Hogyan készüljünk fel az őszi és téli autózásra?

2012.10.15. 10:06

Hóeséstől ugyan egyelőre nem kell tartani, mégsem árt elkezdeni a felkészülést a téli időszakra. Megfelelő alvázvédelemmel sokat tehetünk azért, hogy a sós latyak miatt ne váljon a rozsda martalékává autónk, még van idő a téli gumi beszerzésére is. Az időjárási és látási viszonyok romlása miatt fontos az izzók és ablatörlők ellenőrzése és szükség esetén cseréje.

Az autók őszi és téli felkészítésében sok a közös elem, mindkét évszakban romló időjárási és útviszonyokra kell felkészülni. A hóátfúvások és méteres akadályok kialakulásának időszaka messze van még ugyan, de ez nem jelenti azt, hogy mindent az utolsó pillanatra kell hagyni. Ősszel a közlekedési balesetek jellemző oka, hogy az autósok megszokásból és nem a körülményeknek megfelelően vezetnek, fontos tehát a helyes felkészülés.

Gyilkos lehet a párásodás

Az ősznek-télnek nekifutva elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése. Szükséges az esetleg csíkokat húzó ablaktörlőlapátok cseréje, a tartály évszaknak megfelelő ablakmosó-folyadékkal való feltöltése. Benzinkútnál már most bemérethetjük a hűtőfolyadék fagyáspontját és gondoskodhatunk pótlásról, de érdemes bekészíteni a jégkaparót és a jégoldó sprayt is. Esős időben gyakori a szélvédő és az ablakok bepárásodása, ami erősen rontja a távolságbecslő képességet, ezért a tárgyakat a valóságosnál távolibbnak látjuk. A párásodást ablaknyitással, fűtéssel, a klíma használatával, illetve száraz törlőruhák használatával szüntethetjük meg.

Forrás: AFP
Ellenőriztessük a fagyállót és töltsük fel a tartályt, ha szükséges

Az akkumulátor, amely nyáron simán indítja az autót, nem biztos, hogy a hűvösebb reggeleken is ezt teszi. Ilyenkor az akksi fokozott igénybevételnek van kitéve, hiszen az utastér fűtése, a hátsó szélvédő páramentesítése, a ködlámpa használata vagy az éjszakai fagy által ledermedt motor indítása komoly megterhelést jelent. Egy ma kapható átlagos akkumulátor már nem igényel törődést, nem kell a folyadékot utántölteni, de három-négy év után biztosan jelentősen veszít teljesítményéből, vagyis egy ilyen korú akkumulátort már tél előtt is érdemes cserélni.

Az izzók fényereje több éves használat után akár a felére is csökkenhet, de szennyeződés, sár és vízpermet is jelentősen ronthatja a fényerőt, ezért rendszeresen ellenőrizzük és tartsuk karban a lámpákat. A műszaki biztonság egyik alapkövetelménye a futómű kifogástalan állapota, szakműhelyben néhány ezer forintért átvizsgálják és elvégzik a beállítást. A lengéscsillapítók állapotát is műszeres méréssel érdemes ellenőriztetni, mert ez az autó úttartását, stabilitását és a fékút hosszát is befolyásolja.

Forrás: LocalEdge
Pár ezer forint a futóműállítás, évente kétszer érdemes elvégeztetni

Ködben, szitáló esőben, nyálkás úton nagyobb követési távolságot tartva, lassabban kell vezetni, így kisebb a balesetek bekövetkezésének kockázata, rossz manőverezés esetén pedig a hibák könnyebben korrigálhatók. Aki bizonytalannak érzi magát, bátran keressen fel egy vezetéstechnikai centrumot, ahol felkészítik a váratlan helyzetekre.

Hét fok alatt téli gumi

Ha nincs, még nem késő beszerezni a téli gumit, amely az őszi-téli autózás elengedhetetlen kellékének számít. Egy bizonyos hőmérsékleti határ alatt kimondottan nem javasolt a nyári abroncsok használata, ez pedig a sokat emlegetett plusz hét fok. Sokan nem tudják, hogy ez nem azt jelenti, hogy pontosan hét foknál van a határ, hanem azt, hogy ha az átlaghőmérséklet hét fok alatt van, akkor már a téli gumiabroncs jelentősen jobb, mint a nyári. A használattól is sok függ: aki inkább hajnalban vagy éjszaka autózik, annak sokkal hamarabb szüksége lehet téli gumira, mint a csak nappal közlekedőknek.

Méretmizéria

Minden modellnek van egy gyári kerékmérete, például 185/65 R15 91 V. Ebből az első szám a futófelület szélessége milliméterben (185). A per utáni szám azt jelenti, hogy a futófelület szélességének hány százaléka a gumi oldalfalának a magassága (65%). Az "R" annyit tesz, mint radiál, ami már megszokott, mint ahogy az sem kérdés már, hogy a gumi tömlő nélküli (tubeless). Régebben voltak diagonál abroncsok, amelyek nem tapadtak olyan jól, mint a radiálok, valamint nem is olyan rég még tömlős gumikról beszéltünk, de a tömlő nélküli egy defektnél sokkal lassabban engedi el a nyomást, tehát biztonságosabb. Az "R" utáni szám azt jelenti, hogy hány collos felnire való a gumi (15), az ezt követő szám pedig a gumi tömegindexe (91). Erre van egy kis táblázat, amely megmutatja, hogy egy gumi hány kg terhelést bír el. A legutolsó betű a sebességindex (V), szintén táblázatból olvasható ki, mennyi az adott gumival maximálisan elérhető sebesség.

Forrás: MTI
Aki főleg hajnalban autózik, annak hamarabb kell téli gumira váltania

Fontosabb sebességindexek:

Sebességindex P Q R S T H V W Y ZR
Max. sebesség (km/h) 150 160 170 180 190 210 240 270 300 +240

Vannak még egyéb feliratok is a gumin (a gyártó neve, a mintázat típusa stb.), ami számunkra fontos, az a kötött forgásirányú vagy speciális mintára utaló szöveg. A rotation felirat alatti nyíl jelzi, milyen irányban kell felrakni a gumit. Ha ilyen nincs, találhatunk még inside (belső) és outside (külső) feliratot, aszerint, hogy a gumi melyik oldala legyen kívül vagy belül.


A téli gumik olyan adalékanyagokat tartalmaznak, amelyek alacsony hőmérsékleten is megtartják rugalmasságukat és tapadási képességüket. A nyári abroncsoknak hét fok alatt jelentősen csökken a rugalmasságuk, ami nagymértékben befolyásolja tapadásukat, így a téli útviszonyok mellett roppant kiszámíthatatlanná válnak. Kritikus forgalmi szituációban akár többszörösére is nőhet velük a fékút. Téli gumiból kizárólag a gyártó által előírt méretet szereljük az autóra.

Előzzük meg a rozsdásodást!

Sokan elhanyagolják, pedig a téli felkészülésnek fontos eleme az alvázvédelem, a rozsda kíméletlen ellenfél. "A sós, nedves utakról felcsapódó lé nem kímél egyetlen alkatrészt sem: kikezdi a futómű fém- és gumielemeit, a karosszéria alsó részét és a lemezeket" - mondja az alvázvédelemben évtizedes tapasztalatokat szerzett, szervizhálózatot működtető Juhász Ferenc. "Elég egy apró sérülés (kavicsfelverődés, padkázás) és máris kinyílik a védőréteg. A felületen először pici barna pöttyök tudatják a rozsda felbukkanását, majd lassan elindul az átlyukadási folyamat."

Megelőzésként nem csupán a rendszeres alvázmosás hasznos, a hibás részt érdemes minél előbb kijavítani: elég lehet a gyári javítófestékes kezelés, esetleg egy nagyobb darabon pótoljuk a megsérült védelmet. A karosszéria többi részét viaszolással és rendszeres nagynyomású mosással lehet óvni. A gumitömítések se maradjanak ki a sorból, hiszen a szigetelőanyag rugalmassága az évek alatt fokozatosan vész el. Tízperces munka, hogy ápolóanyaggal bekent ronggyal áttöröljük a gumikédereket, ezt egy évben egyszer érdemes megtenni, hogy ne ázzon be az autó.


A rozsda kíméletlen ellenfél, muszáj küzdeni ellene

Néhány évente érdemes teljeskörű alváz- és üregvédelemmel felkészülni a télre. "A kezelés során leszereljük a kerékjárati dobokat, az alvázat lúgos mosószerrel, nagynyomású gőzborotvával tisztítjuk meg" - magyarázza Juhász. "A zsírtalanító tisztítás után történik a rozsda eltávolítása. A gépkocsi megszáradása után következik az üregelés előkészítése, furatok készítésével biztosítjuk az optimális kezelési hozzáférést. Az üregelés végeztével a kezelőnyílások lezárása műanyagdugókkal történik, majd következik az alvázvédő anyag felvitele és a karosszéria összeszerelése. Ez a kezelés az évenkénti ellenőrzés mellett öt-hat évre biztosítja a gépkocsi korrózióvédelmét, de a sérülésekre így is ügyelni kell."

Árakban nagy a szórás, de nagy átlagban 20-35 ezer forintba kerül a teljeskörű alvázvédelem. Sokat tehetünk a rozsdásodás ellen azzal is, hogy télen gyakrabban mosatjuk az autót.