Láthatatlan javulás - Audi Q5 és SQ5-menetpróba

Hatszögletű hűtőrács nélkül nehéz lenne megkülönböztetni a frissített Audi Q5-öst az elődjétől, szerencsére a műszaki változtatások ellensúlyozzák az alig észrevehető simításokat. A menetpróbán az első dízelmotoros S modellt, az SQ5-öst is kipróbáltuk.

Forrás: Koncz Dávid [origo]
Ha nem lenne a hatszögletű hűtőrács, nehezen lehetne felismerni a frissített modellt
(A képre kattintva galéria nyílik!)

Vajon milyen lesz az új fényszóró? És az átrajzolt hátsó lámpa? Egyáltalán: megismerjük a fészliftes Q5-öst, vagy az audisok simán ránk tudnak sózni egy jelenleg kapható modellt? A müncheni menetpróba előtt ezek tűntek a legégetőbb kérdéseknek a közepes méretű SUV-val kapcsolatban, aztán a sajtótájékoztató után arról indult nyelvészeti dilemmázás, hogy a hétfokozatú S tronic váltó vajon milyen rafinált logika alapján "7-Gang", az új nyolcfokozatú automata (tiptronic) pedig "8-Stufen" németül. Ezek a nagy horderejű problémák jól jelzik, hogy az Audi egy abszolút kötelező jellegű frissítést hajtott végre a szabadidő-autón, amely mellett akár szó nélkül el is lehetne menni.

Szerencsére mégsem lehet, mert a frissítéssel együtt egy új kivitel is megjelent a kínálatban, ezzel ráadásul történelmet írt az Audi. Az SQ5 a márka első dízel S modellje, ennek örömére rögtön duplaturbós motort tettek bele. Ami a külső módosításokat illeti, az Audi rávasalta a Q5-ösre az új, hatszögletű hűtőrácsot, amely ugyan krómnak néz ki, de a mostanában bemutatott új Audikhoz hasonlóan műanyagból készült. Szent cél a súly- és ezzel együtt a fogyasztáscsökkentés, prémiummárkától azért mégis illúzióromboló, hogy így kell harcolni a dekákért (az alap Q5-ös tömege 1680 kg).

Forrás: Koncz Dávid [origo]
Az alumíniumból készült csomagtérajtó alatt 540 literes rekesz lapul

Kapott még új fényszórókat és egy áttervezett első lökhárítót a 2008 óta 400 ezer példányban elkelt Q5, de hiába szabták át rajta a légbeömlőket, a felső részén megtört hűtőrács nélkül nehezen szúrnám ki, hogy a régi vagy frissített modellel van dolgom. A fényszórók új LED-keretet kaptak, a szintén LED-es hátsó lámpákon reszeltek egy kicsit, a motorháztetőt és a csomagtartót alumíniumból faragták ki, más nem történt. Nem vitték túlzásba az SQ5 csinosítását sem a dizájnerek, a sportmodellen nem függőlegesen, hanem vízszintesen és duplán krómozott a hűtőrács, sportosabbak a lökhárítók és a kipufogó, ezenkívül semmi nem árulkodik a géptető alatt várakozó 313 lóerőről.

Forrás: Koncz Dávid [origo]
Hatalmasak a külső tükrök, sokat takarnak, nehézzé teszik a kanyarodást

Az utastérben sincs forradalom: megjelentek az Audi új kezelőszervei, frissítették az anyagokat, színeket és dekorbetéteket, az új fadíszítések között akad néhány igen mutatós. Sok részlet az új A6-osból lehet ismerős. A frissített motorkínálat a 143 lóerős (320 Nm), kétliteres dízellel, hatfokozatú kézi váltóval és fronthajtással indul, az összes többi modellben alapáras a Quattro összkerékhajtás. A 2.0 TDI erősebb kiadása 177 lóerőt (380 Nm) ad le, hatfokozatú kézi vagy hetes duplakuplungos váltó kapcsolódik hozzá. A benzinesek között újdonság az alaposan átdolgozott, a közvetlen és nem közvetlen befecskendezés előnyeit ötvöző kétliteres turbómotor 225 lóerős teljesítménnyel és 350 Nm-es nyomatékkal, utóbbi 1500-4500-as fordulatszám között folyamatosan rendelkezésre áll. A háromliteres, 272 lóerős kompresszoros motor a 3,2 literes egységet váltja, legnagyobb nyomatéka 400 Nm. Műszakilag változatlan a hibrid, a 211 lóerős, kétliteres turbóhoz 54 lóerős villanymotor kapcsolódik, a rendszer összteljesítménye 254 lóerő. Összességében 15 százalékkal csökkent a sorozat átlagfogyasztása.

Forrás: Koncz Dávid [origo]
Precízen, könnyen irányítható az autó, az elektromechanikus rásegítés sok visszajelzést ad

A Q5-öshöz fáradtságfigyelő rendszer rendelhető, a sávtartó asszisztens mellett holttérfigyelő is rendelkezésre áll. Megjelenik a középkonzolon a drive select kapcsoló, de az ötféle vezetési mód közül csak azok választhatnak, akik az extralistán kipipálják ezt az opciót.

A menetpróbán négyféle Q5-öst sikerült kipróbálni: a 143 lóerős, fronthajtású alapverziót, a kétliteres benzinest az új nyolcfokozatú automatával, a 177 lóerős, kétliteres dízelt hétfokozatú S tronickal, illetve az SQ5 csúcsmodellt nyolcfokozatú automatával. A közepes méretű SUV-ban is megjelent az elektromechanikus kormányrásegítés a régi hidraulikus rendszer helyett, már ettől sokkal jobb érzés vezetni a Q5-öst. Jó a súlyozás, az útról bőven ad visszajelzéseket, az új kormánykerék fogása is jobb lett. A kanyarokban a korábbinál stabilabb az autó, minimális oldaldőlés jellemzi, az oldalszélre szinte érzéketlen. Ez az újrahangolt futóműnek köszönhető, érezhető, hogy sokat dolgoztak vele a mérnökök. Minden útfelületen kiegyensúlyozottan viselkedik az autó, a rugózás lágyabb, kevesebb a függőleges irányú mozgás. Ez jelentősen javítja a komfortérzetet.

Forrás: Koncz Dávid [origo]
Az alapmodellekhez képest nem lett brutális az SQ5 csúcsváltozat megjelenése

Az ülések oldaltartása jó, de nem lehet elég mélyre engedni őket, a kormányállító kar szinte elérhetetlen messzeségben van. Amilyen nagy a Q5, annyira nem lehet kilátni belőle, a batár külső visszapillantók miatt élesen balra kanyarodás, de még körforgalomba való behajtás előtt is nagy nézelődés szükséges. A bal oldali tükör teljes egészében kitakar autókat, a gyalogosokkal még rosszabb a helyzet.

Forrás: Koncz Dávid [origo]
Az SQ5 hasmagassága 30 milliméterrel alacsonyabb

A 143 lóerős alapmodell kézi váltóján erős autópálya-tempónál vibrációk érezhetők, a kapcsoláshoz kell némi erő, de így sem teljesen sima a kar mozgása. Jók a szigetelések, a dízelek zaja nem válik tolakodóvá, járáskultúrájukon finomítottak. Kifejezetten csendes, alapjáraton észrevehetetlen a kétliteres benzines turbó, a hozzá kapcsolt nyolcfokozatú automata viszont nem az igazi, kicsit nyúlós a kapcsolási érzete. A hétfokozatú S tronichoz képest sokkal lassabb, az alapmodellek közül a duplakuplungos váltóval párosított, 177 lóerős dízel tűnt a legjobbnak. Jól gyorsul, határozottan adja át az erejét, minden helyzetben van tartaléka.

Forrás: Koncz Dávid [origo]
Az SQ5 sajátja a csapott aljú kormány

A végére (valójában az elejére) maradt a csúcsmodell, amellyel kapcsolatban kettős érzésünk lehet. A két turbófeltöltő és a 313 lóerős teljesítmény, valamint az 5,1 másodperces százas gyorsulás papíron nagyon jól mutat, de az úton nem érződik kirobbanóan sportosnak az autó. Az SQ5 hasmagasságát 30 milliméterrel csökkentették, ez még alacsonyabb súlypontot és még jobb kanyarképességeket sejtet, de az alapmodellek hangolása is olyan jó, hogy ez nem jelent túl nagy különbséget - különösen az erősebb kétliteres dízellel összehasonlítva. Szerepe lehet a viszonylagos visszafogottságban a nyolcfokozatú automata váltónak is, szerencsésebb lett volna duplakuplungossal párosítani a motort. Egy sportmodelltől határozottan gyorsabb kapcsolásokat várnánk, a kétliteres turbóhoz hasonlóan nyúlós a váltási érzet. Az SQ5 7,2 literes átlagfogyasztást ígér, a menetpróbán, a fedélzeti számítógéppel 13 liter körüli értékeket mértünk. Az öblös, mély motorhangért a kipufogóba épített rendszer felelős, igazán kellemes, gurgulázó hangja kis terhelésen van.

Forrás: Audi
A sportosságot emeli ki a nem függőlegesen, hanem vízszintesen csíkozott hűtőrács

A frissített Q5 már rendelhető a márkakereskedésekben, az első modellek szeptemberben-októberben érkeznek az országba. A 143 lóerős, fronthajtású alapmodell ára 9,7 millió forint.