Egy valamit magára is adó pickupnak állnia kell a sarat terepen, árkon-bokron át, de már az is elvárás, hogy olyan komfortos legyen, mint egy személyautó, arról nem is beszélve, hogy lehetőleg nézzen ki jobban, mint a platós kollégái. Az új Ford Ranger teljesíti az igényeket.

Forrás: Ford
A képen látható Wildtrack csúcsfelszereltséghez csak a 200 lóerős öthengeres dízel választható
(Még több kép a galériában. Kattintson a képre!)

Elődjétől jóformán csak a nevét örökölte az új Ford Ranger, gyakorlatilag az egész autót újratervezték. Az új modell 279 mm-rel hosszabb és 62 mm-rel szélesebb, a duplakabinos változatban a raktér is nőtt, széltében 100 mm-rel. A korábbi 2,5 literes TDCi dízelmotort a Mondeóból ismert 2,2 literes váltja 125 és 150 lóerővel, utóbbi 13 százalékkal több vonóerőt jelent, de természetesen, ahogy manapság a modellváltásoknál megszokhattuk, kevesebbet is fogyaszt. Utóbbit főként a start-stop rendszernek, a fékenergia-visszatáplálásnak és a váltásra figyelmeztető jelzésnek köszönheti.

Forrás: Ford
Cső védi meg a normál személyautókat attól, hogy aláfussanak

A Focus és az új Mondeo után a legfrissebb Ranger az "Egy Ford" stratégia következő modellje, ami azt jelenti, hogy igazi világautó lett, a fejlesztése és a gyártása is a globalizáció gyönyörű példája. A főként Ausztráliában kifejlesztett modellt Thaiföldön, Dél-Afrikában (európai modellek) és Argentínában gyártják majd, és több mint 180 országában lesz kapható szinte változatlan formában.

Forrás: Ford
Egy jó terepgumiért 80 ezret is elkérnek, de ez majdnem annyit ér mint a 4x4-es hajtás

Modern, agresszív és elpusztíthatatlan benyomást kelt az amerikai Fordokra hasonlító Ranger, külsőleg tökéletesen hozza a durvább szabadidő-autók stílusát, amit hatalmas méretei csak fokoznak. Kötelezi a stílusos köntös, hiszen ezzel az autóval bárhol meg lehet jelenni, az eldugott, Lada Niva-taposta hegyi ösvényektől az Operaház parkolójáig, ezért a Ford magas felszereltséggel és kifinomult belső térrel is kínál változatokat. A krómcsomagos, nagyfelnis, bőrbelsős, elektromos ülésállításos, navigációs, digitklímás, tolatókamerás Limited és Wildtrack modellek nagyjából minden igényt kielégítenek.

Forrás: Ford
Pár éve egy Mondeo is megirigyelte volna ezt a műszerfalat

A motorpalettát tekintve a gazdaságos 2,2 literes, 150 lovas és 375 Nm-es nyomatékú dízel lehet a legnépszerűbb, de van 3,2-es, öthengeres TDCi is 200 lóerővel és 470 Nm nyomatékkal. Alapáron hatfokozatú, kissé teherautósan, hosszú utakon kapcsolható manuális váltót adnak, akit ez zavar, kézzel is kapcsolgatható, szintén hatfokozatú automataváltót is rendelhet hozzá. A Ranger fontosabb adatai magukért beszélnek: 28/26/24 fokos terepszögek, 3,35 tonnás vontatóképesség, 1333 kilogrammos terhelhetőség a szimpla kabinos 2,2-es dízeleknél. Ahogy nő a kabin, úgy csökken a terhelhetőség, de ez érthető. Hasmagassága 23, gázlómélysége 80 centiméter. A speciális menetstabilizáló számos új funkciót vonultat fel. Hasznos tétel a hegymeneti elindulás-segítője, amely fogja az autót 1-2 másodpercig miután leléptünk a fékről, valamint az állítható sebességű lejtmenet-vezérlés, amely helyettünk fékezgeti az autót meredek lejtőn.

Forrás: Ford
Terepen sokkal jobban mozog, mint egy SUV, aszfalton kevésbé

A kipörgésgátló érzékenysége három fokozatban állítható, hogy csúszós úton is használható legyen, és a menetstabilizáló már az utánfutó-kilengésekkel is elbánik. Elektronikus osztóművének köszönhetően menet közben, gombnyomásra lehet bekapcsolni az első kereket a hajtásba. Balszerencse esetén a széria függönylégzsákra és az alvázas kategóriában egyedülálló, ötcsillagos EuroNCAP töréstesztre hagyatkozhatunk. Ez nagy előrelépés az előd kétcsillagos eredménye után, és a 81 százalékos gyalogosvédelmi teszt is a legjobb a platósok között.

Forrás: Ford
Az első pickup, amely maximális értékeléssel végzett az európai törésteszten

A Ford elvitte egy kiadós sárdagasztásra a hazai újságírókat, hogy személyesen tapasztalhassák meg, mire képes az új Ranger. Két nap alatt több mint nyolcórányi terepezésen bizonyított, megmutathatta igazi tudását. Hiába a viszonylag személyautós belső tér, a minden luxust magában foglaló exkluzív változatok, ez a gép terepre született, itt érzi otthon magát. Elképesztő, hogy milyen embertelen terepen el lehet autózni vele, és ami ennél is meglepőbb, hogy az extrém körülményektől eltekintve hátsókerék-meghajtással is jól kezelhető. Magas építésének köszönhetően bőséges kilátás nyílik a terepre, vagy épp a forgalomra, növelve a teherautós érzést. Mikor odalép neki az ember, persze rögtön elfelejti, hogy egy csinos haszongépjárműben ül, még a leggyengébb dízelmotor is tisztességesen meglódítja a több mint két tonnás autót a hatalmas nyomatékával.

Forrás: Ford
Magasan vannak az ülések az úttól, de közel a padlóhoz

Gigantikus visszapillantó tükreiben mindent látni, ami az autó mögött történik, jelentősen könnyítve ezzel a manőverezést, sávváltást. Nagy különbség a szabadidő-autók és a Ranger között, hogy az előbbi kategóriánál nem érezni az irgalmatlan tömeget, amelyet mozgatunk, ezzel szemben a Rangerben minden gázadásnál érezni a súlyt, a méretet. Jellegéhez képest nem jelentős a karosszériadőlés kanyarban, de terheletlenül nagyon pattogós a rugózás, igaz, ez a konkurenseknél sincs másként. Egy pickupokhoz képest sok visszajelzés érkezik a kormányon keresztül, a Ford tehát még egy haszonjárműnél is hű maradt a hagyományaihoz.

Forrás: Ford
Csak a Wildtrak kaphat integrált rolós zárható platótetőt 360 ezres felárért

Három féle kabinnal készül, szimpla (1,82 köbméteres raktér), kis hátsó ajtós (1, 42 köbméteres raktér) és duplakabinos változatban (1,21 köbméteres raktér), a magyar árlistán kizárólag az utóbbi szerepel. Jól jellemzi a masszív építésmódot, hogy a platóajtó mindben két mázsával terhelhető. Teherautós vonás, hogy a motor kerregését bőségesen hallani belül, viszont a szél és gördülési zaj még terepgumikkal szerelve sem bántó. Hatalmas belső térrel rendelkezik a duplakabinos: egymás mögött elfér két 180 cm magas felnőtt és a hivatalos adatokban szereplő, három személynek is kényelmes hátsó sor sem üres marketingfogás.



Személyautós formákat kapott a tetszetős műszerfal, de az anyagok természetesen keményebbek, ellenállóbbak (és olcsóbbak), mint egy Mondeóban. A középkonzol mély, hűthető rekeszében hat dobozos üdítő tárolható, akár hűtve is a légkondicionált modellekben. Összesen 23 helyre lehet pakolni, a kesztyűtartóban egy nagyobb laptop, az ajtómélyedésekben másfél literes palack is elfér. Kiderült a két nap alatt, hogy az ülések hosszú távon kényelmesek, még ha elsőre épp az ellenkezőjét érezzük is.

Forrás: Ford
Az erősebb motorral a százas sprint 10,3 másodperc alatt megvan

7,12 millió forintot kérnek a fekete lökhárítós, 125 lóerős alapmodellért, ami a kategórián belül ugyan versenyképes ár, de kevésnek éppen nem mondható. Alapfelszereltsége tartalmazza a dupla kabint, a kapcsolható összkerékhajtást, a menetstabilizáló elektronikát, a belső és külső rögzítőfüleket, a négy elektromos ablakemelőt, a rádiós CD-lejátszót jack-csatlakozóval és multifunkciós kijelzővel, az elektromosan fűtött külső tükröket, és a hét légzsákot, amelyek közül a hetedik a vezetőoldali térdlégzsák. Nem alapfelszereltség a manuális klímaberendezés, ezért további 340 ezret kér a Ford. A mindennel felszerelt, 200 lóerős, automataváltós Wildtrak 10,3 millióba kerül, ebből már majdnem hét darab új Dacia Logan pickup is kijönne.

Műszaki adatok - 2.2 TDCi 150 LE 4x4

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 2200 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 110 kW (150 LE)/3700. Nyomaték: 375 Nm/1500. Sebességváltó: hatfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: tárcsa/dob.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 5350/1850/1820 mm. Tengelytáv: 3220 mm. Tömeg: 2080 kg. Terhelhetőség: 1077 kg. Csomagtartó térfogata: nyitott 1,21 m3. Üzemanyagtartály térfogata: 80 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/h): 12,3 sec. Végsebesség: 175 km/óra. Átlagfogyasztás: 8,5 liter/100 km (4x4-es meghajtás). Tesztfogyasztás: 9,8 l/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 224 g/km.