Öt évtized autóreklámjai II. - Főszerepben a kaszkadőrök

2012.02.18. 12:23

Háromrészes összeállításunkban bemutatjuk az autóreklámok évtizedeken átívelő fejlődését és jellegzetes típusait. A második részben a profi sofőrökkel forgatott kisfilmek közül válogatunk. Kiderül, mivel szórakoznak két gyakorlat között a francia vadászpilóták és mit művelnek munkaidő után a svéd töréstesztbábuk a laboratóriumban. Láthatjuk, milyen hőstettekre hivatott egy turbós Renault, a Mercedes pedig megmutatja, mire képes valójában egy sofőrös limuzin. Az Audi a sísáncon, a Rover a parkolóban, a Trabant a tesztpályán, az Isuzu Párizsban randalírozik.

Sorozatunk első részét itt, harmadik részét itt találja.

Minden reklámkreatív célja, hogy olyan holmik vásárlására vegye rá az utca emberét, amiről nem is gondolta volna, hogy vágyik rá. Ha autóról van szó, bevált módszer megmutatni, mire képes a cég új büszkesége. Ehhez jól jön egy kaszkadőr, de egy szellemes ötlet sem árt, és persze az sem baj, ha van benne egy nagy adag túlzás, még a pénz sem számít, a lényeg a látvány ereje.

Trabant 601

A hatvanas évek elején forgatott kisfilmet látva felmerül a kérdés, hogy miért kellett egy olyan terméket reklámozni, amit akkor sem vihetett volna rögtön haza a szocialista dolgozó, ha nyugati fizetést kapott volna. Trabantból ugyanis mai szemmel viccesen keveset gyártottak Zwickauban, de még nekünk, magyaroknak is néhány évvel kevesebbet kellett várnunk rá, mint az NDK-soknak.

 

Ez egy leleményes gyári munkásnak éveken át jelentett biztos mellékjövedelmet. A reklámfilm viszont olyan bőszen győzködi a nézőt a vadonatúj, még bajuszos emblémás 601-es jó tulajdonságairól, mintha a közlekedni vágyó régió nem vett volna fel mindent, aminek motorja és kereke volt. Mindenki papír Jaguarja mégis megérdemelte a szép szavakat. Ide kattintva a Wartburg 1000 reklámját is megnézheti.

Polski Fiat 125p

Még mindig szocialista ipar, de már a hetvenes évek közepén járunk. A keleti blokk egyik legprofibb autója, a Fiat 125-ösnek álcázott, négy tárcsafékes nagypolszki Lengyelország menő exportcikke volt. Hozzánk csak kevés került belőle, de akinek jutott, büszke volt a tudására.

 

Ez a viszonylag hosszú reklámfilm pedig megdönthetetlen bizonyítéka annak, hogy a vasfüggöny mögé szorult kaszkadőrök is hódolhattak olyan öncélú, imperialista élvezeteknek, mint a hóban csapatás. Ezek után ki az, aki szerint télen hátrány a hátsókerék-hajtás?

Saab 900

Ha már a hidegnél és a hónál tartunk, jöjjön egy Saab-reklám a nyolcvanas évek elejéről, amikor a tavaly eltemetett márka még a virágkorát élte. Ebben a brit piacra szánt kisfilmben a legnagyobb darabszámban elkelt széria, a 900-as egy kiváló terepjáró képességű lovat helyettesít, alákevert lódobogással, csak úgy Gyalog galopp-módra.

 

A turbós 900-as árkon-bokron át viszi a kis családot, az sem baj, ha apu nekitolat egy fának, besározódik a fényszóró vagy ha a kitaposott földút is elfogy a kerekek alól. A Saabnak annyira bejött a kaszkadőrösdi, hogy éveken át turnéztak a bemutatójukkal, 1988-ban pedig egy komolyzenére kevert kisfilmet is forgattak, amit ide kattintva lehet megnézni.

Renault Le Car

Átrepülünk Amerikába, ahol sokáig minden francia autót görcsösen próbáltak értékesíteni a máshoz szokott tengerentúli vevők legnagyobb megrökönyödésére. Renault-ból még viszonylag sokat el is adtak, ehhez azonban szükség volt olyan reklámokra, mint az 1981-es, San Franciscóban forgatott anyag a meredek villamosvonalon repkedő Le Car néven forgalmazott R5-össel.

 

Renault 9 és 11

Akkoriban jelent meg az Év autója-díjas 9-es és párja, az ötajtós 11-es is, és ha már ennyire bejött az amerikai téma a Renault-nak, az ikrekkel is egy csőrös kamionos akciójelenetet forgattak. Az ismerős sztori szerint az autószállítónak elromlik a fékje, de a sofőrök nem pánikolnak sokáig, előkapják a turbós Renault-kat és kifékezik vele a lejtőn száguldó erődítményt. Közben nem csak a szereplőket, hanem saját testi épségüket is megvédik a felturbózott kocsik. 

 

Isuzu Gemini

A franciák Amerikát, a japánok pedig Franciaországot forgatták fel egy reklámforgatás kedvéért. Az Isuzu Gemini Párizsban felvett sorozatának levezénylését az egyik legnevesebb helyi kaszkadőrre, Rémy Julienne-re bízták, akinek számtalan mozifilm, köztük Belmondo- és James Bond-filmek autós jeleneteit is köszönhetjük.

 

Közel harminc év távlatából nézve is sikerült maradandót alkotnia ezzel a profin kivitelezett sorozattal, amely azonnali vágyat ébreszt a kisautó kipróbálására. Nem kizárt, hogy kisebb-nagyobb trükköket bevetettek, de a legtöbb jelenetet valódi sofőrökkel, valódi autókkal, valódi helyszíneken vették fel. A fenti videóban az összes rész látható, itt pedig megnézheti, hogyan készült a szökőkutas jelenet.

Audi 100 Quattro

Hasonlóan emlékezetes darab az Audi 1986-os sísáncos reklámja, amely első látásra úgy, ahogy van, egy ügyes filmtrükknek tűnik, de a szivar 100-as tényleg fel tudott menni a havas emelkedőn, meg is érdemelte a Vorsprung durch Technik szlogent. A lökhárító alatt futó drótkötél nem húzta, csupán biztosította a kocsit és a benne ülő kaszkadőrt, a mutatvány végén pedig azzal engedték vissza a sík kiindulópontra. Ez a reklám olyan népszerű volt Németországban, hogy 2005-ben az új A6-ossal megismételték.

 

Volvo 340

Miután a németek a csúcsra törtek, a svédek inkább a mélybe dobták a Renault-val közösen összehozott, Hollandiában gyártott 340-est, amit sokan nem is tartottak igazi Volvónak, ezért a brit piac számára 1987-ben forgattak egy biztonságra kihegyezett reklámot.

 

Ez is egy eredeti ötlet, egy kíváncsi töréstesztbábu a munkaidő végén lenyúlja az új kis Volvót, és a gyár üvegfalán keresztülhajtva ripityára töri, majd elégedetten száll ki belőle. Ezt az ötletet 1993-ban továbbfejlesztették, akkor egy toronyház tetejéről hajtottak le egy 440-essel, amely végül megmenekült a pusztulástól.

Continental

Egy kicsit kilóg a sorból a Continental reklámja, de igazán nem számít, hogy most a gumi és nem az Afrikában Astra néven forgalmazott Opel Kadett a fontos. A lényeg most is a kaszkadőrmunka, amit ezúttal az tesz hajmeresztővé, hogy a helyszín itt is egy toronyház teteje.

 

Citroën Visa

A biztos talaj elhagyásával ijesztgette a tévénézőket a Citroën is a Visa GTI 1988-as reklámjában. Egy repülőgép-anyahajón tűnik fel a kis hot hatch, a pilóták pedig rögtön kihívják párbajra egy vadászgép ellen. A vízbe esést nem kerüli el a kisautó, de nem kell izgulni, megjön a felmentő sereg. Hasraesős francia humor színpadias mozdulatokkal és vizet köpő sofőrrel.

 

Rover Montego

Nehéz olyan nemzetet találni a Földön, akik az angoloknál jobban kötődnének mindenhez, amit motor hajt, nem csoda, hogy arrafelé egy autóreklámnak a szokásosnál is nagyobb jelentősége van. A Rover Montego kormánya mögé Russ Swiftet, a brit sztárkaszkadőrt ültették, hogy zsonglőrködjön egy keveset a parkolóban. Még kedvenc számát, a kézifékes parkolást is elsüthette. Sajnos csak a vezetői tudására volt szükség, a babérokat egy színész aratta le.

 

Mercedes-Benz S osztály (W140)

Valóságos mítosza lett a kilencvenes években a 140-es Mercinek, amely térbeli kiterjedése miatt a "bálna" becenevet kapta. Stuttgartban mindenre felkészítették a csúcsmodellt, még akkor is, ha jól tudták, hogy sokan sofőrös limuzinnak veszik, és a töredékét sem használják ki a képességeinek. Arról meg igazán nem tehetnek a gyáriak, hogy a kitartó híradónézők fejében csak gengszterautóként marad meg ez a széria.

 

Renault

2007-ben a franciák elkészítették a műfaj paródiáját, a Renault-balettet. Itt a sofőrök direkt elszúrják az összes mutatványt, és az egész modellpalettát ropira törik, így hívják fel a figyelmet az ötcsillagos Euro Ncap törésteszt eredményekre. Ide kattintva a vegyes érzelmeket kiváltó reklám werkfilmjét is megnézheti.

 

Volvo V60

Ez a 2011-es Volvo-kampány a bizonyíték, hogy a száguldozós, csúszkálós autóreklám még mindig nem ment ki a divatból. Minden maradt a régiben, csupán a képi világ változott. Az egykori békés családi kombi vad utódja már szuperlassításokkal színesítve mutatja meg, mi az, amit a jövőbeli tulajok sosem csinálnak majd az autójukkal. Nem a párducszállításra gondolunk.