Ezt tudja most egy Focus - Ford Focus Tournier 1.6 SCTi-teszt

2012.01.24. 8:41

Hazánk egyik legnépszerűbb kompaktja már szinte mindent magától csinál: tartja a sebességet, a távolságot, a sávot, figyel a holttérre, a táblákra és az éberségünkre, elkerüli a koccanásokat és még maga is parkol. A világautóvá vált Focust nem mellesleg élvezet vezetni, még kombi karosszériával is.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Szinte az összes biztonsági elektronikával teletömték az általunk tesztelt Focus kombit
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Mi ez, és mi benne az újdonság?

Ki ne ismerné a Focust, a Ford alsóközép-kategóriás modelljét, amely immár harmadik generáció óta van jelen a magyar piacon. Már az ötajtós és a limuzin kivitelt is próbáltuk, sőt a ferdehátút összemértük a nagy német vetélytársakkal is. Most végre a kombi kivitel is elért hozzánk, amely mégsem emiatt volt különleges. Az első Focus, amelyben benne volt a Ford nagy erőkkel hirdetett teljes technikai arzenálja.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Az ötajtósnál 20, a négyajtósnál csak 2 cm-rel hosszabb

Hogy néz ki?

Meglepő módon a kombi kivitel az, amely a legjobban megnyerte tetszésemet, hiszen ennél az autó fara jobban összhangban van az orrával. A Ford formatervezői sikeresen oldották meg, hogy a puttony ne legyen zavaró, sőt még a sportosságból is megmaradt valami.
Az utastéren belül természetesen nincs nagy változás, itt továbbra is egy kicsit űrkorszaki a hangulat, a megfelelő minőséggel párosítva. Nem ez a legszebb belső a kategóriában, de legalább különleges, és van hangulata. Ezen még a feláras Individual csomag is javított, amely a különleges mintázatú bőrüléseket is magában foglalta.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Ez a hátsó illik a legjobban a Focus orrhoz

Műszaki tartalom

Korábbi tesztből már ismerős az 1,6 literes turbómotor, amely 182 lóerős teljesítménye mellett már egészen alacsony fordulatszámon (1600 ford./perc) ébredő 240 Nm-es nyomatékával is felhívta magára a figyelmet. Ehhez még start/stop-rendszert is párosítottak, így a nyomatékosa kis motor még a fogyasztására is odafigyel. A kiválóan kapcsolható hatfokozatú váltó is ismerős, a futómű sem tartogat nagy újdonságokat. A tesztautó viszont végre fel volt szerelve az összes reklámozott elektronikával, így végre kipróbálhattuk a távolságtartó tempomatot, az automata parkolórendszert, a holttérfigyelőt, a sávtartót, a táblafelismerőt, sőt még a vezető éberségét is figyelte egy elektronika.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A 182 lóerős 1,6-os turbómotor egyik erénye az alacsony fordulaton ébredő nagy (240 Nm) nyomatéka

Milyen vezetni?

A korábbi tesztjeink után már nem mondok újdonságot azzal, hogy az új Focust is jó vezetni, de már nem ugyanazt a nyers kapcsolatot adja vissza az úttal, amiért az elődjeit szerettük. Ez a modell kicsit elmozdult a prémium modellek irányába, ez pedig nem hátrány. Kicsit érzés nélküli a kormány, csendes az autó, de ettől még kanyarban nagyon stabil, a viselkedése is nagyon baráti. Minimális alulkormányozottsága nem zavaró, kombi létére nagyon sportosan is képes közlekedni. A 1,6 literes turbómotor is szükségesnél több energiával mozgatja ezt az ötajtósnál 20 centiméterrel hosszabb karosszériát, talán nincs is szükség ekkora teljesítményre. A hatfokozatú váltó is sokkal jobb az átlagnál, kellemesen lágyan és pontosan lehet mozgatni a kart. A motor nagy erénye, hogy alacsony fordulaton is jól húz (1600-as fordulatszámon már leadja a 240 Nm-t), és emellett még takarékos is. Többek között a kiválóan működő start/stop-rendszernek köszönhetően normális vezetési stílussal 7 liter/100 km körüli vegyes átlagfogyasztás is elérhető vele.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A fogyasztására is büszke lehet, finoman használva akár 7 liter/100 km-rel is beéri

Ebben az autóban azonban inkább az elektronikák érdemeltek nagyobb figyelmet, amelyek mind a vezetést segítik, ezáltal a biztonságot is javítják. A holttérfigyelő jól tette a dolgát, de sokkal érdekesebb volt a sávtartó automatika, amely kétféle módon állítható be. A finomabb módban csak rezegteti a kormányt, a durvábban kis erővel próbál visszakormányozni a sávba. Ez a rendszer megtanít arra, hogy mindig kell használni az indexet, különben az autó tiltakozik. A rendszer elég jól működött, de a megbízhatóságát a rossz felfestésektől hemzsegő magyar utak azért erősen csökkentik. Ugyanígy a táblafelismerő sem rossz segítség, de sosem lehet 100 százalékos. Elég egy koszos tábla, vagy egy azt kitakaró kamion és máris hibás értékeket mutat. A navigációval kiegészülve egyszer talán tökéletes lesz.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Az egész autó tele van gombokkal, de könnyű kiismerni

Csak jókat tudok írni az automata fényszóró asszisztensről, amely este érzékeli a szembejövőt, a lakott területet, és ennek megfelelően kapcsolja fel a fényszórót. Meglepően jól működött, még az előttem, velem azonos irányba haladókat sem zavartam sokat. Még ennél is biztatóbb eredményt produkált a Focus parkoló asszisztense, amely még kis helyre is egészen jól beállt. A rendszer tolatás után még felajánlja a korrekció lehetőségét, így kis helyre is szinte tökéletesen tudunk parkolni. Ez sem az a rendszer, amit valaha kérnék, de talán az eddigi automata parkoló rendszerek közül a Fordé volt a legjobb.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A középső kijelző jobb felső sarkában mutatja a felismert táblákat

Nem tetszett a távolságtartó funkcióval kiegészített tempomat, amely a forgalom többi részvevőjétől bizony meg-megzavarodik. Fölöslegesen elvett gáz, néha hirtelen lassítások zavarták meg az autópályás utamat, amely hosszú távon idegesítő. A hagyományos tempomat kényelmesebb választás, ráadásul ott legalább jobban oda kell figyelni a forgalomra, ami nem árt. Sajnos az éberség figyelőt egyszer sem sikerült aktiválnom, pedig fáradtan is ültem az autóban. Miután a Volvo S60-as tavalyi speciális tesztjein nem egyszer elütöttük a próbababát is, a ráfutásgátló rendszert nem volt kedvem élesben is tesztelni.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Nagyon jól mozog a 182 lóerős motorral, de a 150 lóerőssel sem lehet sokkal rosszabb

Milyen benne utazni?

Két dolgot várunk el alapvetően egy kombi autótól. Jó legyen benne utazni, és nagy legyen a csomagtartója. Mindkét követelménynek megfelel a kombi Focus, de egyikben sem kiemelkedő. Bár a Focus nagyon csendes, és kellemesen rugózik, a hátsó térkínálata csak a kategória átlagát valósítja meg. A csomagtartó 490 literes űrtartalmával elég nagynak tűnik, de valójában ebben az osztáyban már ez sem kiugró adat. Ezek figyelembevételével sem szabad szidni, hiszen az alapvetően kívánalmaknak megfelel és az egész utastér minőségi benyomást kelt.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A hátsó lábtér nagyon magas (190 cm feletti) első utasnál már problémás is lehet

Megéri az árát?

Már előre lehetett tudni, hogy egy ilyen magasan felszerelt Focus nem lesz olcsó, hiszen a különleges elektronikák mellett ott volt még árnövelő tényezőnek a 182 lóerős motor és a kombi karosszéria. Az 1,6-os turbók közül a 150 lóerős 300 ezer forinttal olcsóbb, érdemes azon is elgondolkozni. A kombi karosszéria pedig kereken kétszázezer forint többletkiadást jelent az ötajtóshoz képest. A tesztautó alapára a Titanium (legmagasabb) felszereltséggel 6,4 millió forint, de még ekkor jönnek a komolyabb feláras tételek az elektronikákért. Szerencsére csomagba rendezték őket, de a 100 ezer forintos kényelem csomag (ez tartalmazza az automata parkolót is) mellett a 330 ezres vezetési kényelem csomagban benne van minden. Az Individual csomagért biztosan nem fizetnék ki még 600 ezer forintot, mint ahogy a gagyi kijelzővel társított emelt tudású hifi és a navigáció kombinációja sem biztos, hogy ér 235 ezer forintot.  A tesztautó ára éppen áttörte a nyolcmilliós határt, de kicsit logikusabb gondolkodással ezen simán lehet csökkenteni egymilliót. Ha az Individual csomagot nem kérjük, valamint megelégszünk a 150 lóerős változattal, akkor máris majdnem elértük ezt.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Az Individual csomag bőrülései nagyon szépek, de nem ettől lesz jó a Focus

A hasonló teljesítményű (180 LE) Opel Astra a legmagasabb Cosmo csomaggal 5,9 millió forintba kerül. de itt is bőven lehet még költeni a feláras extrákra, így hasonló felszereltség mellett. A végén ennél is átléphetjük a bűvös 8 milliós határt. Egy 160 lóerős 1.4 TSI kombi Golf a legmagasabb Highline felszereltséggel 6,7 millió forint, de ehhez még jócskán kell rendelni extrákat, hogy elérjük a tesztelt Focus szintjét, A végén több mint 9 milliós árcédula áll a lista végén, vagyis ez sem olcsó.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
490 literes a csomagtartó

A kategória legjobb ár/érték arányú Renault Mégane Grandtour csak a kétliteres turbómotorjával tud 180 lóerőt kínálni, de az igen látványos GT csomaggal ez is mindössze 5,5 millió forintba kerül. A Mégane-t teleextrázva azonban sosem tudjuk elérni a Focus szintjét, és a fogyasztásban sem tud olyan alacsony értékeket produkálni.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
8 millió forintért kicsit drága, de olyan felszerelt, mint egy csúcs prémiumautó

Összegzés

Már az összehasonlító tesztünkben is bizonyította a Ford Focus, hogy a kategória egyik legjobb darabja, és az Astránál és Golfnál is érdekesebb választás. Ezen az sem változtatott, hogy kombi karosszéria van rajta, sőt ettől csak jobb, szebb lett. Többnyire nagyszerűen teljesített a rengeteg vezetősegéd elektronika, de ennyi pénzt kevesen fognak áldozni egy Focusra. Ettől függetlenül ez az autó igen kiváló, aránylag magas ára ellenére sem beszélnék le senkit a vételéről. Az 1,6 literes turbómotor ismételten bizonyította, hogy kiváló választás.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
 Hengerűrtartalom: 1596 cm3. Furat/löket: 79/81,4 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 134 kW (182 LE)/5700. Nyomaték: 240 Nm/1600-4000. Sebességváltó: hatfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa. 
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4556/1823/1505 mm. Tengelytáv: 2648 mm. Tömeg: 1358 kg. Terhelhetőség: 540 kg. Csomagtartó térfogata: 490/1516 l. Üzemanyagtartály térfogata: 55 l. 
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 8,1 mp. Végsebesség: 222 km/óra. Gyári átlagfogyasztás: 6,0 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 7,6 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 139 g/km.