Kívül szépség, belül szörnyeteg - Ford Kuga-menetpróba

Vágólapra másolva!
A második generációs Kugán pont annyit nyújtottak, hogy a leendő tulajok ne kapjanak nevetőgörcsöt a csomagtartó láttán, de az is alapfeltétel volt a fejlesztések során, hogy a vezetési élmény ne csorbuljon. A küldetés látszólag sikerült, de persze van egy kis bökkenő.
Vágólapra másolva!

Foto: Szabó T. Zsolt [origo]
Masszív légbeömlők elöl, de közelről látszik, hogy zárt, díszburkolat

2008-ban jelent meg az akkori Focus padlólemezére épített Kuga, amely alapvetően két képességével emelkedett ki a kategóriájából, az élvezetes vezethetőségével és a viccesen kicsi csomagterével. A modellváltásnál nem véletlenül feküdtek rá arra, hogy ezentúl ne kelljen a csomagok között szortírozni, de mindezt úgy, hogy a nagyobb test ne rontsa le a kormány mögött szerezhető élményfaktort. Lássuk, mit sikerült összehozni!

Az alaposan átszabott második generáció külseje egységesebb lett, és egy-két túlkapástól eltekintve visszafogottabb is. Az orr rész enyhe agresszivitását a fényszórókon kívül, a lökhárító aljától induló tompa V-alak adja, amely a motorháztetőn magaslik tovább egészen az A-oszlopig. A vékony hűtőmaszk elegáns megoldás, a rajta lévő Ford embléma íve ezúttal sem töri meg a gépháztető sziluettjét, mint más Fordok esetén. Helyette újabb V-alak indul a márkajelzéstől a szélvédőig. Oldalról szabályos formák, egyszerű ívek uralkodnak, talán innen a legszebb az autó. Körben a kasztni alsó sávjában fényezetlen műanyag jelzi, hogy a Kuga az országúton kívül is boldogul valamelyest. Hátsó lámpái szélesítik az autót, így hátulról robusztus kinézetű. Sajnos az előző Kuga ál-diffúzora itt is megjelenik, amely az első lökhárító magas fényű álbeömlőivel karöltve feláldozza az egységes eleganciát, a hatáskeltés oltárán. Kár érte.

Foto: Szabó T. Zsolt [origo]
Nem sok mindent látni hátra, így nagy segítség a tolatóradar és a kamera

Ezzel el is érkeztünk az autó gyenge pontjához a csapongó belső kialakításhoz. Értem én, hogy illeszkedik a globális stratégiához, de miért kell erőltetni ezt a Transformers dizájn őrületet és egyáltalán miért gondolták, hogy a Focus műszerfalát egy az egyben át lehet tenni a Kugába? A türkiz kilométer és fordulatszám mutató, a gagyi telefonokból ismerős Sony hifi műanyag gombjai tovább viszik a bazári stílust. Az előző Kugában a kályhaezüst navigációs részt leszámítva konzervatívabb volt a belső tér. A kályhaezüstöt szerencsére, a navigáció képernyőjének kétharmadát viszont érthetetlen okokból elhagyták az új generációban. Igaz az új kisképernyő jó helyre, a szélvédő alá került. Az autó összképéhez egyedül a régiből ismerős klímapanel passzol, amely egyszerű közérthetőségével nemcsak szép, de könnyen kezelhető is. Lehetséges, hogy a belső harmóniát a hamarosan bemutatkozó prémium szabadidő-autónak, az Edge-nek tartogatják. A minőségérzet már más kérdés, hiszen a kezünk ügyében lévő anyagok puhák, az illesztések precízek. Nem lehet panasz az új Fordoknál megszokott, kényelmes ülésekre sem.

Fotó: Szabó T. Zsolt [origo]
Enyhén kaotikus összkép, élőben csicsább a látvány. A félbőr ülések jól mutatnak és kényelmesek

Már az előd is szépen tört a teszteken, így nem meglepő, hogy az új Kuga is ötcsillagos eredményt ért el az Euro NCAP laborjaiban. Természetesen itt is van vészhelyzeti segélyhívó (SYNC), ami baleset esetén az üzemanyagrendszer lezárásakor vagy a légzsákok nyílásakor értesíti a mentőket, megadva a GPS koordinátánkat. Bár méretét tekintve a Kuga kompaktnak számít a szabadidő-autó kategóriában - vagyis kisméretűnek - mégsem lehet 4,5 méteres hosszára rávágni, hogy alulméretezett. 16 centivel hosszabb az ötajtós Focusnál, és majd 20 centivel a testesebb Nissan Qashqai-nál. Mindkettőnél szélesebb és tengelytávban is hosszabb, az első Kugára pedig nyolc centit ver hosszúságban. Noha a tengelytáv maradt, a szélesség, valamint az első-hátsó nyomtáv keskenyebb lett az előző generációhoz képest, ennek ellenére az új Kuga mégis tágasabbnak érződik. Olyasmi ügyes tervezés eredménye lehet ez, mint a Skoda Superb, amelynél van a kategóriájában nagyobb autó, érzetre mégis mindig ő viszi a pálmát. A Kuga méretnövekedésből ténylegesen csak a csomagtér profitált, a korábbi 360 literről (csomagtértálca nélkül 410 l) immár 456 literre nőtt.

Fotó: Szabó T. Zsolt [origo]
Kanyarban alig dől a kasztni, pedig felszedett egy pár kilót

A kormány pont megfelelően szervózott, érezni az autót és az utat. Minden irányban mozgatható kormánya három és kilenc óránál kissé elvékonyodik. Ezáltal könnyedén és biztosan át lehet fogni, mellesleg azoknak sem lesz kényelmetlen, akik a vékonyabb kormányt szeretik. Szabadidő-autóknál az üléspozíció kissé magas, ez a Kugánál is érzékelhető, de könnyen meg lehet szokni. Cserébe belátjuk az utat. Új, elektronikusan vezérelt összkerékhajtást kapott a régi Haldex rendszer helyett. Megcsúszás esetén az vezérlés 16 ezredmásodperc alatt irányítja a nyomatékot a megfelelő helyre, de megelőző jelleggel minden gázadásnál és kanyarodásnál is bekapcsol az összkerékhajtás, amelynek felára 700 ezer forintra drágult a korábbi félmillióhoz képest.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=z2R980wSqXEAjxB6

A Kugában mutatja a kijelző, hogy melyik kerékre mennyi nyomaték jut

Fokozza a kanyarstabilitást a drasztikusan fékező Curve Control, ha túl nagy a sebesség a kanyarba érkezéskor, sőt, még a motor forgatónyomatékát is csökkenti, ha tovább rúgnánk a gázpedált. Szintén kanyarodásnál segít a nyomatékvektor rendszer (Torque Vecroring), amely az ívbelső kerekek fékezésével stabilizálja az autót, mindezt intenzív vezetési élmény mellett.

Fotó: Szabó Tamás Zsolt [origo]
Finom érzékelésű az esőszenzoros ablaktölrő rendszer. Hatékony és cseppet sem zavaró

70 százalékban dízelmotoros autók adják a Ford európai eladásait, ezért nem meglepő, hogy a menetpróbán is a kétliteres dízel volt az összkerékhajtású tesztautókban. A 163 lóerős blokk, 340 Nm nyomaték leadására képes, amely terepkörülmények mellett sem igényli a felezőt. A Kuga elektronikus összkerékhajtása, amúgy sem lesz az off-road őrültek kedvence, továbbra is a biztonságot szolgálja a havas, csúszos utakon, sem mint a valódi terepjárózást. Földúton azért elboldogul, 19 centiméteres hasmagassága és terepszögei (első: 21; hátsó 28) elegendőek a hétvégi ház megközelítéséhez. A kanyargós hegyi szerpentineken hatfokozatú, duplakuplungos automatával és a szintén hatfokozatú manuális váltóval egyaránt kipróbáltuk. Ehhez az autóhoz inkább az automatát választanám, annak ellenére, hogy manuális párti vagyok. Jól és gyorsan vált, a fokozatok, pedig hamar kipörögnek, így sokkal kényelmesebb, ha helyettünk az automata kapcsolgat villámgyorsan.

Foto: Szabó T. Zsolt [origo]
Elektronikusan vezérelt összkerékhajtás, differenciálzárak nélkül. Aszfalton érzi jól magát

Tipikus marketingszövegnek tűnt, hogy az új Kuga tervezésekor különös gondot fordítottak a hangos motor, út és szélzajok csökkentésére, az viszont tény, hogy az autó elképesztően csendesre sikerült, ráadásul az autó környezetére is figyeltetk, mert a motortér a külvilág felé is tompít. Remekül teljesít a tempomat aktiválásánál automatikusan bekapcsoló távolságtartó automatika is. Az információs kijelzőn láthatjuk, ha a Kuga érzékelt egy előtte haladó autót és innentől kezdve magától fékez, ha az lassulni kezd. Amíg újabb autót nem érzékel, visszagyorsít a tempomatnál megadott sebességre, ha az előzőleg követett autó lekanyarodna. Kényelmes és egyszerű, a követési távolság pedig állítható. Semmi gyakorlati haszna nincs mégis jópofa, hogy az információs panelen behozható az összkerékhajtás nyomatékeloszlása. 18 colos könnyűfém felnik és 255 milliméter széles gumik ellenére sem írt ki vészes fogyasztási adatokat a fedélzeti számítógép. A gyári adatokat most hagyjuk, de finom pedálkezeléssel, 7-8 literrel is beéri a dízel Kuga. Kihasználva a 163 lóerőt azonban, könnyen 9 liter fölé tornázhatjuk az átlagfogyasztást.

Akciósan hatmilliótól indul az 1,6 litere, 150 lovas benzines turbómotoros alapváltozat, de a legdrágább, 163 lóerős, automataváltós dízel ára sem éri el a 10 milliót. A tesztpéldányok persze a létező extrák majd mindegyikét tartalmazták, így összkerékhajtással, adaptív tempomattal, ütközés megelőzővel, fűthető első szélvédővel, bluetooth navigációs Sony-hifivel, 18 colos felnikkel, metálfénnyel és bőrkárpittal, bi-xenon fényszórókkal valamint holttérfigyelő rendszerrel már 12 millió környékén járunk.

Műszaki adatokRégi Kuga 2.0 TDCi aut.Új Kuga 2.0 TDCi aut.
Motor
Hengerűrtartalom1997 cm31997 cm3
Furat/löket85/88 mm85/88 mm
Hengerek/szelepek száma4/16
Max. teljesítmény120 kW(163 LE)/3750120 kW(163 LE)/3750
Max. nyomaték340 Nm/2000340 Nm/2000
Sebességváltóhatfokozatú duplakuplungoshatfokozatú duplakuplungos
Fékrendszer elöl/hátulhűtött tárcsa/tárcsahűtött tárcsa/tárcsa
Méretek, tömegek
Hosszúság4443 mm4524 mm
Szélesség1843 mm1838 mm
Magasság1677 mm1701 mm
Tengelytáv2690 mm2690 mm
Nyomtáv elöl/hátul1570/1580 mm1563/1565 mm
Csomagtartó mérete410/1405 l456/1653 l
Üzemanyagtartály mérete56 l60 l
Üres tömeg1597 kg1707 kg
Terhelhetőség563 kg523 kg
Menetteljesítmények, fogyasztás
Legnagyobb sebesség192 km/óra196 km/óra
Gyorsulás 0-100 km/órára9,9 mp10.4 mp
Fogyasztás, vegyes6,8 l6,2 l
Tesztfogyasztás8,3 l8,1 l
Szén-dioxid-kibocsátás179 g/km162 g/km