Kösd be magad, ez rázós lesz! - autók a filmvásznon

Autók a filmvásznon
Vágólapra másolva!
Száz év alatt a mozi megteremtette saját külön világát, ahol a főszereplő golyóálló, fogkrém nélkül is tud fogat mosni, és mindig kiszámolva veszi elő a zsebéből a pénzt. A világban, ahol bármi megtörténhet, miért épp az autókra vonatkoznának a fizika törvényei? Összeszedtük a jellemző autós kliséket és bakikat, amelyek nélkül nincs film, és nem foroghat autós üldözés.
Vágólapra másolva!

Forrás: imcdb.org
Egy filmsztár autó bármit kibír, elrettentő példa a Szállító 3 Audija

A filmek kissé elrugaszkodott valóságát elsősorban Hollywoodnak köszönhetjük. Európában sem a happy end, sem a felszínesség nem volt divat évtizedeken át, nem csoda, hogy sokáig a hétköznapi világ is sokkal valóságosabban, tárgyilagosabban jelent meg a vásznon. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne csúszott volna be egy-két baki, ne kellett volna kompromisszumot kötni a technika korlátai miatt. Gyakran a látvány igényli a csúsztatást, de az anyagiakon is sok múlik, amire a filmesek a világ minden pontján rendkívül érzékenyek.

Az autó kiválasztása

Forrás: Vincent de Fresquet
Alain Delon többnyire Lanciát vezetett, új autókat akkor törnek, ha van szponzor

Mutasd az autód, megmondom, ki vagy! Ennek a filmekben többszörös a jelentősége, hiszen egy jól kiválasztott kocsi sokat elárul a tulajdonosáról. A stáb hasonlóan válogatja az autókat, mint a színészeket. Többnyire a kellékes dolga, de nem ritka, hogy a rendező vagy a színész választ megfelelő járgányt. Gyakran a szponzor segít a döntésben egy termékelhelyezéssel, vadonatúj autó jellemzően ilyenkor szerepel egy filmben. Jackie Chan életre szóló szerződést kötött a Mitsubishivel, ahogy Alain Delon is a Lanciával, vagy a Cobra 11 csapata a BMW-vel.

Forrás: imcdb.org
Amerikai filmekben a bűnözők német autót vezetnek, ez fordítva is érvényes

Amikor nem köti ilyesmi a készítőket, jönnek a megszokott típusok. A gazdagok Mercivel vagy BMW-vel, esetleg Porschéval járnak, a rosszfiúk az amerikai filmekben német, a német filmekben amerikai autót vezetnek. Hollywood gyakran veszi elő a klasszikus modelleket is, izomautó csak gengszteré lehet, többnyire ijesztőnek és agresszívnek is mutatják, ha viszont a jófiú jár régi nagyvassal, akkor az lepusztult állapotban van. Szegény vagy peches karakterek alá rendszeresen kicsi japán autót vagy Volvót tesznek, szintén leharcolt külsővel.

Forrás: imcdb.org
Öreg amerikai nagyvassal csak lepusztult állapotban járhatnak a jófiúk

Négykerekű statiszták

A háttérben guruló autókkal csak akkor törődik a stáb, ha szerepük van a filmben. Előfordul, hogy még akkor sem, szinte minden, néhány évtizeddel visszahelyezett jelenetben látszanak időutazó kocsik, amelyek akkor elvileg még nem is léteztek. Ha a szereplők vezetik is ezeket, az legalább olyan kínos, mint a karóra egy görög drámában, de a készítés időpontjában játszódó jelenetek sem mindig pontosak. Az amerikaiak elképzelése szerint Európában csupa öreg autó jár, és ehhez tartják is magukat, különösen, amikor nem eredeti helyszínen forgatnak.

Forrás: imcdb.org
A Szállító 3 alapján Magyarországon 2008-ban is gyakori a Moszkvics és a Volga

Bevett szokás a volt szocialista blokk országait elmaradott szovjet tagállamnak beállítani. Az utcák csúnyák, mindenhol csupa lepukkant, koszos orosz autó jár 2000 után is. Az öreg kocsikra nem pusztán ezekben a jelenetekben van szükség. A nyolcvanas évek óta a tizen- és huszonéves, tehát éppen életük legértéktelenebb fázisában járó autókat törik össze. Ebben már az európaiak a csúcstartók, arra is képesek, hogy a kritikus ponton a sztárautót kicseréljék egy régebbi modellre vagy kemény munkával átmaszkírozzanak egy olcsóbbat.

Idilli autókázás

Forrás: imcdb.org
A hajsza jelenetében nincs belső tükör, nem áll egyenesen a kormány, és nem néznek előre

A szereplők akkor is gyakran ülnek autóban, ha nincs akció. Ilyenkor vagy bekameráznak egy kocsit és igazi úton viszik egy tréler platóján, vagy a klasszikus, vetített hátteres megoldást választják. Utóbbi olcsóbb és egyszerűbb, viszont nagyon illúzióromboló, sajnos mostanában újból elővették. Bárhogy is döntenek, a fejtámlákat és a belső tükröt ki szokták venni, hogy jobban lehessen látni a szereplőket. Ilyenkor a kormány rejtélyes okból kilencven fokkal elfordítva áll, vagy ide-oda rángatják, hogy meglegyen a hatás, pedig éppen ettől lesz életszerűtlen.

Forrás: imcdb.org
Az utolsó akcióhősben a legtöbb klisét kigúnyolták, itt is el van fordítva a kormány

Beszélgetés közben hosszan nézik egymást, az útra sokáig oda sem pillantanak, amit a sivatagi egyenesekkel lehet ugyan magyarázni, de városban is eljátsszák. Kiszállás után az amerikaiak nem húzzák be a kézi, illetve lábféket, és nem zárják be az ajtót. Európában óvatosabbak, bár a kabriókba ők is egyszerűen csak beugranak. Sosem állítják át az ülést egymás után, még ha egy fej különbség is van a két sofőr között. Az övet a tengerentúlon szinte sosem használják, de ha baj van, jön a típusmondat: "Kösd be magad, ez rázós lesz!"

Így gondozd a kocsidat!

A vásznon - akárcsak a színészek - a kocsik is mindig jól néznek ki, tisztán csillognak, vagy ha mégsem, annak megvan az oka a forgatókönyvben. Egy kocsi értékét a hatlemezes CD-tár és a bőrülés határozza meg. Ha valaki az autójával dicsekszik, vagy látványosan vigyáz rá, akkor a stáblista megjelenése előtt még biztosan összetörik. Ugyanígy járnak azok is, amelyeket zsaruk koboznak el. Tulajdonosa mindig éppen a szalonból jön, de ezt általában csak a nézők tudják meg, mert a főszereplő addigra üveghangon elhajt vele.

Forrás: imcdb.org
A Die Hard 3-ban aranyrúddal törték be az üveget, de ráültek a szilánkokra

Apropó, üveg: ha utcán parkoló kocsit visznek el, kézzel betörik az üveget, és ráülnek a szilánkokra. Mindkettő fájdalmas lenne. Az így szerzett autóból egy hosszabb úton biztosan kifogy a nafta. Tankolásnál beakasztják a pisztolyt, a tank hirtelen megtelik, és ahelyett, hogy zárna a szelep, spriccelni kezd a benzin, ezután műfajtól függően a cipőtől a benzinkútig bármi kigyulladhat.

Forrás: imcdb.org
Benzinkutas kilocsolós, cipőfelgyújtós jelenet a Dumb & Dumberben

Murphy hatása is erősen érezhető a vásznon. Road movie esetén ami el tud romlani, az el is romlik, még szerencse, hogy elég egy kicsit nyúlkálni a motorházban, és előbb-utóbb minden autó elindul. Elromlani kifejezetten vasúti átjáróban szeretnek a filmes autók, ilyenkor nem jó az önindító, vagy nem ugrik be a váltó, de az utolsó pillanatban elég rácsapni a kormányra, és minden helyrejön, persze nem árt ismételgetni a típusmondatot: "Ne tedd ezt velem!"

Az autós üldözés

Minden akciófilm sava-borsa, az autós produkciók csúcspontja. Megszervezése, koordinálása rengeteg megfeszített munkát és koncentrációt, profi sofőröket és komoly szervezést kíván. A jeleneteket nem egyszerre, hanem folytatólagosan veszik fel, a néhány percnyi száguldást sok apró darabból rakják össze.

A Nyolc tanú Astrája elképesztő tempót diktál, és mindent kibír

Egy-egy repülés vagy karambol képes elvinni egy forgatási napot, így a legnagyobb költségvetésű szuperprodukcióban is maradnak hibák. Legfeltűnőbb az autók sérüléseinek váltakozása. Mivel egy autóból többet is elhasználnak, nem mindig tudják megfelelően pótolni az addig szerzett horpadásokat, néha a típus is változik.

Forrás: imcdb.org
Ha egy autó nem megy jól, akkor biztos kicsi és rozoga, ilyen a Die Hard 3 Yugója is

Üldözéshez szükség van legalább két autóra, az sem baj, ha nem egyforma teljesítményűek, a filmesek ugyanis nem sokat törődnek az autók valódi képességeivel. Ennek a hátterében is az amerikai gondolkodás bújik meg, a tengerentúlon az emberek hozzá vannak szokva, hogy a motorok erősek, amit csak az olajválság kisautói törtek meg a hetvenes években, így ha egy üldözés közben nem elég nagy a tempó, a lassú kocsit vezető sofőr a szokásos típusmondattal hűti le társát: "Nem tehetek róla, ez a kocsi csak ennyit bír".

Ők húzzák a rövidebbet

Forrás: imcdb.org Forrás: imcdb.org
Ha felbukkan egy filmben, előbb-utóbb összetörik a Ford Mustang vagy a Citroen DS

A filmesek körében vannak bejáratott típusok, melyek feltűnése garanciát jelent a látványos kaszkadőrmutatványra. Ilyen a hatvanas évekbeli nyitott Ford Mustang és a Citroen DS. Kilencvenszázalékos valószínűséggel törik össze vagy robbantják fel őket. A legszerencsétlenebb típus mégis a Jaguar XJ. Európában és Amerikában egyaránt az örök vesztes szerepét játssza. Mivel angol gyártmány, nagy az értékvesztése, gyakran elromlik, és drága a biztosítása, ezért olcsón hozzá lehet jutni, mégis feltűnően szép, a gazdagság szimbóluma, töréshez ideális.

Forrás: imcdb.org Forrás: imcdb.org
Jaguar XJ-ben vagy rendőrautóban ülni filmes karaktereknek nem egy életbiztosítás

Hasonlóan rossz sorsra jut minden Ford Tempo, amely a hollywoodi kellékesek kezébe kerül. Az amerikai Trabantot olcsósága teszi a B kategóriás filmek robbantós autójává. Követhetetlen, hogy a Cobra 11 stábja hány autót tört már össze tizenhat év alatt, de a legtöbb Opel Kadett vagy Astra volt, bár a BMW-től ajándékba kapott, változatos módon megsemmisített nullszériás kocsik számát megbecsülni is nehéz lenne. Velük csak a Hazárd megye lordjai stábja versenyezhet több száz totálkárosra tört Dodge Chargerrel. A főszereplő autójánál már csak rendőrautónak lenni rosszabb. Ennyi törésre való, leselejtezett kocsija egyik ország rendőrségének sincs, a villogó és a felirat nem más, mint jelmez.



Mindenki kiválóan vezet, még egy cicababa is, ha mégsem, akkor viszont reménytelen eset, és a főhősnek át kell másznia a kormány mögé menet közben. Említettük, hogy minden autó elképesztő tempóra képes, amit gyakran egy másik kocsi hangjának alákeverésével is a tudtunkra adnak. Ennél is feltűnőbb, hogy vezetés közben mindig lehet még lejjebb nyomni a gázpedált, és akár százszor sebességet váltani, ami mindig újabb gyorsítási lehetőséget jelent. A hatás kedvéért a gumik nemcsak aszfalton, hanem földúton is csikorognak.

Forrás: Universal
A Halálos iramban filmekben sportot űznek a folyamatos váltásból

Az üldözés kivétel nélkül karambollal ér véget, addig viszont a tankokat megszégyenítően mindent kibírnak a kocsik. Számtalanszor összeütköznek, átmennek a falon, lépcsőn hajtanak le, ugratnak, közben nem megy tönkre sem a motor, sem a futómű. Szemfülesek kiszúrhatják, mikor görbül el a tengely vagy rogy meg az alváz egy mutatvány után, mégis elég egy vágás, és mennek is tovább. Sokszor kívülről nem is látszik sérülés. A lövések lepattannak, majd először a lámpák és az üvegek törnek ki látványosan. Viszont akár egy hétköznapi autó ajtaja is golyóálló, fedezéknek is jó.

Forrás: imcdb.org
A fizika törvényei nem hatnak a filmes kocsikra, egy téglafal semmiség

Az autók mellől persze előbb-utóbb elpártol a szerencse, és a semmitől is képesek felborulni, vagy egy másiknak nekiütközve a levegőbe repülnek, amit egy elrejtett piparámpával oldanak meg. Gyakran hivatkoznak a légzsákra, mint a biztonság zálogára, bár nem nyílik ki soha, vagy legfeljebb későn, és nem ereszt le, hanem lufiként szorítja az üléshez a sofőrt. A felborult autókból mindig folyik a benzin, és kötelező jelleggel felrobbannak, miután kimentik belőlük a női főszereplőt. Nem hisszük el, amit látunk, mégis szeretjük a filmeket. Jó nézni, hogy bármi sikerülhet, például egy autó komplett felújítása. Az egész megvan egy zenés klip alatt.

Egy jó szám, néhány látványos jelenet, és már kész is van a komplett felújítás