Megfelezett fékút egy pesti zebra előtt

Csiszolópapírhoz hasonló útburkolat került a Nagykörút egyik kereszteződésébe, hogy jobban figyeljenek az autósok a zebrán ballagó gyalogosokra, és hamarabb meg tudjanak állni előttük. Bár magánberuházásban készült, ezt a marketingeszközt alighanem szentesíti a cél.

Fotó: Magócsi Márton [origo]
Az alumínium-oxiddal kevert burkolat jobban tapad, mint az aszfalt. Persze új felfestések is kellettek

Aki járt mostanában a Teréz körút és a Szondi utca kereszteződésében, arra lehetett figyelmes, hogy a körúton mindkét irányban, mindkét sávon érdesített, piros színű bevonatot kapott az út. Először arra gyanakodtunk, hogy a 24 beismerten életveszélyes csomóponton túl továbbiakat is felújított a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt., netán a VI. kerületi önkormányzat kezdett partizánakcióba, ám a helyszínen pillanatok alatt véget vetett a találgatásoknak egy tábla. Eszerint a csúszásmentes burkolatot a "Generali a Biztonságért Alapítvány" készítette.

A vörösszínű bevonat 25 méterrel a kereszteződés előtt kezdődik, és kétféleképpen javítja a zebrán átkelő gyalogosok biztonságát. Egyrészt feltűnő (a fekete aszfaltnál rossz látási viszonyok között akár 70 százalékkal könnyebben észlelhető) színével és a gumik megváltozó gördülési zajával jelzi autóvezetőnek, hogy veszélyes útszakaszhoz ért, lassítson. Ez a lámpás kereszteződésekben nem mindig magától értetődő, a sárgán és piroson sokan padlógázon igyekeznek átcsúszni. Persze a gyalogosok sem szívbajosak, amikor tilos jelzésnél szaladnák át a 4-es/6-os megállójába vagy séta közben rájuk vált a lámpa, az óvatosság tehát mindenképpen indokolt.

Fotó: Magócsi Márton [origo]
Nyálkás falevelek, gyakori eső: késő ősszel van mit javítani a gumik és az út közötti tapadáson

Másrészt a magas súrlódású bevonat jobb tapadást nyújt, így hamarabb meg lehet állni a rohanó gyalogos előtt, vagy a lámpajelzésre padlóféket nyomó autós mögött. A műanyagalapú rétegben szemcsés alumínium-oxid töltelékanyag van megkötve, ez adja a felület érdességét - esőben és jegesedésnél is. Ilyenkor akár 50 százalékkal is csökkenhet a fékút, arról nem beszélve, hogy az irányíthatóság is javul.

Bár hasonló megoldásokat egyre több külföldi országban is alkalmaznak, a hetedik kerületben használt Living Road burkolat magyar szabadalom, és a telepítési költsége kétmillió forint. Ezen kívül még négy (egy másik budapesti, egy szolnoki, egy tatabányai és egy nyíregyházi) kereszteződést csúszásmentesítettek, és rosszindulatú kérdésünkre megerősítették a Generali munkatársai: azok közelében nincsenek székhelyei a biztosítónak.  A helyszíneket az Országos Baleset-megelőzési Bizottság és az önkormányzatok javaslatai alapján választották ki, és bár a nagykörútinak kétségtelenül van reklámértéke, ez a csomópont is a helyi baleseti statisztikák listavezetői közé tartozott.

Fotó: Magócsi Márton [origo]
Figyelemfelkeltésre kiválóak az önkormányzatok pirosra festett zebrái, de nem csökkentik a fékutat  

A gyalogátkelőhelyek előtti figyelemfelhívásra egyébként többféle megoldás létezik, a közlekedési lámpával nem védettek előtt például gyakran alkalmaznak villogó sárga fényjelzést. Általában önkormányzati kezdeményezésre, elsősorban iskolák és óvodák közelében szokták pirosra festeni az úttestet a zebracsíkok alatt. A XII. kerületben már öt éve találkozhatunk ilyen figyelemfelkeltő burkolattal, de több más kerületben és településen is kiépítik körülbelül 6-800 ezer forintos beruházással. Sokszor úgy alakítják ki a piros bevonatot, mintha az egész gyalogátkelőhely a fekvőrendőrökhöz hasonlóan magasított lenne, csakhogy a rendszeresen arra járó autósok hamar kiismerik a turpisságot. Forgalomlassításra tehát a valódi szintkülönbség alkalmas igazán, amivel egy füst alatt a járdák akadálymentesítése is megoldható. Vagy pedig a csúszásgátló burkolat - persze nem a zebrák alatt, hanem előttük.