Már a gyalogosokat is megvédik az autók

BMW 3 Euro NCAP
Vágólapra másolva!
A legújabb törésteszt sorozat szereplői a gyalogosbiztonsági elvárásoknak is megfeleltek. Mind a négy különböző kategóriából származó autó öt csillagot kapott, de a jövőben már az automata biztonsági rendszerekre is szükség lesz a legjobb minősítéshez.
Vágólapra másolva!

Forrás: Euro NCAP

Ezúttal a Peugeot 208-as, a Hyundai i30-as, a Mazda CX-5-ös és a BMW 3-as sorozat vizsgázott, szinte kifogástalanul. A méretek és árak közötti különbséget ügyesen áthidalták és megszerezték a maguk öt-öt csillagját. Eddig hanyagolt terület volt a gyalogosok biztonsága, de az utasok védelmében már olyan messzire jutottak a gyártók, hogy jutott idejük foglalkozni a gázolásokkal, amire a független szervezet szigorításokkal ösztönözte őket. Az Euro NCAP díjazta a Mazda és a BMW önfékező rendszerét, melyet a jövőben fel fognak venni az értékelési szempontok közé.

A Peugeot 208-asnak méreteinél fogva nem volt könnyű dolga, ráadásul ezúttal fontos tervezési szempont volt, hogy csökkentsék a karosszéria méreteit, így az energiaelnyelő képességén is sokat kellett csiszolni. Jól viselte az átfedéses frontális ütközést, utasait 88 százalékosan védte meg, kisebb sérülés a vezető lábszárát és mellkasát érheti, akárcsak a súlyosabb, oszlopos ütközésnél. Ráfutásos baleseteknél nem tartja meg eléggé a nyakat a fejtámla, a motorháztető gyalogosvédelme pedig éppen csak eggyel lépte túl az öt csillaghoz szükséges 60 százalékot.

Nem sokkal biztonságosabb nála az egy kategóriával nagyobb Hyundai i30-as sem. A koreai kompakt 90 százalékos felnőtt védelmet ért el, ugyanígy vigyáz a szabványos gyerekülésbe kötött gyerekekre is. A vezetőnek csak a ballába van kitéve némi veszélynek, az ülések megfelelő védelmet adnak egy ráfutásos karambolban. Oldalütközésnél a felnőtt utasok mellkasa sérülhet. Kevésbé veszélyes elütni vele valakit. A lökhárító és a motorháztető is gyalogos kompatibilis, a 67 százalékos eredményt az orr-rész kemény szélének köszönheti, de az elődmodell eredményein így is messze túlmutat.

A Mazda CX-5-ös kiváló eredménye méltó ahhoz a sok újításhoz, mellyel idén piacra lép. Felnőttekre 94 százalékos biztonsággal vigyáz, részeredményei között vannak maximális pontosak is, ami azért is megnyugtató, mert a Mazda speciális ötvözetekből építette fel a CX-5-ös könnyű karosszériáját. Az SUV-ket általában biztonságosnak tartják, pedig magas orruk sok bajt okozhat. A motorháztető éle a Mazdánál sem veszélytelen, védelme éppen a Peugeot és a Hyundai közötti szinten áll, így persze elég volt a vágyott öt csillaghoz.

Ezzel nem volt gondja a BMW-nek, az új 3-as sorozat szinte hiba nélkül vette az akadályt. Egyedül a frontális ütközésnél fenyegeti minimális veszély a sofőr ballábát, az oldalütközésnél és a ráfutásos balesetnél is zöld, vagyis sértetlen maradt a vezetőt helyettesítő bábu, megérdemelte a maga 95 százalékát. Bár a gyerekbábukat néhány százalékkal kisebb terhelés érte a CX-5-ösben, a 84 százalékos védelem kiváló a mezőnyben. Akárcsak a gyalogosvédelem, melyben társait is lekörözte, szinte veszélytelen motorháztetéjével 78 százalékosra teljesítette a tesztet, elektronikus biztonsági felszerelését külön díjazták.