Magához tért a kínai autópiac

2012.06.11. 9:35

Májusban a gazdasági növekedés mérséklődése mellett csaknem 16 százalékkal több autót adtak el Kínában a tavalyi év azonos időszakához képest - jelentette a kínai autógyártók szövetsége.

Forrás: BYD

A világ legnagyobb autópiacán májusban 1,61 millió új autó talált gazdára. Az első öthavi értékesítés meghaladta a nyolcmillió darabot, ami 1,7 százalékos emelkedés 2011 első öt hónapjához képest. A személyautók eladása az első öt hónapban 5,48 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, míg a haszongépjárműveké 10,31 százalékkal csökkent.

Megfigyelők szerint a piac stabilizálódik, még ha az értékesítés növekedésének tendenciáját az alacsony bázisszámok magyarázzák is. Az egy évvel korábbi állapotot ugyanis nagyban befolyásolta a március közepi cunami Japánban, amely visszavetette a szigetország autógyártását.

Szakmai körökben elterjedt, hogy Kína újabb intézkedéscsomaggal igyekszik ösztönözni az új és energiatakarékos autók vásárlását. Ez - a már jól bevált módon - lökést adna a gazdasági növekedésnek, amely az első negyedévben közel három év legalacsonyabb szintjére, 8,1 százalékra süllyedt. Egyes szakértők viszont úgy gondolják, a korábbi válságperiódusban alkalmazott serkentő intézkedések jelentős többletkapacitás kialakulásához vezetnének.

A járműgyártás májusban szerény mértékben járult hozzá az ipari termelés 9,6 százalékos éves bővüléséhez. A szakmai statisztikák szerint az eladások haszonélvezői elsősorban nem a kínai autógyárak voltak, hanem a külföldi márkák. A General Motors és vegyesvállalatai májusban 231 183 autót adtak el, 21 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A Ford 23 százalékos bővülést könyvelt el egy év során, ami 34 550 darab eladását jelentette, míg a személyautók és a haszongépjárművek együttes eladása 8 százalékos növekedést mutatott ugyanebben az időszakban.