Udo Brinkmann Golfja - Volkswagen Golf Cabriolet-teszt

Volkswagen Golf Cabriolet
Vágólapra másolva!
A klinika filmsorozat szőke szívtiprója fehér kabrióval járt. Ikertestvérét itthon vezettük.
Vágólapra másolva!

Amikor 1978-ban végre-valahára kimúlt a Volkswagen Bogár kabrió, kézenfekvő volt, hogy a Golfnak is levágják a tetejét, így folytatódott a nyitott tetőbe szerelmes VW-s szívek meghódítása. A rajzasztalon targa és lehajtható szélvédős Golf is létezett, de végül ragaszkodtak a három funkciót ellátó bukókerethez, amely megvezeti az oldalablakokat - ezáltal csökkenti a szélzajt -, tartja a biztonsági övek felső bekötési pontjait és természetesen védi az utasteret, illetve a bekötött utasokat boruláskor.

Bemutatásakor a Karmann-nál gyártott Cabriolet kisebbik motorja 1,5 literes volt, melyet négyfokozatú kézi váltóval vagy automatikus erőátvitellel kínáltak, utóbbi volt a GLS. A GLI változat GTI-ből származó, 1,6-os motorja 110 lóerős. A keménytetősénél nagyobb, de a 900 kilogrammot épp csak meghaladó tömeghez igazították a kocsi rugózását és a lengéscsillapítókat, a GLI keményebb lengéscsillapítókat, valamint szélesebb felniket és sárvédőt kapott.

Az egyféle, GL-nek megfelelő felszereltségi szint alapáron tartalmazta a fordulatszámmérőt, a belülről állítható bal oldali visszapillantó tükröt, a középkonzolt és a dönthető hátsó üléstámlát. A tetőt és a csomagtartó fedelét teleszkópok segítették mozgatni, illetve tartani. Egyébként a csomagtér méretét illetően a Volkswagen kétféle térfogatadatot adott meg: 50 mm átmérőjű golyókkal mérve 280/617 literes, a VDA előírása szerinti 200×100×50 mm-es téglatestekkel pedig 220/505 literről beszéltek.

Az egyik leglátogatottabb hirdetési portálon 200-300 ezer forintról indul az I-es Golf kabriók ára, s gyakoriak az átépített darabok, dízelmotorost és a gyárinál sokkal erősebb benzineseket is hirdetnek. Az árat inkább az állapot, semmint az évjárat határozza meg, főleg ha díjat nyert darabról van szó - van kétmillióért kínált példány is. A III-as kabriók irányára 700-800 ezerről indul.

Fotó: Ács Tibor
Vonalban vannak a díszlécek, egyenletesek a hézagok az illesztéseknél, a kocsi sérülésmentes

A képeken látható, szintén hirdetés útján beszerzett Cabriolet körülbelül fél éve került jelenlegi tulajdonosához, dr. Vérten Sándorhoz. A Porsche Hungária kommunikációs igazgatója már rég kinézte magának a típust - a lelkiismeretes alkalmazott hű marad a márkához. Az első tulajdonostól származó, 1990-es évjáratú, 1991 júniusában üzembe helyezett Golf közel 180 ezer kilométert futott. 1,8 literes, 72 kW-os motorral és néhány extrával rendelte meg első gazdája, a tweedzakó mintáját idéző belteret elektromos magasságállítós Recaro sportülések dobják fel, s a tetőt is elektromosan lehet mozgatni.

Fotó: Ács Tibor
A függőleges oszlop miatt szerelték az ajtó közepére a visszapillantó tükröket

Minden teljesen eredeti, csupán VW-emblémás könnyűfém felnik kerültek fel, még a rádió is megvan, sőt a nehezen pótolható Cabriolet felirat ott virít a farrészen. A karosszérián egy karcolás sincs, a belső tér szinte kifogástalan, a motor, a csatlakozók, a csövek állapota szerető gazdáról árulkodik. "A Volkswagenekhez értő szerelők szerint kiváló állapotban van a kocsi, a vásárlás után csak a korosztályának megfelelő cseréket és javításokat kellett elvégezni: gumiharangok, toronycsapágy, kuplung.

Fotó: Ács Tibor
Ebben az autóban a tető elektrohidraulikusan mozgatható, az ablakok tekerősek

A volt tulajdonos még az értékesítéssel megbízott kereskedőnek is a lelkére kötötte, nehogy kefével mossa le, a kezeléseket vélhetően csak kézzel, szivaccsal végezték, a lehető legnagyobb gondossággal. Nem csoda, hogy szerelem volt első látásra, a vezetése pedig igazi élmény: kemény, férfias motorhang, igazi retróillatok és -hangok, eredeti alkatrészek és tartozékok, kitűnő állapotú vászontető" - sorolja Sándor.

Régi kapcsolat

A Volkswagen és a Wilhelm Karmann GmbH együttműködése 1949-ben, a nyitott tetős Käfer gyártásával kezdődött, majd a Karmann Ghiával, később a Golf kabrióval folytatódott. A tetőspecialisták egyedi fejlesztéseket is bemutattak, így született a Volkswagen Jettából is nyitott tetejű változat, néhány vevő ugyanis kritizálta a Golf méltatlanul pici csomagterét. Osnabrückben gyártották a Sciroccót és a Corradót is - utóbbiból 1990-ben még roadster prototípust is építettek.

Forrás: Volkswagen

Nő az érdeklődés

1979 márciusában mutatták be a kocsit, és az első tíz évben több mint 250 ezer vevő döntött mellette. Az 1989-ben készített statisztikák szerint az átlagos Golf Cabriolet-vásárló 30 éves, felsőfokú tanulmányokat végzett alkalmazott családapa, aki havonta 6125 márkát keres. Rendszeresen sportol, kedveli a teniszt, a focimeccsnél többre értékeli az olvasást, a szörföt, a vitorlázást és az operalátogatást is. A Golf világrekordot állított fel az eladott kabriók darabszámát illetően: 1993-ig, az egyes - vagy inkább másfeles - sorozat gyártásának befejezéséig összesen 388 522 készült.

Forrás: Volkswagen



A beltér elegendő négy személynek, hátra azonban nem jutott fejtámla. Nyitott tetővel inkább rövidebb szakaszokra ajánlható a Cabriolet hátsó padja, ugyanis meglehetősen huzatos, még akkor is, ha fel vannak húzva a kézzel mozgatható oldalablakok - az első sor viszont védett. Hátra csak kétpontos derékövek kerültek, nincs ugyanis felső bekötési pont. A hátsó ülések süppedősek, szemben az elsőkkel, melyek sportosabb vezetés mellett is megfelelően tartják a testet.

Fotó: Ács Tibor
Jól mozgatja a Golfot a keresztben beépített motor. Igénytelen és strapabíró darab

Nyomulni ugyanis igazán lehet a GTI-féle erőforrással, nem véletlen, hogy legendává vált e betűszó. A motor még ereje teljében van, de a váltón már érezni az eltelt közel kétszázezer kilométer nyomát. Ez a Golf még abból az időből származik, amikor a haladás, a mechanika zaját nem szigetelték el teljesen az utasoktól. A beltér szögletessége a korra jellemző formavilágot hozza, ez még a ledekkel teletűzdelt műszerfalon is visszaköszön.

Fotó: Ács Tibor
Szögletes, mint a Videoton tévé. Kevés ennyire éles, kizárólag vonalzóval tervezett autó létezik

Hiába a kétféle térfogatadat, a csomagtér pici, ráadásul a pakoláshoz le kell hajolni, mivel a fedél csak körülbelül vízszintes helyzetig nyílik fel. Ez valószínűleg nem számított igazán, hiszen Udo Brinkmann is csak ritkán nyitogatta. Viszont annál gyakrabban ugrott be az ajtóra vagy motorháztetőre lépve a sofőrülésre, így festette tökéletesre a "szőke herceg fehér lovon" képet.

Műszaki adatok

Motor: négyhengeres, 1781 cm3, 98 LE, 145 Nm. Erőátvitel: orrmotor, elsőkerék-hajtás, ötfokozatú váltó. Méretek, tömeg: hosszúság: 3890 mm, szélesség: 1640 mm, magasság: 1395 mm, tengelytáv: 2400 mm. Saját tömeg: 945 kg. Végsebesség: 166 km/h. Gyorsulás 100 km/h-ra: 11,2 s. Fogyasztás: (90/120/város): 7,1/9,9/11,1 l/100 km. Gyártott darabszám: 388 522. Gyártási időszak: 1979-93.



Típustörténet

Forrás: Volkswagen

A VW 1983-ban mutatta be a Golf második generációját, ám a kabrión ekkor csak finomítottak. A műszerfal többfunkciós kijelzőt kapott, a géptető alá 1,6 literes, 70 lóerős, illetve a GLI-be 1,8 literes, 112 lóerős motor került. Az 1984-es modellévre új lett a műszerfal, szélesebbek a kerékjárati ívek, négyküllős a sportkormány, megjelentek a sportülések, az üzemanyagtartály térfogata 40-ről 55 literre nőtt, előre stabilizátor és belső hűtésű tárcsafékek kerültek, és bemutatták a 90 lóerős, 1,8-as karburátoros motort.

Forrás: Volkswagen

Egy évvel később katalizátort kapott a kocsi. 1986 a szervokormány megjelenésének éve, és 95 lóerőre emelték a hármas hatású katalizátorral, de még mechanikus befecskendezéssel szerelt 1,8-as teljesítményét. 1987-ben a 72 lóerős karburátoros négyhengerest is katalizátorral látták el, ezzel egyidejűleg megjelent a Quartett felszereltségi szint. 1988-ban a színrefújt műanyag sárvédőszélesítés, küszöb és lökhárító tette teljessé a Cabriolet megjelenését. A hármas Golfnak már felvágták a tetejét, 1993 és 1997 között gyártották. Az ettől külsőre alig különböző negyedik generáció története 2001. december 4-én ért véget.

Forrás: Volkswagen

A cikk az Oldtimer & Youngtimer magazin 2011/1. számában jelent meg.