Három raklap boldogság - Ford Transit és Tourneo Custom-menetpróba

2012.09.16. 18:09

Nem elég egy kicsi és egy nagy furgon a Fordnak, a Connect és a Transit közé beékelte a Custom sorozatot. Áru- és személyszállítóként is kapható, kipróbáltuk mindkettőt.

Forrás: Koncz Dávid [origo]
Divatos, személyautós arcot kapott a Custom-sorozat, tökéletesen illeszkedik a Ford arculatába
(A képre kattintva galéria nyílik!)

Egy Ford Transit-menetpróba előtt ki kell üríteni az agyat, el kell felejteni a személyautókkal kapcsolatos beidegződéseket. A reggel 6.50-es müncheni gépen ülve, az ébren maradásért vívott gigászi küzdelem nehézkes megnyerése után is csak arra tudtam gondolni, hogy ez a nap más lesz, mint a többi. Más, mert nem feltétlenül autós újságírói, hanem fuvaros szemmel kellene vizsgálni a bemutatásra kerülő terméket, ami már csak azért sem könnyű, mert sok minden voltam már, de fuvaros még nem.

Csak sejtéseim vannak arról, hogy egy furgon kormánya mögé bepattanva mi fontos és mi kevésbé, a kategóriát leginkább csak látásból ismerve összehasonlítási alapom sem nagyon van. Éltetett viszont, hogy bőven lesz idő az ismerkedésre, mert Budapestre csak este negyed tízkor indul vissza a gép. Régen éreztem magam ennyire időmilliomosnak.

Forrás: Koncz Dávid [origo]
A Tourneo hátsó ajtaját egy darabból faragják ki, kicsit nehéz megemelni

A Transit/Tourneo Custom a kis Connect és a nagy, az új generációtól már króm hűtőrácsos Transit között helyezkedik el a kínálatban. A közepes méretű modell személy- (Tourneo) és áruszállító (Transit) változatban készül, mindkettő kapható rövid (2933 mm) és nyújtott tengelytávval (3300 mm), a Tourneo nyolc- és kilencüléses kivitelben. A furgonból szimpla és dupla kabinos rendelhető, verziótól függetlenül minden modell elsőkerék-hajtású. A Custom afféle töltelékmodell, csak bizonyos piacok kapják meg, Törökországban gyártják.

Forrás: Koncz Dávid [origo]
A Tourneo második üléssorában hatalmas a hely, de leghátul sem kell szorongani

A 4,97 vagy 5,34 méter hosszú Custom modellek tervezésénél személyautósra vették a figurát a Fordnál, kifejezetten barátságos, a márka arculatába tökéletesen illeszkedő arcot kaptak a dobozos modellek. Elölről a Transit és Tourneo is ugyanúgy néz ki, az áruszállító változat kétszárnyú, a személyszállító felfelé nyíló, egy darabból kifaragott hátsó ajtót kapott. Utóbbit nem könnyű felemelni, a csíkszerű hátsó lámpa ellenben mindkét típuson mutatós. Motorból csak egy, valójában mégis három kapható, a 2,2 literes dízel 100, 125 és 155 lóerős változatban is rendelhető.

Forrás: Koncz Dávid [origo]
Személyautós az utastér is, ez a belső egy kisautóban is simán elmenne

Minden motorhoz hatfokozatú kézi váltó és start-stop rendszer kapcsolódik, a programozásnál mintha a lefulladásgátlásra is figyeltek volna. A véletlen lefulladások után, a kuplung kinyomására automatikusan újraindul a motor, de a rendszer a lefulladáshoz közeledve is ad egy kis gázt, hogy a sofőr ne lassítsa a forgalmat, ha nem feltétlenül muszáj. Alapbeállítás a Custom modellekben az Eco mód, amely maximum 110 km/órás tempót engedélyez, de gombnyomásra kikapcsolható. Ciki lett volna a német autópályákon ilyen tempóval poroszkálni, nem csoda, hogy a menetpróbán kiállított autók tele voltak a gomb kikapcsolására figyelmeztető cédulákkal.

Forrás: Koncz Dávid [origo]
A Transitokon csak egy tolóajtó van, szimpla és dupla kabinos kivitelben is rendelhető

Melósként (vagy szimpla utasként) nem örülnék, ha a háromszemélyes első sorban középen kellene ülnöm, itt elég szűk a hely, ráadásul a támlát sem lehet dönteni, mert az üléspad alatt is tárolórekeszt alakítottak ki. Mélyen elnyomott fuvaros énem értékelte a Transit kabinjában elhelyezett fogasokat, ahova esős, vacak időben a kabátokat lehet akasztani, illetve praktikus a műszerfal bal sarkában elhelyezett pohártartó, ahonnan könnyen elő lehet kapni egy frissítő kávét. A belső tér a külsőhöz hasonlóan személyautós benyomást kelt, modern megoldásokkal találkozhatunk, érthetetlen viszont, hogy a sofőr előtti fedeles rekesz miért nem kapott valamilyen rögzítő mechanizmust, kézzel kell tartani.

Örülni fognak a fuvarosok a nagy külső tükröknek, amelyekből tökéletesen átlátható a forgalom, a navigációban viszont nem bízhatnak vakon, mert még Németországban is többször elveszítette a fonalat. Csak elismeréssel lehet szólni a személyautós extrákról, például a visszapillantóban megjelenített tolatókamera-képről, illetve a sávelhagyásra figyelmeztető rendszerről, amely diszkréten rezegteti a kormányt, ha veszélyt érzékel. A kormány és a vezetőülés széles tartományban állítható, ám sajnos ez sem orvosolja az autó legnagyobb hiányosságát, a szűkös lábteret. Tíz méter megtétele, az első váltás után jött a meglepetés, hogy nem tudom hova tenni a bal lábam: a lábtartó magasan van és keskeny, mellette pedig nincs hely, becsúszik a lábam kuplung alá. Pedig nekem sincs nagy-, csupán átlagos cipőméretem, talán a kisebb lábúak elégedettek lesznek majd.

Forrás: Koncz Dávid [origo]
Az áruszállító hátsó ajtaja kétszárnyú, szélesre tárható

A személyszállító, dupla tolóajtós Tourneóban hatalmas lábtér áll a második sorban utazók rendelkezésére, de leghátul sem kell szorongani. Az ülések egyszerű mozdulatokkal döntögethetők, akár ki is szerelhetők, harmincféle konfiguráció sakkozható ki. A Transit rakterét kivehető, mosható műanyag padlóburkolattal, rögzítőszemekkel, könnyen kiakasztható ajtókkal és az oldalfalakra szerelt, fa védőelemekkel tették praktikussá és vonzóvá a célcsoport számára. Az új tetőcsomagtartó zárt állapotban két méter alatti magasságot biztosít, szükség esetén könnyen kihajtogathatók az elemek.

A Tourneóban próbált 155 lóerős motor több személy szállítása esetén is kellő dinamikával mozgatja a karosszériát, a Transit 125 lóerős blokkja a hátulra pakolt, féltonnás rakománnyal érezhetően kisebb lelkesedéssel falta a kilométereket. A rugózás nem rossz, terhelve nem pattog a Transit, hatalmas vezetési élményről nyilván nem beszélhetünk. De egy fuvarosnak nincs is szüksége ilyesmire. A Ford szerint ez a Transit minden eddiginél agilisabb, nos, ezt igazából sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom.

Forrás: Koncz Dávid [origo]
Féltonnás terheléssel próbálhattuk ki a Transitokat, a raktér oldalfalát fa védőelemekkel burkolták

Az árlista bruttó 6,5 millió forinttól indul, ennyiért vihető a rövid tengelytávú Transit Custom, a Tourneo 7,7 milliótól kapható. Nyújtott tengelytávval, három egymás mögé pakolt raklapot is benyelő kivitelben a Transit ennél százezer forinttal olcsóbb, a csúcsverziók 9, illetve 10,5 millió forintba kerülnek.