A szervizen is spórolni próbálnak az autósok

Autó szerel hiba
Vágólapra másolva!
A garanciaidő lejárta után a legtöbb autós otthagyja a márkaszervizt, és magánműhelybe viszi a járművét, hogy spóroljon valamennyit az egyre szaporodó és növekvő fenntartási költségeken. A hazai importőrök árengedményekkel és kiszámíthatósággal csábítanák vissza a bizalmatlan autósokat, akik egyre többet kénytelenek költeni az öregedő autókra.
Vágólapra másolva!

Magyarországon az autók átlagéletkora 12 év, ez az újautó-piac összeomlása miatt várhatóan nem is javul a közeljövőben. A magánvásárlók gyakorlatilag eltűntek, ami azt jelenti, hogy a folyamatosan öregedő és amortizálódó hazai autópark egyre jobban rászorul a szervizekre, és folyamatosan csökken azok száma is, akiket a garancia köt a márkakereskedésekbe. Az autópiac látványos vergődése elvileg a szervizeknek kedvez, ám extra profitot nem tudnak termelni, mert az árversenybe a gyári márkaszervizek is beszálltak, és a megrendelők is az egyre olcsóbb megoldásokat keresik, gyakran a végsőkig halogatva a nagyobb javításokat.

"Egyre fiatalabb autókat hoznak be hozzánk, eddig 10 év körüli volt a legtöbb kocsi, ma már a 6-8 éves is gyakori, de megjelentek a 4 évesek is, amelyeknek mostanában járt le a garanciájuk" - mondja egy kis budapesti szerviz tulajdonosa. "Mi nem rendelkezünk a legmodernebb diagnosztikai eszközökkel, de kapcsolatban állunk a különböző javításokra szakosodott műhelyekkel, ahol már beszerezték a drága felszereléseket". Az évtizedek óta autójavítással foglalkozó mester szerint nemcsak az autók, hanem a szerelők is fejlődtek, és nagyobb összegeket is hajlandók beruházni, mert megtérül a befektetés.

Nemcsak a szerelők és a technika, de az autósok hozzáállása is megváltozott. Egy független nyíregyházi szakműhely vezetője szerint már nem pusztán a magas költségek miatt pártolnak el a márkaszervizektől. "Kedvezőbbek az áraink, de az utóbbi években sokkal fontosabb lett a tulajdonos és a szerelő közötti személyes kapcsolat és a bizalom. Új helyzet alakult ki, ma már azoknak sincs pénzük új autót venni, akik korábban 3-4 évente lecserélték. Ők most sokkal többet költenek rá, mert tudják, hogy még sok éven át járni fognak vele. Hajlandók megfizetni a minőségi munka és az eredeti alkatrészek felárát".

Forrás: Bosch

"Sokan már a garanciaidő alatt is hozzánk fordulnak, mert minden szükséges berendezéssel és gyári dokumentációval rendelkezünk, hogy érvényesítsük a kötelező szervizt. Ezzel új oldalról tudunk konkurálni a márkaszervizekkel" - tette hozzá. A legtöbb autó az 5-10 éves korosztályból kerül be a műhelybe. Hasonló ügyfélkör alakult ki egy nagy múltú soproni szervizben is, ahol a Trabanttól az A8-as Audiig minden autót fogadnak, de egyes típusokkal előfordul, hogy kizárólag a gyári eszközök tudnak kommunikálni vele, ezeket vissza kell utasítaniuk, minden más autót garanciával szervizelnek.

Lassan cserélődik az autópark

A hazai újautó-piac lassan kezd magára találni: idén négy hónap alatt 21 százalékkal több új autót adtak el, mint egy évvel ezelőtt, de a 2012-re jósolt 52 ezres darabszám még mindig meg sem közelíti 2004-es 200 ezres eladásokat, ami ugyancsak irreális volt. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint 120-140 ezres mennyiség lenne a reális. Ha a kereskedőknél újra ennyi autó fogyna, fiatalodhatna az autópark, jelenleg azonban az 1-3 éves autók szinte teljesen hiányoznak a használthirdetésekből, az autók többségét sokkal hosszabb ideig megtartják a tulajdonosaik.

Fotó: Nagy Attila [origo]


Egy kisebb budapesti műhely tulajdonosa arról számolt be, hogy már évek óta nem tudtak emelni az 5 ezer forintos óradíjukon, de még így is megérzik, ha iskolakezdés, síszezon vagy egy nagyobb ünnep közeledik, mert ekkor érezhetően csökken a forgalom. "Érezhetően egyre kevesebbet tudnak költeni az ügyfeleink az autóikra, sokan a kötelező karbantartásokon is próbálnak spórolni, ezért nem ritka, hogy csak saját felelőségre engedünk el egy-két kuncsaftot, akik nem hajlandók vagy tudnak kifizetni például egy fékcserét."

A nagyobb javítások akár olcsóbbak is lehetnek a szakszervizben

"Többek között a pénztelenség miatt keresik az autósok az olcsó, független műhelyeket, ahol nem rendelkeznek azzal a szaktudással, ami egy márkaszervizben adott" - mondja Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke. "Nem mindig éri meg a legolcsóbb megoldás. A tapasztalat szerint 20-30 százalékos különbséget még tolerálnak az autósok a hivatalos szerviz javára, azonban az elvárásaik is nagyobbak. Nem utasítjuk el a megbízható, számlát adó és garanciát vállaló műhelyeket. Egy 10-15 éves autót nem is feltétlenül éri meg a márkaszervizben javíttatni, de a pár éves autók megérdemlik a jó minőségű alkatrészeket, hogy továbbra is eredeti formájukat nyújtsák"- tette hozzá.

Az importőrök felismerték a piaci helyzetet, és több márka is látványos kampányba kezdett, mellyel a négy évnél idősebb autók tulajdonosait próbálják visszacsábítani. "A saját szervizeinkbe járó autósok megtartása komoly feladat, ami konkrét lépéseket követel" - mondja Vérten Sándor, a Porsche Hungária kommunikációs igazgatója. "Egy nagyszabású szervizprogramot indítottunk el. A négy évre hosszabbított általános garancia mellett minden autó mellé adunk egy szerviz-kuponfüzetet, amely részletesen leírja, mi mennyibe kerül és mennyi rezsióradíjjal kell számolni. Így egy nagyobb javítás nálunk akár olcsóbb is lehet."

Forrás: [origo]

"Szakképzett munkaerővel dolgozunk, a legmodernebb felszerelések állnak rendelkezésünkre, de ez nem minden, fontos, hogy kedvező áron dolgozzunk, kiszámíthatók és megbízhatók legyünk. Új alkatrészprogramunkban kedvező áron kínáljuk a szükséges tartozékokat, melyeket az autó korának és a szükséges minőségi kategóriának megfelelően olcsóbb áron biztosítunk. Egy 10-12 éves autóhoz tudunk adni gyengébb minőségű eredeti alkatrészeket, például nem kell megvenni az autó értékét és élettartamát is meghaladó, csúcsminőségű kipufogórendszert"- tette hozzá. Vérten elmondta, máris bevált a program, amióta többen választják a szakműhelyt, kifizetődőbb lett az értékesítésnél is.

A Ford is hosszabb garanciát és az autók korához igazodó kedvezményeket kínál, hogy versenyképes maradjon a független szervizekkel szemben. Fix áras rendszert vezettek be, amely az ország összes márkaszervizében egyforma, kiszámítható javítási költségeket jelent. Ezenkívül szeretnék elérni, hogy a karbantartási munkákat, például az olajcserét is náluk végeztessék, a gyakori alkatrészekre árgaranciát vállalnak, és kiterjesztik a segélyszolgálatot - mondta el az [origo]-nak Varga Zsombor, a Ford kommunikációs igazgatója. A Nissan 5 évig meghosszabítható garanciát, korhoz igazodó akciós szervizcsomagokat kínál, és egy átfogó szervizadatbázist működtet, amely a lojális ügyfeleknek szánt kedvezményprogrammal egészül ki.

Szervizek számokban

A szervizköltségeket annyi változó befolyásolja, hogy pontos árakat többnyire csak konkrét esetben hallhatunk a szervizekben. Beleszámít az autó évjárata, az alkatrész fajtája, gyártmánya és a munka időigényessége. Ami többnyire állandó, az a szervizek óradíja. Egy márkaszervizben jellemzően 10 ezer forintos rezsióradíjjal számolnak, a független műhelyek akár fél áron, 4-6 ezer forintért is nekilátnak az autónak. A végösszeget az alkatrészek minősége is befolyásolja. A szakműhelyek drága gyári alkatrészekkel dolgoznak, a magánszervizekben többnyire választhatunk a gyári és a jó minőségű vagy az olcsó utángyártott közül, de nem kell tőle megijedni, mert a gyári címkés alkatrészek gyakran egy üzemben készülnek az utángyártottal.

Forrás: LocalEdge

Egy 2007-es 1,4-es Opel Astra H olajcseréjét szakszervizben 9-10 ezer forinttól elvégezhetik. Egy független műhelyben ugyanez akár 7000 forintból megvan, de nem mindegy, milyen olajjal, mert a drágább gyártmányokból egy liter kerül ennyibe, a választást pedig nem mindig bízzák a tulajdonosra. Komolyabb szerelést igénylő kopóalkatrészek, például a féktárcsa és a fékbetétek cseréjén még kevesebbet lehet spórolni. Hivatalos helyen 65-70 ezer, kis műhelyben 55-60 ezer forinttal érdemes számolni, de itt is érdemes figyelni a cserealkatrészek márkájára és arra, hogy vállalnak-e garanciát.

Független szervizbe is mehetünk a garanciaidő alatt

Egy EU-s, úgynevezett csoportmentességi rendelet szerint senki nem köteles márkaszervizbe hordani az autóját a garancia megtartása érdekében. A pótalkatrészeket és a műszaki információkat elérhetővé kell tenni a független műhelyek számára, hogy a megfelelő javításokat ott is elvégezhessék. Ezeket a beavatkozásokat - elvileg - el kell fogadniuk a márkaképviseleteknek, ha alátámasztható a szakszerűségük. A gyakorlatban azonban szinte mindig problematikus egy független szerviz munkája után garanciát érvényesíteni.

Ha garanciaidőn belül valaki független szervizbe viszi az autóját, akkor a gyári minőségű alkatrész és technológia alkalmazását igazolnia kell: be kell mutatni a munkalapot, a szervizprogram által kiadott igazolást, amely felsorolja a kilométerhez és alvázszámhoz tartozó beavatkozásokat, végül a számlát. Viszont a gyárin túl vállalt extra garanciát már nem lehet érvényesíteni, ha a gyári garanciaidő alatt bármilyen javítás máshol történt, még akkor sem, ha a fent igazolt módon végezték el. Ugyanez vonatkozik a szavatossági időre is.