Cserélje fára a méregdrága benzint!

2012.04.18. 14:29

Tisztább működést eredményez a dízelautó gázosítása

Alapvető tévedés, hogy csupán benzines motorhoz lehet gázt használni, manapság már a dízeleknél is megjelentek olyan megoldások, amelyek a gázolajhoz az égéstérben hozzákevernek LPG vagy CNG gázt.

"Egyelőre az NKH (Nemzeti Közlekedési Hatóság) a dízelautók gázosítását csak kísérleti jelleggel engedélyezi, pedig külföldön ez már bevált megoldás. A gázolajhoz LPG vagy CNG gázt keverünk, amely katalizátorként működik az égéstérben, a koromrészecskék jelentős része elég. Ezzel nemcsak tisztább lesz a motor működése, hanem a hatásfoka is javul, így a fogyasztás 10-30 százalékkal csökken, a motorteljesítmény és a nyomatéka 10-20 százalékkal nőhet, de ennek a mértéke nagyon autófüggő" - mutatta be az új trendet Lukács Róbert. "Nekünk a kisteherautókban üzemel ilyen rendszer, száz kilométerenként 1000-1200 forintot spórolok meg" - tette hozzá a szakember, ami annyit jelent, hogy 40 ezer kilométer alatt térül meg az átalakítás körülbelül 400 ezer forintos ára.

Egy 7 liter/100 km-es fogyasztású turbódízel esetében 20 százalékos fogyasztáscsökkenéssel és 1,5 literes gázfogyasztással számolva száz kilométerenként 270 forintot spórolunk csak, vagyis az átalakítás költsége körülbelül 150 ezer kilométer alatt térülhet meg. Vagyis rövid távon ez sem megoldás, ráadásul az átalakítást esetenként kell elbíráltatni.

Étolajjal is elmegy a dízelautó, csak tiltja a törvény

Ez a megoldás elvileg tilos, hiszen a magyar törvények értelmében kizárólag jövedékiadó-köteles terméket lehet üzemanyagként használni, így jelenleg csak az olajtársaságok pepecselhetnek legálisan a használt sütőolajjal. Az emelkedő üzemanyagárak miatt korábban egyre többen kezdtek kisebb átalakításokba, ami után már használt növényi olajjal is üzemeltetni tudták autójukat. Erre azonban a hatóság is odafigyelt, így mára már csak olyan autósokat találtunk, aki korábban próbálták ki a megoldást, de már felhagytak a sültkrumpliszag-eregetéssel.

"Egy kis időbe beletelt, mire tökéletesíteni tudtam a rendszert, hiszen olyan átalakítást végeztem, amivel száz százalékban étolajjal is elment az autó. Hidegen nem indult be vele, de melegen át lehetett váltani. Egy kicsit többet evett belőle, de engem nem zavart, ugyanis ingyen kapott használt étolajjal használtam az autót, amit azért alaposan meg kellett szűrni. Talán csak a pepecselés volt az egyetlen hátránya, meg a sültkrumpli-szag" - számolt be a megoldás működőképességéről egy neve elhallgatását kérő autós, aki azt is hozzátette, hogy csak a nagyon öreg dízelautójával mert kísérletezni. "Nem tudom, mennyibe került az egész, mert mindent otthon fabrikáltam hozzá, de százezer forintból biztos össze lehet vásárolni hozzá mindent. Elvileg átalakítás nélkül is lehet keverni a gázolajba szűrt étolajat, de ekkor is érződik a szag. Mivel könnyű vele lebukni, ezért végül letettem róla."

Elvileg jól kiszárítótt fát is tankolhatunk

Akárcsak a sütőolaj esetében, a "fával való tankolást" is elviekben tiltja a törvény, hiszen nincs rajta jövedéki adó, pedig némi átalakítás után néhány kiló fával több száz kilométert lehet megtenni minimális károsanyag-kibocsátással. Ez a technológia a második világháború idején élte fénykorát, akkor a kőolajhiány miatt fejlesztették ki. A rendszer egy kazánban a fahasábokat légszegény módon faszénné égeti, ami közben hidrogén és szén-monoxid keletkezik. A gázkeveréket részecskeszűrés és hűtés után csövön vezetik a motorhoz, ahol elégetéssel adja le az energiát. Nem is keveset, hiszen míg a fafűtés hatásfoka átlagosan 60 százalék alatti, egy fagázzal fűtött motor akár 85-95 százalékos hatásfokot is elér. Ennél a megoldásnál is gondot jelent, hogy az üzemi hőmérséklet eléréséhez idő kell, ezért mindaddig benzinnel kell hogy működjön a motor.


Egy amerikai fűrészfarm tulajdonosa 135 kilométeres sebességet ért el átalakított 1993-as Dodge Dakota pick-up kisteherautójával, amely száz kilométeren 25 kilogramm fát fogyaszt. Az elmúlt hat évben 260 ezer kilométert autózott teljesen ingyen, hiszen a farmján terem az üzemanyag.

Ha történetesen legális lenne Magyarországon fával járművet működtetni, akkor is csupán elvi lehetőség lenne a legtöbb autós számára, hiszen egy kisebbfajta kazánt kell az autóba építeni, ráadásul a fagázos autóhoz csak olyan fa jó (különben égés közben túl sok ecetsav keletkezik, ami tönkreteszi a motort), amelynek a nedvességtartalma 20 százalék alatti, ehhez pedig legalább egy évig kell szárítani a friss fát.

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK