Nem csak a bogarak gerjednek rá - Seat Ibiza 1.2 TSI-teszt

seat ibiza
Vágólapra másolva!
Tesztautó ilyen tuti színben kevés van. Az, hogy az Ibiza milyen, szinte mellékes a lima zöld fényezés mellett, amelytől mindenki elalél. Sok újdonság amúgy tényleg nincs, a frissített kisautó pont olyan, mint elődje.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Pont annyit változott az Ibiza, hogy továbbra is az egyik legformásabb kisautó legyen
(A képre kattintva galéria nyílik!)

Mi ez és mi az újdonság benne?

Az Ibiza bemutatása óta a kisautós mezőny talán legdögösebb csomagolású versenyzője. Néha elgondolkozom azon, hogy a Volkswagen-konszernnél hogyan létezhet egyszerre a Skoda Fabiával, testvérmodellek között ritkán szokott ekkora szakadék tátongani. Szerencsére a választás szabad, aki akar, Ibizát vesz, akinek meg a konzervatív irányzat jön be, viszi a Fabiát. A spanyol kisautó ráncait idén varrták fel, egy teljesen átlagos, forradalom nélküli faceliftről van szó.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A tesztautó erőssége a lima zöld fényezés

Hogy néz ki?

Mivel az Ibiza formavilágának eddig is lelkes rajongótábora volt, a dizájnerek óvatosan nyúltak hozzá a karosszériához. Első pillantásra nehéz megkülönböztetni az újat a régitől, de a részletekben elmerülve azért látszik, hogy újak a fényszórók (LED-es nappali fényekkel is rendelhetők), morcosabbra szabták a hűtőrácsot és a lökhárítókat is lecserélték. Játékos trükk, hogy az első légbeömlőt "megfordították", a trapézforma a feje tetejére állt. Élből eddig sem volt kevés, de vasaltak egy újabbat a motorháztetőbe.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Csak az autó eleje sikerült igazán lendületesre, hátul visszafogottabb az összkép

Az importőrnél tudják, milyen színű autót kell a flottába állítani, hogy harapjon rá a nép. Ilyen tuti fényezéssel kevés autót látni, hivatalosan lima zöld metál néven fut. Mint a bogarakat, úgy vonzza a bámészkodókat a feltűnő, rikító szín, általában szoktak kérdezni az autóról is, de most csak a festés volt a téma. Naponta többször. Nekem eleinte nem tetszett, de a teszthét végére engem is megvett kilóra. Élőben még sokkal látványosabb, mint képeken, tényleg.

Milyen belül?

A belső módosítások szóra sem érdemesek, jellegükről sokat elárul, hogy a menetpróbán a kétszer akkora kesztyűtartót próbálták nagy nóvumként eladni. Pedig a rekesszel való molyolás helyett jöhetett volna inkább egy új rádió: számozott gombok hiányában, a bonyolult menürendszer miatt még mindig ugyanolyan idegtépő csatornát váltani, mint a kifutó modellben volt. Ez nem egy Volkswagen Polo, szóval itt-ott kopogósak a műanyagok, a kartámasz - nekem - használhatatlanul kényelmetlen, de egyébként jól összerakott a belső.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Itt-ott kopogós műanyagok, átlagos helykínálat és ülések

A helykínálat láb- és fejtérileg hozza a kategória átlagát, a hátsó ajtónyílás viszont érezhetően szűk. Nehéz beügyeskedni a babaülést, de magát a gyereket sem könnyű a helyére ültetni a viszonylag magasan elhelyezkedő pad és a lejtő tetővonal miatt. Szegényke buksiját egyszer-kétszer odakoccintottuk a felső szegélyhez.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A rádiót ugyanolyan nehéz kezelni, mint korábban

Műszaki tartalom

Még csak az kellett volna, hogy a költséghatékonyságra ügyelő Volkswagen hozzányúljon a műszaki alapokhoz, a padlólemez ugyanaz, mint volt. Sőt, új motor sem érkezett, csak annyi történt, hogy az 1,2-es, 105 lóerős turbós benzinest az alapfelszereltséghez is elérhetővé tették. Kicsit kibővítették az extralistát, de nem nagyon van olyan tétel, amitől igazán izgalomba lehetne jönni.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Alaphelyzetben 300 liter alatt marad a csomagtartó, de egy kisméretű babakocsi simán belefér

Milyen vezetni?

A 105 lóerős 1,2-es tökéletes választás az Ibizához. Nem egy rakéta, de a turbónak hála lehet sietni vele, bár ilyenkor a fedélzeti számítógép fogyasztásmérőjén is barátságtalan számok kezdenek megjelenni. A futómű hangolása a külsőhöz illően sportos, egész jókat lehet kanyarodni az Ibizával, a rugózás is rendben van. Az ötfokozatú kézi váltó kiváló darab, precízen, pontosan és puhán jár, egyedül a rükverc kapcsolásáért kell olykor megszenvedni. A kormányzás nem ad sok visszajelzést az útról, de legalább túlszervózva sincs, ez is valami. A teszthét alatt hét liter körül alakult az átlag, abszolút vegyes használatban.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Az 1,2-es TSI-vel nem rakéta, de ha kell, meg tud indulni

Megéri az árát?

Az Ibiza árlistája kicsivel hárommillió forint alatt kezdődik, a Style felszereltségű, nappali fényes alapmodell viszont már 4,2 millió forintba kerül. Ennyiért nem rossz vétel, a tesztautó a maga 5,2 milliójával viszont már drága: bi-xenon fényszórókkal, bluetooth kihangosítóval, digitális klímával, 15-ös alufelnikkel, sötétített hátsó üvegekkel, valamint tárolórekesz és téli csomaggal (fűthető első ülések, fűthető ablakmosó fúvókák, fényszórómosó) sikerült egymillióval feljebb tornázni a végösszeget. Ötmillióért azért már egy kategóriával arrébb is lehet vadászni.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A külsőhöz illő vezethetőséget kínál az Ibiza, jókat lehet kanyarodni vele

Összegzés

A frissítéssel megtartotta minden jó tulajdonságát az Ibiza, ráadásul úgy, hogy még egy kicsit sportosabbá vált. Továbbra is a kategória egyik legformásabb darabja, gyerekeseknek ugyanakkor csak óvatosan ajánlott.

Műszaki adatok - Seat Ibiza 1.2 TSI

Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1197 cm3. Furat/löket: 71,0/75,6 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 77 kW (105 LE)/5000. Nyomaték: 175 Nm/1550-4100. Sebességváltó: ötfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4061/1693/1445 mm. Tengelytáv: 2469 mm. Tömeg: 1090 kg. Terhelhetőség: 451 kg. Csomagtartó térfogata: 292-938 liter. Üzemanyagtartály térfogata: 45 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 9,8 mp. Végsebesség: 190 km/óra. Átlagfogyasztás: 5,1 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 7,0 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 119 g/km.