Nem csak cicamicáknak - Opel Adam-menetpróba

Trendi, fiatalos városi autót inkább nők vesznek, nekik biztos nem okoz gondot beülni egy Adam nevű autóba. De mit szólnak majd a férfiak? Mert az Opel minije bizony nekik is szól.

Forrás: Koncz Dávid [origo]
Ha az Opelen múlik, nem lesz két ugyanolyan Adam az utcákon
(A képre kattintva galéria nyílik!)

Dömping van a trendi, fiatalos autók piacán, naná, hogy a nagy kaszálásból az Opel sem akar kimaradni. A nemzetközi marketingben lifestyle urban néven futó kategóriába nemcsak az A szegmens minijeit, hanem néhány B-s kisautót is besorolnak, ezekkel együtt számolva 2008-ban 450 ezres volt a piac. 2011-re negyven százalékkal nőtt a divatos apróságok népszerűsége, 630 ezer eladott darabot számoltak össze, és az Opelnél ezt a bummot látták előre: 2009-ben odacsaptak az asztalra és azt mondták, csináljunk mi is egy divatminit. Vagy azt, hogy verjük le a Fiat 500-ast.

Forrás: Koncz Dávid [origo]
Rikító szín, sötét tető és felni - ilyen egy igazán sportos megjelenésű mini

Tulajdonképpen mindegy, hogy pontosan mi hangzott el, a lényeg, hogy megszületett az Adam, amelynek világpremierjét a Párizsi Autószalonon tartotta a gyártó. Mindössze három év kellett hozzá, hogy ez első jóváhagyó igentől számolva elkészüljön a mini, ez az autóiparban borzasztóan rövid idő, de muszáj volt sietni. Az Opel vacak helyzetben van, de nem akar eltűnni a süllyesztőben, minden megfogható új vevőre szüksége van.

Forrás: Koncz Dávid [origo]
Alig három évig tartott, amíg az Adamból valóság lett, ez szokatlanul gyors fejlesztési ciklus

Az Adam pozícionálásáról sokat elárul, hogy marketingfelelőse a bájos Katie Purcell, akivel a lisszaboni bemutató sajtóbemutatóján volt szerencsém hosszasan cseverészni. Ő is három éve dolgozik a projekten, az Adamot saját gyermekének érzi (ő mondta így), éjjel-nappal melózott rajta. Nem bírtam megállni, hogy ne kérdezzem meg, csajoknak vagy pasiknak szánja-e a kocsit, és meglepően őszinte választ kaptam. Purcell elismerte, hogy a divatminiket főleg nők vásárolják, az Opel is 60-40 százalékos arányban női vásárlókra számít. De legrosszabb esetben is 70-30-asra, vagyis a fejlesztésnél a férfiak igényeire is figyeltek.

Forrás: Koncz Dávid [origo]
Még a legkisebb kerék is 15-ös, de akár 18-as is rendelhető

Ami azért nem volt rossz ötlet, mert magamat például nem nagyon tudom hosszú távon elképzelni egy Fiat 500-asban, az Adammal a névválasztástól eltekintve - nekem kellemetlen férfiként egy Ádám nevű autóba ülni, és ezzel talán nem vagyok egyedül - valahogy jobban működik a kémia. A vérprofi Purcell is kihúzta belőlem a sokadik fogás környékén, hogy az első képeket nézegetve nem igazán tetszett az Adam, Párizsra már megenyhültem, Lisszabonba pedig úgy érkeztem, hogy tetszik ez a kis gömböc. A marketingfőnök mosolyogva csak annyit jegyzett meg erre, hogy jó, hogy nem fordítva alakult a dolog. Mondom, hogy vérprofi.

Forrás: Koncz Dávid [origo]
Hasonlítanak is, meg nem is, az Adam férfiasabbnak tűnik

Az Adam formáján nem sok elemeznivaló van, aranyos kis béka, meglepően kicsi fényszórókkal. Azért, hogy ilyen aprók lehessenek, az indexeket Fiat 500-osan alájuk költöztették, vagyis amit néhányan ködlámpának néznek, az valójában irányjelző. Láttunk már ilyet, de ettől a formai gegtől kifejezetten kedves lett az Adam arca, jól mutat hátulról és oldalról is. Utóbbi főleg az elegánsan hátranyúló, Adam-feliratos üvegfülnek köszönhető.

A testreszabási lehetőségek száma szinte végtelen: van 12 külső szín rettentő trendi nevekkel, itt-ott azért az izzadságszag is érezhető ezeken. A sárga például nem sárga, hanem James Blonde - ennél kínosabb szóvicc azért nem sok van. Tetőszínből három választható, itt a feketénél muszáj megállni egy pillanatra: a rendelésnél úgy kell keresni, hogy I'll be black. Nagy brainstorming lehetett. Egyediek a slusszkulcsok is, az autó külső színének megfelelő betéttel készülnek. Az Adam legkisebb felnije is 15-ös, de akár 18-assal is rendelhető. Csak felniből amúgy 31-féle dizájn van, ezek ráadásul filléres, pár másodperc alatt cserélhető betétekkel is vagányabbá tehetők. A karosszéria még matricázható is.

Forrás: Koncz Dávid [origo]
Az ajtókról nem hiányzik az Opel arculatát meghatározó karaktervonal

Aztán van még négy belső színvilág, hatféle tetőkárpit, rengeteg dekorbetét, sőt, még a hűtőrács betétcsíkja is lehet színes. Talán túlzás, hogy a tetőkárpitba akár 64 LED-et is elrejtenek, a csillagos eget - szerintem - inkább az opciós üvegtetőn át kellene nézni. Klasszikus felszereltségi szintek nincsenek, csak rendelhető csomagok, ezek Jam, Slam és Glam néven futnak. Az első a fiatalos, trendi vásárlóké, a középső a sportos, férfias vevőké, míg a Glam a finomságra, igényességre vágyók csomagja. A külső és belső kialakítás minden esetben a választott csomaghoz igazodik.

Forrás: Koncz Dávid [origo]
2 mm híján 3,7 méter hosszú, a Fiat 500-ra 152 mm-t ver

A trendiség jegyében fejlesztették a fedélzeti szórakoztatórendszert is, amelyben nincs navigáció. Hogy miért? Mert aki ilyen autót vesz, annak úgyis van okostelefonja, dugja csak össze a kocsival és használja azt, ami arra van telepítve. Az IntelliLink iOS-szel és Androiddal is kompatibilis, de azt ne várja senki, hogy bármilyen navigációs programot benyel a fedélzeti rendszer. Az Opel BringGo néven készítette el azt a mindkét platformra letölthető szoftvert, amelyet hajlandó futtatni az Adam, ez azonban még erősen béta üzemmódban van. Sokszor lassú, navigálás közben elveszíti a fonalat, és női hangja a portugál utcaneveket úgy ejti, mintha a szövegeket egy krumplikkal kitömött szájú robottal olvastatták volna fel. Az Opel becsületére legyen mondva, hogy előre szóltak erről, a piacra dobásig még dolgoznak a szoftveren. Amely egyébként nem lesz ingyenes, kb. 40 eurót kérnek majd érte. Első lépésben készül képnézegető és rádióhallgató program is, később jön még sok más.

Forrás: Koncz Dávid [origo]
Igényes anyagokból épül fel az utastér, számtalan kombináció rendelhető

Amennyire friss és divatos az Adam, műszaki szempontból legalább ennyire konzervatív. Csak 1,2-es és 1,4-es benzinmotorral kapható, 70, illetve 87 vagy 100 lóerős teljesítménnyel, ötfokozatú kézi váltóval és opciós start-stop rendszerrel. Dízel nincs, mert a kategóriában az Opel szerint senki nem fizet felárat egy kis takarékoskodásért, és hát lássuk be, nincs is olyan korszerű motorja a németeknek, amit bele lehetne rakni egy ilyen autóba. Az 1,3-as és az 1,7-es blokk is erősen nyugdíjazásra érett már, nem akarták elrontani az összképet kellemetlen kerepelésükkel. Alapáras az ESP, a visszagurulást gátló rendszer és a kormányzást parkoláshoz felpuhító City mód. A kategóriában először kormányfűtés is rendelhető, illetve az automatikusan leparkoló Advanced Park Assist 2 is elérhető. A karosszéria 15-ös és 16-os felnik esetén komfortos, 17-esekkel és 18-asokkal sportos hangolást kap. A menetpróbán csak sportos hangolású, 87 lóerős autókat lehetett próbálni.

Az Adam a Fiat 500-assal ellentétben nem érződik szűknek elöl, a középkonzol kialakítása hagy helyet a térdeknek. Az ülések oldaltartása jó, a vezetési pozíció kényelmes. Hátul eleve csak két ülést alakítottak ki, magam mögött éppen elférek, de nem szívesen töltenék a hátsó padon pár percnél többet. Az ülőlap rövid, kicsit a tér is beszűkül, kényelmetlen feszengéssé téve az itt való ücsörgést. Az ajtónyílás nem túl széles, hátra nehéz beszállni a karosszériához nyomakodás nélkül. Az anyaghasználatra nem lehet panasz, a műszerfal teteje puhán párnázott, de máshol is figyeltek a minőségre. A 170 literes csomagtartó nyílása szűk, a peremet elég magasra húzták.

Forrás: Koncz Dávid [origo]
A felnik pár száz forintos, cserélhető betétekkel tehetők különlegessé

Az 1,4-es motor 87 lóerős változata városban cikázáshoz elég, autópályán viszont erőtlen, emelkedőn majdnem hármasig vissza kell kapcsolni. Megváltás lesz, amikor megjelennek a kínálatban az új, szentgotthárdi turbómotorok. A váltó inkább férfias, mint nőies, kicsit karcos és akadós, határozott mozdulatokat kíván. A sportos karosszériahangolás a budapestihez hasonló minőségű lisszaboni utcákon kényelmetlennek tűnt, túl kemény, jó lett volna, ha az Opel ad esélyt a komfortos beállítással való összehasonlításra. Az autóval könnyű manőverezni, a feszes, sportos hangolás kanyarokban jól jön, a kormányzás azonban nem ad túl sok visszajelzést az útról.

Nem a magyar lesz az Adam húzópiaca, mert - a kategória jellegéhez illően - nem olcsó. Hivatalos árak még nincsenek, de talán egy teljesen lecsupaszított alapmodellt el lehet majd vinni hárommillió forint környékén. A Jam, Slam vagy Glam csomagok valamelyikével felszerelt változatok, vagyis amelyeket már érdemes is megvenni, nagyjából 14 ezer euróba kerülnek Németországban, ami négymillió forint feletti hazai árat sejtet. Az iPhone-generáció tagjain múlik, hogy mennyire lesz népszerű az autó, az biztos, hogy nem lett rossz. Ahhoz viszont kevés, hogy kihúzza a szószból az Opelt.

Műszaki adatok - Opel Adam 1.4

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1398 cm3. Furat/löket: 73,4/82,6 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 64 kW (87 LE)/6000. Nyomaték: 130 Nm/4000. Sebességváltó: ötfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/ tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 3698/1720/1484 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1472/1464 mm. Tengelytáv: 2311 mm. Tömeg: 1120 kg. Terhelhetőség: 345 kg. Csomagtartó térfogata: 170 liter. Üzemanyagtartály térfogata: 38 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 12,5 mp. Végsebesség: 176 km/óra. Átlagfogyasztás: 5,1 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 119 g/km.