Vágólapra másolva!
Új, szigorúbb biztonsági védelemmel ellátott egységes formátumú jogosítványokra tértek át januárt 19-től az uniós tagállamok. Változtak a vezetői engedély megszerzéséhez szükséges korhatárok is, és lőttek a jogsiturizmusnak.
Vágólapra másolva!

Február hetedikén vehette át gazdája az első hazai kibocsátású, az uniós szabályoknak megfelelő jogosítványt, amelyet január 19-e óta kötelesek kibocsátani az illetékes hivatalok az összes tagállamban. Mivel Magyarországon már évek óta az EU-s ajánlásoknak megfelelő méretű és formátumú jogosítványokat állítanak elő, forradalmi változáson nem mennek keresztül a hitelkártya méretű és formájú műanyag lapok, mindössze néhány apróság változott a január végétől kibocsátott vezetői engedélyeken, de ezek is csak akkor látszanak, ha egymás mellé teszünk egy régit és újat.

Ilyen például az előlap egyik sarkába gravírozott ovális elem, amely a kibocsátás dátumát és egy HUN feliratot tartalmaz. A kevés módosítás egyike, hogy változik a dátum formátuma, a nálunk megszokott év/hónap/nap helyett a nap/hónap/év formátum látható az új okmányokon. Csak kézbe fogva derül ki, hogy három dombornyomott hullámos csíkot is kaptak az új jogsik, amelyek chip befogadására is alkalmasak, de ilyen adathordozót egyelőre nem építenek be itthon. A már meglévő jogosítványokat megújításkor vagy legkésőbb 2033-ban kell az új formátumúra cserélni, az ár nem változik, tehát első alkalommal 4000, csere vagy pótlás esetén 1500 forintot kell fizetni az okmányirodában.

Forrás: [origo] autó
Jobbra az új, balra a régi jogosítvány. Bár a mintán nem látszik, de az üres kockákat a kategóriák mellett lézergravírozással ki fogják húzni, hogy megnehezítsék a hamisítók dolgát

A változtatásokra és az egységes formátum bevezetésére azért volt szükség, mert az EU területén eddig több mint 100 féle papírból vagy műanyagból készült jogosítványt használtak. Az új okmányt nehezebb lesz majd hamisítani, és bevezetésével visszaszorítható lesz a jogosítványturizmus is, tehát a tagállamok nem állíthatnak ki vezetői engedélyt olyan személy részére, akinek a vezetői engedélyét egy másik tagállamban bevonták, felfüggesztették vagy korlátozták. Az egységes vezetői engedélyekről szóló irányelvet még 2006-ban fogadták el a tagállamok és az Európai Parlament. Ezt 2011. január 19-ig kellett átültetniük, 2013. január 19-én pedig teljes mértékben alkalmazniuk kell.

Változtak a vezetői engedély megszerzésének korhatárai is

Ugyancsak január 19-től lépett életbe, hogy az "A" kategóriás, motorkerékpárra szóló jogosítvány esetében 21-ről 24 évre emelkedett a korhatár, de az is lényeges módosítás, hogy az új rendszer (kettő helyett) legalább négy év, kisebb teljesítményű motorkerékpáron megszerzett vezetési gyakorlatot ír elő a korlátlan motorjogsi megszerzéséhez.

Teherképkocsira 18 helyett 21 éves kortól lehet "C" kategóriás vezetői engedélyt szerezni. Az autóbusz vezetésére szóló "D" kategóriás jogosítvány megszerzésének alsó korhatára pedig 21-ről 24 évre nőtt. A legfeljebb 50 köbcentis hengerűrtartalmú, két- vagy háromkerekű segédmotoros kerékpárra, könnyű négykerekű motorkerékpárra a 14. életévüket betöltött fiatalok szerezhetnek "AM" kategóriás vezetői engedélyt, ez azonban a 16. életév betöltéséig csak belföldön jogosít vezetésre. Az "AM" kategória mellett január 19-től megjelent az "A2" alkategória a legfeljebb 35 kilowatt teljesítményű motorokra, ennek alsó korhatára 18 év. Bevezették továbbá a négykerekű motorkerékpárokra szóló "B1" alkategóriát is, amelyet 16 éves kortól lehet megszerezni.