Leszállt a földre - Honda Civic menetpróba

2012.02.15. 16:09

Már nálunk is kapható az új Honda Civic. Rögtön kétféle karosszériával jön, a korábbi űrhajónál konzervatívabb angol ötajtóssal és a török gyártású négyajtóssal. A két változatban szinte csak a név és az egyik motor azonos.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Eltűntek a csíklámpák és a háromszög-kipufogók. Továbbra is nehéz kilátni hátrafelé
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Hat éve, amikor bemutatták az űrhajó formájú ötajtós Civicet, mindenkinek leesett az álla, annyira egyedi lett a külseje, talán mindenki emlékszik az első lámpákat a japán szamurájkardhoz hasonlító hirdetésekre is. Aztán a forma viszonylag hamar az utcakép része lett, megszoktuk, ma már senki sem kerül izgalmi állapotba, ha meglát egyet. A régi Civic zsenialitása azonban nemcsak a forradalmi karosszéria és műszerfaldizájnban merült ki, hanem a kategória egyik legtágasabb utas- és csomagterében, és a remek variálhatóságban is. Persze aztán lassan előjöttek a hibák is, a vásárlók kezdetben elektromos problémákra, aztán a zörgő műszerfalra, a nagy menetzajra, a pattogós futóműre és a hátrafelé pocsék kilátásra panaszkodtak a legtöbbet, no meg a szűkös motorválasztékra. Ezeket nem érezték orvosolhatatlannak a Hondánál, ezért a meglévő autó alapos továbbfejlesztése mellett döntöttek, valahogy úgy, ahogy a Volkswagen készített hatos Golfot az ötösből, vagy a Fiat Bravót a Stilóból.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
A négyajtós változatot Nyugat-Európában nem árulják. Ebből már nincs hibrid

Látható, hogy a Civic kilencedik nemzedéke visszafogottabb az előzőnél, valószínűleg nem szeretnék, ha hamar kifáradna, azért látszik, hogy a nyolcas volt a kiindulási alap. Alapformájuk nagyon hasonló, de az új laposabb és szélesebb lett, és a légellenállásán is sokat javítottak a Forma-1-ből kivont mérnökök segítségével. Megmaradt a rejtett hátsó kilincs, az első kilincsek már nem emlékeztetnek a dárda hegyére, és oda lett a penge formájú első és hátsó lámpacsík is. Megpróbáltak javítani a hátsó kilátáson a középső féklámpa áttervezésével, de a kettéosztott hátsó szélvédő miatt még mindig nehezen lehet érzékelni az autó határait, pláne egy függőleges hátsó szélvédős Golfhoz képest. Érezhették ezt a Hondások is, nem véletlen, hogy az 1,4-es alapváltozaton kívül már mindegyikben szériafelszerelés lett a tolatókamera.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Végre kapott egy hátsó ablaktörlőt az ötajtós Civic. A régin (jobbra) még nem volt

Nem sokat változott a vezetőorientált műszerfal koncepciója sem, megmaradt felül a digitális sebességmérő a szélvédő tövében, a másik, alsó blokkban viszont továbbra is egy hatalmas, színes analóg fordulatszámmérő trónol. Nagyobb és jobb fogású lett a kormány, de már nem "tésztaszűrős" a küllője, a váltó közelebb került hozzá, de az egyedi, gömbből kinövő kart sajnos egy hagyományos, bőrrel burkolt kulisszára cserélték. Sokat javult az anyagminőség, és az ülések is kényelmesebbek lettek. Ami nem változott sajnos, az a csekély fejtér: 180 centiméter fölöttieknek már közelinek érződik a plafon elöl és hátul is, és ezen az első ülés állíthatósága sem segít, mivel nem lehet elég mélyre süllyeszteni. Ezt ellensúlyozandó bevezették a fényűző Exe csomagnál a légkamrás vezetőülést, amelyben egy kis pumpával lehet felfújni a deréktámaszt és az oldaltartást biztosító párnákat is.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Nem biztos, hogy a szélesebb és laposabb új Civic a szebb, de az biztos, hogy jobb

A Civic fő aduja a többi ötajtós kompakttal szemben továbbra is a hatalmas csomagtartó és a hátsó "varázsülés". Előbbi a helytakarékos csatolt lengőkaros futómű miatt különösen mély, befogadóképessége a pótkerék helyén lévő alsó rekesszel együtt már 477 liter, tehát a kategória átlagát 100-120 literrel múlja felül. Sajnos a karosszéria merevítése miatt arasznyival feljebb került a rakodóperem, de ezt a legtöbb vásárló valószínűleg meg fogja bocsátani, ha cserébe kevesebb zörgést és nyikorgást produkál majd használtan a kocsi.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Nincs pórkerék, helyette egy 76 literes rekeszt rejt a csomagtartó padlója

Szerencsére a derékszögben nyíló hátsó ajtót megtartották, és a korábban szűkös hátsó ajtónyíláson is tágítottak. Annyi pozitív visszajelzést kaptak a vásárlóktól a függőlegesen felhajtható, vagy akár a padlóba is süllyeszthető "varázsülésekről", hogy megmaradhatott ez is, és felárat sem kérnek érte. Más gyártók ezt valószínűleg azért nem másolták le eddig, mert ehhez az üzemanyagtankot is az első ülések alá kell vinni, és a fejlettebb, többlengőkaros hátsó futóműről is le kell mondani.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
A "varázsülés" a Jazz után a Civicben is bevált, meg is hagyták

Mivel a Honda a hazai menetpróbára hozott egy régi Civicet is, szembeötlőek voltak a különbségek a régiből az újba átülve. Kényelmesebbek és jobban támasztanak az új ülései, precízebb lett a váltója, és a baloldalra tett piros indítógombot is végre áthozták jobbra, ahol mindenki keresné. De a legnagyobb változás, hogy a régi, dübörgő Civicből a kategória egyik leghalkabb képviselője lett, mivel sokat javítottak a futómű és a motortér zajszigetelésén, akusztikai védőfóliát kapott a szélvédő, vastagabbak lettek az oldalüvegek, és az ajtótömítéseket is lecserélték. Áthangolták a futóművet is, hosszabbak lettek a rugóutak, merevebb a hátsó torziós rúd és folyadéktöltésűek a hátsó szilentek, így finomabban kiszűri az úthibákat és rezgéseket, de nagy tempónál sem lett bizonytalan. A lágyabb futómű áldás lesz a magyar utak állapotát ismerve, miközben a vezethetőségre sincs nagy hatással: ugyan kicsivel tompábbnak érződött az új Civic irányíthatósága, de ez lehet, hogy csak az új, kissé érzéketlenebb, könnyebben tekerhető elektromos szervokormány miatt volt így.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Hosszabb az ülőlap és jobban támasztja a hátat az új ülés

Mind a három választható motor (1,4: 100 lóerő, 1,8: 142 lóerő, 2,2 dízel: 150 lóerő) szolgált már az elődben is, de továbbfejlesztették őket, és start-stop rendszer is kaptak, így a 2,2-es dízel fogyasztását 20, a benzinesekét 10 százalékkal vitték le. Előbbi teljesítménye 140-ről 150-re nőtt, de még ez is csalódás, mivel a Kia közel 200 lóerőt hoz ki ekkora lökettérfogatú dízelmotorból, de a Mazda is 185 lóerőnél jár. Igaz, a Hondát a 4,2 literes fogyasztása és 110 g/km-es szén-dioxid kibocsátása a kategória élére repíti. Nagyjából két literrel fogyaszt többet ennél a katalógusadatok szerint az 1,8-as benzines, de ezért cserébe 1,2 millióval olcsóbb hasonló menetteljesítmények (9 másodperc körüli gyorsulás, 215 km/h-s végsebesség), de jóval gyengébb rugalmasság mellett. Még idén év végén bővül majd a motorkínálat egy Honda-fejlesztésű 120 lóerős 1,6-os dízellel, alighanem az illik majd a legjobban az autóhoz, érdemes lehet kivárni.

Ha kíváncsi, milyen vezetni az új Civicet, lapozzon a második oldalra!

Cikkajánló

Forrás: [origo]

Forrás: [origo]

Forrás: [origo]

A legfittebb nyugdíjas
Honda Civic 1.8 Sport SE teszt

Apa kocsit hajt
Honda Civic 1.8 szedán teszt

A Focus lenyomta az Astrát és a Golfot
összehasonlító teszt



Előző
  • 1
  • 2
Következő