Cserélje fára a méregdrága benzint!

LPG, autógáz, üzemanyag, áremelés, alternatív üzemanyag, Gáztöltő pisztoly egy manilai benzinkúton
Vágólapra másolva!
A hétről hétre drágább benzin és gázolaj könnyedén kikerülhető: némi átalakítás után alkohollal, cseppfolyós gázzal, használt sütőolajjal, de akár fával is elmegy a legtöbb autó. A leggyorsabban a gázhasználat térül meg, de ez is csak akkor, ha hosszabb távokat teszünk meg és megtervezzük a tankolásokat.
Vágólapra másolva!

Ha már nem tudunk takarékosabban vezetni és az autónk is tökéletesen műszaki állapotban van, egyetlen megoldás létezik, hogy kivédjük a hétről hétre rekordmagasságba emelkedő üzemanyagárakat, át kell állni valami alternatív megoldásra. Némi átalakítás után egy hagyományos robbanómotor nem csak a méregdrága benzinnel és gázolajjal fogja beérni, hanem alkohollal, gázzal, sütőolajjal és akár fával is vígan elpöfög.

Ígéretesen indult, de a jövedéki adóval elkaszálták - bioetanol

Nem is olyan régen a bioetanol, vagy ahogyan a kutaknál jelölik, az E85-as üzemanyag volt a legegyszerűbb módja a spórolásnak, hiszen jóval olcsóbb volt a benzinnél és átalakítás nélkül is használható a legtöbb benzines autóval, akár fele-fele arányban. Aki ennél több etanolt, vagyis tiszta szeszt tankol az autójába átalakítás nélkül, káros mellékhatásokkal találkozhat: hidegben szinte biztos, hogy nem indul vele a motor ,és mivel a 95-ös benzinnél nagyobb oktánszámú, de kisebb energiatartalmú etanolból eltérő mennyiséget kér a motor, az összezavarodott befecskendező rendszer miatt a check engine lámpa is kigyulladhat a műszerfalon. Arról nem is beszélve, hogy az etanol nem keni úgy a motort, ahogy az adalékokkal teletömött benzin, és az üzemanyagszűrő is eltömődhet, hiszen az etanol miatt fellazulhatnak a motor belsejében lerakódott szennyeződések.

Fotó: Szabó Balázs [origo]
A jövedéki adó emelése után, már nem éri meg etanolt tankolni

A bioetanol 100 százalékos használatához egy speciális elektronikát kell beépíteni az autóba, amelynek költsége - egy átlagos négyhengeres motor esetében - 40-50 ezer forint. Az E85 jövedéki adójának drasztikus emelése miatt egy liter etanol jelenleg 350 forintba kerül, ami azt jelenti, hogy még mindig 20 százalékkal olcsóbb a 95-ös benzinnél, viszont ez az árelőny szó szerint füstté válik a gyakorlatban. Etanollal akár 20-30 százalékkal is megnőhet az autó fogyasztása, így az átalakítás költségével együtt jelenleg már nem hozza be az árát, csupán annyi előny származik belőle, hogy kevesebb káros anyag keletkezik, és némi teljesítménynövekedést is okozhat, bár ez utóbbit leginkább csak az autóversenyzők tudják kihasználni.

Akár 25 ezer kilométer alatt megtérülhet - LPG

Az autókba tölthető LP gáz cseppfolyós halmazállapotú, szinte teljesen azonos a háztartásokban használt PG (propán-bután) gázzal, de annál kicsit tisztább. Ezek a gázok kisebb égési hőfokon égnek, de a legnagyobb előnyük az, hogy az égésük során nem keletkezik annyi káros anyag.

A gázhasználat egyik hátránya, hogy ezzel sem megy a hidegindítás, a rendszer csak akkor áll át tisztán gáz használatára, ha a motor már üzemmeleg. Ez télen akár tíz perc is lehet, de ilyen tavaszias időjárásban már egy-két perc alatt átvált a rendszer. Sűrű, rövid távú városi használat során tehát keveset fog gázról menni az autó.

Forrás: AFP/Armin Weigel
Gyakran a pótkerék helyére kerül az utólag beszerelt gáztartály

A több mint húsz éve autók gázossá alakításával foglalkozó Lukács Róbert szerint egy átlagos, körülbelül 100 lóerős 1,6-os autóhoz (Astra) már 160 ezer forintért is lehet szerelni rendszert, de ezek minőségével problémák lehetnek. "Az igényes, jó minőségű rendszerek ára már 250 ezer forint, csak ezeket ajánlanám beszerelésre. Ebben már a mostanában divatos pótkeréktartály van, amelyet pluszköltséggel ki lehet egészíteni még nagyobb tartállyal. Ehhez jön még 20 ezer forintért az átalakítási engedély, valamint az autót le is kell vizsgáztatni. A végén körülbelül 300 ezer forintból biztosan kijön egy nagyon igényesen átalakított, minden engedéllyel rendelkező, megbízható autó" - összegezte a költségeket a szakember.

Ha abból indulunk ki, hogy a gáz átlagára 235 forint/liter, és az autó mintegy 15 százalékkal többet eszik LPG-ből, akkor gyorsan kiszámolható, hogy egy 8 liter/100 km-es átlagfogyasztású 1,6-os autó átépítésének az ára 25 ezer kilométer alatt úgy is megtérül, hogy beleszámoltuk, nem mindig gázzal megy az autó.

A gázos átalakítás tehát elsősorban olyanoknak éri meg, akik sokat mennek az autójukkal, és általában hosszabb távokra használják. Ilyenkor azonban érdemes észnél lenni a tankolásnál, hiszen az általánosságban használt pótkerék méretű tartályok 200-250 kilométerként kifogynak, gázos kútból pedig nincs túl sok, így érdemes lehet előre megtervezni az útvonalat.

Összetörik az átalakított autót

Egy átalakítás költsége sok esetben több százezer forint lehet, ami jelentős értéknövelő tényező, így felmerül a kérdés, hogy mi történik akkor, ha egy balesetben totálkárosra törik az autó, vagy a járművel együtt megsérül a rendszer is, de még javítható. "Totálkár esetén természetesen a beépített rendszert is kifizeti a biztosító, míg javítható sérülésnél, a ki- és beszerelés és a javítás költségét is kifizethetik, de természetesen csak akkor, ha mindent számlával tud igazolni a tulajdonos" - mondta Kocsis István, a Közlekedés Biztosító Egyesület kárrendezési igazgatója.


Elvileg ideális üzemanyag, de nehezen lehet hozzájutni - CNG

A közhiedelemmel ellentétben nem csak egyféle gázos meghajtás létezik, hiszen a gyártók már készítenek sűrített földgázos (CNG) autókat is. A CNG lényegében nagy nyomáson (250-300 bar) összenyomott földgáz, amellyel a motort nagyobb hatásfokkal lehet működtetni, de hazánkban még nem igazán elterjedt. Ennek legfőbb oka az, hogy egyelőre nincs kiterjedt kúthálózat, ugyanis a gyorstöltésre olyan kutakra lenne szükség, amelyek a gázt nagy nyomásra (220-250 bar) több lépcsőben összenyomják. Veszélyesebb a tankolás is, de inkább az a gond, hogy az országban mindössze Szegeden, Győrben és 2011 vége óta Budapesten van gyorstöltésre alkalmas kút.

"Mindössze három olyan gyorstankoló kút van Magyarországon, ahol percek alatt meg lehet tankolni egy autót. De ha beáll egy busz, akkor akár fél órát is várhatunk arra, hogy a rendszer ismét csináljon elég nagy nyomású gázt a következő tankoláshoz. Az is érthetetlen, hogy a három kút teljesen más árakkal dolgozik, Szegeden akár 220 forintért is lehet tankolni egy kilogramm földgázt, de Budapesten felvitték az árat 350 forint környékére. Persze a gáz minőségében is lehet különbség, de ez azért túlzás" - foglalta össze a visszásságokat Lukács Róbert. Az autó átalakítása sem egyszerű, hiszen a rendszernek is bírnia is kell a nagy nyomást (220 baron tankolnak), valamint a CNG nagyobb hővel ég, ami a motorban is átalakításokat tehet szükségessé. "A CNG-s autókban használható nagy nyomású tartályok százezer forintba is kerülhetnek, és az egyéb alkatrészek is drágák, ezért az utólag beépített rendszerek költsége 650-700 ezer forint."

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Korábban a győri CNG-s kútnál már egyszer jártunk, telefonon kellett bejelentkezni a tankoláshoz

Általában az ilyen Otto-motoros autók kicsivel erősebbek a CNG-vel, és kevesebbet fogyasztanak, de korábbi gyakorlati tesztünkben szinte minimális csökkenést tudtunk mérni. Ha az előző számítások során is használt 8 liter/100 km-es fogyasztású autóból indulunk ki, de a CNG esetében 10 százalékos fogyasztáscsökkenéssel és a kedvező árral (250 Ft/kg) számolunk, akkor az a CNG-s átalakítás ára már 40 ezer kilométer alatt megtérülne, ha mindig CNG-gázzal tudnánk közlekedni, de erre kevés az esély. Ha a 345 forintos árral számolunk, akkor már 65 ezer kilométer után térülhet meg, de valójában a kevés tankolási lehetőség miatt ez a koncepció még nem életképes hazánkban.

A következő oldalon kiderül, a dízelautók is működnek gázzal, és elvileg fát is lehet tankolni