Vágólapra másolva!
Elsőkerekes, háromhengeres BMW, kombi Porsche, szupertakarékos Volkswagen Golf, közel ezer lóerős McLaren sportautó, olcsó és nagy Skoda ferdehátú és egy elképesztően vagány Suzuki tanulmány is kelleti magát a csütörtökön nyílt Párizsi Autószalonon. Összegyűjtöttük a legfontosabb újdonságokat.
Vágólapra másolva!

Forrás: AFP
Kattintsanak a képre a helyszínen készült galériához!

Párizsban nagy hagyományai vannak az autókiállításoknak, mivel a világ első ilyen rendezvényét is itt tartották 1898-ban. 1976-ig minden évben megrendezték a szalont a Párizs Expo területén, de utána már Frankfurttal felváltva, csak minden páros évben gyűlik itt össze az autós szakma. Az idén több mint 50 fontos világpremiert tartanak a francia fővárosban, az újdonságok felülmúlják a tavaszi Genfi Autószalonon látottakat. A tanulmányautók közül most sok olyan fontos típust mutatnak be, amelyekből egy-két éven belül megvásárolható szériaautó lesz, ilyen a BMW háromhengeres, elsőkerék-meghajtású egyterűje, az Active Tourer, a Lexus középkategóriás kupéja, az LF-CC, a McLaren közel ezer lóerős, a Bugattinál is gyorsabbnak ígérkező csúcsmodellje, a P1, vagy a magyar szempontból kiemelten fontos Suzuki SX4-utód, a 2013-tól Esztergomban készülő S-Cross Concept.

Forrás: AFP
Csinos hoszteszekből nincs hiány Párizsban sem

Persze a szériaautók között még több fontos újdonság mutatkozik be Párizsban, mint például az új Dacia Logan és Sandero, a Ford Mondeo, a Jaguar F-type, a Mitsubishi Mirage, az Opel Adam, a Renault Clio, a Seat Leon és Toledo, a Skoda Rapid, a Toyota Auris és a Volkwagen Golf új generációja.

A legfontosabb újdonságok márkák szerint:

Aston Martin


Aston Martin Vanquish

A brit sportkocsigyártó frissíti a DB9-est, emellett bemutatta a nyitható tetejű V12 Vantage-et, és az új Vanquish-t is. Utóbbi a DBS modellfrissített változata, annak módosított alumínium térhálós vázára épül, V12-es motorja 5,9 literes és 573 lóerős. Ára 190 ezer font lesz extrák nélkül.

Audi

Forrás: Audi
Audi Crosslane Coupé

A Volkswagen prémiummárkájának a legfontosabb újdonsága az A3-as ötajtós változata. A Sportback tágasabb lesz a háromajtósnál, mivel hossza több mint hét centiméterrel megnőtt, ennek pedig közel felét a tengelytáv-növekedésre fordították. Nemcsak a hátsó lábtér lesz nagyobb, hanem a csomagtartót is 15 literrel kibővítették, így most 380 literes. Bemutatkozik az összkerék-meghajtású S3 sportváltozat is, amelybe a korábbi kétliteres turbómotor erősen továbbfejlesztett, 296 lóerős változata kerül. Lerántják a leplet az R8 modellfrissítéséről is, a sportautó dupla kuplungos automatát kapott a korábbi egykuplungos helyett, és minden változatra LED-es fényszórót szerelnek. Az új csúcsmodell, a V10 Plus már 550 lóerőt szabadít a kerekekre, a százas sprintet 3,5 másodperc alatt abszolválja, a végsebessége 317 km/h. Bemutatkozik az 450 lóerős RS5 kabrió változata is, amelynek vászontetejét 50 km/h-ig lehet működtetni. A Crosslane Coupé tanulmány pedig azt mutatja meg, hogy milyen lesz a három év múlva piacra kerülő, 4,25 méter hosszú terepkupé.

BMW


BMW Active Tourer Concept

A német gyártó Párizsban mutatta be hivatalosan új, 1,5 literes motorcsaládját, amelynek a különlegességét az adja, hogy ezek a motorok mindössze háromhengeresek lesznek, hogy a lehető legalacsonyabb legyen belső súrlódásuk. Első- és hátsókerék-meghajtással, keresztben és hosszában is beépíthetőek ezek a minden technikai csemegével felvértezett motorok. A benzinesek teljesítménye 122-204 lóerőig, a dízeleké 82-184 lóerőig terjed, utóbbiban három turbófeltöltővel érik el a bő 120 lóerős literteljesítményt. A két motortípus költségtakarékossági okokból 60 százalékban közös alkatrészekből épül fel. A BMW-k közül elsőként az Active Tourer tanulmány jövőre érkező szériaváltozata kaphatja meg a háromhengereseket, ami a kompakt egyterű a márkától merőben szokatlan módon elsőkerék-meghajtású lesz. Az Active Tourer méretei nagyjából megegyeznek a Magyarországon készülő Mercedes B-osztályéval, hossza 4,35, magassága 1,56 méter. Hajtásáról hibrid rendszer gondoskodik, az 1,5 literes benzines az első, a villanymotor a hátsó kerekeket hajtja. A 3-as család is lassan bővülni kezd, a tavalyi kombi után idén év elején már bemutatták a kombit, Párizsban pedig a ferdehátú GT kivitelről rántják le a leplet. A francia fővárosban debütál a 7-es sorozat modellfrissítése is a háromturbós, 381 lóerős dízelmotorral.

Cadillac


Cadillac ATS

Az amerikai luxusmárka a BMW 3-as méretű ATS európai változatával érkezik Párizsba, a 4,64 méteres modell fejlesztésénél állítólag a sportos vezethetőségre helyezték a hangsúlyt. A rossz emlékű BLS-t váltó modell hátsókerék-meghajtású, orrában Opel-eredetű benzines és dízel turbómotorokkal. A Cadillac szerint a szegmens legkönnyebb modellje, a kétliteres, 276 lóerős turbómotorral és automata váltóval alig nyom majd többet másfél tonnánál.

Chevrolet


Chevrolet Trax

A koreai gyártó Párizsban mutatta be a frissített Sparkot. A miniautó műszakilag nem változott, de az új hűtőmaszk és a nagyobb kerekek miatt vonzóbb lett a megjelenése. Igazi világpremiert is tartogat a márka, a Trax egy Suzuki SX4 méretű kis szabadidő-autó, amely műszakilag megegyezik az Opel Mokkával. A 4,25 méteres SUV háromféle motorral (1,4 turbó, 1,6, 1,7 dízel) lesz kapható, csomagtartója 358 literes. Különlegessége az új MyLink fedélzeti elektronika, amely képes az okostelefonok képét megjeleníteni a hétcolos érintőképernyőn. Navigációs alkalmazás lesz letölthető hozzá, amely a telefon által kidolgozott útvonalat a képernyőn mutatja.


Citroën


Citroën C-Elysée

Az anyagi gondokkal küzdő PSA-konszernhez tartozó Citroën ezúttal nem készített tanulmányautót, a Pekingben már bemutatott Numero 9-et fogják kiállítani. A széria vonalon a DS3 kabrió az igazi újdonság, amely igazából csak félkabrió, mivel a tetőoszlopok megmaradtak. Vászontetejét akár 120 km/órás sebességnél is lehet működtetni, de nyitott tetővel lényegében megszűnik belőle a kilátás hátra. A magyar piac szempontjából fontosabb lehet a kizárólag a fejlődő országok számára fejlesztett C-Élysée, amely egy olcsó szedán szűk motorválasztékkal, 506 literes csomagtartóval és kedvező árral. Frissítették a C3 Picassót is: már tolatókamerát, fejlettebb navigációt és új lökhárítókat kapott a kis egyterű.

Dacia

Forrás: Dacia
Dacia Logan

A Renault-hoz tartozó román márka Párizsban egyszerre váltja le a Sanderót és a Logant. A nevek nem változnak, a második generációs modellek a B-oszlopig megegyeznek majd. Előbbinek 320, utóbbinak több mint 500 literes lesz a csomagtartója, de a legtöbb műszaki adatot még homály fedi. Annyit azért lehet tudni, hogy mindkettő motorkínálatában megjelenik az új fejlesztésű 0,9 literes, 90 lóerős, háromhengeres turbómotor, de az árérzékeny célcsoport miatt az olcsóbb, régi, 1,2 literes 75 lóerős szívómotort is meghagyják a kínálatban. Dízelből továbbra is az 1,5 literest kínálják majd mindkettőhöz, 75, illetve 90 lóerővel. A két kisautó mellett látható lesz a személyszállítóként és haszonjárműként is létező Dokker is, ami a Renault Kangoo átemblémázott változata.

Fiat

Forrás: Fiat
Fiat Panda 4x4

Az olasz gyártó egyetlen igazi újdonsága a Panda 4x4, ami az egyetlen összkerékhajtású miniautó. Az öt centivel megemelt változat teljesen automatikus működésű állandó összkerékhajtást kapott, a nyomatékot egy elektronikus vezérlésű többtárcsás tengelykapcsoló továbbítja a hátsó kerekek felé. Mechanikus differenciálzár nincs, de elektronikus van, ami a megcsúszó kerekek fékezgetésével próbál több nyomatékot juttatni a jobban tapadó kerekek felé. Fejlesztettek a hátsó futóművön is, a korábbi merev tengely helyett ezúttal egy speciális torziós rudas felfüggesztést használnak, amely állítólag kényelmesebb futást eredményez.

Ford


Ford Mondeo Tournier

Az amerikai gyártó újdonságairól két hete egy részletes cikkben emlékeztünk meg, ezért álljon itt csak egy rövid ízelítő. Jön a Fiesta modellfrissítése egyliteres motorokkal és új hűtőmaszkkal, érkezik a Fiesta alapú kis SUV, az Ecosport, és a Focus-alapú kompakt SUV, az új Kuga. Azonban a standon központi helyen mégsem ezeket, hanem a vadonatúj Mondeót állították ki. A flottapiac egyik legerősebb szereplője akár egyliteres, 125 lóerős turbómotorral is megvásárolható lesz, de megjelenik az extralistán a LED-es fényszóró és a SYNC nevű, fejlett hangvezérlést nyújtó fedélzeti menürendszer is. Sokkal bátrabb formatervet kapott elődjénél a középkategóriás modell, ez lehet az egyik fő ütőkártyája a Passattal és az Insigniával szemben. A kombit és az ötajtóst először mutatják meg a nagyközönségnek, ezek csak Európában lesznek kaphatók. A személyautók mellett a Transit haszonjármű kínálat és az személyszállító Tourneo változatok is jelentősen megújulnak, bemutatkozott a család két legkisebb (Courier és Connect) és a legnagyobb (nagy Transit) tagja is.

Honda

Forrás: Honda
Honda CR-V

A CR-V negyedik generációja az elődmodellek szellemében készült, ugyanakkor még praktikusabb lett. A kétliteres benzines teljesítménye 150-ről 155 lóerőre ugrott, a 2,2 literes dízel továbbra is 150 lóerős 350 Nm-es csúcsnyomaték mellett. Nagy újság, hogy az új CR-V-ből már fronthajtású változat is készül majd, illetve jövőre jön egy vadonatúj, 120 lóerős, 300 Nm csúcsnyomatékú 1,6 literes dízel, amit a Civic is megkap. A CR-Z hibrid kupé megkapja első ráncfelvarrását, a minimálisan módosított külső mellett az erősebb és takarékosabb hajtáslánc jelenti az újdonságot.

Hyundai

Forrás: Hyundai
Hyundai i30 három ajtóval

A koreai gyártó mostanában nagyon sok új modellt mutatott be, kicsit ellőtték a puskaporukat, ezért Párizsra már csak az i30 háromajtós változatának bemutatója maradt. Nem csak az ajtók számát csökkentették le, teljesen újratervezték a karosszériát az A-oszlop mögött. Jobban emelkedik az övvonal, a tető jobban süllyed, szélesebbek a vállak hátul, a hátsó oldalablakok pedig jóval kisebbek, mindezt azért, hogy dinamikusabb legyen az összhatás. A Hyundai meglepetésre Párizsban bejelentette, hogy visszatér a rali-világbajnokságba az i20 WRC-vel, amit ki is állítottak. Azt is bejelentették, hogy 2012 végére megkezdik a közületeknek és magánfelhasználóknak szánt lízingkonstrukcióban elérhető, hidrogén üzemű üzemanyagcellás ix35 sorozatgyártását.

Jaguar

Forrás: Jaguar
Lana Del Ray énekesnő és a Jaguar F-type

A brit luxusmárka végre bemutatta az F-type sportautó szériaváltozatát, ami a legendás E-type szellemi utóda. Lana Del Ray énekesnő is fellépett a párizsi premieren, aki egyébként a modell reklámarca. A kétüléses roadster gyakorlatilag pontos mása a tavalyi C-X16 tanulmánynak, csupán a tetejétől szabadították meg. Tavasszal kezdik el árusítani a modellt, a kupé változat bő egy évvel később érkezik. Motorjai között megtalálható lesz a vadonatúj fejlesztésű háromliteres, kompresszoros, V6-os (340 és 380 lóerővel), és egy szintén új ötliteres, 495 lóerős V8-as is. Az XK rövidített alumínium térvázára épülő, hátsókerék-meghajtású F-Type a Jaguar szerint sokkal sportosabb vezethetőséget biztosít majd, mint a gran turismós, kényelmesebbre hangolt XK.

Kia


Kia Carens

A Kia a Cee'd háromajtós és buszlimuzin változatát mutatta be Párizsban. A nevek nem változnak, előbbit továbbra is Pro_Cee'dnek, utóbbit pedig Carensnek fogják hívni. A lapos, sportos karosszériaváltozatot akár 200 lóerős turbómotorral, a Carenst pedig akár hétüléses utastérrel is meg lehet majd rendelni. Látható lesz még a modellfrissítésen átesett Sorento, és talán a Quoris nevű új luxusautót is megmutatják a standjukon a kiások.

Lamborghini

Forrás: Lamborghini
Lamborghini Gallardo facelift

A 2003 óta piacon lévő V10-es Gallardo ráncfelvarrást kapott, módosították az LP 560-4 orr-részét és a farát, elöl nagyobbak lettek a légbeömlők. Az LP 5760-4 Superleggarához és az LP 570-4 Spider Performantéhoz elérhető lett az Edizione Tecnica csomag, ami fix hátsó szárnyat, karbon-kerámia fékrendszert és három választható, különleges fényezést jelöl.

Land Rover


Range Rover

A Tata érdekeltségébe tartozó brit terepjáró gyártó Párizsban mutatta be először hivatalosan le a Range Rover negyedik generációját. Az óriásterepjáró nagyobb és még fényűzőbb lett, állítólag sokat javult a viselkedése terepen és épített úton is. Természetesen takarékosabbá is vált a különböző fogyasztáscsökkentő technikák, valamint a 420 kilogrammos tömegcsökkentés miatt. Utóbbi az alumínium karosszériának köszönhető, azonban a legkönnyebb, 258 lóerős V6-os dízel variáns még így is 2160 kilogrammot nyom. Az öt méternél kicsivel rövidebb Range Rover már 90 centiméter mély vízen is gond nélkül át tud kelni, de épített úton akár egy 3,5 tonnás utánfutót is el tud húzni. A modell alapára adók nélkül 22,4 millió forint, az értékesítése még idén megkezdődik Magyarországon. 2013-ban érkezik a dízel-hibrid változat, amelynek csak 169 g/km-es lesz a szén-dioxid kibocsátása.

Lexus

Forrás: Lexus
Lexus LF-CC Concept

A Toyota prémiummárkája az LF-CC tanulmányautóval vetíti előre a jövőre érkező új IS-t. A középkategóriás modellből négyajtós szedán, kabrió és kétajtós kupé megjelenése is valószínű, utóbbi előfutára az LF-CC. Ebben debütált az új hibrid hajtáslánc, amelyben egy 2,5 literes, négyhengeres Atkinson ciklusú benzinmotornak segítenek majd a nagyteljesítményű villanymotorok a hajtásban. A Lexus tervei szerint a rendszer összteljesítménye legalább 200 lóerő lesz, a szén-dioxid-kibocsátás viszont 100 g/km alatt marad majd, amivel osztályelső lehet az új IS. A tanulmány mellett az új LS zászlóshajó legújabb nemzedékének is Párizsban lesz a világpremierje, a legnagyobb Lexus megkapta a GS-en már látható, orsó alakú hűtőmaszkot, és a hajtásláncát is jelentősen átdolgozták.

Mazda


Mazda6 kombi

A Mazdánál a harmadik generációs Mazda6 lesz a stand kiemelt típusa. Ugyan a négyajtóst már Moszkvában bemutatták, de a kombit csak a francia fővárosban lehetett először látni. A Skyactiv-technikákkal felvértezett középkategóriás modell kettő és 2,5 literes benzines valamint 2,2 literes dízelmotorokkal kerül majd forgalomba még 2012 végén. Ugyancsak Párizsban mutatkozik be az MX-5 utolsó modellfrissítése, a kis roadsternél javítottak a gázreakciókon és a fék adagolhatóságán, emellett javítottak a gyalogosvédelmén is.

McLaren


McLaren P1

A Párizsi Autószalon talán legnagyobb érdeklődéssel várt modellje a McLaren P1 tanulmány. A legendás F1 utódának tekinthető típus olyan fontos a gyártónak, hogy története során először bérelt standot egy nemzetközi autókiállításon. Bár a Párizsban látható autó hivatalosan még csak formatanulmány, valószínűleg keveset fognak változtatni rajta a szériamodell 2013-as érkezéséig. Valószínűleg az MP4-12C átdolgozott V6-os turbómotorját kapja majd meg 800 lóerő körüli teljesítménnyel. Ennyi azonban nem lenne elég a szintén 2013-ban érkező új Ferrari Enzo ellen, ezért a McLaren Forma-1-es KERS hibrid rendszert is beépítette a P1-be, ami rövid ideig további 160 lóerővel képes növelni a teljesítményt. Ez kevéssel 400 km/óra alatti végsebességet és bőven három másodperc alatti gyorsulást jelenhet 100 km/órára. "A célunk nem feltétlenül a legnagyobb végsebesség elérése, de az mindenképp, hogy ez legyen a leggyorsabb és a legtöbb vezetési élményt adó szériagyártású autó a versenypályákon" - nyilatkozta az autóról Anthony Sheriff, a McLaren Automotive ügyvezető igazgatója. A P1 mellett látható lesz a nyitott tetős MP4-12C Spider is.