A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) közelmúltban kinevezett elnöke szerint korai az autósok félelme a területi alapú rendszám bevezetésétől és az évenkénti műszaki vizsgától.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) közelmúltban kinevezett elnöke, Győri Gyula a Magyar Nemzet hétfői számában közölt interjúban elmondta, hogy még nem született kormányzati döntés a rendszámok ügyében, sőt még a szakértői javaslatot sem tárgyalta a kormány. Az NKH elnöke tévesnek nevezte azt az értesülést, hogy ettől az intézkedéstől 50 milliárd forintot remél a kormány. A bevétel hosszú évekre elhúzódva érkezhetne be a költségvetésbe, másfelől az esetleges bevezetésnek és magának az eljárásnak is vannak költségei, ezért nem alkalmas a gyors bevételszerzésre.

Az unióban valóban megindult a műszaki vizsgáztatás rendjének felülvizsgálata a balesetek visszaszorítása érdekében - válaszolta arra a kérdésre, hogy várható-e a műszaki vizsga évenkénti kötelező tétele a korosabb személyautóknál. A brüsszeli bizottság előkészített egy rendelettervezetet, miszerint a személygépkocsiknál az időszakos vizsga először négy évvel az első nyilvántartásba vétel után, azután két év múlva, majd évente történne meg. Akkor is évente kellene vizsgáztatni a járművet, ha a futott kilométerek száma eléri a 160 ezret. Ha a tervezetet a tagországok elfogadják, és az unió kihirdeti a rendeletet, Magyarország számára is kötelezővé válik. Egyelőre azonban erről sincs döntés, a javaslatot még több fórumon egyeztetik - ismertette.

A legkorábban januártól jelenhetnek meg az új rendszámok

Leugtóbb augusztus végén került szóba a hazai gépjárműállomány teljesen rendszámcseréje, akkor Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára azt nyilatkozta, hogy még az idén döntés születhet a területi (megye, járás) alapú rendszámokról, és ha a bevezetés mellett dönt az illetékes tárca, a műszaki vizsgán egyablakos ügyintézéssel történhet meg a rendszámcsere. Az ügyben akkor megkerestük a NFM-et, ahonnan azt  választ kaptuk, hogy a tervezet elfogadása esetén a rendszámok cseréje a legkorábban a jövő év elején kezdődhet meg, felmenő rendszer alapján. A gyakorlatban ez azt jelenteni, hogy az új típusú rendszámok elsőként az újonnan forgalomba helyezett járműveken jelenhetnének meg, a második lépcsőben az adásvétel alapján gazdát cserélő autók következnének. A fennmaradó rendszámok cseréje a hatóságok előtti eljárásokhoz, jellemzően az időszakos műszaki vizsgához kapcsolódna. Ennek megfelelően a teljes folyamat a 2013. január 1-je előtt forgalomba helyezett járművek műszaki érvényességének lejártával, 2017 januárjában fejeződhetne be.

Arra a kérdésre, mi szükség van a jelenlegi rendszámok lecserélésére, az NFM azt választ adta, hogy "a területi rendszám alapján a gépjárműhöz azonnal és össze nem téveszthető módon hozzá lehet rendelni aktuális nyilvántartási helyét, üzembentartója lakóhelyét". E szerint a "területi jelölés hozzájárul a rendszámtábla-felismerő rendszerek hatékonyabb működéséhez, valamint a Belügyminisztérium előzetes észrevétele szerint az utazó bűnözők kiszűrésének megkönnyítésében is szerepe lehet".

Jelenleg egy pár általános rendszámtábláért 8500 forintot (plusz 585 forint az érvényesítő címke) kell fizetni az okmányirodákban, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy az új rendszámhoz valószínűleg új törzskönyvet és forgalmit is szükséges lesz kiállítani, amelyekért további 6000 forintot kell majd fizetni egy csere esetén.

Két új betű jelenhet meg a rendszámokon

A rendszámokkal kapcsolatos alapvető szabályozást a 35/2000. (XI.30.) BM rendeletben találhatjuk. Míg 1990 előtt bő harminc évig két betű és kétszer két szám kombinációjából álltak (pl. AB 12-34), a jelenleg is futó sorozat összeállítása a három betű-három szám. A készlet huszonöt betű (a Q már nem használható) és - a nullával együtt - tíz szám. A leggyakoribb, szokványos A típusú tábla 52 x 11 cm-es, fehér alapon fekete, domborított betűkkel, fekete keretben. Vannak B  és C típusú táblák, ezek magasabbak és keskenyebbek, mivel a karakterek két sorban helyezkednek el rajtuk: a másképpen kiképzett helyekre (pl. amerikai kivitelű autókra vagy buszokra, teherautókra) és motorkerékpárokra kerülhetnek. A legritkább, D típusú matricarendszám ugyanakkora, mint az A (a gyakran látott, jóval kisebbek nem szabályosak), de csupán rajzolt kerettel és karakterekkel rendelkező fólia, míg a többi fényvisszaverő felülettel bevont alumínium. Az EU-csatlakozásig kiadott rendszámtáblák bal felső sarkában a magyar trikolór, alatta pedig a H autójel van, ám 2004. május 1-jén a kék alapon 12 csillag váltotta a nemzeti színeket.

Forrás: terport.hu

A környező országokban szinte mindenhol területi kód van, Svájcban egy rendszámmal több autó is használható

Az NFM tervei szerint a jelenleg használt ABC-123 jelölés két első betűvel egészül ki, amely az üzemben tartó bejegyzett lakhelyének/székhelyének járására utal majd. Az új járási rendszer tervét néhány hete hozták nyilvánosságra, e szerint 175 járási - a fővárosban 23 kerületi - kormányhivatal kezdi meg működését jövő januárjától. Ha a kormányzat elfogadja a járási alapú jelölést, ezek a székhelyek jelenhetnek meg rövidítve a rendszámokon. Hasonló megoldást alkalmaznak például Olaszországban, Németországban, Írországban, Bulgáriában, Lengyelországban, Görögországban, Norvégiában, és szinte az összes környező országban: Ausztriában, Szlovákiában, Romániában, Szlovéniában, Csehországban, Szerbiában és Horvátországban is.

Az EU-ban 1998 novemberétől egységesítették a rendszámok méretét és külalakját, ekkortól előírás a rendszámok bal szélére helyezett országjelzés és a 12 uniós csillag, ám ezt leszámítva az adott tagállam döntheti el, hogy milyen szisztéma alapján jelöli az ott forgalomba helyezett autókat. Sok helyen megvannak területi kód nélkül, ilyen Dánia, Luxemburg, Portugália, Hollandia, Svédország, Izland vagy Finnország is, amely hozzánk hasonlóan ugyancsak az ABC-123 megoldást használja. Svájc ugyan nem uniós tagország, mégis ott működik az egyik legfelhasználóbarátabb rendszer, ott egy pár rendszámmal több járművet is használhat a tulajdonosa (értelemszerűen egyszerre csak egyet), és adót is csak egy autó (amelyiknek a legnagyobb motorja van) után kell fizetnie.