Céges Mondeo helyett - Toyota Avensis 2.0 D-4D Sol-teszt

2012.04.20. 9:18

A kétliteres dízel Avensis az a modell, amellyel a Toyota komolyan betörhet a flottapiacra. Szebb, jobb, mint az előd, de ami lényegesebb: kevesebbet fogyaszt és olcsóbb is.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Egy kicsit dinaikusabb külsőt kapott az Avensis
(Még több fotó a galériában, kattintson a képre!)

Mi ez, és mi benne az újdonság?

Manapság az autóimportőrök leginkább a céges eladásokból számíthatnak számottevő eredményekre, ebben pedig a középkategória hatalmas szerepet játszik. Az Avensis ilyen szempontból kulcsfontosságú modell a Toyota számára, ugyanis a D-szegmens (Passat, Mondeo, Insignia kategóriája) az autópiac egyik húzóágazata, csak kompakt autókból (Astra, Golf) adnak el többet hazánkban.
A Toyota ezért idén év elején bemutatta a felfrissített Avensist, amelyet azért neveznek új modellnek már az egyszerű formai megújuláson kívül több is történt. A legjelentősebb változásokon a kétliteres turbódízel ment át, ezért ideje volt, hogy kipróbáljuk.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Külső méretei nem változtak, így továbbra is csak átlagos hosszal, tengelytávval rendelkezik

Hogy néz ki?

Mint a legtöbb modellfrissítés, a Toyota faceliftje is elsősorban az autó elején látszik igazán. Más a hűtőrács, krómbetétet kapott, de a fényszórók is változtak (LED-es nappalifény) és a lökhárító formája is. Hátul is lecserélték a lámpákat, és egy kicsit sportosabb lökhárítót kapott.

Összességében jóval dinamikusabb lett a modell megjelenése, de továbbra sem ez a kategória legszebb modellje. A formai megújulás azonban jót tett neki, még akkor is, ha ismerőseim körülbelül fele nem vette észre, hogy változott az Avensis megjelenése.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A hátsó lökhárító formája is sportosabb lett

Műszaki tartalom

Szerencsére a Toyota nem csak egy átlagos modellfrissítést végzett el az Avensisen, hanem a lemezek alatt is változtattak pár dolgot. Minimálisan áthangolták a futóművet, a feszesebb lengéscsillapítók mellett a hátsó stabilizátor is vastagabb lett, így kisebb a karosszéria dőlése a kanyarokban. A kormányzás közvetlenebb és már nagyobb erő szükséges hozzá. A Lexus modellekhez hasonlóan már ez is integrált menetdinamikai segédrendszert kapott, vagyis már minden rendszer összedolgozik, megcsúszás esetén az ESP nem csak fékez, hanem a kormányzásba is besegít. Emellett a zajszigetelésen módosítottak a padlóban és a tűzfalon, és merevebb lett a kombi modell.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Már 4,5 literes vegyes átlagra, 119 g/km-es szén-dioxid-kibocsátásra képes

Fontos újdonság még, hogy minden motort minimálisan átdolgoztak a jobb fogyasztás érdekében, de a tesztelt kétliteres turbódízelhez még ennél is komolyabban hozzányúltak. Új, kisebb méretű turbófeltöltőt kapott, ezzel közvetlenebbül reagál és a tömeget is csökkentették. A turbó lapátjait már elektromotor forgatja, ennek hatására gyorsabban reagál. A motor kenésén is változtattak, az olajpumpa mindig csak annyi olajat szállít, amennyi optimális. Emellett a legfontosabb újdonság, hogy a 2.0 D-4D motorvezérlése már azt is figyeli, hogy hányadik fokozatban van a váltó, és ennek megfelelően adja le a nyomatékát.

Miért a dízelhez nyúltak?

Ebben a kategóriában többek között a céges vásárlások túlsúlya miatt is a dízelmotorok a keresettebbek, az eladások körülbelül 80 százalékát a dízelek teszik ki. Itt is inkább a 140-169 lóerős kategória a keresettebb, a 115 és 139 lóerő közötti a második, és 170 lóerő fölötti dízelek a harmadik legnépszerűbbek. A benzinesekre nincs igény, de ez a folyamat hamarosan megváltozhat. A magas üzemanyagárak miatt van rá esély, hogy a cégek a kisebb teljesítményű, de takarékosabb dízelek felé veszik az irányt, vagy drágább gázolajár miatt még az sem lehetetlen, hogy újra erőre kapnak a benzinesek.


Az erőforrás ugyan két lóerővel gyengébb lett (126 helyett 124 LE), de a nyomaték és a fogyasztás előnyére változott. Egy átlagos vezető által leginkább használt tartományban (1400-2600) már folyamatosan 300 Nm feletti nyomatékot produkál, de a 310 Nm-es maximális értéket is 1600-tól 2200-as fordulatszámig tartja.

Érdekes módon, a Toyota papíron úgy is elért 17 százalékos fogyasztáscsökkentés, hogy start/stop-rendszert nem szerel az autóiba, mert szerintük ez egy turbódízel motornak inkább árt. Dicséretes, hogy így is 22 g/km-rel kevesebb szén-dioxidot bocsát ki (119 g/km), a vegyes átlagfogyasztása pedig 4,5 liter/ 100 km.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A kormányzás közvetlenebb, jobb érzés vezetni

Milyen vezetni?

Egy korábbi összehasonlító tesztünkből már kiderült, hogy a kétliteres turbódízel Avensis egy kényelmes autónak adja el magát, de a menetdinamikai méréseken rendre jól teljesít: nem érezni, de egészen sportos. Kisebb teljesítménye ellenére a tesztpályán csak a 180 lóerős, négykerék-kormányzású Renault Lagunától kapott ki.

Forrás: Toyota
Már a kulcs is bicska, de természetesen a csúcs felszereltséghez már kulcs sem kell

Azóta az Avensis futóművén kicsit keményítettek, de az elöl MacPherson, hátul kettős keresztlengőkaros futómű csak minimiálisan lett sportosabb, a komfortjából semmit sem vesztett. Igazából a vezetési élmény a közvetlenebb, és nehezebb kormányzás miatt kicsivel jobb, de nagy csodák nincsenek. Az Avensis alapvetően alulkormányzott, tehát az orrát kezdi el tolni a túlvállalt kanyarokban, de határhelyzetben hirtelen gázelvétellel egy kicsit lehet mozgatni a farát. Ilyen szempontból a korábban tesztelt 1,8-as benzines egy hajszállal jobban viselkedett, de annak könnyebb a motorja.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Jobban tartanak az első ülések, de nem mindenkinek kényelmesek

A dízel úgysem száguldásra lett kitalálva, hanem spórolásra. Ennek megfelelően a hatfokozatú váltó hosszú áttételeket kapott, hatodikban egy picivel 2000-es fordulat alatt megy 130-at. Ennek megfelelően az autópályás étvágya is visszafogott 5-5,5 liter között mértünk. Sűrű belvárosi forgalomban sikerült vele 6 liter/100 km-es fogyasztást is elérni, de ez még mindig nagyon kedvező.  Ha nincs forgalom és folyamatosan tudunk haladni, akkor bizony a 4 literes fogyasztás is elérhető, egyszer sikerült. A teljes tesztút alatt 5,3 liter/100 km-es vegyes átlag jött ki, amely a kategóriában kifejezetten jónak számít, nálam csak kétliteres dízel BMW-k voltak képesek hasonló adatokra.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Bár a tengelytávolsága csak átlagos, a hátsó lábtér bőven elegendő

Milyen benne utazni?

Bár az Avensis minimálisan sportosabb, a komfortjából semmit sem vesztett. A zajszigetelés jobb lett, autópályán nem is hallani a motor hangját, csak a szélzajt. Egyébként a motor maga is csendes, amit jól mutatott, hogy az Avensis-szel együtt nálunk lévő dízel Astra mellett kifejezetten észrevehetetlenek tűnt.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Félig gombokkal, félig érintőképernyővel kezelhető a multimédia

A rugózás kellemes, a térkínálat megfelelő, de a kicsivel jobb tartást biztosító első ülések kényelmére több, nálam alacsonyabb ismerősöm panaszkodott. Nekem, a 183 centiméteres magasságommal nem volt gondom, viszont a vezetési pozíciót egy kicsit alacsonyabban is el tudtam volna képzelni. Az Avensis nagy erénye még az 509 literes csomagtartó, amelyet nagyon jól lehet pakolni, meglepően sok csomagot elnyel.

Cikkajánló

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Fotó: Mudra László [origo]

A főnök autója -
Ford Mondeo-teszt

Végtelen utazásokra -
Opel Insignia EcoFlex-teszt

Szélsőséges középkategóriások -
Passat-Insignia-Laguna-Avensis
összehasonlító teszt


Az utazási komfortot nagyban javítja még a Touch&Go érintőképernyős rendszer, amely a már nem csak zenét hallgatni (USB és Aux csatlakozó), navigálni tud, hanem a legnagyobb csomagban már telefonon keresztül internettel is kommunikál, sőt fel tudja olvasni a beérkező sms-eket. A rendszer az útvonaltervezésnél a korábbi évek közlekedési tapasztalatai szerint határozza meg az útvonaltervet, és ennek megfelelően becsüli meg a menetidőt is.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
509 literes a csomagtartó, ami nem kiemelkedő a kategóriában, de jól pakolható

Megéri az árát?

A legnagyobb durranás a végére maradt, ugyanis a szebb, jobb és takarékosabb Avensis olcsóbb lett.  Eleve minden modell alapfelszereltsége javult, de a tesztelt Sol csomagban már elektromosan behajtható a tükör, tolatókamerával párosítva van az érintőképernyős hifi, széria az ülésfűtés, és már jár a tempomat is. Ehhez jön még a flottásoknak kínált Xenon-fényszóró és a navigáció, és máris megvan egy szinte tökéletes felszereltség. Az új Sol modellhez hasonló korábbi Avensis 8 millió forint felett volt elérhető, az új azonban csak 7,05 millió forint. Ha hozzávesszük a Xenont és a navigációt, akkor még mindig 7,6 millió forintnál járunk, ami az autó képességeit is figyelembe véve nagyon jó ajánlat a konkurenciához képest.

A főbb kategóriatársak méretei:

Hyundai i40  Ford Mondeo VW Passat Opel Insignia Mazda6 Honda Accord Toyota Avensis Renault Laguna Peugeot 508 Citroën C5
Hosszúság (mm) 4740 4784 4874 4830 4755 4726 4710 4695 4792 4779
Szélesség (mm) 1815 1886 1820 1858 1795 1840 1810 1811 1853 1860
Magasság (mm) 1470 1500 1470 1498 1440 1440 1480 1445 1456 1451
Tengelytáv (mm) 2770 2850 2712 2737 2725 2705 2700 2756 2817 2815
Csomagtartó(liter) 503 524 565 530 510 467 509 450 515 439

A kategória éllovasai közül az Opel Insignia érhető el a legolcsóbban, fapados felszereltséggel  és 130 lóerős turbódízel motorral 7,2 millióról indul. Az alapfelszereltségű, 140 lóerős kétliteres turbódízel Mondeo 7,47 millió forint, de a Volkswagen Passat is 7,6 millióról indul. A tesztelt Avensishez hasonló felszereltségű Passat már 9 millió forint környékén érhető el. Az új belépők között a 136 lóerős, 1,7 literes dízel i40 is 7,1 millió forintról indul, vagyis az Avensis az egyik legjobb ajánlat. Csak azért nem a legjobb, mert Renault Laguna már 6,7 millió forintért is elérhető 130 lóerős motorral, de egy jó felszereltséggel már ez is 7,1 millió forint, navigációval még drágább.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Ára és fogyasztása miatt jelenleg az egyik legjobb választás a kategóriában

Összegzés

Egy korábbi összehasonlító tesztünk alapján eddig is erősen ajánlottuk a kétliteres Toyota Avensist, de most a modellfrissítéssel mindenben egy kicsit előre lépett. Mutatósabb, sportosabb jelenség, amelyet még vezetni is jobb. A motorja kevesebbet eszik, az ára pedig rengeteget esett lefelé. Nehéz belekötni, a kategória egyik legjobb választása. Céges autónak tökéletes.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1998 cm3. Furat/löket: 86/86 mm Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 91 kW (124 LE)/3600. Nyomaték: 310 Nm/1600-2200. Sebességváltó: hatfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa. 
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4710/1810/1480 mm. Tengelytáv: 2700 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1550/1540 mm. Tömeg: 1490 kg. Terhelhetőség: 610 kg. Csomagtartó térfogata: 509 l. Üzemanyagtartály térfogata: 69,5 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 9,7 mp. Végsebesség: 200 km/óra. Átlagfogyasztás: 4,5 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 5,3 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 119 g/km.