Egy kis nyomozással ki lehet szűrni a totálkáros autókat

baleset
Vágólapra másolva!
A használtautó-vásárló egyik rémálma a totálkárból összetákolt kocsi, pedig még vízbeesés után sem reménytelen egy autót rendbe hozni, a költséges javításokat azonban csak ritkán végzik el az eladásra szánt kocsikon. Miért érdemes messziről elkerülni, hogyan lehet felismerni, és mit lehet tenni, ha már megvettünk egy újjáélesztett roncsot?
Vágólapra másolva!

Minden használt autóra vadászó leendő tulajdonos igazat ad Henry Fordnak, aki szerint az új autó a legjobb autó, mégis többnyire a piszkos anyagiak döntik el a kérdést, így sokan kénytelenek olyan kocsiba ülni, amit valaki korábban már évekig taposott. Az eltelt évek alatt pedig sok minden történik egy autóval és csak az eladó lelkiismeretére van bízva, hogy mennyit árul el belőle. Az óratekerés mellett a törött autó okozza a legnagyobb fejtörést és álmatlan éjszakát a piacon kutakodóknak. Nem véletlenül, hiszen az eltitkolt előélet később váratlan és költséges meghibásodáshoz vezethet. Egy szerkezetileg sérült és rosszul javított autónál gondok lehetnek a korrózióval, de előfordulhat, hogy a futóművet sem lehet rendesen beállítani és a törésbiztonsága sem lesz többé a régi.

"Három év felett minden használt autó átverés, csak a szerencsén múlik, hogy mekkora" - mondta az [origo]-nak az egyik hazai importőr neve elhallgatását kérő műszaki szakértője. Egy autó többféleképpen is lehet totálkáros. Leggyakoribb, hogy fiatalon törik össze és a javítási költségei miatt a biztosító gazdasági totálkárosnak minősíti, miközben technikailag kockázatmentesen javítható lenne. Összetörhet annyira, hogy már nem érdemes foglalkozni vele, ilyenkor fordul elő, hogy két félből hegesztenek össze egyet, az ilyen munkának persze sehol sincs nyoma, csak a biztosítónál lehet utánajárni a rendszám vagy az alvázszám alapján, hogy milyen volt az autó előélete.

Egy autónak minden korábbi javítása lekérdezhető

"A biztosító azt vizsgálja, hogy melyik megoldás a gazdaságosabb, a javítás, vagy pedig a totálkár-eljárás. A döntés függ a jármű aktuális piaci értékétől, a sérült jármű maradványértékétől, a sérült jármű esetleges kijavításának költségeitől, valamint egyéb járulékos kárigényektől is" - mondta Jurácsik János, a Generali gépjármű kárrendezési csoportvezetője. "Egy autónak minden javítása lekérdezhető, melynek ügyében az adott biztosítónál történt kárrendezés" - tette hozzá. Tehát vásárlás előtt érdemes kérdezősködni egy ígéretesnek tűnő kocsi összes egykori biztosítójánál, amennyiben a tulajdonos azt állítja, sosem történt semmi az autóval. Néhány lecserélt elem nem jelent nagy kockázatot, de előfordulhat, hogy egy komolyabb sérülést próbálnak eltitkolni.

Amikor egy autó már műszakilag is totálkáros lesz, nem elég néhány karosszériaelemet lecserélni, a hossztartó sérüléseit drága műszerrel kell rendbe hozni - tudtuk meg a műszaki szakértőtől, aki azt is elmondta, hogy megfelelő eszközökkel minden sérülés igényesen javítható. Ha gyári módszerrel állítják helyre, úgy, hogy minden érték megegyezzen az eredetivel, egy későbbi baleset során az eredeti törésbiztonságra is lehet számítani, ráadásul attól sem kell tartani, hogy gondok lesznek a biztosítással, ugyanis akár többször is fizethet a biztosító ugyanarra az autóra kártérítést, ha más kizáró körülmény nem merül fel. Még a vízkáros autók sem reménytelenek, de a kiszárításukhoz a fél karosszériát szét kell szedni, ahogy a Balatonba szakadt Hummer H2-esekkel is teszik.

Forrás: MTI/Mihádák Zoltán
Nem érdemes kapkodni a vásárlással, egy kis utánajárással könnyen kideríthető az autó előélete

Egy ilyen komoly munka olyan költséges, hogy csak azok vállalják, akik meg akarják tartani az autót, ha azonnal eladják, sosem térül meg a ráfordított pénz. Ezért kell alaposan átvizsgálni, csálén álló lemezeket és rossz helyre fújt festéket kell keresni. Nem árt gyanakvónak lenni és még a vásárlás előtt felkeresni egy márkaszervizt, hogy állapítsák meg, volt-e a kiszemelt kocsinak korábban komolyabb sérülése. "Ha az eladó nem megy bele az átvizsgálásba, azonnal ott kell hagyni. Ha dokumentálták a javításokat, a szerviz saját adatbázisából kikereshetjük, de ki nem adhatjuk az adatokat, szakvéleményt azonban adhatunk a karosszéria állapotáról. Száz százalékig biztos módszer nincs, csupán csökkenteni lehet a kockázatot" - mondta a szakértő.

Mindenképpen vásárlás előtt ajánlott meggyőződni a valódi állapotról, mert az adás-vételi szerződés aláírása után legalább akkora gondot vesz a nyakába, aki pereskedni kezd, mint amekkorát maga a korábban törött autó jelent. A szerződésben ugyanis benne van, hogy a vevő az autót megtekintett és kipróbált állapotban vette át, így minél több idő telik el a megkötése után - aki nem volt körültekintő - annál kisebb eséllyel érvényesítheti az igazát. A szerződés hibás teljesítésére hivatkozva a vevőnek kell bizonyítania, hogy az aláíráskor a kocsi nem a feltüntetett állapotban volt. Mivel egy törött autó piaci értéke kisebb, így megpróbálhatja a különbözetet behajtani az eladón, ehhez azonban érdemes ügyvédet fogadni és arra is számítani kell, hogy az eljárás hónapokig is elhúzódhat, a végeredmény pedig általában az egyedi esettől függ.

10 tipp egy törött autó kiszűrésére

Vásárlás előtt érdemes alaposan átvizsgálni a kiszemelt autót. Bármennyire is úgy érezzük, hogy megtaláltuk az igazit, vagy úgy tűnik, megütöttük a főnyereményt, legyünk gyanakvóak és ne kapkodjuk el a döntést. Olyan autót keressünk, melynek hibáit előre megmondják, és ez tükröződik is a vételárban. Nem minden korábban törött autó potenciális veszélyforrás, néhány cserélt vagy fényezett elem nem feltétlenül keseríti meg a későbbi használatot, ezért elsősorban az eltitkolt, szakszerűtlen javításokat kell kiszűrni:

1. Nappali fénynél, lemosva nézzük meg az autót, így könnyebb észrevenni a hibáit.
2. Keressünk szabad szemmel látható eltéréseket az elemek színében. Először nézzük meg távolabbról, hogy elkülönüljenek az árnyalatok, majd egészen közelről, "az oldalába belenézve" is, hogy feltűnjenek az egyenetlenségek, nagyobb javítások nyomai.
3. Vizsgáljuk át a fényezést festékvastagság-mérővel, hogy a gittelt, majd újrafényezett elemeket megtaláljuk. A gyári érték általában 80-200 mikron között van, ha több, vagy kevesebb, még lehet eredeti, de akkor az egész autón, mindenhol egyformának kell lennie.
4. Ellenőrizzük az illesztési hézagokat. Az egész karosszérián egyformának kell lenniük, a gyári értékeket nehéz reprodukálni. Csálén álló karosszériaelemek kontár munkáról árulkodnak.
5. Próbáljuk ki, hogyan csukódnak az ajtók, ellenőrizzük az illesztéseket és a gumikédereket. Ha lógnak vagy szorulnak, egyszer már biztosan erősen deformálódott a karosszéria, és nem elég precízen javították meg.
6. A motorházban is keressünk javítási nyomokat. Előfordul, hogy olyan helyen is van festék, ahová gyárilag nem jutott, de gyakoribb, hogy kopásokra bukkanunk, például a csavarozott karosszériaelemek csavarjainak színre festettnek és egyformának kell lenniük. Komoly karambolról árulkodik a sérült hossztartó is, ha nem a megfelelő célszerszámmal húzatták ki.
7. A műanyag alkatrészek - például a fényszóró - környékén keressünk letört pántokat, megragasztott, barkácsolt darabokat, oda nem illő extra csavarokat.
8. Ellenőrizzük az üvegek eredetiségét, mindegyiknek egyforma korúnak kell lennie egymással és persze az autóval is. Gyárilag legfeljebb néhány hónappal lehet öregebb az üveggarnitúra.
9. Tekerjük ki a kormányt álló helyzetben és a próbakörön is figyeljünk recsegésekre, szokatlan zörejekre, kopogásokra a futómű felől, melyek korábbi sérülésekre, olcsó javításokra utalnak.
10. Ha bármit gyanúsnak találunk, még a szerződéskötés előtt vigyük el az autót egy szervizbe és kérjünk szakvéleményt a karosszéria állapotáról. Ha a tulajdonos ebbe nem egyezik bele, hagyjuk ott az autót.