Ötvenéves angyal - Volvo P1800

2011.12.26. 18:21

Nem látszik Volvónak, a P1800 mégis a márka egyik legnagyobb klasszikusa. Hírnevét Roger Moore-nak köszönheti, aki az Angyal sorozat Simon Templarjaként hét éven át járt a rosszfiúk nyomában, és fuvarozta vele a hölgyeket. A nemzetközi összefogással készült túrakupé idén ötvenéves, egy rajongva szeretett, 1970-es autót próbálhattunk ki.

Fotó: Mudra László [origo]
Még több képért kattintson a fotóra!

A fehér léckerítés résein át egy szívbemarkolóan gyönyörű hátsó körvonala rajzolódik ki. Bár egy régi Volvót könnyű felismerni, a P1800 egészen más. A hatvanas években a kocka dizájn még nem tartozott a svédek ismertetőjegyei közé, a márka első sikeres sportkupéja olaszos vonalakkal vonzza a tekintetet. Izgatottan csöngetek, a kapu elegánsan félrecsúszik, és ott áll előttem az autó, egy régi ismerős a tévéből. Ahogy most három dimenzióban látom, ugyanazt érzem, mint a Big Ben vagy az Eiffel-torony lábánál állva, olyan magától értetődő a látvány, hogy szinte nem is fogom fel a különbséget mozgókép és valóság között. Kívülről fújom az arányait és a formáját, mégis meglepődöm, valójában milyen kicsi.

Fotó: Mudra László [origo]
Még több képért kattintson a fotóra!

A P1800-as a hatvanas évek kecses szobra, ez a gyári színre újrafényezett svéd példány pedig még mindig ereje teljében van, 41 éves kora ellenére napi autóként jár vele szerető gazdája. A valaha gyártott legszebb Volvo abból a korból származik, amikor emlékezetes formatervek, puritán egyszerűségükben is míves belső terek és hosszú, boldog életre tervezett mechanikák készültek. Tulajdonosa "szerethető és szerelhető" autónak nevezi kedvencét. Ahogyan veteránoknál gyakran előfordul - véletlenül - egy W111-es Mercedes kupé helyett került hozzá az angyali Volvo, de nem bánja, ha mindenki Simon Templarnak nézi.

Fotó: Mudra László [origo]
Még több képért kattintson a fotóra!

Aki már valaha eljutott egy öreg autó megvásárlásáig, tudja, hogy a felújításnál is keményebb munka mindezt elfogadtatni a családdal. Nem volt kis feladat megértetni, miért került három Volvónyi alkatrész a kertbe, de miután elkészült, és elindultak vele az első veteránversenyen, mindenki azonnal a szívébe zárta Roger Moore kedvencét. Persze még egyévnyi kitartó munka után sem patikaállapotú a Volvo, van még rajta csinosítani való bőven, mint minden szeretetből, sok kétkezi munkával felélesztett veteránon. Büszke tulajdonosa hibáival együtt is imádja, és jó időben lelkiismeret furdalás nélkül munkába járásra használja kedvencét.

Fotó: Mudra László [origo]
Még több képért kattintson a fotóra!

Itt zörög, ott kopog, de semmi pénzért sem szedné szét, most már eljött az idő, hogy élvezze a fűtetlen műhelyben eltöltött sok munkaóra eredményét. Bár sok cserére szoruló alkatrészből pihen cseredarab a garázsban, egy napi autónak talán jobb is, ha repedt a szélvédője és patinás a lökhárítója, így nem olyan vészes az utcán hagyni még egy ilyen ritkaságot sem. Nem csak ritka, értékes is a P1800, egy jól csengő nevű márka örök klasszikusa, ami legalább akkora örömöt, mint bánatot jelent, mert a Mercedeshez vagy a BMW-hez hasonlóan minden kapható hozzá, de a fődaraboktól a legkisebb bizgentyűig mindenért egy kisebb vagyont kérnek.

West Bromwichtól Göteborgig - Volvo P1800 típustörténet

A P1800-as sikerét elődje, a P1900-as bukása előzte meg. A márka első sportautóját Assar Gabrielsson igazgató kérésére készítették el, akinek megtetszett a Chevrolet Corvette. Műszaki alapjait a bevált PV444-től örökölte, üvegszálas karosszériájának öntőformáit pedig egy amerikai cég készítette el, de túlságosan jellegtelenre sikerült. Az egész autó olyan rossz minőségű volt, hogy miután a Volvo új igazgatója, Gunnar Engellau elvitte egy hétvégi kiruccanásra, már hétfőn leállítatta a gyártást, mert vezetés közben úgy érezte, mindjárt darabokra esik az autó. Nehezen találtak vevőt a Volvo Sportra, 1956-1957-ben összesen 68 példány készült belőle, de a svédek nem mondtak le arról, hogy egy piacképes sportkocsit gyártsanak.

Forrás: Volvo
Még több képért kattintson a fotóra!

Még abban az évben elindult a P1800 projekt Helmer Petterson vezetésével, aki a negyvenes években a PV444 tervezését is felügyelte. Az új kupé formatervét fia, Pelle Petterson álmodta meg, akinek az olasz Carrozzeria Pietro Frua cégnél szerzett állást. Itt készült el az első három prototípus is az Amazon műszaki alapjain. A Volvónak már nem volt kapacitása az új modell gyártására, ezért Petterson külföldi partnert keresett. Sikerült megegyeznie a német Karmann céggel, de legnagyobb megrendelőjük, a Volkswagen féltette modelljeit a Volvótól. Megfenyegették a céget, hogy minden kapcsolatot megszüntetnek velük, ha üzletet kötnek, így elérték, hogy a Karmann visszaadja a megbízást. Bérgyártóként szóba került az NSU és a Hanomag is, de a svédek féltek, hogy nem lesz elég jó a minőség.

Forrás: Volvo
Még több képért kattintson a fotóra!

A Volvo már majdnem lemondott a kupé gyártásáról, de Petterson rávette a vezetőséget, hogy 1960-ban a Brüsszeli Autószalonon mutassák be az autót. Már a gyártás beindítására sem kellett sokat várni, mert végül sikerült megállapodni két brit céggel. A karosszériaelemek a skóciai Pressed Steelnél készültek, az összeszerelést 1961-től a West Bromwich-i Jensen Motors végezte. Az első szériát az Amazon módosított, 1,8 literes, dupla karburátoros, 100 lóerős motorjával szerelték. Két éven át készültek itt a Volvók, de a svédek nem voltak megelégedve a munkamódszerekkel és a minőséggel, ezért 1963-ban, hatezer autó után úgy döntöttek, hazaköltöztetik a gyártósort Göteborgba. A skótokkal csak 1969-ben bontották fel a szerződést, később már a karosszéria is hazai présüzemben készült.

Forrás: Volvo
Még több képért kattintson a fotóra!

A hazatérés örömére a Svédországra utaló P1800 S-re változtatták a nevét, alig észrevehetően módosítottak a díszítőelemeken, a motor 8 lóerővel erősebb és az overdrive-os váltóval takarékosabb is lett. 1967-ben az oldalsó krómcsík kiegyenesedett, a kilincs vonala a fecskefarokra húzódó díszlécben folytatódott, és a lökhárító sem hajlott már fel a hűtőre. 1969-ben kétliteres, 118 lóerős blokk váltotta a régi motort, bár a típusjelzés továbbra is 1800 S maradt. Egy évvel később bemutatták a Bosch D-Jetronic elektronikus befecskendezős, 130 lóerős, négy tárcsafékkel szerelt 1800 E modellt. Életciklusának végén, 1972-ben a Frua 1968-as Rocket tanulmánya nyomán még egy igazi nagy dobás, az üveg hátsó ajtajú 1800 ES kombi kivitel is megjelent, amely a shooting-brake stílus egyik úttörője volt.

Forrás: Volvo
Még több képért kattintson a fotóra!

Két év alatt több mint nyolcezer példány, a teljes gyártási mennyiség hatoda talált belőle gazdára. Tizenkét év után befejeződött a P1800 sikertörténete. A kupé, amely egy kicsit mindig kilógott a márka kínálatából, utód nélkül tűnt el. A Volvo nem vette fel a versenyt a konkurenciával, inkább a biztonságos családi autók gyártására összpontosított. Bár kétajtós kivitel a 240-es, a 260-as és a 700-as sorozatból is készült, valódi kupét legközelebb 1997-ben dobtak piacra, de a közös formanyelvbe beolvadó C70 nem lett olyan karakteres szereplő a piacon, mint klasszikus elődje.


Az első perctől a kormány mögé vágytam, de nem ragadtam meg rögtön a krómdíszítésben folytatódó kilincset, előbb elmerültem egy kicsit a vonalaiban. Kerek lámpái, íves, krómozott hűtőrácsa, legömbölyített sárvédői, finoman kidolgozott fecskefarka, az alapformából óriási tanksapkaként kivágott, előre nyíló motorházteteje, egyszerű csomagtartófedele és apró hátsó lámpái alapján szemrebbenés nélkül eladhatták volna Ferrari vagy Lamborghini jelvénnyel is. Ebből is látszik, hogy nem csak az új autók hasonlítanak egymásra, minden kornak megvolt a maga stílusa. A Volvo kupéja is ezt a vagány és légies gran turismo formanyelvet örökölte.

Cikkajánló

Forrás: Veterán Autó és Motor

Forrás: Veterán Autó és Motor

Fotó: Papp Zoltán (Veterán Autó és Motor)

Az elfeledett sportkupé
- BMW 3.0 CSL (E9)

Nemzetközi mértékegység
- Iso Grifo GL 365 Lusso

Trapéznadrág helyett
- Peugeot 504 kupé


Mégis van benne valami, ami nem engedi, hogy bármivel összekeverjük. Valami skandináv szelídség és báj. Bár a forma agilis autót sejtet, mégsem vad sportgépnek, inkább elegáns és kifinomult kupénak látjuk. Nem véletlenül illett ez a kocsi annyira a kemény öklű, de érzékeny Moore-hoz. Bejáratott részletei ellenére karakteres a forma, olyasmi, amit az utolsó vonallal befejeztek, és azzal kész volt, kisebb változtatásokkal tizenkét évig piacképes maradt.



A következő oldalon kiderül, milyen vezetni a P1800-ast.

Előző
  • 1
  • 2
Következő