Hogyan védekezzünk a gyilkos kulcstartó ellen?

2012.07.19. 10:44

Sok apróságra kell figyelni, hogy gond nélkül érjen véget a várva várt autós nyaralás. Baleset esetén egyetlen elszabadult tárgy is nagy pusztítást tud végezni az utastérben, ezért érdemes mindent rögzíteni. Kellemetlen meglepetések helyett, indulás előtt tájékozódjunk a környező országok szabályairól és üzemanyagárairól is. Túlélőkalauz autós nyaraláshoz.

Ugyan az üzemanyagárak jelentősen emelkedtek az elmúlt hónapokban, egy családi autós nyaralás valószínűleg még mindig jóval olcsóbban jön ki egy repülős túránál. Válság van, így nagyon is elképzelhető, hogy idén az átlagosnál is többen pakolják meg autójukat és indulnak el valamilyen belföldi úti cél vagy a tengerpart felé. Egy autós nyaralásnak nem illik csak úgy vaktában belevágni, az útiterv elkészítésén túl további kötelező elemei is vannak a felkészülésnek.

Legfontosabb az autó műszaki állapotának ellenőrzése: a leállósávban vesztegelni nemcsak nagyon kellemetlen, a javítás is drága mulatság lehet. "Sokan elfeledkeznek róla, pedig nagyon fontos a helyes guminyomás beállítása" - magyarázza Sárvári Zsolt vezetéstechnikai oktató. "A megpakolt autó guminyomását a terheléshez kell igazítani. Minden autóhoz különböző guminyomásértékek tartoznak, a gyártók külön tüntetik fel a kis és nagy terhelésnél szükséges beállításokat. Az információs matricát a vezetőoldali ajtó környékére vagy a tanksapka belsejére ragasztják." A helyesen beállított guminyomással csökkenthető a fogyasztás, de ezzel még nem vagyunk túl mindenen. "Klasszikus mulasztás, hogy az autósok a pótkereket nem ellenőrzik, így defekt esetén lapos gumit kénytelenek felszerelni. Ne hagyjuk ki!" - figyelmeztet Sárvári.

Indulás előtt érdemes további ellenőrzéseket végezni: gondoskodjunk a megfelelő olaj-, hűtőfolyadék- és ablakmosószintről, de a fékfolyadék mennyiségét és akár forráspontját is érdemes megvizsgáltatni. Csomagoljuk el a legtöbb országban kötelező fényvisszaverő mellényt, lehetőség szerint annyi darabot, ahány utas lesz az autóban. Az Adria felé csorogva izzasztó élmény lehet, ha bedöglik a klíma, nem árt ilyenkorra időzíteni az aktuális tisztítást. Vessünk egy pillantást az ablaktörlőlapátokra is, ha csíkosan, rosszul törölnek, cseréljük őket.

Csomagrögzítés kívül

Az autó helyes megpakolása életet menthet, a bőröndökkel való tetriszezés közben be kell tartani az alapszabályokat. "Nagyon fontos, hogy kívül és belül is rögzítsük a csomagokat. A légellenállás és ezáltal a fogyasztás jelentős növekedése miatt egyre kevesebben pakolják a tetőre a kerékpárokat, fokozatosan nő az autók hátuljára szerelhető csomagtartók népszerűsége. Hátulra szerelhető csomagtartóból lehetőleg rendszámkereteset válasszunk, mert ezek a modellek általában takarják a hátsó azonosítót, ami szabálytalan. Ha a biciklitartónak van saját rendszámkerete, egy mozdulattal átszerelhetjük a táblát."

Az ADAC videóján jól látszik, hogyan változik az autó vezethetősége sok csomaggal

Sárvári óvatosságra int a tetőbokszokkal kapcsolatban: nagyon megpakolva jelentősen megváltoztathatják az autók karakterisztikáját, ami meglepheti a tapasztalatlan sofőröket. "A tetőbokszok pakolása során arra törekedjünk, hogy a rakomány legkisebb fajsúlyú, de esetleg helyigényes elemeit pakoljuk ide. Egy nehéz csomagokkal dugig pakolt tetőboksz negatívan hat az autó vezethetőségére, ami balesetveszélyes. Lehetőség szerint csak addig használjuk ezeket a dobozokat, ameddig feltétlenül szükséges, a tetőbokszos autók hirtelen irányváltásnál eldobhatják a farukat."

Egy minőségi tetőboksz ára anyagtól, mérettől és kialakítástól függően 50 és 250 ezer forint között mozog. Egy átlagos család  évente csak egyszer-kétszer használja, a holtidőkben még a tárolásáról is gondoskodni kell. Éppen ezért logikusabb megoldás a bérlés, amelyre egyre több lehetőségünk van. Már nemcsak tetőbokszokat, hanem tetőcsomagtartókat, kerékpártartókat is lehet bérelni az új árhoz képest meglepően olcsón. Érdemes az utazás megkezdése előtt több héttel lefoglalni a tetőbokszot, mert néhány cégnél az előfoglalás kedvezménnyel is jár. A bérleti díj mérettől és értéktől függően napi 1000-2000 forint körül alakul, a kaució pedig a boksz értékétől függően 15-50 ezer forint, de utóbbihoz már nagyon drága tetőbokszot kell bérelni. Kerékpártartót is körülbelül napi ezer forintért lehet bérelni. Extrémebb esetekre utánfutót is bérelhetünk, amellyel már tényleg többszörösére növelhető autónk szállítókapacitása, feltéve, ha van vonóhorgunk. Ezt mégsem javasolnánk, hiszen rengeteg kompromisszumot követel. Autópályán hivatalosan csak 80 km/órával vontathatunk, vagyis sokkal nehezebb egy ilyen szerelvénnyel haladni.

Csomagrögzítés belül

A pakolás alapszabálya, hogy alulra kerüljenek a nehéz és méretes, feljebb a könnyebb holmik. Szedánok esetében a karosszéria jellege miatt többé-kevésbé megoldott a csomagok rögzítése, kombiknál és egyterűknél további óvintézkedéseket kell tenni. "Ha a kalaptartó magasságán túl, plafonig pakolunk, csomagrögzítő hálót vagy rácsot alkalmazzunk" - tanácsolja Sárvári. "Balesetnél bármi ki tud szabadulni, egy sima esernyő is dárdává tud válni. Az ilyen jellegű tárgyakat pakoljuk úgy, hogy kisebb eséllyel szabaduljanak ki." Veszélyesebb tárgyakat hevederekkel is rögzíthetünk, de ha más nincs, pokrócokkal is csökkenthetjük a balesetveszélyt.

Ami még fontos lehet

Baleset bármikor, bárkivel történhet, indulás előtt kössünk biztosítást. Egyes országokban szükség lehet a zöldkártyára is, ha messzire indulunk, jobb, ha egyből kiváltjuk. Nem árt felkészülni a célország (és az esetleges köztes államok) közlekedési szabályaiból sem, ahány ház, annyi szokás, sokba kerülhet egy vétség. Norvégiában például zéró tolerancia van érvényben a gyorshajtókkal szemben, a legkisebb bírság is több mint százezer forint. Egy piros lámpa elnézése közel kétszázezerbe kerül. Ami itthon belefér, az nem biztos, hogy külföldön is elmegy, még az objektív felelősséges korszak tételeinél is akadnak jóval keményebb külföldi büntetések.


A tetődobozba könnyű holmikat pakoljunk

Az ADAC német autóklub szerint fontos, hogy a nyári leállások és a tanítási szünet időpontját megtudjuk az adott országban. Néhány uniós államban ugyanis meghatározott időben adják ki a dolgozók szabadságának egy részét, ilyenkor pedig hatalmas a forgalom az utakon, a határon és a strandok irányában. Ilyenkor ne időzítsük az utazást a hétvégére, illetve érdemes éjjel, hajnalban vagy késő este útnak indulni, hogy a napközbeni dugókat, forgalmas időszakokat elkerüljük. Érdemes tájékozódni a külföldi benzinárakról is, előzetes információ hiányában borulhat a teljes költségvetés. Ebből a listából kötelező a felkészülés, gondos áttanulmányozása után nem lesz meglepetés, hogy Norvégiában és Törökországban nagyjából ugyanannyit, átszámítva 550-570 forintot kérnek egy liter benzinért. A skandináv országban és Nagy-Britanniában a dízel ára is meghaladja a literenkénti 500 forintot.

Szinte az összes országban hasonló szabályok érvényesek baleset esetén, a helyszínt nem szabad elhagyni. Minden tényt, adatot rögzíteni kell papíron, a balesetben résztvevők személyi adataival együtt. Nagyobb anyagi kár vagy személyi sérülés esetén mindig értesíteni kell a rendőrséget. Ugyanez érvényes akkor is, ha a másik fél elhagyja a helyszínt, az autó nincs biztosítva vagy a felek nem tudnak megegyezni a baleset körülményeiben.

Kevesen látnak bennük gyilkos fegyvert, pedig az autókban szétszórt apróságok is tudnak tragédiát okozni. "Lehetőség szerint semmi ne legyen szabadon az autóban, mindent pakoljunk el a különböző tárolórekeszekbe. Sima kikerülő manővertől is a kalaptartóig repülhet egy kulcscsomó, amelyből az ütközésnél elszabaduló hatalmas energiák gyilkos fegyvert is csinálhatnak. Nagyon szerencsétlen esetben még ennél kisebb súlyú tárgyak is tudnak halálos sérülést okozni, egy kalaptartón felejtett, sima cédélemez is életveszélyes sérülést okozhat."


Ha egy kombit tetőig megtöltünk, használjunk csomagrögzítő hálót vagy rácsot

Sokan kisállatot, kutyát és macskát is magukkal visznek a nyaralásra. "Tilos őket szabadon engedni az utastérben, a kisebb méretű állatokat lehetőleg dobozban szállítsuk. Ezek fülét jellemzően nem akkora terhelésre tervezték, mint amekkora egy ütközésnél jelentkezik, mégis fűzzük át rajta a biztonsági övet, hogy a doboz ne szabaduljon el." Gyerekülés használata esetén nemcsak a gyermek szakszerű bekötésére, hanem az ülés előírásszerű rögzítésére is figyelni kell, erről sokan elfeledkeznek. "Ha a gyerek pisilni szeretne, soha ne az életveszélyes leállósávban álljunk félre" - hívja fel a figyelmet Sárvári.

Mi legyen az autóban?

Indulás előtt gondoskodjunk folyadékról, lehetőleg vízről, és persze ellenőrizzük, hogy elpakoltuk-e a hivatalos okmányokat. Autópályadíjhoz legyen kéznél apró, ha esetleg nem lehet kártyával fizetni. Nagy címlettel lehetőleg ne fizessünk, mert a bódékban ülők a nagy kapkodás miatt olykor hajlamosak rosszul visszaadni. "Hasznos lehet, ha van nálunk defektjavító készlet, tízezer forint körüli összegért már kiváló minőségű termékeket kapni. A legkisebbek elférnek a pótkerék belsejében, könnyű velük a javítás." Kerékcseréhez legyenek megfelelő szerszámaink, de készüljünk elemlámpával is, ha esetleg sötétben kell matatni az autó körül.

KAPCSOLÓDÓ CIKK