlása is a Porsche igazát erősíti, a kipróbált Panamerából őszig 1697 darab, a Cayenne-ből pedig 14 851 darab fogyott az Auditól származó, megpiszkált motorral, ami azt jelenti, hogy minden negyedik Cayenne-t dízelmotorral kérik. Nem kell félteni a sportautó üzletágat sem: világszerte 24,6 százalékkal több Porsche fogyott, mint egy évvel ezelőtt, az új 911-es pedig biztosan tovább emeli majd az indexgörbét.


Ami a külsejét illeti, nem mondom, hogy ilyennek képzelem álmaim autóját, de engedjék meg, hogy megvédjem, hiszen a kedvünkért erőltették rá a klasszikus 911-es formanyelvet egy orrmotoros, ötajtós karosszériára. Így reménytelenül magas lett az orra, a szokásosnál hosszabb a tengelytávja, a feneke pedig a 928-as hátsóját örökölte. Hogy elég nagy legyen a fejtér - optikailag mégse legyen olyan magas, mint egy 7-es BMW - magasra húzták az övvonalat. Sikerült is összehozni egy sportlimuzint, ami tágasabb sok igazi családi kocsinál. Mindjárt nem is néz ki olyan rosszul, ugye? De nem kell magunkat becsapnunk, találhatunk rajta igazi jellegzetességeket is.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Kulcs a helyén, a gombok nélküli volán alakja a klasszikus sportkormányokra emlékeztet

Nézhetjük a lámpák belülről is látható ívét, a sárvédő kidomborodását a visszapillantóban, és ha már bent ülünk, akkor végképp végünk van, mert ilyen utastérnek lehetetlen ellenállni. Az olaszok rutinból megoldják, a franciáknak van szépérzéke, de a legjobb belsőket ma akkor is a németek rakják össze. Már fényképeken is bele lehet szeretni a kidolgozott részletekbe és az igényességbe, ami jól jellemzi a belső atmoszférát. Nem az anyagok értéke csábító, hanem az a fajta minőség, amiért még a kispénzű átlagpolgár szemével is megéri kifizetni egy akkora összeget, amekkorával sokan még öröklakás formájában sem rendelkeznek.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Ilyen versenyautós üléspozíciója egyik konkurensnek sincs

Sportautós üléspozíciója, szinte függőleges kormánya, pilótafülkeszerű gomberdővel borított fekvő középkonzolja, négy, fix fejtámlás versenyülése már azelőtt megadja az alaphangulatot mielőtt elfordítanánk a kulcsot, a Le Mans-i versenyek emlékére természetesen a bal oldalon. Bár nem kell az utca túloldaláról rohannunk és beszállás közben indítóznunk, mint egykor a pilótáknak, a dízelmotor felcsendülő hangja alapján akár egy versenypályán is lehetnénk. Biztosan megtehették volna, hogy addig szigetelik az egészet, amíg süketszoba lesz odabent, ehelyett mélyen duruzsoló tónusban folyamatosan hallható, vibrációin és rezgésein keresztül pedig érezhető a motor, de ez jelen esetben nem hátrány, mert olyan érzésünk lehet, mint egy kikönnyített versenyautóban, tehát csak hozzátesz az élményhez.

A második oldalon kiderül, milyen vezetni a dízel Panamerát és az is, mit láttunk a zuffenhauseni Porsche-gyárban.