Autólogó-történelem II. - A Ferraritól a Peugeot-ig

2012.05.05. 9:25

Mazda

A hirosimai székhelyű, eredetileg Toyo Cork Kogyo néven bejegyzett vállalat 1920-as alapításakor még senkiben sem merült fel, hogy valaha is közlekedési eszközöket fognak gyártani. Mezőgazdasági vállalkozásként az első világháború alatti parafahiány pótlására, mesterséges anyagot fejlesztettek és gyártottak, majd amikor erre már nem volt szükség, kénytelenek voltak más árucikkek felé fordulni. 1927-ben csatlakozott a vállalathoz Jujiro Matsuda, irányítása alatt szerszámokat, háromkerekűeket és végül autókat kezdtek készíteni. Első logóját a második világháború után kapta a cég, amikor már ipari vállalkozásként jegyezték be.

Forrás: Mazda

Nevét Ahura Mazdáról, a bölcsesség, az intelligencia és a harmónia nyugat-ázsiai istenéről kapta, de az autógyártás alapjait letevő Matsuda neve is szerepet játszott a választásban. Japán autógyárként szimbólum rejtőzik a logójában, amely többször is megváltozott az évtizedek alatt, főbb motívuma mégis megmaradt. Ez a szárny, amely azt jelképezi, hogy a Mazda szárnyal a jövőbe, de a vitalitás, a rugalmasság, a kreativitás és a szenvedély egyformán megjelenik benne. 1991-ben az új emblémába belekerült a felkelő nap is, Rei Yoshimara eltalált, 1997-es változatában azonban ismét nagyobb hangsúlyt kap a szárny, amely egyben "m" betűt is formáz.

Mercedes-Benz

Forrás: Mercedes-Benz

A világ legismertebb és legnépszerűbb logója egyet jelent a minőséggel és a gazdagsággal. Máig őrzi az autózás hőskorának emlékét, a jókora hűtődíszek korszakát. Elsőként egy levelezőlapon bukkant fel a jel, Gottlieb Daimler egy háromágú csillaggal jelölte meg a gyár helyét, vagyis saját házát, ezzel egyben azt is szimbolizálta, hogy járművei meghódítják majd a földet, a vizet és a levegőt. Ma ismert formáját a Daimler-Motored-Gesellschaft és a Benz & Cie 1924-es egyesülése után nyerte el, amikor a Benz babérkoszorús jelvényét a csillaggal ötvözték. Az orrdíszt 1927-ben jegyezték be, mint védett szimbólumot, de a kék-ezüst kombinációjú koszorús emblémát sem hagyják le egyik modellről sem.

Mitsubishi

Lehet, hogy az autógyártás csupán egy a sok ágazat közül, melyekben a Mitsubishi tevékenykedik, mégis a négykerekűek hozták el a hírét Európába. A cég eredetileg Tsukomo Shokai nevű hajózási társaságként kezdte pályafutását, melyet Jataro Ivasaki vásárolt meg 1868-ban, majd öt év után nevezte át Mitsubishire. A két tagból álló név "mitsu" fele "hármat", a "hishi" pedig "rombuszt" vagy "gyémántformát" jelent, nem véletlenül emlegetik a márkát egyszerűen csak "három gyémántként."

Forrás: Mitsubishi

Maga a piros logó az Ivasaki család jelképéből, a három egymáson fekvő rombuszból és a Tosa klán szimbólumából a három csillagot formázó levélből született, és azóta szinte változatlan maradt. A társaság kezdetben szénbányákat vásárolt, hogy olcsón jusson hozzá a hajók hajtásához szükséges szénhez, majd egy hajógyárat és egy ahhoz való vasöntödét is szereztek. Még a biztosítási piacra is beléptek, ezzel óriás iparcéggé nőtték ki magukat, amely repülőgépektől a szerszámgépeken át az autókig szinte mindenféle árucikket előállít.

Opel

A legrégebbi ipari cégek között számon tartott Opel azon kevés autógyártók közé tartozik, melyeknek alapítója nem érte meg az első négykerekű elkészülését. Adam Opel 1862-ben kezdett varrógépekkel foglalkozni, melyek kiváló minőségüknek és precizitásuknak köszönhetően keresettek lettek, ezért hamarosan egy komolyabb ágazat, a közlekedés felé fordulhatott, 1886-ban elkezdett kerékpárokat gyártani. A kibővített rüsselsheimi gyáregységben olyan magas színvonalon folyt a termelés, hogy Opel 1895-ben bekövetkezett halálakor vállalkozása mindkét ágazatban piacvezető volt.

Forrás: Opel
Nagy siker volt a Doktorwagennek becézett 1909-es Opel 4/8 PS

Fiai vették át az üzletet, ők már az automobil bűvöletében éltek. Első sikereit a Doktorwagen néven ismertté vált 1909-es 4/8 PS-sel érte el az Opel, 1914-re pedig a legnagyobb német autógyártó lett. A körbezárt villám logót elsőként csak a hatvanas évek közepén használták, ez az embléma számtalan átalakuláson ment át addig, de a "Blitz", vagyis "villám" név mindig elkísérte. Egyik legnépszerűbb biciklijük a Victoria Blitz nevet viselte, míves emblémáját úgy tervezték, hogy fel lehessen erősíteni egy kerékpár filigrán vázára.

Forrás: Opel

Az első automobilokon is használt jelvény a Fiathoz és a Fordhoz hasonlóan egy jókora, kézzel írt Opel felirat volt a hűtőn, csak 1910-ben tértek át a szem alakú ovális emblémára. 1937-től az Olympiai modelleken a márka sikereit szimbolizáló Zeppelint használtak orrdíszként. Ebből alakult ki a gumikereket szimbolizáló gyűrűbe rajzolt léghajós embléma, amely a negyvenes, majd az ötvenes években egyre vékonyabb lett. Addig egyszerűsítettek rajta, hogy 1964-ben elveszítette eredeti alakját és átváltozott a ma ismert villámmá. Azóta többször hozzányúltak, de a legnagyobb változást az jelentette, amikor négy évvel ezelőtt beleírták az Opel nevet a karika felső ívébe.

Peugeot

Forrás: Peugeot

Az egyik legnagyobb francia autógyártó ipari tevékenységbe először 1820-ban kezdett, amikor a két Peugeot testvér Jean-Pierre és Jean Frédéric a családi malmot átalakították vasöntödévé. A Peugeot Fréres (testvérek) néven működő cég kezdetben szerszámokat, rugókat, szoknya abroncsokat, esernyőket, varrógépeket és konyhai eszközöket készített. Ők találták fel a borsőrlőt, melyet ma is eredeti formájában használunk és akár a Peugeot-tól is beszerezhetünk. A híres oroszlános logót Justin Blazer 1847-ben tervezte a Franche-Comté régió zászlója alapján, de a család oroszlánja akkor még négy lábon állt. A ma kapható borsőrlőknek még mindig ez az emblémája.

Forrás: Peugeot

Az alapítók fiai Armand és Eugéne Peugeot 1855-ben gyártották első kerékpárjukat, be is kerültek a piacvezetők közé. 1889-ben már az első - gőzhajtású - automobilt is elkészítették. A Gottlieb Daimler műhelyében tett látogatás után megállapodtak a belsőégésű motor honosításáról, Eugéne azonban nem akart az új technológiába befektetni, ezért Armand új céget alapított 1896-ban Automobiles Peugeot néven. Később a két családi vállalkozás egyesült, és közösen váltak Franciaország legnagyobb autógyártójává. Az orrdíszek kikopása után 1948-ban bevezették a jellegzetes "alvajáró" oroszlánt, de 1964-től csak egy fej volt látható az autók orrán, végül a PSA konszern 1976-os alapításakor visszacserélték, és ma is ezt a szimbólumot használják, bár gyakran finomítanak rajta.

Cikkajánló

Forrás: Alfa Romeo

Forrás: Polski Fiat

Forrás: [origo]

Ötven év reklámjai I.
- Keresd a nőt!

Ötven év reklámjai II.
Főszerepben a kaszkadőrök

Ötven év reklámjai III.
Kell egy jó ötlet!



Előző
  • 1
  • 2
Következő