"Akkor jó, ha a sofőr nem ijed meg" - így fejlesztik az autós segédrendszereket

Vágólapra másolva!
A Magyarországon öt telephellyel működő Continental autós segédrendszereit mutatta be a sajtónak gyulafirátóti tesztpályáján. Az átlagsofőrök igényeit és reakcióit tartják szem előtt a fejlesztés során.
Vágólapra másolva!

Rosszul teszi, aki csak abroncsgyártóként gondol a Continentalra, a német vállalat majdhogynem csak melléktevékenységként gyárt gumikat. A cég az autóipar egyik legnagyobb elektronikai beszállítója, bevételének több mint hetven százaléka ebből a tevékenységből származik. Csak az "aprót" adják az egyéb ipari érdekeltségek, így az abroncsgyártás (28%) is.

A Continental AG-nek összesen hét telephelye van Magyarországon, ezek öt vállalathoz tartoznak. Alkalmazottai száma alapján a húsz, bevételét tekintve a huszonöt legnagyobb magyarországi vállalat közé tartozik. Járműtechnológiai fejlesztésekkel két telephelyen, Veszprémben és Budapesten foglalkoznak, a fővárosban dolgozó mérnökök nagy szerepet játszottak a PSA-csoport által használt, legújabb stop-start rendszer kifejlesztésében.


Nem nagy a gyulafirátóti tesztpálya, de nagy segítséget jelent

A Continentalnak tesztpályája is van Veszprém közelében, Gyulafirátóton, a mérnökök itt tesztelik legfrissebb fejlesztéseiket. Egy rövid program keretében meggyőzödhettünk a nyilvánvalóról, hogy a modern elektronikai segédrendszerekkel felszerelt autók sokkal biztonságosabbak, mint a régi Ladák, utóbbiak szerepét egy alaposan átalakított, minden elektronikájától megfosztott Mercedes játszotta a bemutatón.

A bemutatott rendszereket (hill start assist, lejtmenet-asszisztens, ABS, ESP, ESC, kipörgésgátló, távolságtartó tempomat stb.) ismerjük egy ideje, a helyi mérnökcsapat Németországból érkezett vezetőjéből azonban sikerült kihúzni néhány érdekességet. Összehasonlítás gyanánt ESP nélküli és ESP-s autókkal is bemutattak nagy fékezéseket jeget szimuláló felületen, a menetstabilizálós autók - meglepő módon - teljesen irányíthatóak maradtak.


Meglepetés: ABS nélkül ég a gumi satuféknél

Ellenkormányzásra, persze, ESP-vel is szükség van, a szakember szerint a kormányszög ilyenkor nem lehet nagyobb 45 foknál. Alapos kutatások támasztják alá, hogy az átlagos sofőrök megijednek, ha ennél nagyobbat kell korrigálniuk, úgy hiszik, hogy erre csak hivatásos pilóták képesek. Minden egyéb segédrendszer programozásánál is az a kiemelt cél, hogy az autóvezetők ne ijedjenek meg tőlük.


A PSA stop-startjának fejlesztéséből Budapest is kivette a részét, jó helyre tették

Maga a munka egyébként meglehetősen aprólékos: elég egyetlen kis változtatás a programozásban, és máris lehet menni a pályára ellenőrizni a hatást, számítógépes szimulációkat csak a fejlesztés vége felé közeledve végeznek. Változó, hogy a mérnökök mennyi időt töltenek az íróasztal mögött és mennyi idejük megy el munkájuk eredményének tesztelésére, a két tevékenység azonban egymástól elválaszthatatlan. A Continental egyébként várja a fiatal mérnököket, szeretne vonzóbbá válni az egyetemi végzősök körében, akiket jelenleg jórészt az országban jelenlévő, rivális német vállalatok szívnak fel, főleg az Audi vezetésével.