A Európai Bizottság által támogatott Sartre projekt célja, hogy hamarosan olyan autóvonatok közlekedjenek az országutakon, amelyekben a hátul haladó autók vezetői pihenhetnek, mert járműveik automatikusan követik az élen haladót.

Forrás: Volvo
A sofőrök pihenhetnek a követő autókban, igazából csak a teherautó sofőrje vezet

A 2009-ben indult Sartre (Safe Road Trains for the Environment, azaz "Biztonságos közúti szerelvények a környezetvédelemért") projekten dolgozók sikeresen befejezték az első, több járműből álló konvoj tesztelését. A tesztflotta egy felvezető teherautóból és az azt követő, teljesen automatikusan haladó három autóból állt, amelyek elérték 90 km/órás sebességet, miközben a járművek legfeljebb 6 méteres távolságban követték egymást.

 

 

A Sartre hét európai partner közös kezdeményezése. Ez az egyetlen olyan projekt, amely a hagyományos autópályákon megvalósítható technológia fejlesztésére irányul, amely lehetővé teszi a járművek konvojban való haladását az utakat használó többi jármű mellett. Egyedüli autógyártóként a Volvo vesz részt az Európai Bizottság által is támogatott projektben.

Az autóvonatok előnyei közé tartozik, hogy a közúti szerelvények elősegítik a biztonságosabb közlekedést, mivel a járműkonvojokat hivatásos sofőr vezeti, például egy teherautóban, és a járművek közötti reakcióidők sokkal gyorsabbak. Csökken a környezetszennyezés is, hiszen az autók szorosan követik egymást, kihasználva a kisebb légellenállásból fakadó előnyöket. Akár a 20 százalékot is elérheti az üzemanyag-megtakarítás. Emellett az egyre inkább túlzsúfolt utak kapacitása is jobban kihasználhatóvá válik.

 

 

A járműkonvoj nem más, mint egy profi sofőr által irányított vezető jármű, amely egyben több, mögötte egy konvojban haladó járművet "vontat", persze kötél vagy kábel nélkül. Minden egyes autó szenzorokkal és radarokkal méri az előtte haladó sebességét, haladási irányát, valamint a kettőjük közötti távolságot, és saját sebességét ennek megfelelően szabályozza. Minden jármű teljesen független, és bármikor elhagyhatja a konvojt. Azonban miután csatlakozott a konvojhoz, a sofőr nyugodtan pihenhet, és nem kell a vezetéssel foglalkoznia, miközben a konvoj a célja felé halad.

Forrás: Volvo
Így kellemes lesz egyszer munkába menni

"A cél az, hogy a teljes közúti szerelvény készen álljon 2012 őszére. Addigra négy jármű fogja követni a felvezető járművet 90 km/órás sebességgel" - mondta a sikeres teszt után Erik Coelingh, a Volvo műszaki projektekért felelős vezetője. Azonban a közúti szerelvény technológiájának az európai autópályákon való megvalósítása nem csupán műszaki kihívás, infrastrukturális változtatások ugyanúgy szükségesek. Ennek érdekében számos megbeszélést folytattak az érintett felek és a párbeszéd a jövőben is folyamatosan zajlik majd. Az első eszmecserén műszaki szakértők, politikusok, jogalkotók és közlekedésbiztonsági kutatók vettek részt. Számos, nem műszaki jellegű kihívás került szóba a közúti szerelvényekkel kapcsolatban, például a jogi szabályozás, a termékfelelősség és az automatizált járművek elfogadottsága az autóvezetők körében.

Forrás: Volvo
Javul a biztonság, csökken a fogyasztás, de a vezetési élmény megszűnik

A részben az Európai Bizottság által finanszírozott Sartre programot a Ricardo UK Ltd. vállalat vezeti. A programban emellett részt vesz a spanyol Idiada és Robotiker-Tecnalia, a német Institut für Kraftfahrwesen Aachen, valamint a svéd SP Technical Research Institute, Volvo Car Corporation és Volvo Technology. A Sartre projekt hivatalosan 2009 szeptemberében indult és három évig tart.