Ezeket vezette Bond az elmúlt 50 évben

Csodás tájak, jó nők, ropogó fegyverek és válogatott főgonoszok, tömören erről szólnak a James Bond-filmek, és persze a kütyükről, amelyekkel a 007-es mindig kimászik a csávából. A spéci órák mellett a legizgalmasabb kellékek az autók, amelyek új korukban felpörgették az eladásokat, mára pedig az egekig növelték gyűjtői értéküket.

Mielőtt az üzleti világ megtanulta volna a product placement vagy a merchandising fogalmát, a James Bond-filmek valóságos kultuszt teremtettek, látványvilágukkal fogalommá váltak, és minden, ami a vásznon megjelent, vonzó és divatos lett. Ezek után bármit el lehetett adni, ami egy kicsit is segített menő brit ügynökké válni. Minden férfi úgy akart öltözködni, mint Bond, és Ursula Andress kétrészes fürdőruháját is a moziban láthatta először a közönség.

Forrás: [origo]
James Bond autójának lenni nem egy életbiztosítás, de hálás szerep

Kiderült, hogy óriási üzleti lehetőséget rejtenek ezek a szuperprodukciók, és onnantól kezdve az autógyárak is beszálltak a filmezésbe, és óriási összegeket fizettek azért, hogy kapjanak pár jelenetet a filmben. Bár James Bondról mindenkinek az Aston Martin ugrik be, 22 részből csak nyolcban volt az a szolgálati autó, és három továbbiban tűnt fel mellékszereplőként. A legaktívabb termékelhelyező a Ford volt, a mélypontot a BMW feltűnése jelentette.

1. Dr. No (1962)

Az ötven évvel ezelőtt forgatott első részben a szolgálat még nem gurított semmilyen csodás négykerekűt Bond alá, így kénytelen volt bérautóval beérni. Bár nem követték szóról szóra Ian Fleming könyveit, az autóbolond szerző izgalmas üldözéseit nem hagyhatták ki. Az első kocsi, amelyet Bond, vagyis Sean Connery vezet, egy '57-es Chevrolet Bel Air. A repülőtéri taxinak látszó kabrióban egy bérgyilkos ül, és miután likvidálja, Bond ezzel hajt el a szállodáig.

Forrás: imcdb.org
Az első autó, amelyet Bond vezet a sorozatban, egy Chevy Bel Air

Sokan már csak a Sunbeam Alpine roadsterre emlékeznek, amivel az üldözést forgatták, a belső felvételeknél természetesen vetített háttérrel és vadul kapálózó kormánymozdulatokkal. Akkoriban még nem gondolták, hogy megéri egy filmet szponzorálni, a Sunbeam vezetősége visszautasította a felkérést. A filmesek kénytelenek voltak helyben bérelni egyet a forgatásra, így nem építhettek bele kütyüket, de az első volt, így emlékezetes maradt.

Forrás: imcdb.org
A hatvanas évek védjegye a vetített hátteres autózás

2. Oroszországból szeretettel (1963)

Bár '63-ban fontosabb szerephez jutott egy vonat, a második rész autós szempontból is érdekes, mert ez volt az első és utolsó alkalom, amikor Bond a könyvbéli kocsijával, egy már akkoriban is veteránnak számító Bentleyvel viszi piknikezni bájos partnernőjét. A regényben nem pont ez a típus szerepel, de mindegy is, hiszen Connery-Bondot nem sokáig hagyják lazítani, így Angliát és a Bentleyt hátrahagyva indul következő küldetésére.

Forrás: imcdb.org
James Bond könyvbéli kocsija, egy Bentley csak egy részben szerepel

3. Goldfinger (1964)

Ha választanunk kéne egy részt, amely tökéletes képet ad a sorozatról egy Bond-szűz nézőnek, a Goldfingert tennénk a lejátszóba. Az 1964-ben bemutatott harmadik film volt a legnagyobb hatással a közönségre és a filmművészetre egyaránt. Ebben mutatkozott be az azóta fogalommá vált, kütyükkel felszerelt Bond-autó, itt forrt össze a 007-es neve az Aston Martinnal. A film kijelölte a széria irányát, és egyben évtizedekre elég anyagot adott a paródiákhoz.

Forrás: imcdb.org
Sean Connery és az Aston Martin DB5 igazi ikonná vált

A könyvbéli Aston Martin DB3-as helyett a vadonatúj DB5-ös lett a sztárautó, indexbe épített gépfegyverrel, golyóálló hátlappal, váltórendszámmal, radarral és katapultüléssel. Ez a kocsi tért vissza a legtöbbször, és a mai napig ezzel azonosítják a figurát. Az ezüst DB5-ösök aranyat érnek, százmillió forint alatt nehéz hozzájutni valamely példányukhoz. A Goldfinger büszkélkedhet még az első látványos termékelhelyezéssel is, a film csaknem összes többi autója a Fordtól jött.

Nézze meg az Aston Martin-os üldözést!

4. Tűzgolyó (1965)

Nem is volt kérdés, hogy Nagy-Britannia első számú ügynöke mit vezet a következő rész nyitó akciójelenetében. A BMT 216A rendszámú Aston kéznél volt, hogy vízágyúval a két kipufogója helyén feltartóztassa ellenfeleit. Később is előfordult, hogy a hivatali csodakocsi csak egyetlen hangsúlyos jelenetben szerepelt. Visszatekintve mókás, hogy a szponzorautók is újra feltűnnek, a Bond-lány Mustangot vezet, van Thunderbird és Lincoln is.

Forrás: imcdb.org
A tűzoltótömlőket a kipufogó mellé erősítették, szerethető filmtrükk

5. Csak kétszer élsz (1967)

Két év kihagyás után érkezett meg a nyugati mozikba a keleten játszódó folytatás. Küldetése Japánba szólítja Bondot, ahová nem hajózták át a kocsiját. A kütyükkel felszerelt csodaautót ezúttal egy helyi kémlány vezeti, és nem más, mint a valaha gyártott legszebb Toyota, egy 2000GT. A brit stílusban megrajzolt kupé az Aston Martin méltó párja, tökéletes választás lett volna, ha Connery elfért volna benne, de a méretei kifogtak rajta.

Forrás: imcdb.org
Csak a film kedvéért készítettek kabriót a Toyota 2000GT-ből

Mivel kabrióváltozat nem létezett, a Toyota mérnökei vettek egy nagy levegőt, kértek egy kis türelmet a produkciótól, és nemsokára előálltak egy nyitott prototípussal, amelybe már beugrani sem volt nagy feladat. Jó kérdés, hogy egy vászontetős milyen védelmet adhat egy bevetés során, de a James Bond-filmeknél akkor járunk a legjobban, ha nem kérdezünk semmit, csak lessük a sosem látott japán belpiacos különlegességeket.

6. Őfelsége titkosszolgálatában (1969)

Forrás: imcdb.org
A 007-es még esküvői autónak is az Aston Martint választotta...

Hiába a luxuséletmód, a szép nők és jó kocsik, az ember előbb-utóbb a háta közepére kívánja a veszélyt, és valami másra vágyik. Sean Connery az évtized végére jól megunta a szerepet, új Bondot kellett keresni. Meg is találták a sorozat egyetlen nem angol főszereplőjét, az ausztrál George Lazenbyt, aki képtelen volt megszerettetni magát a rajongókkal. Több filmre nem is kérték fel, pedig a '69-es folytatás egyike lett a legjobban sikerült kalandoknak.

Forrás: imcdb.org
...kár, hogy nem szerelték fel kütyükkel vagy legalább egy golyóálló üveggel

A siker érdekében visszahozták a vászonra az Aston Martint, azt a típust, amelyet Roger Moore, a későbbi Bond vezetett a Minden lében két kanál-ban. A DBS nem tudott semmi látványosat, az autós jelenetek többségét ismét Fordokkal vették fel. A vadonatúj "kutyacsont" Escorttal egy jeges versenyen forgattak, ezeket a snitteket reklámokban is felhasználták. A film végén viszont különösen fájó lesz, hogy a DBS még golyóálló üveget sem kapott.

7. Gyémántok az örökkévalóságnak (1971)

A kudarcot vallott stúdió mindent megtett, hogy Conneryt visszacsábítsa a stáblista élére, ez sikerült is, a filmen azonban látszik, hogy nem sok kedve volt újra vodka-martinit rendelni, ahogy ebben a részben van is Aston Martin, meg nincs is. A kütyüfelelős Q mögött egy jelenetben látszik a DBS orra, amint éppen egy rakétavetőt emelnek bele, de nem mennek vele egy métert sem. Bondnak Amerikában akad dolga, ahol - meglepetésre - Fordot vezet.

Forrás: imcdb
Jobb oldalán gördül be, bal oldalán gördül ki a Mustang a sikátorból

Még szerencse, hogy a detroiti hármas egyik tagjának volt elég márkája ahhoz, hogy többféle kocsit szórjon el a jelenetekben. A Las Vegas-i fényreklámok között zajló üldözést egy Mach-1-es Mustanggal vették fel. Itt sikerült elkövetni a sorozat legordítóbb bakiját: Bondot beszorítják a rendőrök egy sikátorba, ahonnan kétkerekezve menekül meg, csakhogy befelé még a jobb oldali, kifelé már a bal oldali kerekein gurul.

Nézze meg a mustangos üldözést!

8. Élni és halni hagyni (1973)

Új film, új Bond, a karakter egy bő évtizedre a lehető legjobb kezekbe, Roger Moore-hoz került. Minden idők legviccesebb 007-ese volt, aki pechjére sosem ült Aston Martinban. A szintén Amerikában beinduló történetben ezúttal a Chevrolet kapta a lehetőséget, hogy egy zsák pénzt fizessen és egy halom összetörni való autót adjon a készítőknek. Sajnos túlzásba estek, a filmben szinte minden szereplő Chevyt vezet, Bond pedig motorcsónakkal akciózik.

Forrás: imcdb
Chevrolet küzd Chevrolet ellen, a túlzásba vitt termékelhelyezés tipikus esete

Az egyik üldözés forgatása előtt egy afroamerikai kaszkadőr észrevette, hogy nincs benzin az autójában, ezért elugrott a közeli kútra tankolni a hamis rendszámú kocsival, ami sosem volt forgalomba helyezve. A New York-i zsaruknak feltűnt a dolog, bevitték a helyi őrsre, a kocsit pedig elkobozták, és sosem adták vissza. A film egyetlen angol gyártmánya egy AEC emeletes busz, amellyel látványos üldözést forgattak, a volánnál egy londoni buszsofőrrel.

9. Az aranypisztolyos férfi (1974)

Forrás: imcdb.org
Számítógéppel tervezték meg a látványos mutatványt

Az üzlet beindult, 1974-ben már Moore második Bond-filmje készült el, és végre a kütyük is szerepet kaptak. A 007-es ismét Ázsiába kirándult, ahol heves üldözésbe keveredett az ellenfelével. Ezt a részt az American Motor Corporation nyerte meg, nem csoda, hogy üldöző és üldözött is ugyanarról a modellpalettáról válogatott. A két viszonylag jellegtelen autónak jól jött egy kis reklám, bár ezek után sem értek el elsöprő sikert a piacon.

Nézze meg az AMC-s üldözést!

A kaszkadőrök és a kellékesek viszont kitettek magukért. Bond először egy szerencsés, spirál alakban leszakadt hidat ugrat át gördeszkás módjára. Ez volt az első számítógéppel tervezett akciójelenet. Hiába sikerült az ugrás, nemcsak Bondnak, hanem a pilótának is, még nem jött el a főgonosz lekapcsolásának ideje: egy Bond-filmhez méltón, repülő autón menekül, amelyet féltek megépíteni, ezért inkább egy méretarányos makettet emeltek a levegőbe.

10. A kém, aki szeretett engem (1977)

Forrás: imcdb.org
Élethű modell úszik a víz alatt, a tengeralattjáró Lotus Esprit hangos siker lett

Ahogy kezdett magára találni a koncepció, úgy tértek vissza a megszokott apróságok. Bond ismét egy neki fejlesztett kocsit hajthatott, a bámulatos Lotus Espritet, amit maga a cég tulajdonosa protezsált be a filmbe. A hihetetlenül lapos sportkocsinak különleges extrát eszeltek ki. A repülő autó addigra már lerágott csont lett, így a fehér Lotus a tengert hódította meg. Ezzel olyan magasságokba emelkedett, vagyis mélységekbe süllyedt, mint a legendás Aston Martin.

Nézze meg a lotusos üldözést!

A vízbe eső, majd odalent tengeralattjáróvá átalakuló Lotusért rajongtak a nézők, pedig szintén egy makettel vették fel az egészet. A jellemző humor ebből a jelenetből sem hiányzik, miután kihajt a ledöbbent fürdőzők közé, Moore egy halat dob ki az ablakon. Ez a kedves poén megkoronázta a Lotus szereplését, annak ellenére, hogy jókora sületlenség, hiszen a hallal együtt egy nagy adag víznek is be kellett volna jutnia az utastérbe.

Cikkünk újabb Bond-kalandokkal és autókkal folytatódik!

Előző
  • 1
  • 2
Következő